Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische...

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Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28. August 2020 | 27-28 août 2020 SwissTech Convention Center, EPFL | Lausanne sog-sso2020.congress-imk.ch Hauptprogramm | Programme définitif Organized by IMK Institute for medicine and communication Ltd

Transcript of Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische...

Page 1: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Jahreskongress 2020Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft

Congrès annuel 2020Société Suisse d’Ophtalmologie

27.-28. August 2020 | 27-28 août 2020SwissTech Convention Center, EPFL | Lausanne

sog-sso2020.congress-imk.ch

Hauptprogramm | Programme définitif

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FUNDIERTE

mit EYLEA® bei wAMD3

Gekürzte Fachinformation EYLEA® (Aflibercept)Z: 2 mg Aflibercept in 50 µl Injektionslösung. Hilfsstoffe: Polysorbatum 20, Natrii dihydrogenophosphas monohydricus, Dinatrii phosphas heptahydricus, Natrii chloridum, Saccharosum, Aqua ad injectabilia q.s. ad solutionem. I: Behandlung der exsudativen (feuchten) altersbedingten Makuladegeneration (wAMD), des Makulaödems infolge eines retinalen Zentralvenenverschlusses (CRVO) oder eines Venenastverschlusses (BRVO), des diabetischen Makulaödems (DME) und von subfovealen und juxtafovealen choroidalen Neovaskularisationen infolge einer pathologischen Myopie (mCNV). D/A: wAMD: 4-wöchentliche intravitreale Injektion von Eylea 2 mg in 50 µl über die ersten 3 Monate, danach basierend auf Prüfung der Sehschärfe und Morphologie Ausdehnung auf 8-wöchentliche Injektionen oder schrittweise (in Schritten von bis zu 4 Wochen) auf maximal alle 16 Wochen möglich; DME: 4-wöchentliche intravitreale Injektion von Eylea 2 mg in 50 µl über die ersten 3 Monate, danach basierend auf Prüfung der Sehschärfe und Morphologie Ausdehnung auf 8-wöchentliche Injektionen möglich, nach dem ersten Behandlungsjahr individuell nach klinischem Ermessen; BRVO/CRVO: Nach Initialinjektion 4-wöchentliche Intervalle mit Eylea 2 mg in 50 µl, bis maximaler Visus erreicht ist und/oder keine Zeichen von Krankheitsaktivität mehr zu erkennen sind. Behandlung kann fortgesetzt werden, und die Intervalle können basierend auf Prüfung der Sehschärfe und Morphologie ausgedehnt werden. Im Rahmen jeder Behandlung ist eine Kontrolluntersuchung und nach der Injektion eine Kontrolle des Augeninnendrucks erforderlich; mCNV: Eylea 2 mg in 50 µl als einzelne intravitreale Injektion verabreichen. Zusätzliche Dosen (im mindestens 4 wöchentlichen Abstand) nur verabreichen, wenn die Prüfung der Sehschärfe und Morphologie auf eine persistierende oder rezidivierende Erkrankung hindeuten. KI: Bekannte Überempfindlichkeit gegenüber Aflibercept oder einem der Hilfsstoffe, okuläre oder periokuläre Infektion, aktive oder vermutete intraokuläre Entzündung, Schwangerschaft, Stillzeit. V: Endophthalmitis, Erhöhungen des Augeninnendrucks, besondere Vorsicht bei Patienten mit nicht ausreichend therapiertem Glaukom. IA: Es wurden keine Interaktionsstudien mit Eylea durchgeführt. UW: Schwerwiegende unerwünschte Wirkungen im Zusammenhang mit dem Injektionsvorgang (<1/2400 Injektionen in Phase III-Studien; wAMD, CRVO, BRVO, DME und mCNV): Endophthalmitis, Netzhautablösung, traumatischer Katarakt, Katarakt, Glaskörperabhebung und erhöhter Augeninnendruck. Häufigste unerwünschte Wirkungen (in ≥5% der behandelten Patienten; wAMD, CRVO, BRVO, DME und mCNV): Bindehautblutung (25.0%), verminderte Sehschärfe (11.1%), Augenschmerzen (10.2%), Katarakt (7.6%), Anstieg des Augeninnendruckes (7.5%), Glaskörperabhebung (7.4%) und Mouches volantes (6.9%). P: Packung mit 1 Durchstechflasche und 1 Filternadel oder Packung mit 1 Fertigspritze. Verkaufskategorie: B. Weiterführende Informationen entnehmen Sie bitte der Fachinformation auf www.swissmedicinfo.ch. Unerwünschte Arzneimittelwirkungen melden Sie bitte unter [email protected]. Vertrieb: Bayer (Schweiz) AG, Uetlibergstrasse 132, 8045 Zürich. MA-M_AFL-CH-0024-1 / 20 Nov 2019 PP

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Bayer (Schweiz) AG Uetlibergstrasse 132 8045 Zürich www.bayer.ch

Referenzen: 1. Heier JS, et al. Intravitreal Aflibercept (VEGF Trap-Eye) in Wet Age-Related Macular Degeneration. Ophtalmology 2012;119(12):2537–2548. 2. Ohji M, et al. Efficacy and Safety of Intravitreal Aflibercept Treat- and -Extend Regimens in Exudative Age-Related Macular Degeneration: 52- and 96-Week Findings from ALTAIR. A Randomized Controlled Trial. Adv Ther 2020;doi:10.1007/s12325-020-01236-x. [Epub ahead of print]. 3. www.swissmedicinfo.ch; Fachinformation EYLEA®.

FLEXIBILITÄT 1, 2

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Inhaltsverzeichnis | Table des matières

Download the App

Willkommen in Lausanne | Bienvenue à Lausanne 4-5

Schutzkonzept | Concept de protection 6-7

Partnerfirmen | Entreprises partenaires 8

Aussteller | Exposants 9

Allgemeine Hinweise | Informations générales 10-16

Anreise | Arrivée 17

Programm | Programme

Donnerstag | Jeudi, 27.08.2020 Tagesübersicht | Planning du jour 20Wissenschaftliches Programm | Programme scientifique 21-25

Freitag | Vendredi, 28.08.2020 Tagesübersicht | Planning du jour 26Wissenschaftliches Programm | Programme scientifique 27-32

ePoster 33-40

Adressen der Referenten und Chairs | Adresses des conférenciers et modérateurs 41-43 Sitzungen | Réunions 44-45

Ausstellerliste & Standplan | Liste des exposants & plan des exposants 46-47

Raumübersicht | Aperçu des salles 49

sog.mca-congress.com/android sog.mca-congress.com/ios

Exclusive App Sponsor

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Willkommen in Lausanne

Sehr geehrte Mitglieder, Geschätzte KollegInnen und Kollegen

Am 27. und 28. August 2020 treffen wir uns zum 113. Jahreskongress der SOG in Lausanne. Die Schön-heit von Stadt und See brauche ich Ihnen nicht zu beschreiben. Die Region Lausanne ist als sehr innovativ und pulsierend bekannt und wir werden genau diese Seite der Region erleben, da wir unseren Kongress im SwissTech Convention Center durchführen werden, das zur École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) gehört, einer der besten technischen Hochschulen der Welt.

Das sehr interessante wissenschaftliche Programm hat wiederum Prof. David Goldblum zusammenge-stellt und organisiert; es reflektiert unser Streben nach Exzellenz. Das Programm enthält Vortragsblöcke zu Glaukom und Retina, eine spannende Präsentation zu Uveitis sowie einen Vortrag von Dr. Michel Matter – Ophthalmologe und Nationalrat – der uns aus erster Hand von seinen Erfahrungen berichtet. Weiter dür-fen wir Prof. Antti Kontiola willkommen heissen, der in diesem Jahr die Goldmann Lecture hält. Ausserdem möchte ich Ihnen die Teilnahme an der Keynote Lecture am Donnerstag empfehlen, welche das Thema Corneal Endothelial Diseases beleuchtet. Zum Abschluss des Kongresses dürfen wir in der Session Oku-loplastik sehr spannende Vorträge erwarten, die zur Vertiefung des Wissens über vorhandene Techniken beitragen und mit interessanten Neuigkeiten aufwarten.

Begrüssen möchte ich dieses Jahr ganz herzlich die AugenchirurgInnen, welche sich dieses Jahr wieder unserem Jahreskongress anschliessen und die uns die Sicht und die Arbeitsmöglichkeiten der Frauen in der Ophtalmologie näherbringen werden. Neu findet auch das Jahresmeeting der OrthoptistInnen im Rah-men der SOG Jahreskongresses statt; auch sie bieten ihren Mitgliedern am Freitag ein sehr interessantes Programm und wir freuen uns auf eine rege Teilnahme.

Anlässlich der Generalversammlung am Donnerstagnachmittag werden die Resultate der diesjährigen SOG Mitgliederumfrage präsentiert; ich hoffe auf eine repräsentative Teilnahme. Wenn wir die Bedürfnisse und die Sorgen der KollegInnen und Kollegen der Basis erkennen, können wir in Zukunft besser darauf eingehen.

Der diesjährige SOG Jahreskongress wird trotz der COVID-19-Pandemie vor Ort in Lausanne stattfinden, mit einem ausgefeilten Schutzkonzept, welches den Richtlinien des BAG entspricht. Wir mussten deswegen auf die Durchführung des Konzerts, des Networking Events sowie der Workshops verzichten. Wir freuen uns trotz-dem auf die rege Interaktion vor Ort!

Ich danke allen KollegInnen und Kollegen, die mit ihrer wertvollen Zeit und ihrem Wissen zum Gelingen des SOG Jahreskongresses 2020 beitragen. Mein grosser Dank geht an die Sponsoren: Ohne Ihre Unterstüt-zung wäre die Durchführung des Jahreskongresses mit solch einem interessanten Programm nicht mög-lich. Mein Dank gilt ebenso dem Team der IMK AG, Prof. David Goldblum und den zahlreichen Referenten aus dem In- und Ausland.

A bientôt!

Prof. Dr. med. Beatrice FrühPräsidentin der Schweizerischen Ophthalmologischen Gesellschaft (SOG)

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Bienvenue à Lausanne

Chères et chers membres, Chères consœurs, chers confrères,

Les 27 et 28 août 2020, nous nous retrouverons pour le 113e congrès annuel de la SSO à Lausanne. Je n’ai pas besoin de vous décrire la beauté de la ville et du lac. La région lausannoise est connue pour être un endroit très innovant et dynamique et c’est exactement de ce côté de la région que nous allons faire l’expé-rience en tenant notre congrès au Centre de convention SwissTech, qui fait partie de l’École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL), l’une des meilleures universités techniques au monde.

Le très intéressant programme scientifique a de nouveau été mis sur pied et organisé par le professeur David Goldblum. Elle reflète notre quête d’excellence. Le programme comprend des blocs de conférence sur le glaucome et la rétine, une présentation passionnante sur l’uvéite, et un exposé du Dr Michel Matter, ophtalmologue et conseiller national, qui nous fera part de son expérience de première main. En outre, nous souhaitons la bienvenue au professeur Antti Kontiola, qui tiendra la conférence Goldmann cette an-née. J’aimerais également vous recommander d’assister à la conférence principale de jeudi, qui portera sur les maladies endothéliales de la cornée. À la fin du congrès, nous pouvons nous attendre à des confé-rences très intéressantes dans la session d’oculoplastie, qui contribueront à approfondir la connaissance des techniques existantes et offriront des nouvelles intéressantes.

Cette année, j’aimerais souhaiter la bienvenue aux chirurgiens ophtalmologistes, qui participeront à notre congrès annuel cette année et qui nous permettront de comprendre la vision et les possibilités de tra-vail des femmes en ophtalmologie. La réunion annuelle des orthoptistes aura également lieu pendant le congrès annuel de la SSO; eux aussi offriront à leurs membres un programme très intéressant le vendredi et nous nous réjouissons d’une participation animée.

À l’occasion de l’assemblée générale de jeudi après-midi, les résultats de l’enquête de cette année auprès des membres du SSO seront présentés; j’espère une participation active des représentants. Si nous recon-naissons les besoins et les préoccupations de nos collègues de la base, nous serons en mesure de mieux y répondre à l’avenir.

Malgré la pandémie COVID-19, le congrès SSO de cette année se déroulera à Lausanne, avec un concept de protection sophistiqué conforme aux directives de l’OFSP. Nous avons donc dû nous passer du concert et de l’événement de réseautage, ainsi que des ateliers. Nous nous réjouissons néanmoins de l’interaction animée avec nos collègues sur place!

Je tiens à remercier tous les collègues qui, grâce à leur temps et à leurs connaissances, contribuent au succès du Congrès annuel 2020 de la SSO. Je remercie vivement les sponsors: sans votre soutien, il ne se-rait pas possible d’organiser le congrès annuel avec un programme aussi intéressant. Je tiens également à remercier l’équipe d’IMK SA, le professeur David Goldblum et les nombreux intervenants de Suisse et de l’étranger.

A bientôt!

Pr Dr méd. Beatrice FrühPrésidente de la Société Suisse d‘Ophtalmologie (SSO)

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Bienvenue

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Schutzkonzept | SOG Jahreskongress 2020

Die Gesundheit und Sicherheit unserer Teilnehmenden, Referenten, Aussteller und Mitarbeitenden stehen an erster Stelle. Die IMK AG hat in enger Absprache mit dem SwissTech Convention Center ein Schutz-konzept ausgearbeitet, das den Vorgaben des Bundesamtes für Gesundheit (BAG) vom 18. Juni 2020 ent-spricht, und veranlasst, dass die im Schutzkonzept aufgeführten Massnahmen umgesetzt werden.

