Die venöse Thrombose beim alten Menschen
-
Upload
mariko-wilder -
Category
Documents
-
view
65 -
download
7
description
Transcript of Die venöse Thrombose beim alten Menschen
Die venöse Thrombose beim Die venöse Thrombose beim alten Menschenalten Menschen
Ingrid PabingerIngrid PabingerMedizinische Klinik IMedizinische Klinik I
Abteilung für Hämatologie und HämostaseologieAbteilung für Hämatologie und Hämostaseologie
Medizinische Universität WienMedizinische Universität Wien
Vortrag gehalten anlässlich der ÖGIM-Fortbildungsveranstaltung in Wien am 31. Mai 2012Vortrag gehalten anlässlich der ÖGIM-Fortbildungsveranstaltung in Wien am 31. Mai 2012
Venöse Thromboembolie beim Venöse Thromboembolie beim alten Menschenalten Menschen
EpidemiologieEpidemiologie DiagnoseDiagnose Akut-TherapieAkut-Therapie SekundärprophylaxeSekundärprophylaxe
Annual incidence of venous thromboembolism among Olmsted County residents, 1966-90, by age and genderAnnual incidence of venous thromboembolism among Olmsted County residents, 1966-90, by age and gender
Silverstein MD, Arch Intern Med;1998;158:585-93.
• Inzidenz von VTE (TBVT,PE) bei ambulanten Patienten in Frankreich ca. 1,83/1000 Einwohner
• > 75 Jahre : 10/1000 Einwohner
• Inzidenz von VTE bei stationären Patienten in Worcester:
• 40-49 Jährige: 24/1000 Patienten• 50-59 Jährige: 43/1000 Patienten• 60-69 Jährige: 144/1000 Patienten• 70-79 Jährige: 265/1000 Patienten
Venöse Thromboembolien
Oger E. Thromb Haemost 2000;83:657-60.
Anderson FA, et al. Chest 2000;118:1680-4.
Odds ratio (and 95% confidence interval) of risk factors for definite deep vein thrombosis or pulmonary
embolism
Heit et al, 2001
Odds ratio (and 95% confidence interval) of risk factors for definite deep vein thrombosis or pulmonary
embolism
Heit et al, 2001
Venous thromboembolism in patients nursed at home or in long-term care residential facilities
Arpaia et al, Int J Vasc Med 2011, doi:10.1155/2011/305027
221 patients, no symptomatic thrombosis, all screened by duplex sonography18% found to have an asymptomatic DVT
Adjusted risk factor analysis for VTE in nursed patients
*
* 1 per 1000 for each month extra in bed
Arpaia et al, Int J Vasc Med 2011, doi:10.1155/2011/305027
Diagnose der VTEDiagnose der VTE
Age dependent D-dimer Age dependent D-dimer in ruling out VTEin ruling out VTE
D-dimer increases with ageD-dimer increases with age The negative predictive value remains The negative predictive value remains
similar with age adjusted D-dimersimilar with age adjusted D-dimer Patients > 70 years: 19% higher Patients > 70 years: 19% higher
exclusion rate with age adjusted D-exclusion rate with age adjusted D-dimerdimer
Behandlung der VTEBehandlung der VTEGuidelines des American College Guidelines des American College
of Chest Physiciansof Chest Physicians
Kearon et al, Chest Suppl., 2012, 141:419-494Kearon et al, Chest Suppl., 2012, 141:419-494
Objektiv diagnostizierte tiefe Objektiv diagnostizierte tiefe VenenthromboseVenenthrombose
Behandlung mit sc. NMH (1xtäglich) Behandlung mit sc. NMH (1xtäglich) oder sc Fondapariux oder sc Fondapariux
Einleitung der Therapie mit Vitamin K Einleitung der Therapie mit Vitamin K Antagonisten ab erstem TagAntagonisten ab erstem Tag
Alternativ: Antikoagulation mit neuen Alternativ: Antikoagulation mit neuen oralen Antikoagulantien oralen Antikoagulantien (Rivaroxaban)(Rivaroxaban)
Bauersachs et al, NEJM 2010, 363:2499
Bauersachs et al, NEJM 2010, 363:2499
Optimale Dauer der Optimale Dauer der AntikoagulatientherapieAntikoagulatientherapie
Rezidiv versus BlutungRezidiv versus Blutung
Cumulative probability of recurrenceCumulative probability of recurrence in 361 women with a first objectively in 361 women with a first objectively
confirmed VTE before 45 years of ageconfirmed VTE before 45 years of age
Laszkovicz et al, Haematologica 2007
Clinical risk determinants of recurrenceClinical risk determinants of recurrence
Clinical features allow risk prediction Clinical features allow risk prediction for recurrencefor recurrenceGender (Gender (menmen versus women) versus women)Site (Site (PE and proximalPE and proximal versus distal) versus distal)UnprovokedUnprovoked versus provoked versus provokedAcute episode effectively versus Acute episode effectively versus non-non-effectively treatedeffectively treatedPersistent thrombosisPersistent thrombosis versus complete versus complete resolutionresolutionIncreasedIncreased versus normal versus normal BMIBMI
