Lungenbildgebung mit MRT - DRG€¦ · Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie...

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Lungenbildgebung mit MRT Herbert Köstler Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie Direktor: Prof. Dr. Thorsten Bley Abteilung für Experimentelle Radiologie Leiter: Prof. Dr. Herbert Köstler

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Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie

Direktor: Prof. Dr. Thorsten Bley

Lungenbildgebung mit MRTHerbert Köstler

Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie

Direktor: Prof. Dr. Thorsten Bley

Abteilung für Experimentelle Radiologie

Leiter: Prof. Dr. Herbert Köstler

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Anatomie der Lunge

Ast der Lungenarterie

terminale Bronchiole

Kapillargefäße

Alveolen

CT

Rek

on

stru

ktio

n

Patrick J. Lynch | http://de.wikipedia.org/wiki/Lunge | 2006

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Lungenfunktion

(min)

)(

t

lVnVentilatio LUFT

(min)

)(

t

lVPerfusion BLUT

Belüftung der Lunge

Durchblutung der Lunge

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Lungenfunktion

(min))(

)(

tgm

mlVnVentilatio LUFT

(min))(

)(

tgm

mlVPerfusion BLUT

Belüftung der Lunge

Durchblutung der Lunge

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichte

Suszeptibilitätsunterschiede

Bewegung, Fluß

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe ProtonendichteOptimierte (Sequenz-)Parameter

Bierderer et al. Insights Imaging 3; 355:2012

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe ProtonendichteOptimierte (Sequenz-)Parameter

Bierderer et al. Insights Imaging 3; 355:2012

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Lungenbildgebung mit MRT: Morphologie

► 66jähriger Mann

► Röntgenthorax (a)

► Low dose CT (b)

► MRT: T2-gewichtet (c)

► MRT: T1-gewichtet (d)

► MRT: SSFP (e)

► MRT: T2-gewichtet; Fettsättigung (f)

Bierderer et al. Insights Imaging 3; 355:2012

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Restvolumen

Schwefelhexafluorid

scan times: (a) 260 ms, (b) 780 ms, and (c) 26 s.

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Restvolumen

hyperpolarisiertes

Helium-3

Schreiber in Kauzor: MRI of the Lung 2009

Fluor und Helium

FluorProtonen

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Restvolumen

Serie von 160 Lungenbildern eines

gesunden Probanden.

http://www.physik.uni-mainz.de/exakt/helium3/forsch/anwend/lung/index.html

Helium

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Svenningsen et al., JMRI (2013) 38:1521-1530

► Asthmatiker

► Untersuchung vor und nach

Gabe eines Bronchodilatators

Restvolumen

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Suszeptibilität

http://mpec.sc.mahidol.ac.th/radok/physmath/PHYSICS/k12.htm

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MR-Bildgebung

Pulsdiagramm

rf

Spin Echo

SE

T2* T2

90° 180°

Gradienten Echo

GRE

T2*: T2 und intra voxel dephasing

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Relaxationszeiten im Lungengewebe

Patrick J. Lynch | http://de.wikipedia.org/wiki/Lunge | 2006

T1: 650 ms 1300 ms 1300 ms

T2: 30 ms

T2*: 10 ms < 2 ms 0,5 ms

0,2 T 1,5 T 3 T

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MR-Bildgebung

Pulsdiagramm: GRE

rf

x

y

Akq

TE

TEmin bei GRE: 0,8 ms

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MR-Bildgebung

Pulsdiagramm: UTE

rf

x

y

Akq

TEmin bei UTE: < 0,08 ms

TE

radial read out

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UTE

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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O2-verstärkte MRT

O2 Luft

GewebeO2, gelöst

Dc

T2*

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O2-verstärkte MRT

T2*-Karten

M. Beer ,… H. Köstler , et al. Radiologe 2009 · 49:732–738

Navigator.