Alle Massnahmen haben zum Ziel, die Teilnehmenden, Referenten und Aussteller, wie auch die Teams der IMK AG und des SwissTech Convention Center bestmöglich vor einer Ansteckung mit dem neuen Corona-virus zu schützen.

Bitte installieren Sie die offizielle SwissCovid-App aus dem App Store oder dem Google Play Store auf Ihrem Smartphone.

Alle Teilnehmenden werden gebeten, sich im Voraus für den Kongress zu registrieren. Anmeldungen vor Ort am Kongress-sekretariat sind nicht möglich.

Im gesamten SwissTech Convention Center gilt eine Masken-tragepflicht, davon ausgenommen ist der Catering-Bereich. Hygienemasken (eine Maske pro Person pro Tag) sowie Hand-desinfektionsmittel werden für alle anwesenden Personen zur Verfügung gestellt.

Zudem soll der vorgegebene Sicherheitsabstand wo immer möglich eingehalten werden.

Abstand halten

Contact Tracing App «SwissCovid»

installieren

Im Voraus für den Kongress

registrieren

Maximal 300 Personen

pro Raum

300Maskentrage-

pflicht

Gründlich Hände waschen

In Taschentuch oder Armbeuge

husten und niesen

Hände schütteln vermeiden

Aktuelles Schutzkonzept: sog-sso2020.congress-imk.ch

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Schu

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Concept de protection | SSO congrès annuel 2020

Veuillez installer l’application officielle SwissCovid de l’App Store ou du Google Play Store sur votre Smartphone.

Tous les participants sont priés de s’inscrire à l’avance au congrès. Les inscriptions sur place au secrétariat du congrès ne sont pas possibles.

Le port du masque est obligatoire dans tout le SwissTech Convention Center, à l’exception de la zone de restauration. Des masques d’hygiène (un masque par personne par jour) et du désinfectant pour les mains seront fournis à toutes les personnes présentes.

En outre, la distance de sécurité prescrite doit être maintenue dans la mesure du possible.

La santé et la sécurité de nos participants, intervenants, exposants et collaborateurs sont primordiales pour nous. En collaboration étroite avec le SwissTech Convention Center, la IMK SA a élaboré un concept de protection basé sur les prescriptions de l’Office de la santé publique (OFSP) du 18 juillet 2020 et veillera à ce que les mesures mentionnées dans le concept de protection soient appliquées.

Toutes les mesures ont pour but de protéger les participants, intervenants et exposants ainsi que l’équipe de la IMK SA et du SwissTech Convention Center de manière optimale contre une infection par le nouveau coronavirus.

Garder ses distances

Se laver soigneusement

les mains

Tousser ou éternuer dans un mouchoir ou dans le pli du coude

Installer l’application de traçage des con- tacts «SwissCovid»

S’inscrire à l’avance au congrès

Éviter de se serrer la main

300 personnes maximum par salle

300Port du masque

obligatoire

Concept de protection actuel: sog-sso2020.congress-imk.ch

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Concept de protection

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Partnerfirmen | Entreprises partenaires *

Stand | mis à jour: 07/2020* Die Partnerfirmen haben keinerlei Einfluss auf das wissenschaftliche Programm.* Les entreprises partenaires n’ont aucune influence sur le programme scientifique.

Diamond Partners 2020

Premium Partners 2020

Partners 2020

Supporters 2020

POLYNEWS

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Partn

er

Page 9: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Aussteller | Exposants

Ophthalmology Software

synergyhealth ag

vita swiss

Special Partner

WE CARE – EYE CARE

POLYNEWSMetzgergasse 2 / 9004 St. Gallen / www.ryseroptik.ch

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Aussteller | Exposants

Page 10: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Allgemeine Hinweise

27.-28. August 2020

SwissTech Convention Center, STCCAuf dem Campus der EPFLRoute Louis-Favre 2CH-1024 Ecublenswww.stcc.ch

sog-sso2020.congress-imk.ch

8 Credits pro Tag wurden von der Schweizerischen Ophthalmologischen Gesellschaft (SOG) bestätigt.Die Credits werden pro besuchten Kongresstag vergeben. Voraus-setzung hierfür ist eine persönliche und tägliche Registrierung am Kongresssekretariat.

Online via sog-sso2020.congress-imk.ch

Alle Teilnehmer sind gebeten, sich im Voraus zu registrieren. Eine Registration am Kongress ist nicht mehr möglich.

Abmeldungen müssen der IMK AG schriftlich mitgeteilt werden. Abmeldungen bis 29.07.2020: 50% der Teilnahmegebühren werden zurück-erstattet. Abmeldungen ab 30.07.2020: keine Rückerstattung mehr möglich.

Die Teilnahmebestätigung wird den Teilnehmenden wenige Tage nach der Jahrestagung per E-Mail zugestellt. Diese wird pro besuchtem Kongress-tag ausgestellt. Voraussetzung hierfür ist eine persönliche und tägliche Registrierung vor Ort.

Ihnen persönlichen Kongressbadge erhalten Sie beim Check-in vor Ort. Der Badge ist während der Gesamtdauer des Kongresses gültig und muss getragen werden.

Datum

Veranstaltungsort

Kongresswebseite

Credits

Registration

Teilnahmegebühren

Stornierungsbedingungen

Teilnahmebestätigung

Badge

Bis 31.07.2020 01.08.-26.08.2020 Ab 27.08.2020

Tage 1 2 1 2 1 2

Mitglieder SOG 280 460 305 510 330 570

SOG Young Swiss Ophthalmologists 180 260 205 310 230 370

Nicht-Mitglieder 400 700 450 750 500 800

Nicht-Mitglieder Assistenzärzte 300 500 350 550 400 600

MPA | Studierende 180 260 205 310 230 370

Workshop Ophta-Fotografen 90 — 90 — 120 —

Orthoptistinnen

Studierende kostenlos

Mitglieder/IOA 120

Nicht-Mitglieder 180

Gebühren in CHF

10

Allg

emei

n

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Allgemeine Hinweise

IMK Institut für Medizin und Kommunikation AGMünsterberg 1 | CH-4001 BaselTel. +41 61 561 53 53www.imk.ch | [email protected]

Prof. Dr. med. Beatrice Früh | PräsidentinProf. Dr. med. David Goldblum | Präsident der wissenschaftlichen KommissionDr. med. Alessandra Sansonetti | Vize-PräsidentinDr. med. Gian Luca Pedroli | Past-PräsidentDr. med. Kristof Vandekerckhove | Präsident TarifkommissionDr. med. Shadi Axmann | KassierinProf. Dr. med. Christoph Kniestedt | Präsident der DelegiertenversammlungDr. med. Alexandra Prünte | BeisitzerinHarald F. Grossmann | Verwaltungssekretär

www.sog-sso.ch

Donnerstag, 27.08.2020, 07:00-18:30Freitag, 28.08.2020, 07:30-18:00

Donnerstag, 27.08.2020, 08:00-17:00Freitag, 28.08.2020, 08:30-16:15

Vorträge in Deutsch (Slides Französisch oder Englisch) oder Vorträge in Französisch (Slides in Deutsch oder Englisch).

Die Programmteile mit Simultanübersetzung Deutsch - Französisch / Französisch - Deutsch sind mit einem Symbol gekennzeichnet.

Bitte beachten Sie, dass dieses Jahr bedingt durch COVID-19 eine Streaming Session stattfindet vom Auditorium C in die Räume «Garden 1ABC».

Die Räumlichkeiten sind mit Beamer und Monitor ausgestattet. Präsentatio-nen müssen auf einem USB Memory Stick gespeichert und den Verantwort-lichen frühzeitig, spätestens während der Pause vor ihrem Vortragsblock, im Vortragsraum für den AV-Check abgegeben werden. Präsentationen direkt ab eigenem Laptop sind nicht möglich. Präsentationsformat: Alle mit Power-point erstellten Vorlagen (*.ppt / *.pptx) / Folienformat: 16:9 / Videoformat: Avi, MPEG, MPG.

Professional Congress Organizer (PCO)

Vorstand der SOG

Webseite der Gesellschaft

ÖffnungszeitenKongresssekretariat

ÖffnungszeitenIndustrieausstellung

Kongresssprache

Simultanübersetzung

Streaming Session

Informationen für Vortragende

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Allgemein

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Centurion Vision System® jetzt NEU mit Active Sentry® HandstückMehr Kontrolle in Ihrer Hand.

Centurion®

Vision System mit ACTIVE SENTRY® Handstück

Das erste und einzige Phako-Handstück mit einem inte- grierten Drucksensor für mehr Sicherheit und Kontrolle:1, 2

• Präzise Fluidikregulierung1, 3, 4

• Surge-Reduktion in Echtzeit1, 4

• Geringerer Postokklusionssog*,1, 3, 4

• Gleichmäßiger Intraokulardruck**, 1, 2, 4

• Kompensation von Inzisions-Leckagen3

• Automatische Erkennung derPatientenaugenhöhe3

* Im Vergleich zu 3 Alcon Maschinen Generationen

** Im Vergleich zum Infiniti® Vision System, Centurion® Silver System und Centurion® Vision System ohne Active Sentry®.1. Thorne A, et al., Phacoemulsifier occlusion break surge volume reduction. J Cataract Refract Surg. 2018; 44:1491–1496. 2. Lehmann R, Automated Patient Eye Level by Sensoe-based Handpiece. Presented at the ASCRS 2019. 3. Gerätehandbuch Centurion® Vision System, 8065754021 Rev. K, 2018 (Stand: 21.08.2018). 4. Rohani O, Final Engineering Study Report Alcon Phacoemulsification Systems’ Occlusion Break Surge Performance in Support of Comparison App, Internal Technical Report 954-3160-044, 03.05.2017.

© 2020 Alcon ALP-ASP-2000002 05/2020Alcon Switzerland SA I Dammstrasse 21 I 6300 Zug I www.alcon.ch

Page 13: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Centurion Vision System® jetzt NEU mit Active Sentry® HandstückMehr Kontrolle in Ihrer Hand.

Centurion®

Vision System mit ACTIVE SENTRY® Handstück

Das erste und einzige Phako-Handstück mit einem inte- grierten Drucksensor für mehr Sicherheit und Kontrolle:1, 2

• Präzise Fluidikregulierung1, 3, 4

• Surge-Reduktion in Echtzeit1, 4

• Geringerer Postokklusionssog*,1, 3, 4

• Gleichmäßiger Intraokulardruck**, 1, 2, 4

• Kompensation von Inzisions-Leckagen3

• Automatische Erkennung derPatientenaugenhöhe3

* Im Vergleich zu 3 Alcon Maschinen Generationen

** Im Vergleich zum Infiniti® Vision System, Centurion® Silver System und Centurion® Vision System ohne Active Sentry®.1. Thorne A, et al., Phacoemulsifier occlusion break surge volume reduction. J Cataract Refract Surg. 2018; 44:1491–1496. 2. Lehmann R, Automated Patient Eye Level by Sensoe-based Handpiece. Presented at the ASCRS 2019. 3. Gerätehandbuch Centurion® Vision System, 8065754021 Rev. K, 2018 (Stand: 21.08.2018). 4. Rohani O, Final Engineering Study Report Alcon Phacoemulsification Systems’ Occlusion Break Surge Performance in Support of Comparison App, Internal Technical Report 954-3160-044, 03.05.2017.

© 2020 Alcon ALP-ASP-2000002 05/2020Alcon Switzerland SA I Dammstrasse 21 I 6300 Zug I www.alcon.ch

Die freigegebenen Vorträge werden auf der Kongresswebseite publiziert:sog-sso2020.congress-imk.ch.

Die Vortragszeit für Free Papers beträgt 5 Minuten.

Alle ePoster stehen während der gesamten Kongressdauer an den ePoster-Terminals zur Ansicht zur Verfügung.

• Best poster «case report»• Best poster «clinical science»• Best poster «basic science»• SWISS OphthAWARDPreisvergabe: 28.08.2020, 14:30-15:30

• Vogt AwardsPreisvergabe: 27.08.2020,15:00-16:00

Für die Teilnehmenden des Jahreskongresses 2020 stehen unterschiedliche Hotelzimmer zu Sonderkonditionen zur Verfügung. Wir empfehlen Ihnen, Ihre Unterkunft frühzeitig zu reservieren, um eine unbegrenzte Auswahl an Hotels zu haben. Für Hotelreservierungen verweisen wir Sie gerne auf die Kongress-webseite: sog-sso2020.congress-imk.ch

Publikation der Vorträge

Free Papers

ePoster-Terminal

Awards und Preisvergabe

Unterkunft

Allgemeine Hinweise

Hinweis Schutzmassnahmen Verpflegung

Für alle Teilnehmenden stehen zwei unabhängige Cateringzonen zur Verfügung.

Der Lunch wird vom speziell geschulten Personal der Cateringfirma Eldora des SwissTech Con-vention Centers an verschiedenen Buffets bereitgestellt und von den Teilnehmenden entgegen-genommen; dies gilt auch für die Getränke.

Die Buffets sind mit Plexiglas geschützt. Die Teilnehmenden sind gebeten, den Lunch vorwiegend sitzend einzunehmen. Auf allen Tischen liegen Formulare bereit, in die Teilnehmende ihren Namen sowie Uhrzeit und Datum des jeweiligen Tages eintragen, damit ein Contact Tracing möglich ist.

Weitere Schutzmassnahmen oder Änderungen vorbehalten. (Stand 07/2020)

13

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Informations générales

Date

Lieu du congrès

Site web du congrès

Credits

Inscription

Frais d’inscription

Conditions d’annulation

Confirmation de participation

Badge

27-28 août 2020

SwissTech Convention Center, STCCSur le campus de l’EPFLRoute Louis-Favre 2CH-1024 Ecublenswww.stcc.ch

sog-sso2020.congress-imk.ch

8 crédits par jour sont confirmés à la Société Suisse d’Ophtalmologie (SSO).Les crédits sont octroyés par jour de participation au congrès. Pour ce faire, un enregistrement personnel au secrétariat du congrès chaque journée de participation est indispensable.