Cumulative probability of recurrence Cumulative probability of recurrence in patients with normal and abnormal D-dimerin patients with normal and abnormal D-dimer
Palareti et al, TH 2002
Antikoagulation bei Personen mit hohem D-Antikoagulation bei Personen mit hohem D-Dimer versus Konrollen und Patienten mit Dimer versus Konrollen und Patienten mit niedrigem D-Dimer (Palareti, NEJM 2006)niedrigem D-Dimer (Palareti, NEJM 2006)
Eichinger et al, Circulation 2010
Rezidivrisiko und AlterRezidivrisiko und Alter
Kyrle et al, NEJM 2004, 350: 2558
Risk Factors for Any Fatal Pulmonary Embolism after Risk Factors for Any Fatal Pulmonary Embolism after Discontinuing Anticoagulant TherapyDiscontinuing Anticoagulant Therapy
Douketis et al, Ann Int Med, 2007
Dauer der AC-Therapie nach Dauer der AC-Therapie nach venöser Thromboembolievenöser Thromboembolie
Transienter Risikofaktor Transienter Risikofaktor und/oder und/oder
distale Thrombose distale Thrombose
3 Monate3 Monate
Idiopath. Thrombose proximal Idiopath. Thrombose proximal oderoder
Pulmonalemolie Pulmonalemolie
langfristiglangfristig
Hohes Blutungsrisiko, Hohes Blutungsrisiko, schlechte Einstellung, schlechte Einstellung, Ablehnung des PatientenAblehnung des Patienten
3 Monate3 Monate
Idiopathische rezidivierende Idiopathische rezidivierende ThrombosenThrombosen
langfristiglangfristig
Aspirin for Preventing the Recurrence of Aspirin for Preventing the Recurrence of Venous ThromboembolismVenous Thromboembolism
IntroductionIntroduction: Patients with spontaneous VTE : Patients with spontaneous VTE have a recurrence rate of 5-10%/year. Effect of have a recurrence rate of 5-10%/year. Effect of Aspirin is unknownAspirin is unknown
MethodsMethods: Investigator initiated double-blind : Investigator initiated double-blind randomized plazebo-controlled trial. 100 mg randomized plazebo-controlled trial. 100 mg Aspirin versus placeboAspirin versus placebo
ResultsResults: Recurrence in 6.3% (27/20%) in Aspirin : Recurrence in 6.3% (27/20%) in Aspirin and 11.0% (42/197) in plazebo patients, one and 11.0% (42/197) in plazebo patients, one patient in each group had a major bleeding patient in each group had a major bleeding
Becattini et al, NEJM 2012, 366:1959Becattini et al, NEJM 2012, 366:1959
ConclusionConclusion: Aspirin reduces recurrence by 40% : Aspirin reduces recurrence by 40% without increased risk of bleedingwithout increased risk of bleeding
Aspirin for Preventing the Recurrence of Aspirin for Preventing the Recurrence of Venous ThromboembolismVenous Thromboembolism
Becattini et al, NEJM 2012, 366:1959Becattini et al, NEJM 2012, 366:1959
Fatal bleeding in patients receiving anticoagulant therapy Fatal bleeding in patients receiving anticoagulant therapy
for venous thromboembolism: RIETE registryfor venous thromboembolism: RIETE registry
Age > 75 years 2.16 1.49–3.16 < 0.001
Recent major bleeding 2.64 1.44–4.83 0.002
Immobility ≥ 4 days 1.99 1.40–2.83 < 0.001
Metastatic cancer 3.80 2.56–5.64 < 0.001
Anemia 1.54 1.07–2.22 0.021
Platelet count < 100 × 109 L−1 2.23 1.16–4.29 0.016
Abnormal prothrombin time 2.09 1.34–3.26 0.001
CrCl levels < 30 mL min−1 2.27 1.49–3.44 < 0.001
Distal DVT 0.39 0.16–0.95 0.038
Nieto et, JTH 2010, 8:1216
Risk Factors Associated With Bleeding during Anticoagulation: Risk Factors Associated With Bleeding during Anticoagulation: Competing-Risk Regression Analysis in 4093 Patients above Competing-Risk Regression Analysis in 4093 Patients above
80 Years of Age80 Years of Age
Poli et al, Circulation 2011: 124 824
Die venöse Thrombose beim alten Die venöse Thrombose beim alten MenschenMenschen
Ist häufiger als bei jungenIst häufiger als bei jungen Schwieriger zu diagnostizieren (andere Schwieriger zu diagnostizieren (andere
Ursachen für Beinschwellung und Schmerz)Ursachen für Beinschwellung und Schmerz) Diagnose und Antikoagulation wie bei Diagnose und Antikoagulation wie bei
JüngerenJüngeren Dauer – 3 Monate und dann….???? Dauer – 3 Monate und dann….????
Individuelles Vorgehen mit Einschätzung des Individuelles Vorgehen mit Einschätzung des Blutungs- und Rezidivrisikos und der MachbarkeitBlutungs- und Rezidivrisikos und der Machbarkeit
Alternative Medikamente: Neue orale Alternative Medikamente: Neue orale Antikoagulantien, AspirinAntikoagulantien, Aspirin