Ambulante onkologische Rehabilitation im Überblick - … · edukativ, emotional-unterstützend,...

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OncoReha 12.6.2015 Intl Modelle / FStrasser Nationale Austauschplattform Oncoreha.ch krebsliga schweiz Ambulante onkologische Rehabilitation 12.6.2015 Krebsliga Schweiz, Bern Ambulante onkologische Rehabilitation im Überblick 10:50-11:30 Internationale Modelle Florian Strasser Onkologische Palliativmedizin, Klinik Onkologie/Hämatologie, Dept. Innere Medizin und Palliativzentrum, Kantonsspital St.Gallen ESMO Palliative Care Working Group, Chair European Association Palliative Care, Research Network MASCC Working Group Nutrition and Cachexia, Co-Chair Society Cachexia Wasting Sarcopenia, Board

Transcript of Ambulante onkologische Rehabilitation im Überblick - … · edukativ, emotional-unterstützend,...

OncoReha 12.6.2015 Intl Modelle / FStrasser

Nationale Austauschplattform Oncoreha.ch – krebsliga schweiz

Ambulante onkologische Rehabilitation

12.6.2015 Krebsliga Schweiz, Bern

Ambulante onkologische Rehabilitation im Überblick 10:50-11:30

Internationale Modelle

Florian Strasser Onkologische Palliativmedizin, Klinik Onkologie/Hämatologie,

Dept. Innere Medizin und Palliativzentrum,

Kantonsspital St.Gallen

ESMO Palliative Care Working Group, Chair

European Association Palliative Care, Research Network

MASCC Working Group Nutrition and Cachexia, Co-Chair

Society Cachexia Wasting Sarcopenia, Board

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“Eine Kombination von Massnahmen zur Unterstützung von Individueen, welche aktuell eine Einschränkung erleben oder erleben werden um wieder eine optimale Funktion in ihrem

Umfeld zu erreichen ud zu erhalten” 1

“Einer Person mit Krebs helfen ein Maximum an körperlicher,

sozialer, psychologischer und beruflicher Funktion zu erreichen, innerhalb der Limitationen der Krankheit und Behandlung” 2

Wie ist Krebs-Rehabilitation definiert?

1: WHO; 2: De Lisa JA.. Cancer (Suppl) , 2001

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The World Health Organization’s (WHO) present and define rehabilitation as

A set of measures that assist individuals who experience, or are likely to experience, disability to achieve and

maintain optimal functioning in interaction with their environments

“Cancer rehabilitation is a concept that is defined by the patient and involves helping a person with cancer to obtain maximum physical, social, psychological, and vocational functioning within the limit by the disease

and its treatment” (De Lisa JA.. Cancer (Suppl) , 2001)

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Rehabilitationsprogramme: welche Modelle gibt es international?

Unterschiedliche Programme, oft schwer vergleichbar

Oder anders gefragt: was ist die Intervention?

(Randomisierte Studien sind heterogen*)

Einteilung gemäss Programmcharakteristika

● Ambulant vs stationär vs kombiniert

● Fixes Programm vs flexibel

- Dauer: über definierte Anzahl Wochen vs flexibel

- Supervision (einzel mit Therapeut, Gruppe) vs flexibel

- Module edukativ fix vs flexibel

* Gudbergsson SB et al. J Rehabil Med 2015;47:97-106

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Rehabilitationsprogramme: welche Modelle gibt es international?

welche Patienten haben Zugang zu Rehabilitation?

Einteilung gemäss Patientenpopulation

● post-kurativ (enge Definition Survivor): restorative

oder

zusammen mit Krebstherapie, adjuvant: preventive

oder

unheilbarer Krebs, früh – spät: supportive oder palliativ

● Patienten bereit für ein spezifisches, definiertes

Programm oder für alle grundsätzlich motivierten Pat.

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Aktuelle Situation der publizierten Programme-Studien:

Körperliche Aktivität, Kunst und Ausdruck, psychologisch-edukativ, emotional-unterstützend, andere

Ein-dimensional oder mehr-dimensional

Heterogene Programme, unterschiedlicher Inhalt und Patientenpopulationen, Intervention oft schlecht definiert

Gudbergsson SB et al. J Rehabil Med 2015;47:97-106

Welche Interventionen umfasst Krebs-Rehabilitation?

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Gudbergsson SB et al. What is covered by "cancer rehabilitation" in PubMed? A review of randomized controlled trials 1990-2011. J Rehabil Med 2015;47:97-106

OBJECTIVE: type of interventions performed and their methodological quality.