En ligne sur le site internet sog-sso2020.congress-imk.ch

Tous les participants sont priés de s’inscrire à l’avance. L’inscription sur place au congrès n’est plus possible.

Les annulations doivent être notifiées par écrit à IMK SA. Annulations jusqu’au 29.07.2020: 50% des frais d’inscription seront remboursés. Après le 30.07.2020 aucun remboursement ne sera possible.

La confirmation de participation sera envoyée par e-mail aux participants. Elle sera émise par jour de participation au congrès. Pour ce faire, un enregistrement personnel sur place, chaque journée de participation, est indispensable.

Vous recevrez votre badge personnel du congrès lors de votre enregistre-ment sur place. Le badge est valable pour toute la durée du congrès et doit être porté.

Jusqu’au31.07.2020

01.08.-26.08.2020

Dès le 27.08.2020

Jours 1 2 1 2 1 2

Membres SSO 280 460 305 510 330 570

Young Swiss Ophthalmologists SSO 180 260 205 310 230 370

Non-membres SSO 400 700 450 750 500 800

Non-membres SSO médecin-assistant(e) 300 500 350 550 400 600

Assistent(e) médicale en cabinet | Étudiant(e) 180 260 205 310 230 370

Workshop Photographe ophta 90 — 90 — 120 —

Tarifs en CHF

Orthoptistes

Étudiants gratuit

Membres/IOA 120

Non-membres 180

14

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Informations générales

IMK Institut pour la médecine et la communication SAMünsterberg 1 | CH-4001 BâleTél. +41 61 561 53 53www.imk.ch | [email protected]

Pr Dr méd. Beatrice Früh | PrésidentePr Dr méd. David Goldblum | Président de la commission scientifiqueDr méd. Alessandra Sansonetti | Vice-PrésidenteDr méd. Gian Luca Pedroli | Past PresidentDr méd. Kristof Vandekerckhove | Président de la commission tarifaireDr méd. Shadi Axmann | TrésorièrePr Dr méd.Christoph Kniestedt | Président de l’assemblée des déléguésDr méd. Alexandra Prünte | AssesseuseHarald F. Grossmann | Secrétaire administratif

www.sog-sso.ch

Jeudi, 27.08.2020, 07h00-18h30Vendredi, 28.08.2020, 07h30-18h00

Jeudi, 27.08.2020, 08h00-17h00Vendredi, 28.08.2020, 08h30-16h15

Présentations en allemand (slides en français ou anglais) ou présentations en français (slides en allemand ou anglais).

Les sessions avec traduction simultanée allemand-français resp. français-allemand sont marquées dans le programme à l’aide d’un symbole .

Veuillez noter que cette année, en raison du COVID-19, une session de streaming aura lieu de l’Auditorium C vers les salles «Garden 1ABC».

Toutes les salles sont équipées d’un beamer et monitor. Nous prions les conférenciers de déposer leur présentation à l’heure, être remis pour le contrôle AV dans la salle de conférence en utilisant une clé USB. Nous vous rendons attentifs au fait qu’il ne sera pas possible d’utiliser votre propre ordinateur portable pour votre présentation. Formats acceptés des présen-tations: Tous les modèles créés avec Powerpoint (* .ppt / * .pptx) / Format des diapositives: 16:9 / Formats acceptés des videos: Avi, MPEG, MPG.

Professional Congress Organizer (PCO)

Comité de la SSO

Site web de la société

Horaires d’ouverturedu secrétariat

Horaires d’ouverturede l’exposition

industrielle

Langues de présentation

Traduction simultanée

Session de streaming

Informations pour conférenciers

15

Général

Page 16: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Publication des présentations

Free Papers

Stations ePoster

Prix

Hébergement

Les présentations approuvées seront publiées sur le site web du congrès: sog-sso2020.congress-imk.ch.

Le temps de présentation pour les «Free Papers» est de 5 minutes.

Les ePoster pourront être consultés aux stations ePoster pendant toute la durée du congrès annuel.

• Best poster «case report»• Best poster «clinical science» • Best poster «basic science»• SWISS OphthAWARDRemise des prix: 28.08.2020, 14h30-15h30

• Vogt AwardsRemise des prix: 27.08.2020, 15h00-16h00

Les participants de l’Assemblée Annuelle 2020 ont la possibilité de réserver des chambres d’hôtel à des conditions spéciales. Pour avoir un choix illimité d’hôtels, nous vous recommandons de réserver votre hébergement le plus tôt possible. Pour les réservations d’hôtel nous vous prions de consul-ter le site web du congrès: sog-sso2020.congress-imk.ch.

Informations générales

Note sur les mesures de protection pour la restauration

Deux zones de restauration indépendantes sont à la disposition de tous les participants au congrès.

Le déjeuner sera assuré par le personnel spécialement formé de lʼentreprise de restauration Eldora du Swiss Tech Convention Center lors de différents buffets et devra être pris par les participants, cela vaut également pour les boissons.

Les buffets sont protégés par du plexiglas. Les participants sont priés de déjeuner principalement assis. Des formulaires sont disponibles sur toutes les tables où les participants sont prié de men-tionner leur nom et la date/lʼheure afin de permettre la recherche des contacts.

Sous réserve dʼautres mesures de protection ou de modifications. (mis à jour 07/2020)

16

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Page 17: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Anreise | Arrivée

GENÈVE

MORGESPRÉVERENGES

RENENS GARE

LAUSANNE GARE

LAUSANNE

M1

M1 / M2

M2

M2

M1

BOURDONETTE

MALADIÈRE

FLON GARE

SAINT-SULPICE

ECUBLENS

CHAVANNES-PRÈS-RENENS

Rue de Lausanne

Rue de Genève

Rue du Jura

Av. d

u Ti

r-Féd

éral

Route Cantonale

SortieEPFL-UNIL

AUTOROUTEMOTORWAY

A1AUTOROUTEMOTORWAY

A1

A1

BERN

EPFL

LAC LÉMAN

Route de la Sorge

OUCHY

SW ISSTECHCONVENTION CENTER

EPFL

Mit dem ZugBequeme, schnelle und zuverlässige öffentliche Verkehrsmittel sind die beste Art, sich in Lau-sanne fortzubewegen. Die Metro M1 bringt Sie vom Bahnhof Renens oder vom Stadtzentrum von Lausanne zum SwissTech Convention Center. Die Metro fährt im 5-Minuten-Takt und die Fahrt dau-ert bloss 10 Minuten.

Mit dem AutoDas SwissTech Convention Center ist 2 Minuten von der Autobahnausfahrt «Lausanne Sud, UNIL-EPFL» entfernt.

ParkplätzeEs gibt 400 öffentliche Parkplätze, welche fünf Gehminuten vom SwissTech Convention Center entfernt sind. Weitere Parkmöglichkeiten befin-den sich in der Nähe.

Mit dem FlugzeugDer Flughafen von Genf ist mit dem Auto oder den öffentlichen Verkehrsmitteln in nur 45 Minuten von Lausanne erreichbar. Alle 15 Minuten fährt ein Zug vom Flughafen Genf nach Lausanne.

Der Flughafen Zürich ist mit dem Auto und dem Zug in 2,5 Stunden erreichbar. Alle 15 Minuten fährt ein Zug vom Flughafen Zürich nach Lausanne.

En trainPratiques, rapides et fiables, les transports pu-blics sont probablement la meilleure façon de se déplacer à Lausanne et dans le reste de la Suisse. Le métro M1 vous amène au SwissTech Conven-tion Center depuis la gare de Renens ou depuis le centre de Lausanne. Il passe toutes les 5 minutes et le trajet dure entre 5 et 10 minutes.

En voitureLe SwissTech Convention Center est à deux mi-nutes de la sortie d’autoroute «Lausanne Sud, UNIL-EPFL»

ParkingDes parking publics offrent 400 places à 5 mi-nutes du SwissTech Convention Center. D’autres parkings que l’on peut rejoindre à pied sont aussi disponibles en ville.

En avionL’aéroport de Genève se situe à 45 minutes en voiture ou en train de Lausanne. La gare se situe dans l’aéroport et la liaison Genève-Lausanne est desservie toutes les 15 minutes.

Celui de Zurich se trouve à 2h30 de voiture ou 2h45 de train. Il y a aussi une gare à l’aéroport de Zurich avec des liaisons pour Lausanne toutes les 15 minutes.

17

Anreise | Arrivée

Page 18: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

DMLAh = dégénérescence maculaire liée à l’âge (humide); wAMD = (wet) feuchte alters-bedingte Makuladegeneration.

Référence:1. BEOVU® (Brolucizumab) information professionnelle, statut de l‘information: janvier 2020, www.swissmedicinfo.ch

BEOVU®▼ Ce médicament fait l’objet d’une surveillance supplémentaire. Pour plus d’informations, se référer à l’information professionnelle de Beovu disponible sous www.swissmedicinfo.ch.

C: 1 seringue préremplie contient 19,8 mg de brolucizumab dans une solution de 0,165 ml pour une dose unique de 6 mg de brolucizumab dans 0,05 ml. I: Beovu est indiqué dans le traitement de la dégénérescence maculaire liée à l’âge (DMLA) néovasculaire (humide). P: 6 mg (0,05 ml), administré par injection intravitréenne. Initialement trois injections

Pour vos patients atteints de DMLAh1

Für Ihre Patienten mit wAMD1

MAINTENANT AUTORISÉ!JETZT ZUGELASSEN!

LA VISION EST UN CHEF D’OEUVRE

SEHKRAFT IST EIN MEISTERWERK

Art

. Nr.:

NO

5314

1 0

4/20

20à 4 semaines d’intervalle, puis toutes les 12 semaines. L’intervalle de traitement peut être ajusté à toutes les 8 semaines. Le médecin peut déterminer de façon individuelle les intervalles de traitement en fonction de l’activité de la maladie, mesurée par l’acuité visuelle et/ou les paramètres anatomiques. CI: Hypersensibilité au principe actif ou à l’un des excipients. Infection oculaire ou périoculaire existante ou soupçonnée. Infl ammation intraoculaire existante. PE: Les injections intravitréennes sont associées à une infl ammation intraoculaire, à un décollement de la rétine et parfois à une endophtalmie. Administrer dans des conditions d’injection aseptiques. La pression intraoculaire ainsi que la perfusion du passage du nerf optique doivent être contrôlées et traitées si besoin. Risque potentiel d’événements thromboemboliques artériels lors de l’administration intravitréenne d’inhibiteurs du VEGF. IA: Aucune étude formelle n’a été menée. EI: fréquent: hypersensibilité, baisse de l’acuité visuelle, cataracte, hémorragie conjonctivale, mouches volantes, douleur oculaire, hémorragie rétinienne, décollement du vitré, augmentation de la pression intraoculaire, conjonctivite, lacération du pigment épithélial rétinien, vision trouble, uvéite, abrasions cornéennes, kératite ponctuée, iritis, déchirure rétinienne; occasionnel: consulter www.swissmedicinfo.ch Catégorie de remise: [B]. Pour de plus amples informations, veuillez consulter www.swissmedicinfo.ch. Janvier 2020 V01.

Novartis Pharma Schweiz AG, Risch; Adresse: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Tél: 041 763 71 11

Für Ihre Patienten mit wAMD1

LA VISION EST UN CHEF

SEHKRAFT IST EIN MEISTERW

Page 19: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

DMLAh = dégénérescence maculaire liée à l’âge (humide); wAMD = (wet) feuchte alters-bedingte Makuladegeneration.

Référence:1. BEOVU® (Brolucizumab) information professionnelle, statut de l‘information: janvier 2020, www.swissmedicinfo.ch

BEOVU®▼ Ce médicament fait l’objet d’une surveillance supplémentaire. Pour plus d’informations, se référer à l’information professionnelle de Beovu disponible sous www.swissmedicinfo.ch.

C: 1 seringue préremplie contient 19,8 mg de brolucizumab dans une solution de 0,165 ml pour une dose unique de 6 mg de brolucizumab dans 0,05 ml. I: Beovu est indiqué dans le traitement de la dégénérescence maculaire liée à l’âge (DMLA) néovasculaire (humide). P: 6 mg (0,05 ml), administré par injection intravitréenne. Initialement trois injections

Pour vos patients atteints de DMLAh1

Für Ihre Patienten mit wAMD1

MAINTENANT AUTORISÉ!JETZT ZUGELASSEN!

LA VISION EST UN CHEF D’OEUVRE

SEHKRAFT IST EIN MEISTERWERKA

rt. N

r.: N

O53

141

04/

2020à 4 semaines d’intervalle, puis toutes les 12 semaines. L’intervalle de traitement peut être ajusté à toutes les 8 semaines. Le médecin peut

déterminer de façon individuelle les intervalles de traitement en fonction de l’activité de la maladie, mesurée par l’acuité visuelle et/ou les paramètres anatomiques. CI: Hypersensibilité au principe actif ou à l’un des excipients. Infection oculaire ou périoculaire existante ou soupçonnée. Infl ammation intraoculaire existante. PE: Les injections intravitréennes sont associées à une infl ammation intraoculaire, à un décollement de la rétine et parfois à une endophtalmie. Administrer dans des conditions d’injection aseptiques. La pression intraoculaire ainsi que la perfusion du passage du nerf optique doivent être contrôlées et traitées si besoin. Risque potentiel d’événements thromboemboliques artériels lors de l’administration intravitréenne d’inhibiteurs du VEGF. IA: Aucune étude formelle n’a été menée. EI: fréquent: hypersensibilité, baisse de l’acuité visuelle, cataracte, hémorragie conjonctivale, mouches volantes, douleur oculaire, hémorragie rétinienne, décollement du vitré, augmentation de la pression intraoculaire, conjonctivite, lacération du pigment épithélial rétinien, vision trouble, uvéite, abrasions cornéennes, kératite ponctuée, iritis, déchirure rétinienne; occasionnel: consulter www.swissmedicinfo.ch Catégorie de remise: [B]. Pour de plus amples informations, veuillez consulter www.swissmedicinfo.ch. Janvier 2020 V01.

Novartis Pharma Schweiz AG, Risch; Adresse: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Tél: 041 763 71 11

Für Ihre Patienten mit wAMD1

LA VISION EST UN CHEF

SEHKRAFT IST EIN MEISTERW

Page 20: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Tagesübersicht Donnerstag | Planning du jour Jeudi, 27.08.2020

Auditorium C Garden 1ABC Garden 2-3 ABC Garden 5ABC

08:00-09:00Current Topics in Myopia

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C

08:00-09:00Free Papers IGlaukom | Glaucome

09:00-10:00Plenary Symposium UveitisInvestigations in Uveitis (GEAK)

09:00-10:00Special LectureEin Ophthalmologe im Nationalrat: Erfahrungen, BundesgesundheitsgesetzeUn ophtalmologue au Conseil national: expériences, lois fédérales sur la santé

10:00-10:30 Kaffeepause | Pause café

10:30-11:30Plenary Symposium CorneaChallenges in Corneal and External Diseases Streaming Session

Session de streamingAuditorium C

10:30-12:30Fotografie-Workshop Atelier de photographie

11:30-12:30Plenary Symposium Retina The Opening up to New Per-spectives in Clinical Practice

12:35-13:30 Lunch

12:35-13:30Lunch Symposiumorganized by Haag-Streit

12:35-13:30Lunch Symposiumorganized by Novartis

12:35-13:30 Lunch

13:35-14:00Goldmann LectureThe Development of the Icare Tonometer and a Novel Next Generation Non-Contact Tonometer

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C14:00-15:00Keynote Lecture Corneal Endothelial Disease and Possible Future Treatment Options

15:00-16:00Vogt Prizes & Certificates

16:00-16:30 Kaffeepause | Pause café

16:30-18:30Generalversammlung SOGAssemblée générale SSO

16:30-18:00Mini-Symposium für junge OphthalmologInnenMini-Symposium pour jeunes ophtalmologues

Generalversammlung | Assemblée générale Workshop

Wissenschaftliches Programm | Programme scientifique Satellite Symposium

20

Donn

erst

ag |

Jeud

i

Page 21: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Donnerstag | Jeudi, 27.08.2020

08:00-09:00 Auditorium C

Current Topics in Myopia Chairs: Caroline Klaver, Rotterdam, NL | Hendrik Scholl, Basel, CH

08:00-08:05 Myopia: The Pandemic in Ophthalmology Hendrik Scholl, Basel, CH

08:05-08:20 Controlling Eye Growth in a Clinical Setting: From Complex Genetics and Population-Based Studies to Treatment Recommendations Caroline Klaver, Rotterdam, NL

08:20-08:35 Clinical Approach to Myopic Macular Degeneration Irmela Mantel, Lausanne, CH

08:35-08:50 New Insights Into Myopia Development From Animal Models and Human Subjects Barbara Świątczak, Basel, CH

08:50-09:00 Diskussion | Discussion

08:00-09:00 Garden 2-3 ABC

Free Papers IGlaukom | Glaucome Chair: Karla Chaloupka, Zürich, CH

08:00-08:10 The Efficacy of Ab Externo Canaloplasty by Using Exclusively a Non-Absorbable Suture (Onalene – Polypropylene) and No Viscoelastics Instead of a Microcatheter; IOP Results, Intra-Operative and Early Complication Rates Within a 6 Months Follow up PeriodIraklis Vastardis, Dortmund, DE

08:10-08:20 Exome Sequencing in a Swiss Childhood Glaucoma Cohort Reveals CYP1B1 and FOXC1 Variants as Most Frequent Causes Elena Lang, Thusis, CH

08:20-08:30 Comparative Study of Postoperative Results Following Deep Sclerectomy, XEN-Augmented Deep Sclerectomy and Ab Interno Canaloplasty in the Treatment of Glaucoma: Three-Year OutcomesLaëtitia Jessy Niegowski, Onex, CH

08:30-08:40 Outcomes of Deep Sclerectomy Following Failed XEN Gel Stent Implantation in Open-Angle Glaucoma: A Prospective Study Giorgio Enrico Bravetti, Lausanne, CH

08:40-08:50 Surgical Outcomes of Gonioscopy-Assisted Transluminal Trabeculotomy (GATT) in Patients with Open-angle Glaucoma – A Retrospective Case-SeriesSarah Vez, Bern, CH

08:50-09:00 Optic Nerve Decompression in Retrobulbar Bleeding Versus Orbital Inflammation and Orbital Cellulits: What’s the Difference? Karla Chaloupka, Zürich, CH

Stream Garden 1ABC

21

Donnerstag | Jeudi

Page 22: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Reflections on DR treatment schemes(incl. LUCENTIS® and laser)

Dr Lazaros KonstantinidisConsultant Vitreoretinal Surgeon, Lead of Diabetic Retinopathy Clinic, Jules Gonin University Eye Hospital, Lausanne

The only anti-VEGF approved for moderately severe to severe NPDR and PDR.1

VEGF = Vascular Endothelial Growth Factor; NPDR = Non-Proliferative Diabetic Retinopathy; PDR = Proliferative Diabetic Retinopathy; DR = Diabetic Retinopathy Reference: 1 LUCENTIS® (ranibizumab) product information, update: October 2019, www.swissmedicinfo.ch. LUCENTIS® (ranibizumab) product information: Composition: Intraocular solution for injection, ranibizumab 10 mg/ml; Excipients: α,α-trehalose dihydrate, histidine, histidine hydrochloride monohydrate, polysorbate 20, water for injections. Indications: Treatment of 1) exudative (wet) age-related macular degeneration (wet AMD), 2) active choroidal neovascularisation (CNV) resulting in visual impairment, 3) visual impairment due to choroidal neovascularisation (CNV) secondary to pathological myopia (PM), 4) visual impairment due to diabetic macular oedema (DME), 5) visual impairment due to macular oedema secondary to retinal vein occlusion (branch retinal vein occlusion, BRVO, or central retinal vein occlusion, CRVO). 6) moderately severe to severe non-proliferative diabetic retinopathy (NPDR) and proliferative diabetic retinopathy (PDR). Dosage: Lucentis is administered by intravitreal injection. The recommended dose is 0.5 mg (0.05 ml). The interval between two injections into the same eye must not be shorter than 1 month. Initiate treatment with one injection per month until maximum visual acuity is achieved and/or there are no signs of disease activity. Thereafter, monitoring and treatment intervals should be determined by the physician. During monitoring, disease activity should be assessed by visual acuity testing and/or imaging techniques. Treatment intervals may be extended or reduced stepwise based on the current disease activity and the course of treatment observed. If indicated based on the physician’s assessment, Lucentis can be administered monthly to a given eye. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Contraindications: Hypersensitivity to ranibizumab or to any of the excipients, patients with ocular or periocular infections or active intraocular inflammation. Warnings and precautions: Infectious endophthalmitis and retinal detachment may occur following intravitreal injection; aseptic injection techniques must be used. Patients should be monitored during the days following the injection to permit early detection and treatment of infection. Transient increases in intraocular pressure have been seen within 60 minutes of injection. Sustained intraocular pressure increases have been reported. Both intraocular pressure and the perfusion of the central retinal artery must be monitored and managed appropriately following injection. Potential risk of arterial thromboembolic events following intravitreal use of vascular endothelial growth factor (VEGF) inhibitors. Potentially increased risk in patients with a known risk of stroke. Iritis and vitritis were observed in some patients with the highest levels of immunoreactivity. If Lucentis is to be given on the same day as laser photocoagulation, the injection must be administered at least 30 minutes after laser photocoagulation. Do not use during pregnancy and breast-feeding unless clearly necessary. In women who wish to become pregnant Lucentis should be discontinued 3 months beforehand. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Interactions: No specific interaction studies have been performed. Adverse effects: Very common: Nasopharyngitis, intraocular inflammation, vitritis, vitreous detachment, retinal haemorrhage, visual disturbances, eye pain, vitreous floaters, conjunctival haemorrhage, eye irritation, foreign body sensation in eye, increased lacrimation, blepharitis, pruritus, headache, joint pain; Common: Influenza, urinary tract infection, anaemia, hypersensitivity reactions, anxiety, stroke, retinal degeneration, retinal disorder, retinal detachment, retinal tear, detachment of retinal pigment epithelium, retinal pigment epithelium tear, visual impairment, vitreous haemorrhage, vitreous disorder, uveitis, iritis, iridocyclitis, (subcapsular) cataract, posterior capsule opacification, punctate keratitis, corneal abrasion, opacification of aqueous humour, blurred vision, injection site haemorrhage, eye haemorrhage, (allergic) conjunctivitis, eye discharge, photopsia, photophobia, ocular discomfort, eyelid pain, eyelid oedema, conjunctival hyperaemia, cough, nausea; Uncommon: Endophthalmitis, hypopyon, hyphaema, keratopathy, iris adhesions, corneal melt, corneal oedema, corneal striae, injection site pain and irritation, blindness, eyelid irritation, allergic reactions (rash, urticaria, pruritus, erythema). Cardiovascular disorders: Arterial thromboembolic events such as vascular deaths, non-fatal myocardial infarctions, non-fatal ischaemic strokes and non-fatal haemorrhagic strokes have been linked to the systemic availability of highly potent VEGF inhibitors. Investigations: Increased intraocular pressure. Serious adverse events related to the injection procedure: Endophthalmitis, rhegmatogenous retinal detachment, retinal tear and iatrogenic traumatic cataract. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Packs: Vial containing 2.3 mg in 0.23 ml*. Pre-filled syringe containing 1.65 mg in 0.165 ml*. Legal category: B. *Reimbursable. You can find further information at www.swissmedicinfo.ch. October 2019 V20. Novartis Pharma Schweiz AG, Risch, Switzerland; address: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Switzerland, Tel. +41 41 763 71 11.

Presentation

at the Novartis

booth on Thursday,

27th August 2020

at 10 a.m.

NO

5322

5 0

5/20

20

Prof. Dr Reinier O. SchlingemannDirector of Research Jules Gonin University Eye Hospital, Lausanne

RZ_Lucentis_Inserat_Konstantinidis_A5.indd 1RZ_Lucentis_Inserat_Konstantinidis_A5.indd 1 02.06.20 11:0502.06.20 11:05

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Reflections on DR treatment schemes(incl. LUCENTIS® and laser)

Dr Lazaros KonstantinidisConsultant Vitreoretinal Surgeon, Lead of Diabetic Retinopathy Clinic, Jules Gonin University Eye Hospital, Lausanne

The only anti-VEGF approved for moderately severe to severe NPDR and PDR.1

VEGF = Vascular Endothelial Growth Factor; NPDR = Non-Proliferative Diabetic Retinopathy; PDR = Proliferative Diabetic Retinopathy; DR = Diabetic Retinopathy Reference: 1 LUCENTIS® (ranibizumab) product information, update: October 2019, www.swissmedicinfo.ch. LUCENTIS® (ranibizumab) product information: Composition: Intraocular solution for injection, ranibizumab 10 mg/ml; Excipients: α,α-trehalose dihydrate, histidine, histidine hydrochloride monohydrate, polysorbate 20, water for injections. Indications: Treatment of 1) exudative (wet) age-related macular degeneration (wet AMD), 2) active choroidal neovascularisation (CNV) resulting in visual impairment, 3) visual impairment due to choroidal neovascularisation (CNV) secondary to pathological myopia (PM), 4) visual impairment due to diabetic macular oedema (DME), 5) visual impairment due to macular oedema secondary to retinal vein occlusion (branch retinal vein occlusion, BRVO, or central retinal vein occlusion, CRVO). 6) moderately severe to severe non-proliferative diabetic retinopathy (NPDR) and proliferative diabetic retinopathy (PDR). Dosage: Lucentis is administered by intravitreal injection. The recommended dose is 0.5 mg (0.05 ml). The interval between two injections into the same eye must not be shorter than 1 month. Initiate treatment with one injection per month until maximum visual acuity is achieved and/or there are no signs of disease activity. Thereafter, monitoring and treatment intervals should be determined by the physician. During monitoring, disease activity should be assessed by visual acuity testing and/or imaging techniques. Treatment intervals may be extended or reduced stepwise based on the current disease activity and the course of treatment observed. If indicated based on the physician’s assessment, Lucentis can be administered monthly to a given eye. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Contraindications: Hypersensitivity to ranibizumab or to any of the excipients, patients with ocular or periocular infections or active intraocular inflammation. Warnings and precautions: Infectious endophthalmitis and retinal detachment may occur following intravitreal injection; aseptic injection techniques must be used. Patients should be monitored during the days following the injection to permit early detection and treatment of infection. Transient increases in intraocular pressure have been seen within 60 minutes of injection. Sustained intraocular pressure increases have been reported. Both intraocular pressure and the perfusion of the central retinal artery must be monitored and managed appropriately following injection. Potential risk of arterial thromboembolic events following intravitreal use of vascular endothelial growth factor (VEGF) inhibitors. Potentially increased risk in patients with a known risk of stroke. Iritis and vitritis were observed in some patients with the highest levels of immunoreactivity. If Lucentis is to be given on the same day as laser photocoagulation, the injection must be administered at least 30 minutes after laser photocoagulation. Do not use during pregnancy and breast-feeding unless clearly necessary. In women who wish to become pregnant Lucentis should be discontinued 3 months beforehand. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Interactions: No specific interaction studies have been performed. Adverse effects: Very common: Nasopharyngitis, intraocular inflammation, vitritis, vitreous detachment, retinal haemorrhage, visual disturbances, eye pain, vitreous floaters, conjunctival haemorrhage, eye irritation, foreign body sensation in eye, increased lacrimation, blepharitis, pruritus, headache, joint pain; Common: Influenza, urinary tract infection, anaemia, hypersensitivity reactions, anxiety, stroke, retinal degeneration, retinal disorder, retinal detachment, retinal tear, detachment of retinal pigment epithelium, retinal pigment epithelium tear, visual impairment, vitreous haemorrhage, vitreous disorder, uveitis, iritis, iridocyclitis, (subcapsular) cataract, posterior capsule opacification, punctate keratitis, corneal abrasion, opacification of aqueous humour, blurred vision, injection site haemorrhage, eye haemorrhage, (allergic) conjunctivitis, eye discharge, photopsia, photophobia, ocular discomfort, eyelid pain, eyelid oedema, conjunctival hyperaemia, cough, nausea; Uncommon: Endophthalmitis, hypopyon, hyphaema, keratopathy, iris adhesions, corneal melt, corneal oedema, corneal striae, injection site pain and irritation, blindness, eyelid irritation, allergic reactions (rash, urticaria, pruritus, erythema). Cardiovascular disorders: Arterial thromboembolic events such as vascular deaths, non-fatal myocardial infarctions, non-fatal ischaemic strokes and non-fatal haemorrhagic strokes have been linked to the systemic availability of highly potent VEGF inhibitors. Investigations: Increased intraocular pressure. Serious adverse events related to the injection procedure: Endophthalmitis, rhegmatogenous retinal detachment, retinal tear and iatrogenic traumatic cataract. Further information: www.swissmedicinfo.ch. Packs: Vial containing 2.3 mg in 0.23 ml*. Pre-filled syringe containing 1.65 mg in 0.165 ml*. Legal category: B. *Reimbursable. You can find further information at www.swissmedicinfo.ch. October 2019 V20. Novartis Pharma Schweiz AG, Risch, Switzerland; address: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Switzerland, Tel. +41 41 763 71 11.