DESIGN: MeSH terms: neoplasm AND rehabilitation, RCTs, adult, English, excluded single interventions (physical exercise, psychiatric/psychological treatment, social support). 3 pairs reviewers, systematic extraction, quality assessed.

RESULTS:

683 papers, 132 (19%) included

44 physical; 15 art & expressive; 47 psycho-educative; 21 emotionally supportive; 5 other 32 good quality: 18 uni-dimensional, 14 multi-dimensional

CONCLUSION:

Published RCTs on cancer rehabilitation are heterogeneous in terms of content and

samples, and are mostly characterized by suboptimal design quality.

Welche Interventionen umfasst Krebs-Rehabilitation?

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Rehabilitationsprogramme: adjuvant

Adjuvant, ein neues Programm*

On-Track vs On-Move vs usual care

- On-Track: supervidiertes, moderat-intensives

Programm, Kombination Widerstand und Aerob

zusammen mit Chemotherapie

- On-Move: Heimprogram, niedrig intensives Programm

Ergebnis Intervention:

Kardiopulmonale Fitness weniger Abfall, körperliche

Funktion besser, weniger Nausea/Erbrechen, Schmerz

Ergebnis moderat vs niedrig:

Muskelkraft und Müdigkeit besser, weniger

Chemotherapieanpassung

*Van Waart et al J Clin Oncol 2015;33:1-12

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Rehabilitationsprogramme: mit Krebstherapie

Adjuvant und palliative Chemotherapie

- Im Spital intensiv 4 x / Woche, 6 Wochen

Mit Radiotherapie

- Im Spital, 30 minuten 3 x Woche, 4 Wochen

Mit aktiver Krebsbehandlung

- Zu Hause 90 Minuten, 4 x / Woche, 9 Wochen

Verbesserungen Müdigkeit möglich

Adamsen et al. BMJ 2009;339:b3410

Cheville et al. Am J Phys Med Rehabil 2010;89:611-6

Cheville et al. JPSM 2013;45(5):811-21

Gruppe trifft sich 1 Stunde pro Woche für 9 Wochen einfache Aktivität group approach as part of day therapy

• St Christopher’s experience, 9 weekly 1h sessions • completers improved physical function but not QoL • program rated as excellent/very good • all alive at 90 days

Talbot Rice H et al. Prog Pall Care 2014; 22:319-325

Rehabilitationsprogramme in Tagesklinik Hospiz

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Palliative Care

& Rehabilitation

Krebszentrum:

Ambulatorium

Konsultation

Stationär

Grosse Teams

Breites Angebot

Individuell

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Krebszentrum Kanada McGill

Interprofessional palliative care oncology

rehabilitation program

10- to 12-week interdisciplinary outpatient program offered by a team including a physician, a clinical nurse specialist, a pivot nurse, a dietitian, a physical therapist, an occupational therapist, and as needed, a psychologist and a social worker.

The global aim of the program was to teach and empower patients and families who are experiencing complex problems to become more independent in physical self-care and symptom management, and to improve their own quality of life.

The team collaboratively designed a care plan shaped by each patient’s individual goals.

Each patient was followed regularly by the physical therapist and at least once every 2 weeks by the other specialists, based on need.

The team interacted throughout the program and had a formal weekly

interdisciplinary meeting to report on patient progress and finetune the program in accordance with patient goals.

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Konklusion

Internationale Programme zeigen das breite

Spektrum auf von Möglichkeiten für Patienten

in allen Krankheitsphasen und Lokalitäten

Alongside chemotherapy

• 269 patients (one-third palliative) • hospital-based high intensity training • 120min, four times weekly, 6 weeks • improved fatigue, exercise capacity, leg muscle

strength, PAL • no effect on overall QoL.

Adamsen et al. BMJ 2009;339:b3410

Alongside radiotherapy

• 103 patients (life expectancy 6mth–5yr) • hospital-based resistance training • 30min, three times weekly, 4 weeks

• high attendance, well-being maintained

• component of a PT led multidisciplinary approach to maintain QoL

Cheville et al. Am J Phys Med Rehabil 2010;89:611-6

At home

• 66 patients (half on active treatment) • ‘REST’ resistance training + pedometer • 90min, four times weekly, 8 weeks • improved mobility, fatigue, sleep quality.

Cheville et al. JPSM 2013;45(5):811-21

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