Presentation

at the Novartis

booth on Thursday,

27th August 2020

at 10 a.m.

NO

5322

5 0

5/20

20

Prof. Dr Reinier O. SchlingemannDirector of Research Jules Gonin University Eye Hospital, Lausanne

RZ_Lucentis_Inserat_Konstantinidis_A5.indd 1RZ_Lucentis_Inserat_Konstantinidis_A5.indd 1 02.06.20 11:0502.06.20 11:05

Donnerstag | Jeudi, 27.08.2020

09:00-10:00 Auditorium C

Plenary Symposium UveitisInvestigations in Uveitis (GEAK)Chair: Yan Guex-Crosier, Lausanne, CH

09:00-09:20 Investigations in Granulomatous UveitisUvéites granulomateuses: investigationsDiagnostik der granulomatösen UveitisChristina Springer-Wanner, Genève, CH

09:20-09:40 Widefield Angiography in UveitisIan Pearce, Liverpool, UK

09:40-10:00 Apport de l’OCT dans l’UvéiteDaniele Rossi, Lausanne, CH

09:00-10:00 Garden 2-3 ABC

Special LectureEin Ophthalmologe im Nationalrat: Erfahrungen, BundesgesundheitsgesetzeUn ophtalmologue au Conseil national: expériences, lois fédérales sur la santé Michel Matter, Lausanne, CH

10:00-10:30 Kaffepause | Pause café

10:30-11:30 Auditorium C

Plenary Symposium CorneaChallenges in Corneal and External DiseasesChair: Beatrice Früh, Bern, CH

10:30-10:50 White dots: Adenovirus Keratitis and Thygeson’s KeratitisClaude Kaufmann, Luzern, CH

10:50-11:20 Pitfalls in Corneal Topo- and TomographyTheo G. Seiler, Bern, CH / Düsseldorf, DE

11:20-11:30 Neuropathic PainKlara Landau, Zürich, CH

10:30-12:30 Garden 5ABC

Fotografie-Workshop | Atelier de photographieChair: Swetlana Wagner, Basel, CH

10:00-11:00 Netzhaut und NetzhautbefundeLorenz Kuske, Basel, CH

11:00-12:00 Biometrie Tipps und TricksSwetlana Wagner, Basel, CH

12:00-12:30 Diskussion | Discussion

WS

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Donnerstag | Jeudi, 27.08.2020

11:30-12:30 Auditorium C

Plenary Symposium Retina: The Opening up to New Perspectives in Clinical Practice Chairs: Aude Ambresin, Lausanne, CH | Jean-Antoine Pournaras, Lausanne, CH

11:30-11:42 Home Monitoring of Retinal Diseases: Are We There Yet? Ramin Tadayoni, Paris, FR

11:42-11:54 Genetic Diagnosis and Treatment: From Bench to Bedside Hendrik Scholl, Basel, CH

11:54-12:06 Clinical Diagnosis and Treatment Recommandations for Ocular Toxicities in Immune TherapyChiara Eandi, Lausanne, CH

12:06-12:18 Combined 3D Surgery and Peroperative OCT Versus Standard of Care in Vitreo Retinal SurgeryJean-Antoine Pournaras, Lausanne, CH

12:18-12:30 Pachychoroid: A New Classification and Clinical Applications of Relevant Results of Recent StudiesSarah Vez, Bern, CH

12:35-13:30 Lunch

12:35-13:30 Garden 2-3 ABC

Lunch Symposium organized by

Brolucizumab: From Pivotal Studies to Real World ExperienceChair: Matus Rehak, Leipzig, DE

Panel discussionMatus Rehak, Leipzig, DE | Aude Ambresin, Lausanne, CH | Chiara Eandi, Lausanne, CH | Marion Munk, Bern, CH

12:35-13:30 Garden 1ABC

Lunch Symposium organized by

Haag-Streit’s Eyestar 900

How Fully Automated Swept Source OCT Anterior Chamber Analysis and High Precision Biometry Improve Your OutcomesDavid Goldblum, Basel, CH | Pascal Imesch, Bern, CH | Jörg Wagner, Haag-Streit, Köniz, CH

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Donnerstag | Jeudi, 27.08.2020

13:35-14:00 Auditorium C

Goldmann LectureChair: David Goldblum, Basel, CH

The Development of The Icare Tonometer and a Novel Next Generation Non-Contact TonometerAntti Kontiola, Helsinki, FI

14:00-15:00 Auditorium C

Keynote Lecture Corneal Endothelial Disease and Possible Future Treatment Options Viridiana Kocaba, Rotterdam, NL

15:00-16:00 Auditorium C

Vogt Prizes & CertificatesChair: Peter Leuenberger, Vésenaz, CH

1. Alfred-Vogt Preis zur Förderung der Augenheilkunde 2020: Regulated efflux of photoreceptor outer segment-derived cholesterol by human RPE cells Federica Storti | Christian Grimm, Zürich, CH

2. Alfred-Vogt Stipendium

3. Heinz A. Oertli-Preis für innovative Ophthalmochirurgie 2020: Application of subretinal fluid to close refractory full thickness macular holes: treartment strategies and primary outcome: APOSTEL studyCarsten H. Meyer, Zürich, CH

16:00-16:30 Kaffepause | Pause café

16:30-18:00 Garden 2-3 ABC

Mini-Symposium für junge OphthalmologInnen Mini-Symposium pour jeunes ophtalmologuesChair: Lilly Khamsy, Lausanne, CH

16:30-16:40 Begrüssung | BienvenueLilly Khamsy, Lausanne, CH

16:40-17:00 Peripheral Retina, to Laser or Not to Laser?Moreno Menghini, Zürich, CH

17:00- 17:30 Topo/Tomographies Interpretations Theo G. Seiler, Bern, CH / Düsseldorf, DE

17:30-18:00 Retina/OCT Quiz Marion Munk, Bern, CH

16:30-18:30 Auditorium C

Generalversammlung SOG Assemblée générale SSO

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Tagesübersicht Freitag | Planning du jour Vendredi, 28.08.2020

Wissenschaftliches Programm | Programme scientifique Satellite Symposium

Auditorium C Garden 1ABC Garden 2-3 ABC Garden 5ABC

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C

08:00-09:30Free Papers IICornea | Cataract 08:30-09:30

Plenary Symposium EOP Thyroid Eye Disease

09:30-10:30Plenary Symposium NeuroophthalmologyReview of the Most Important Recent Contributions in Neuroophthalmology

09:30-10:30Abrechnung in der OphthalmologieTariffragen und Inno- vation bei der Wirt- schaftlichkeitsprüfung

10:30-11:00 Kaffeepause | Pause café

11:00-12:25Plenary Symposium Glaucoma

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C

11:00-12:25AugenchirurgInnen Chirurgiennes Oculaires

11:00-12:25OrthoptistInnen Basisuntersuchung für Neuroophthalmologie

12:30-13:30 Lunch

12:30-13:30Lunch Symposiumorganized by Bayer

12:30-13:30 Lunch

13:35-14:30Special LectureDoes Blue Exist?

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C

13:35-15:30OrthoptistInnen Strabologie

14:30-15:30Poster Preise & SWISS OphthAWARDPrix poster & SWISS OphthAWARD

15:30-16:00 Kaffeepause | Pause café

16:00-18:00Plenary Symposium Oculoplastic

Streaming SessionSession de streaming

Auditorium C

16:00-17:30Free Papers IIIRetina Vitreous

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Freitag | Vendredi, 28.08.2020

08:00-09:30 Garden 2-3 ABC

Free Papers IICornea | Cataract Chair: Farhad Hafezi, Dietikon, CH

08:00-08:10 Assessing Myopia Progression With Contact Lenses – Demographics and Case AnalysisAna Paula Ribeiro Reis, Basel, CH

08:10-08:20 The Carbon Footprint of Cataract Surgery in a French University HospitalFlorence Hoogewoud, Lausanne, CH

08:20-08:30 Outcomes of Retropupillary Iris Claw Artisan IOL Implantation Combined With Pars Plana Vitrectomy – a Retrospective AnalysisMarta Chojnacka, Zürich, CH

08:30-08:40 Sterile Corneal Melt After Topical Instillation of Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs: A Case Series Aleksandra Petrovic, Lausanne, CH

08:40-08:50 Descemet-Membran-Autokeratoplastik: Ein neues Verfahren zur Wieder- herstellung der zentralen Hornhauttransparenz bei dichter cornea guttata Matthias Böhnke, Olten, CH

08:50-09:00 Corneal Oxygen Consumption and Concentration Levels During Corneal Cross-Linking With and Without Supplementary OxygenTheo G. Seiler, Bern, CH

09:00-09:10 Results of a Prospective Study Using Individualized Fluence Corneal Cross- Linking in Ultra-Thin Corneas – the sub400 Protocol Farhad Hafezi, Dietikon, CH

09:10-09:20 Corneal Cross-Linking for Treating Infectious Keratitis: Final Results of the Prospective Randomized Controlled Multicenter Trial Emílio A. Torres-Netto, Zürich, CH

09:20-09:30 Outcomes of Combined Photorefractive Keratectomy and Corneal Cross-Linking in Keratoconus Suspects Georgios Kymionis, Lausanne, CH

27

Freitag | Vendredi

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Freitag | Vendredi, 28.08.2020

08:30-09:30 Auditorium C

Plenary Symposium EOP Thyroid Eye Disease Chair: Nicole Fichter, Olten, CH

08:30-08:40 Wenn das Immunsystem rebelliert – Was ein Augenarzt über den M. Basedow wissen sollteJürg Lareida, Aarau, CH

08:40-08:50 Zahlen, Scores und Richtlinien – Update zum Standard of Care Elena Catalano, St.Gallen, CH

08:50-09:05 Was tun, wenn die Steroide versagen? Immunsuppressiva, Biologika und Therapiestudien zu zielgerichteten Therapien Anja Eckstein, Essen, DE

09:05-09:20 «Bleibt das jetzt für immer so?» Möglichkeiten und Grenzen chirurgisch-rekonstruktiver Massnahmen Nicole Fichter, Olten, CH | Anja Palmowski-Wolfe, Basel, CH

09:20-09:30 Diskussion | Discussion

09:30-10:30 Auditorium C

Plenary Symposium NeuroophthalmologyReview of the Most Important Recent Contributions in NeuroophthalmologyMisha Pless, Luzern, CH

09:30-10:30 Garden 2-3 ABC

Abrechnung in der Ophthalmologie: Tariffragen und Innovation bei der Wirtschaftlichkeitsprüfung | Facturation en ophtalmologie : questions tarifaires et innovation dans l’audit de performance Kristof Vandekerckhove, Visp/Sierre, CH

10:30-11:00 Kaffepause | Pause café

11:00-12:25 Auditorium C

Plenary Symposium GlaucomaChairs: Delphine Bifrare, Lutry, CH | Luzia Müller, Luzern, CH

Pro and Cons – When to Consider Which Surgery

11:00-11:15 Should We Start With SLT Before Medical Therapy Anton Hommer, Wien, AU

11:15-11:30 Big Tubes, Big Troubles Frank Bochmann, Luzern, CH

11:30-11:45 From XEN to PreserFloRené Höhn, Bern, CH

11:45-12:25 The Importance of Quality or Quantity in Structural Follow UpBalwantray Chauhan, Halifax, CA

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Freitag | Vendredi, 28.08.2020

11:00-12:25 Garden 2-3 ABC

AugenchirurgInnen | Chirurgiennes OculairesChairs: Anja Liekfeld, Berlin, DE | Maja Müller, Zürich, CH

11:00-11:10 Einleitung und VorstellungAnja Liekfeld, Berlin, DE | Maja Müller, Zürich, CH

11:10-11:40 Zwischen Spaltlampe und Akademie, vom Familien- zum OP-Tisch: Go for it!Klara Landau, Zürich, CH

11:40-12:10 Herd und Skalpell? Was ist möglich? Ute Wolf-Schnurrbusch, Zürich, CH

12:10-12:25 Diskussion | Discussion

11:00-12:25 Garden 5ABC

OrthoptistInnen | OrthoptistesBasisuntersuchung für Neuroophthalmologie Chairs: Francois Borruat, Lausanne, CH | Nicole Hoeckele, Lausanne, CH

11:00-11:1511:15-11:3011:30-11:45

Eye Movements Examination (Basic)Oculomotor Cerebellar Syndromes (Intermediate)Monocular Vertical Nystagmus/Oscillopsia (Advanced) Francois Borruat, Lausanne, CH

11:45-12:15 Skew Deviation, cas cliniques Nicole Hoeckele, Lausanne, CH

12:15-12:25 Diskussion | Discussion

12:30-13:30 Lunch

12:30-13:30 Garden 2-3 ABC

Lunch Symposium organized by

Pearls in the Anti-VEGF Therapy of Retinal Diseases: From Theory to Practice Differences in Mode of Action of Current Treatments, Actual Insights into Switching Drugs in wAMDChair: Irmela Mantel, Lausanne, CH

Aude Ambresin, Lausanne, CHGábor Somfai, Zürich, CH

13:35-14:30 Auditorium C

Special LectureChair: David Goldblum, Basel, CH

Does Blue Exist?Michael Herzog, Lausanne, CH

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neuen Experience Centers in Roggwil TG und Corminboeuf FR. Besuchen Sie uns in Lausanne, informieren Sie sich über spannende Neuheiten

und stossen Sie mit uns an auf 30 Jahre Mediconsult AG!

Découvrez auprès d’un seul et unique fournisseur les technologies et solutions de pointe – pendant le congrès SSO au stand 5b et tout au long de

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Mediconsult AG | CH-9325 Roggwil TG | Tel. +41 71 454 70 20Mediconsult SA | CH-1720 Corminboeuf | Tél. +41 26 467 60 20

www.mediconsult.ch | [email protected]

Page 31: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Freitag | Vendredi, 28.08.2020

14:30-15:30 Auditorium C

Poster Preise & SWISS OphthAWARDPrix poster & SWISS OphthAWARDChair: David Goldblum, Basel, CHChair SWISS OphthAward: Daniel Barthelmes, Zürich, CH

14:30-15:00 Poster Preise | Prix posters

15:00-15:15 SWISS OphthAWARD – Best Experimental WorkRestoring Light Sensitivity Using Tunable Near-Infrared SensorsDasha Nelidova, Basel, CH

15:15-15:30 SWISS OphthAWARD – Highest Clinical RelevanceIntraocular Cataract Lens Replacement Improves Circadian Rhythms, Cognitive Function and Sleep in Older AdultsSarah Laxhmi Chellappa, Basel, CH

13:35-15:30 Garden 5ABC

OrthoptistInnen | OrthoptistesStrabologie Chairs: Heimo Steffen, Genève, CH | Georges Klainguti, Fribourg, CH | Pierre-François Kaeser, Lausanne, CH

13:35-14:20 Pathophories Heimo Steffen, Genf, CH

14:20-15:00 Chirurgie Précoce versus Chirurgie Tardive Georges Klainguti, Fribourg, CH

15:00-15:30 Dysinnérvations Pierre-François Kaeser, Lausanne, CH

15:30-16:00 Kaffepause | Pause café

16:00-18:00 Auditorium C

Plenary Symposium OculoplasticChair: Klaus J. Lipke, Wohlen, CH

16:00-16:20 Sekundärrekonstruktionen der Orbita und Therapie der Empty Socket Deformität mit patientenspezifischen CAD/CAM ImplantatenFrank Wilde, Ulm, DE

16:20-16:40 Möglichkeiten und Grenzen in der Versorgung mit AugenprothesenRuth Müller-Welt, Stuttgart, DE

16:40-17:10 Ptosis-Chirurgie: Indikation und MethodikUwe Press, Zürich, CH

17:10-17:30 Laterale Tarsalzungenplastik: Ein TausendsassaKlaus J. Lipke, Wohlen, CH

17:30-17:50 Minimal invasive TränenwegschirugieUlrich Lachmund, Pratteln, CH

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Freitag | Vendredi, 28.08.2020

16:00-17:30 Garden 2-3 ABC

Free Papers IIIRetina Vitreous Chair: Matthias Becker, Zürich, CH

16:00-16:09 How Not to Miss a Conjunctival MelanomaKarla Chaloupka, Zürich, CH

16:09-16:18 First-Line Intra-Arterial vs Bridge Chemotherapy for Advanced Retinoblastoma: Retrospective Review of Advantages and ComplicationsMarie-Claire Gaillard, Lausanne, CH

16:18-16:27 Application of Subretinal Fluid to Close Refractory Full Thickness Macular Holes: Treatment Strategies and Primary Outcome Matthias Becker, Zürich, ZH

16:27-16:36 The Spectrum of Maculopathy in Mitochondrial DNA A3243G Mutation: A Case Series of Six Patients Eirini Kaisari, Lausanne, CH

16:36-16:45 Prophylactic Extended Internal Limiting Membrane Peeling During Primary Vitrectomy in Cases of Complex Rhegmatogenous Retinal Detachment With Severe Proliferative Vitreoretinopathy Lazaros Konstantinidis, Lausanne, CH

16:45-16:54 Mid-Term Outcomes of Pars Plana Vitrectomy Combined With Sutureless Scleral-Fixated Intraocular Lens in Patients With Poor Capsular Support: A New Surgical Approach Giorgio Enrico Bravetti, Lausanne, CH

16:54-17:03 Port Delivery System With Ranibizumab (PDS): Using Ladder Phase 2 Results to Support the Phase 3 Archway Trial Design Gillian Shinner, Mannheim, DE

17:03-17:12 Long-Term Health Outcome of Patients With Idiopathic Horner Syndrome Claire Bellégo, Montbrelloz, CH

17:12-17:21 Classification des ésotropies concomitantes acquises Sara Giesselbaek, Lausanne, CH

17:21-17:30 Stablishing Normative Data for the SpeedWheel Acuity Test Magdalena Lüthy, Solothurn, CH

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ePoster

Night blindness due to vitamin A insufficiency secondary to bowel resectionV Chatzistergiou, A Ambresin, F Borruat | Lausanne, CH

Modified canaloplasty with supracilliary drainage implant and amniotic membrane transplantation following conjunctival melanoma treatmentI Vastardis, S Fili, G Perdikakis, Z Gatzioufas, M Kohlhaas | Dortmund, DE; Basel, CH

Vitamin A deficiency: two-color dark-adaptometry is more sensitive than full-field electroretinogram E Moret, F Borruat | Lausanne, CH

Painful recurrent diplopia caused by internal rectus muscle cysticercosisE Moret, J Vaudaux, F Borruat | Lausanne, CH

Descemet stripping only (DSO) with adjuvant Rho-kinase Inhibitor therapy in a Fuchs Dystrophy Patient: A case reportA Reinhold, L Eggenschwiler, P Meyer, D Goldblum | Basel, CH

Spontane Hornhautperforation bei Keratokonjunktivitis vernalis-assoziierter Keratopathie eines jungen PatientenA Reinhold, A Baston, M Della Volpe, L Janeschitz-Kriegl, G Traber, H Scholl, Z Gkatzioufas | Basel, CH

Long-term Outcome of Botulinum Toxin Injection Therapy Compared to Strabismus Surgery in Infants with Esotropia: A Retrospective AnalysisTM Handschin, F Roulez, A Schoetzau, A Palmowski-Wolfe | Basel, CH

Long-term visual outcomes after anti-VEGF therapy for exudative AMD at a tertiary eye care centerA Wenkstern Kunz, C Valmaggia | Uzwil, CH; St.Gallen, CH

Drug-induced pseudo-central serous chorioretinopathy in carcinoma patients: A case seriesS Jung, C Valmaggia, MG Todorova | Zürich, CH; St.Gallen, CH Vitreous amyloidosis ultrasound predicts post-vitrectomy complications in Gly83Arg mutationH Li, S Cai, X Chen, B Xie | Guizhou, CN

The effect of weight change on papilledema in a patient with Idiopathic intracranial hypertensionE Samutelela, A Kawasaki | Lausanne, CH

Aspergillus dacryolith as a cause of chronic dacryocystitisO Zabek, L Eggenschwiler, D Goldblum, P Meyer | Basel, CH

Inverted papilloma of the lacrimal sac – rare and insidiousJ Graziano, K Chaloupka | Zürich, CH

Ranibizumab treatment pattern in a Swiss neovascular age-related macular degeneration cohort at Year 1: The real-world PACIFIC studyP Hasler, D Barthelmes, P Kloos, IK Petropoulos, F Branca, P Imesch, R Kiel, M Menke, G Thumann, V Vaclavik | Basel, CH; Zürich, CH; Wil, CH; Genf, CH; Bern, CH; Neuchâtel, CH; Aarau, CH; Fribourg, CH

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On the tracks of Vogt-Koyanagi-Harada disease – an unusual presentationJ Graziano, R Eberhard | Zürich, CH

Primary familiar congenital megalocornea and spherophakia: a case seriesC Valmaggia, V Sturm | St.Gallen, CH

Optic disc features in familial retinal arteriolar tortuosity: A case seriesV Sinner, V Sturm, J Heckmann, C Valmaggia, M Todorova | St.Gallen, CH

Prospective cohort study for the validation of ClassIntra® – Classification of intraoperative adverse events in patients undergoing ophthalmic surgeryO Bossong, D Goldblum, P Schartau, F Wellner, R Rosenthal, LA Steiner, P Hasler, S Dell-Kuster | Basel, CH Endotheldekompensation nach Implantation einer kosmetischen IrisprotheseA Schroeter, M Müller, D Goldblum | Gelfingen, CH; Zürich, CH; Basel, CH

Corneal wedge resection for treating keratoconus progression in host cornea following penetrating keratoplastyM Petrelli, A Petrovic, K Hashemi, G Kymionis | Lausanne, CH

Simultaneous intraocular lens implantation and corneal transplantation in eyes with compromised capsular supportG Kymionis, M Petrelli, A Petrovic, K Hashemi | Lausanne, CH Myopexie du muscle droit inférieur: indications et résultats à long-termeN Hoeckele, P Kaeser, G Klainguti | Lausanne, CH

Management of Duane SyndromeF Thommen, C Rigoli, A Roulier, G Klainguti, P Kaeser | Lausanne, CH Bilaterale atypische mykotische Keratitis mit protrahiertem Verlauf bei einem immunkompetenten PatientenA Baston, A Reinhold, L Anders, L Kuske, C Prünte, H Scholl, Z Gatzioufas | Basel, CH

COVID dedicated patient pathway: Innovation in the Coronavirus PandemicA Safi, N Milliet, D Carli, D Gonin, R Blanc, M Desmedt, JP Klumpp, TJ Wolfensberger, A Kawasaki | Lausanne, CH

Nishida Extraocular Muscle Transposition Surgery for Abducens Nerve PalsyJ Heckmann, M Todorova, V Sturm | St.Gallen, CH

Prism induced gaze shift for ocular motility disorders and anomalous head postureL Eppenberger, R Di Taranto, A Bücheler, J Heckmann, V Sturm | Zürich, CH; St.Gallen, CH

Successful treatment of bilateral diffuse uveal melanocytic proliferation (BDUMP) with plasmapheresis: a case report and review of the literatureJ Schneider, F Borruat, A Schalenbourg | Lausanne, CH

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Masquerade Syndrome - Ophthalmic manifestation of hairy cell leukemia E Arslan, V Dingerkus, M Becker | Zürich, CH

OCTA-Monitoring of Acute Posterior Multifocal Placoid Pigment Epitheliopathy (APMPPE): Transition from active to inactive diseaseMS Kanku, M Becker, V Dingerkus | Zürich, CH

Gelsolin-Amyloidosis – an exceptional cause of Blepharochalasis Gelsolin-Amyloidose – eine ungewöhnliche Ursache für Blepharochalasis F Yahya, EM Kesenheimer, BF Décard, M Sinnreich, D Wand, D Goldblum | Basel, CH

c.-61G>A in OVOL2 is a pathogenic variant in posterior polymorphous corneal dystrophy 1 – a case reportL Janeschitz-Kriegl, C Rivolta, B György, M Quinodoz, P Meyer, A Wild, H Scholl, D Goldblum | Basel, CH; Interlaken, CH

Evaluation of the scotopic and photopic pupil response to colored light stimuli in patients with non-proliferative diabetic retinopathy N Kircher, A Nguyen, S Naso, R Kardon, A Kawasaki | Lausanne, CH; Iowa City, US

Gonococcal corneal perforation in an adult: still an emerging entity todayA Friesacher, R Rüesch, C Valmaggia, M Todorova | St.Gallen, CH

The link between central retinal thickness and retinal nerve fibre layer thickness in patients with retinitis pigmentosaA Friesacher, C Valmaggia, L Lopez, M Todorova | St.Gallen, CH; Basel, CH

Akut erworbene konkomitante Esotropie Typ 2 – eine retrospektive Analyse H Geiger, B Simonsz-Toth, C Gerth-Kahlert | Zürich, CH

Multimodal imaging of toxic retinopathies related to HIV antiretroviral treatments: maculopathy versus peripheral retinopathyA Hammer, F Borruat | Lausanne, CH

New surgical perspectives in visualization of vitreomacular disordersV Chatzistergiou, I Papasavvas, GE Bravetti, A Ambresin, J Pournaras | Lausanne, CH

Pars plana vitrectomy with 23-gauge for idiopathic macular holes: a comparison between combined surgery with phacoemulsification and single surgeryC Valmaggia, F Kostadinov, C Lang, J Guber | St.Gallen, CH; Luzern, CH

Multifocality and bilaterality of the fundus autofluorescence imaging pattern in central serous chorioretionopathyS Tschuppert, C Valmaggia, MG Todorova | St.Gallen, CH

Monocular diplopia associated with spontaneous closure of macular holeJ Potic, V Sabaratnam, C Häller, N Voulgari, TJ Wolfensberger | Lausanne, CH

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Théa PHARMA S.A. Moserstrasse 27 8200 SchaffhausenT +41 52 630 00 55 [email protected]

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Epidemiology of childhood uveitis in a tertiary care center: a 20-year studyF Hoogewoud, C Guex-Crosier, D Rossi, M Hofer, Y Guex-Crosier | Corminboeuf, CH; Lausanne, CH

Two cases presenting rare causes of anterior uveitis-like syndromes affecting the iris: bilateral acute iris transillumination (BAIT) syndrome and irido-corneal endothelial (ICE) syndromeI Papasavvas, CP Herbort | Lausanne, CH

Clinical course and treatment paradigms for Juvenile Idiopathic Arthritis (JIA) related uveitis and Pars Planitis (PP) uveitis followed with precise investigational methodsI Papasavvas, B Gehrig, CP Herbort | Lausanne, CH A case of Brown-McLean SyndromeM Sherif, M El Wardani, G Kymionis, K Hashemi | Lausanne, CH

Persistent Remnants of Dexamethasone Intravitreal Implant Over 12-Month in a Patient Suffering From Anterior and Intermediate Uveitis Associated with Macular EdemaGE Bravetti, J Vaudaux, J Pournaras, A Ambresin | Lausanne, CH

Development of bilaminar central retinopathy and macular detachment in a case with obviously disturbed retinooptic transition zone: a case reportH Gerding | Olten, CH

Evaluation of bilateral conjunctival lymphangiectasia by anterior segment ocular coherence tomography: a case reportK Hashemi, l Konstantinidis, G Kymionis | Lausanne, CH Complications after plastic evisceration with implantation of silicone spheres and donor scleral grafts substituting the anterior segmentH Gerding | Olten, CH

Eye manifestations in Neurofibromatosis type 1 (NF 1)M Triantafylla, M Della Volpe-Waizel, A Kozei, C Tsenicoglou, S Tyradellis, D Sagri, Z Gatzioufas, N Kozeis | Thessaloniki (GR), Basel (CH), Thessaloniki (GR), Thessaloniki (GR), Thessaloniki (GR), Thessaloniki (GR), Basel (CH), Thessaloniki (GR)

Strabismus associated with unilateral congenital optic nerve anomaliesM Triantafylla, M Della Volpe-Waizel, A Kozei, C Tsenicoglou, S Tyradellis, D Sagri, Z Gatzioufas, N Kozeis | Thessaloniki, GR; Basel, CH

Enhanced Vascular Stabilization Using an Anti-Angiopoietin-2 (Ang-2)/Anti-Vascular Endothelial Growth Factor A (VEGF-A) Bispecific AntibodyS Zweifel, S Scheidl, R Foxton, J Sahni, H Lin, C Ullmer, S Fauser | Zürich, CH; Basel, CH; South San Francisco, US

Disinfection of Tonometers in an era of viral Pandemic WA Njoh | Uster, CH

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ePoster

OCT for the diagnosis of pseudopapilledema and monitoring of pediatric patients with true papilledemaM Triantafylla, M Della Volpe-Waizel, A Kozei, C Tsenicoglou, S Tyradellis, D Sagri, Z Gatzioufas, N Kozeis | Thessaloniki, GR; Basel, CH

Congenital toxoplasmosis with bilateral macular retinochoroiditis in a premature newbornN Voide, J Bijon, J Durig, DC Rossi | Lausanne, CH

Initial outcomes of combined iStent Inject implantation with cataract surgery in a predomi-nantly african-caribbean british populationPG Meier, YL Dong, S Trikha, A Kulkarni | Breganzona, CH; London, UK; London, US

Trauma-induced corneal ectasia; myth or reality?M Balidis, I Vastardis, E Siskou, P Burle de Politis, Z Gatzioufas, D Sakellaris | Thessaloniki, GR; Basel, CH

Minimal-Invasive Corneal Neurotization By Contralateral Supraorbital as Donor and Sural Autografting for Neurotrophic Keratopathy A Steinemann-Inauen, D Preiser, L Eggenschwiler, A Gohritz, B Décard, E Kappos, D Goldblum | Basel, CH

Evaluating the performance of artificial intelligence algorithms for identification and quality assurance of retinal fundus images for diabetetic retinopathyKL Laurik-Feuerstein, R Sapahia, GM Somfai, E Yörük, J Cuadros, D Cabrera DeBuc | Potsdam, DE; Miami, US; Olten, CH; Berkeley, US

A roadmap for dataset creation for deep learning-based analysis of diabetic retinopathy on color fundus imagesV Jurik, GM Somfai, R Sapahia, KL Laurik-Feuerstein, E Lakshmanan, E Yörük, D Cabrera DeBuc | Olten, CH; Miami, US; Potsdam, DE; Bengaluru, IN

Ergebnisse nach chirurgischer Behandlung der Cornea guttata mit einer Descemet-Membran-Autokeratoplastik (DMAK)I Dechond, J Schmitt, M Böhnke | Hamburg, DE; Olten, CH

Aggressive conjunctival carcinoma in an anophthalmic socket 41 years after enucleation for a retinoblastoma (RB)A Moulin, A Pica, F Munier, A Schalenbourg, A Nobile, A Asanau, M Hamedani | Lausanne, CH; Villigen, CH; Marly, CH; Fribourg, CH

Secondary enucleated retinoblastoma with MYCN amplificationA Moulin, C Stathopoulos, M Gaillard, F Marcelli, J Pouw Schoumans, F Munier | Lausanne, CH

Epidemiology and clinical characteristics of uveitis in a tertiary referral center: a 20-year studyJ Cohen | Morgins, CH Epi-off customized CXL with supplementary oxygen for keratoconus - 1-year resultsTG Seiler, K Schürch, B Früh | Bern, CH

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Recovery of Visual Functions by Minimally Invasive NeurosurgerySM Antal, KD Resch | Feldkirch, AT; Guadalajara, MX

Accelerating the biomechanical effect of the epi-off Dresden protocolR Abrishamchi, H Abdshahzadeh, EA Torres-Netto, F Gilardoni, NL Kristoffersen-Hafezi, F Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH

Corneal Cross-Linking for Keratoglobus using Individualized Fluence R Abrishamchi, EA Torres-Netto, H Abdshahzadeh, F Gilardoni, S Kling, NL Kristoffersen-Hafezi, F Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH

Orbital hidrocystoma in an 8 year old childH Geiger, PK Bode, MD Brada, K Chaloupka, C Gerth-Kahlert | Zürich, CH

Optical coherence tomography angiography findings in transcorneal electrical stimulation in retinitis pigmentosaO Zabek, H Camenzind Zuche, U Müller, HPN Scholl, A Rickmann, M Della Volpe-Waizel | Basel CH; Sulzbach/Saar, DE

Die Retinale Rejuvenations Therapie (2RT, Nanosekundenlaser) zeigt positive Resultate: Zwei Fallbeispiele vor und nach 2RTA Junghardt | Baden, CH

Unusual ophthalmologic and systemic manifestations of giant cell arteritisA Safi, F Borruat | Lausanne, CH Bilateral epi-off corneal cross-linking for keratoconus in adult patientsF Hafezi, L Kollros, EA Torres-Netto, F Gilardoni, R Abrishamchi, H Abdshahzadeh, NL Kristoffersen-Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH

In vitro efficacy of accelerated high-fluence Photoactivated Chromophore for Infectious Keratitis (PACK-CXL) with Riboflavin for bacterial keratitisF Gilardoni, H Koliwer-Brandl, H Abdshahzadeh, R Abrishamschi, NL Kristoffersen-Hafezi, E Torres-Netto, R Zbinden, F Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH

The impact of repetitive and prolonged eye rubbing on corneal biomechanicsH Abdshahzadeh, R Abrishamchi, EA Torres-Netto, F Gilardoni, NL Kristoffersen-Hafezi, F Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH

Impact of temperature on the biomechanical effect in epithelium-off corneal cross-linkingH Abdshahzadeh, R Abrishamchi, EA Torres-Netto, F Gilardoni, NL Kristoffersen-Hafezi, B Randleman, F Hafezi | Zürich, CH; Dietikon, CH; Cleveland, US

iStent Inject implantation alone and combined with Phaco allows for high refractive predictabilityT Hamann, S Hommayda, M Töteberg-Harms | Zürich, CH; Winterthur, CH Recurrence of an Angiosarcoma in the Eyelid: A case report of a rare entityME Correa-Pérez, K Chaloupka | Zürich, CH

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Photodynamic therapy for central serous chorioretinopathyK Fasler, M Al-Sheikh, D Barthelmes, SA Zweifel | Zürich, CH Conservative treatment of diffuse infiltrating retinoblastomaC Stathopoulos, M Gaillard, G Saliou, M Beck-Popovic, F Munier | Lausanne, CH

Diffuse bilateral subacute placoid chorioretinitis and hot optic disc as part of ocular manifestations of neurosyphilis: a case reportL Oesterle, R Rüesch, M Todorova | Wil, CH; St.Gallen, CH

Einseitige follikuläre Konjunktivitis und ipsilaterale akute peripher-vestibuläre Funktionsstörung als einzige Manifestation von SARS-CoV2I Guber, J Guber, Z Akdogan | Winterthu, CH; St.Gallen, CH; Zürich, CH

Management and Post-Therapy History of Complications in Optic Disk Pit MaculopathyLJ Niegowski, Z Mišutková, J Baumgartner | Onex, CH

Bilateral total limbal stem cell deficiency. What we can do and what we have done? Case report and review of the literatureA Petrovic, M Petrelli, K Hashemi, L Schmutz, G Kymionis | Lausanne, CH

Mineralocorticoid inhibitor: potential treatment in persistent subretinal fluid after rhegmatogenous retinal detachment surgeryM El Wardani, MD de Smet | Lausanne, CH

Cytomegalovirus anterior uveitis from the perspective of the common practitioner: missed diagnosis can be at the origin of severe functional loss: a scenario to be avoidedCP Herbort, I Papasavvas | Lausanne, CH

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Adressen der Referenten und Chairs | Adresses des conférenciers et modérateurs

APD Dr méd. Aude AmbresinRétinElysée CenterAvenue d’Ouchy 14CH-1006 Lausanne

BProf. Balwantray Chauhan, PDF, PhD, BScDalhousie UniversityDepartment of Physiology and Biophysics 1276 South Park Street, 2W Victoria, Room 2035, Halifax, CA

Prof. Dr. med. Daniel BarthelmesUniversitätsspital Zürich AugenklinikFrauenklinikstrasse 24CH-8063 Zürich

Prof. Dr. med. Matthias BeckerStadtspital Triemli Birmensdorferstrasse 497CH-8063 Zürich

Dr méd. Delphine BifrareCabinet MedicalGrand-Rue 47CH-1095 Lutry

PD Dr. med. Frank Bochmann Luzerner Kantonspital Augenklinik Spitalstrasse CH-6000 Luzern

Dr méd. François-Xavier BorruatHôpital Ophtalmique Jules-GoninAvenue de France 15 CH-1004 Lausanne

CDr. med. Dr. phil. Karla Chaloupka Universitätsspital ZürichRämistrasse 100 CH - 8091 Zürich

EDr méd. Chiara Eandi Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin Ophtalmologie CliniqueAvenue de France 15CH-1004 Lausanne

Prof. Dr. med. Anja EcksteinUniversitätsklinikum Essen Hufelandstraße 5545147 Essen, DE

FDr. med. Nicole FichterKantonsspital Olten Ophthalmologische Klinik Baslerstrasse 150CH-4600 Olten

Prof. Dr. med. Beatrice FrühUniversitätsklinik für Augenheilkunde Inselspital FreiburgstrasseCH-3010 Bern

GProf. Dr. med. David GoldblumUniversitätsspital BaselAugenklinik Spitalstrasse 21 CH-4021 Basel

PD Dr. méd. Yan Guex-CrosierHôpital Ophtalmique Jules-GoninAvenue de France 15 CH-1004 Lausanne

H Prof. Dr. Dr. Farhad Hafezi ELZA Institute AG Webereistrasse 2 CH-8953 Dietikon

Pr Michael HerzogEPFL SV BMI LPSYStation 19CH-1015 Lausanne

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Adressen der Referenten und Chairs | Adresses des conférenciers et modérateurs

Nicole HoeckeleOrthoptistInnenAvenue de France 15CH-1004 Lausanne

Dr. med. René HöhnInselspital Bern Ophthalmologische KlinikFreiburgstrasse 18CH-3010 Bern

KProf. Dr. med. Claude KaufmannKantonsspital Luzern AugenklinikSpitalstrasseCH-6004 Luzern

Prof. Dr. med. Caroline KlaverInstitute of Molecular and Clinical Ophthalmology Universitätsspital Basel Spitalstrasse 21 CH-4021 Basel

Dr. Viridiana KocabaNetherlands Institute For Innovative Ocular Surgery (NIIOS) Laan op Zuid 883071 Rotterdam, NL

Prof. Dr. med. Antti KontiolaUniversity Hospital Elontie 27 C 100 Helsinki, FI

Dr. med. Lorenz Kuske Universitätsspital BaselAugenklinikMittlere Strasse 91CH-4031 Basel

L Prof. em. Dr. med. Klara Landau Medizinische Fakultät der Unviersität Zürich Frauenklinikstrase 24 CH-8091 Zürich

Dr. med. Jürg Lareida Arztpraxis für EndokrinologieVordere Vorstadt 16 CH-5000 Aarau

Pr Dr méd. Peter LeuenbergerHiQScreen SàrlRoute de Compos 6CH-1222 Vésenaz

Prof. Dr. med. Anja LiekfeldZentrum für Ästhetische Medizinam Klinikum Ernst von BergmannAugenheilkundeCharlottenstraße 7214467 Potsdam, DE

Dr. med. Klaus J. Lipke Pallas Kliniken Aargauerstrasse 9CH-5610 Wohlen

M Dr. méd. Irmela MantelHôpital Ophtalmique Jules-GoninOphtalmologie CliniqueAvenue de France 15CH-1004 Lausanne

Dr. méd. Michel MatterCentre Ophtalmologique de RiveRue Pierre Fatio, 15 CH-1204 Genève

Dr. med. Luzia Müller Luzerner Kantonspital Augenklinik Spitalstrasse CH-6000 Luzern

PD Dr. med. Marion Munk InselspitalUniversitätsklinik für AugenheilkundeFreiburgstrasseCH-3010 Bern

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Adressen der Referenten und Chairs | Adresses des conférenciers et modérateurs

PProf. Ian Pearce, MDRoyal Liverpool University HospitalPrescot StreetLiverpool L7 8XP, UK

Dr. med. Gian Luca W.G. Pedroli Studio MedicoVia Luigi Lavirazzi 18CH-6850 Mendrisio Borgo

Dr Jean-Antoine PournarasRétinElysée CenterAvenue d’Ouchy 14CH-1006 Lausanne

Prof. Dr. med. Misha PlessLuzerner Kantonspital Augenklinik Spitalstrasse CH-6000 Luzern

Dr méd. Daniele Rossi Hôpital Ophtalmique Jules-GoninOphtalmologie CliniqueAvenue de France 15CH-1004 Lausanne

SProf. Dr. med. Hendrik SchollUniversitätsspital BaselAugenklinik Spitalstrasse 21 CH-4021 Basel

PD Dr. med. Theo G. SeilerInselspital, Universitätsspital Bern Freiburgerstrasse CH-3010 Bern

Dr. med. Barbara ŚwiątczakInstitute of Molecular and Clinical Ophthalmology BaselMittlere Strasse 91CH-4031 Basel

TPr Dr méd. Ramin Tadayoni Hopital Lariboisière 2 Rue Ambroise Paré75010 Paris, FR

VProf. Dr. med. Kristof VanderkerckhoveAugenzentrum Vista Alpina Bahnhofplatz 1a CH-3930 Visp

Dr. med. Iraklis Vastardis Augenklinik Pallas ZürichLimmatstrasse 252CH-8005 Zürich

WProf. Dr. med. Ute Wolf-SchnurrbuschHirslande GruppeUtoquai 39CH-8008 Zürich

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Sitzungen | Réunions

Mittwoch | Mercredi 26.08.2020

Vorstandssitzung | Séance du comité10:15-16:15, Hôtel Lausanne Palace, Raum | Salle: Delamuraz

Vorstandssitzung mit Klinikdirektoren (A+B) | Séance du comité avec les directeurs de cliniques (A+B)17:00-18:30, Hôtel Lausanne Palace, Raum | Salle: Delamuraz

Präsidentendinner | Dîner du président19:00-24:00, Hôtel Beau-Rivage Palace, Salon Léman

Klinikdirektorenkonferenz | Conférence des directeurs des cliniques20:00-22:30, Hôtel Lausanne Palace, Raum | Salle: Ustinov

Donnerstag | Jeudi 27.08.2020

Jahressitzung der Arbeitsgruppe Glaukom | Séance annuelle du groupe de travail du glaucome10:00-11:00, Garden 4B

GV der Swiss VitreoRetinal Group | Assemblée générale du Swiss Vitreo Retinal Group10:30-11:15, Garden 4A

Arbeitsgruppe für Strabismus und Kinderophthalmologie | Groupe de travail Strabisme et l’ophtalmologie pédiatrique10:30-11:30, Garden 4C

Verkehrskommission | Commission des transports11:30-13:00, Office CD

BAZL Experten – Zivile Luftfahrt | OFAC experts – L’aviation civile12:00-13:30, Garden 4C

Qualitätskommission | Commission de la qualité12:30-13:30, Garden 4B

Postersitzung Wissenschaftliche Kommission | Séance poster commission scientifique12:45-13:30, Garden 4A

Prüfungskommission | Commission des examens14:00-15:00, Garden 4C

Delegiertenversammlung | Assemblée des délégués14:00-15:30, Garden 5ABC

44Sitz

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Arbeitsgruppe für entzündliche Augenkrankheiten | Groupe de travail maladies oculaires inflammatoires15:00-16:00, Garden 4B

Generalversammlung der SOG | Assemblée générale de la SSO 16:30-18:30, Auditorium C

Arbeitsgruppe für Internationale Ophthalmologie | Groupe de travail ophtalmologie internationale17:00-17:45, Garden 4B

Freitag | Vendredi 28.08.2020

Tarifkommission und Taskforce | Commission tarifaire et taskforce11:00-12:00, Garden 4B

Weiter- und Fortbildungskommission | Commission pour la formation postgraduée et continue12:30-13:30, Garden 4A

Sitzungen | Réunions

45

Sitzungen | Réunions

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Ausstellerliste | Liste des exposants

Nach Standnummer | par ordre de stand Nr. Firma | Firme

Öffnungszeiten der Industrieausstellung | Horaire d‘ouverture de l‘exposition industrielleDonnerstag | Jeudi, 27.08.2020, 08:00-17:00Freitag | Vendredi, 28.08.2020, 08:30-16:15

1235a5b67a7b89101111a1213141516171819202122242526272829313233343637383940

Alcon Switzerland AGAllergan AGBayer (Schweiz) AGCarl Zeiss AGCBM Christoffel BlindenmissionDecoVista GmbHDomedics AGEarly SightHaag-Streit AGHeidelberg Engineering GmbHHexabit GmbHInnovaHealth AGJohnson & Johnson Vision /AMOJuvaplus SALeica MicrosystemsLiris Tech SAMediconsult AGMedilas AGMeridian AGNovartis Pharma (Schweiz) AGOmniVision GmbHOptos GmbHPharma Medica AG Plusoptix GmbHPolytech-Ophtalmologie AGProlens AGRetina (Suisse) AGRoche Pharma (Schweiz) AGRyser Optik AGSanten Switzerland SASimiMed AGSiplus/ eyesoftThéa Pharma SATinovamed GmbHTRB Chemedica SAVisavi SAVita Swiss Synergie HealthVonHoff AGYoung Swiss Ophthalmologists YSO

VonHoff AGPolytech-Ophtalmologie AGYoung Swiss Ophthalmologists YSOBayer (Schweiz) AGMediconsult AGHeidelberg Engineering GmbHMedilas AGOmniVision GmbHAllergan AGPharma Medica AG DecoVista AGLeica MicrosystemsEarly Sight SACarl Zeiss AGProlens AGVisavis SAThéa Pharma AGHexabit GmbHAlcon Switzerland AGMeridian AGCBM Christoffel BlindenmissionRetina Suisse Siplus /eyesoft Optos GmbHRyser Optik AGDomedics AGJohnson&Johnson Vision / AMOPlusoptix GmbHJuvaplus SATinovamed GmbHHaag-Streit AGSanten Switzerland SANovartis Pharma (Schweiz) AGInnovaHealth AGSimiMed AGRoche Pharma (Schweiz) AGVita Swiss Synergie HealthLiris Tech SATRB Chemedica SA

Alphabetisch | par ordre alphabétique Nr. Firma | Firme

1785a1219102511a3161634262811395b1018337b22920213203724323621152940143813

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Standplan | Plan des exposants

Eingang | Entrée

Sessions

Sekretariat

Secrétariat

Check-In

Check-In371

36

34

2

7b7a

40

33

5a

5b

31

3227 28

86

25

18

2129

22

2012

1319

17

24 26

3839

Cate

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Catering

ePoster ePoster

Catering9

1516 14

1011

11a

3

Catering Area

47

Exhibition

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Jahreskongress 2021Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft

Congrès annuel 2021Société Suisse d’Ophtalmologie

25.-27. August 2021 | 25-27 août 2021Olma Messen St.Gallen

www.sog-sso.ch

First Announcement

Org

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IMSOKG2111 First Announcement_08.indd 1IMSOKG2111 First Announcement_08.indd 1 28.07.20 11:5028.07.20 11:50

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12

34

5

Eingang Entrée

1 Campus

IndustrieausstellungExposition industrielle

Auditorium C

Sekretariat Secrétariat

2 Cloud0 Garden

0 Garden

1 Campus

1 Campus

2 Cloud

Raumübersicht | Aperçu des salles

49

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Notizen | Notes

Page 51: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

Cloudzugriff auf alle Daten,

bequem von Ihrem Tablet,

PC oder Mac aus.

Komplett auf Deutsch,

Französisch, Italienisch

oder Englisch.

www.liris.ch

NEUE PERSPEKTIVEN FÜR DIE OPHTHALMOLOGIEDIE Anwendung zur Verwaltung der gesamten Praxis.

Page 52: Hauptprogramm | Programme définitif · 2020. 8. 6. · Jahreskongress 2020 Schweizerische Ophthalmologische Gesellschaft Congrès annuel 2020 Société Suisse d’Ophtalmologie 27.-28.

* Dans les deux études cliniques (HAWK et HARRIER) Beovu® (q12w/q8w) a montré une non-infériorité en termes d’effi cacité vs. afl ibercept (q8w). Des gains d’acuité visuelle ont été obtenus chez 56% (HAWK) et 51% (HARRIER) des patients traités par Beovu® à un intervalle de 12 semaines, à la semaine 48.1

** Moins de paramètres anatomiques, signes d’activité de la maladie, à la semaine 48 et jusqu’à la semaine 96 avec Beovu® par rapport à l’afl ibercept.

Referenzen:1. Dugel PU et al. HAWK and HARRIER: Phase 3, Multicenter, Randomized, Double-Masked Trials of Brolucizumab for Neovascular Age-Related Macular Degeneration. Ophthalmology. 2020;127(1):72–84. 2. Holz FG et al. Visual and expanded anatomical outcomes for brolucizumab versus afl ibercept in patients with neovascular AMD: 96 week data from HAWK and HARRIER. EURETINA septembre 2019. [présentation orale]. 3. BEOVU® (Brolucizumab) information professionnelle, statut de l‘information: janvier 2020, www.swissmedicinfo.chBEOVU® ▼ Ce médicament fait l’objet d’une surveillance supplémentaire. Pour plus d’informations, se référer à l’information professionnelle de Beovu disponible sous www.swissmedicinfo.ch. C: 1 seringue préremplie contient 19,8 mg de brolucizumab dans une solution de 0,165 ml pour une dose unique de 6 mg de brolucizumab

dans 0,05 ml. I: Beovu est indiqué dans le traitement de la dégénérescence maculaire liée à l’âge (DMLA) néovasculaire (humide). P: 6 mg (0,05 ml), administré par injection intravitréenne. Initialement trois injections à 4 semaines d’intervalle, puis toutes les 12 semaines. L’intervalle de traitement peut être ajusté à toutes les 8 semaines. Le médecin peut déterminer de façon individuelle les intervalles de traitement en fonction de l’activité de la maladie, mesurée par l’acuité visuelle et/ou les paramètres anatomiques. CI: Hypersensibilité au principe actif ou à l’un des excipients. Infection oculaire ou périoculaire existante ou soupçonnée. Infl ammation intraoculaire existante. PE: Les injections intravitréennes sont associées à une infl ammation intraoculaire, à un décollement de la rétine et parfois à une endophtalmie. Administrer dans des conditions d’injection aseptiques. La pression intraoculaire ainsi que la perfusion du passage du nerf optique doivent être contrôlées et traitées si besoin. Risque potentiel d’événements thromboemboliques artériels lors de l’administration intravitréenne d’inhibiteurs du VEGF. IA: Aucune étude formelle n’a été menée. EI: fréquent: hypersensibilité, baisse de l’acuité visuelle, cataracte, hémorragie conjonctivale, mouches volantes, douleur oculaire, hémorragie rétinienne, décollement du vitré, augmentation de la pression intraoculaire, conjonctivite, lacération du pigment épithélial rétinien, vision trouble, uvéite, abrasions cornéennes, kératite ponctuée, iritis, déchirure rétinienne; occasionnel: consulter www.swissmedicinfo.ch Catégorie de remise: [B]. Pour de plus amples informations, veuillez consulter www.swissmedicinfo.ch. Janvier 2020 V01. Novartis Pharma Schweiz AG, Risch; Adresse: Suurstoffi 14, 6343 Rotkreuz, Tél: 041 763 71 11

MAINTENANTAUTORISÉ !

� Beovu® a démontré de forts gains d’acuité visuelle par rapport à la valeur de référence*,1,2,3

� Beovu® a surpassé l’afl ibercept avec une réduction supérieure du liquide**,1,2,3

� La majorité des patients était maintenue à un intervalle q12wavec Beovu®, et ce directement après la phase de charge1

� Beovu® a démontré un profi l de sécurité général comparableà celui de l’afl ibercept1,2,3

Pour vos patients atteints de DMLA humide1,2,3

LA VISION EST UN CHEF D’OEUVRE