@ 0,2 T

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O2-verstärkte MRT

deutlichen Verkürzung von T2*

M. Beer ,… H. Köstler , et al. Radiologe 2009 · 49:732–738

T2*-Karten

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ .O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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IVIM

https://en.wikipedia.org/wiki/Intravoxel_incoherent_motion; Patel et al. JMRI 2010 · 31: 586–600

Diffusion-weighted SE

Diffusion-weighted MRI:

intravoxel incoherent motion (IVIM)

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IVIM

GintB0Dc/d = 75 mT/m mit Alveolar-Durchmesser d =200 mmB0 = 1,5 TDc = 10 ppm

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IVIM

a,b: Reference images acquired in diastole with TM1=2 msec: bint,1 = 3.8 s/mm2

c,d: Blood-suppressed images acquiredin end-systole with TM2=40 msec: bint,2 = 59 s/mm2

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IVIM

maps of the blood volume fraction f of the human lung obtained at 1.5T

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Lungenbildgebung mit MRT

Atemstopp

► 66jähriger Mann

► Röntgenthorax (a)

► Low dose CT (b)

► MRT: T2-gewichtet (c)

► MRT: T1-gewichtet (d)

► MRT: SSFP (e)

► MRT: T2-gewichtet; Fettsättigung (f)

Bierderer et al. Insights Imaging 3; 355:2012

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Navigator

T2*-Karten

M. Beer ,… H. Köstler , et al. Radiologe 2009 · 49:732–738

@ 0,2 T

Atemstopp Navigator

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Angiographie

TWIST: subtrahiert MIP Coronal, TR: 2,6 ms, TE: 0,9 ms, Flip angle: 27°

80 Schichten je 1,4 mm, Acq: 74 s: 19 time frames alle 3,9 s je 12,25 sFOV: 366 x 390 mm², Matrix: 224 x 352, double dose

Courtesy of Th. Pabst

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Perfusion

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

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g

Perfusion

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

perfusion

(blood flow)

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g

Perfusion

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

mean transit time

MTT

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g

Perfusion

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

distribution volume

(„blood volume“)

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g

Perfusion

=

Ritter et al., MRM, 2006; 56: 844 - 849

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Perfusion

scan time per image 300 msec,180 consecutive images of a single coronal slicetotal acquisition time 54 seconds

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Perfusion

Signalverlauf in Lunge und TruncusPulmonalis bei verschiedenen KM-Mengen

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Perfusion

PBF maps of a healthy volunteer, calculated fromdifferent contrast-agent doses: 0.5 mL (a), 1.0–2.0 mL (c).

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

perfusion

(blood flow)

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Perfusion

PBV maps of a healthy volunteer, calculated fromdifferent contrast-agent doses: 0.5 mL (a), 1.0–2.0 mL (c).

-5 0 5 10 15 20 25 30 350,0

0,2

0,4

0,6

0,8

fermi

sig

nal in

ten

sit

y

time [s]

distribution volume

(blood volume)

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Perfusion

@1.5 T: 32-element coil 3D FLASHTR: 1.74 ms; ET: 0.74 ms;flip angle: 20 degrees; 28 partitionsSchichtdicke 5 mm; field of view, 440 x 480 mm2; matrix size, 100 x 192; R = 3; 6/8 fourier sampling; scan time per slab: 1.5 s; 18 measurements, total acquisition time: 26 s.

Veldhoen et al. Investigative radiology 51, (2015)

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Perfusion

„Small contrast boluses of 3 mL for Gd-DTPA, 1.5 mL for Gd-BOPTA, and 1.5mL for gadofosveset provided unbiased perfusion values and sufficient signal yield for lung parenchymameasurements“

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ .DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Spin Labeling: Prinzip

► Spin Labeling

► Auslöschung des Signals durch geeignete Schichtpräparation

► Resultierendes Signal in der Schicht von einfließendem Blut

[1] E. D. Pracht et al. | MRM | 56 | 1347-1351 | 2006

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Spin Labeling: Prinzip

TSE Segment t

selektiv global

TI1

TL

TI2

200 400 600 800

t

-1

-0.5

0.5

1

M M0

Zeitlicher Verlauf der Magnetisierung

-M0

global

200 400 600 800

t

-1

-0.5

0.5

1

M M0

global selektiv

Gewebe in der Schicht

Blut außerhalbder Schicht

200 400 600 800

t

-1

-0.5

0.5

1

M M0

selektiv

Gewebe in der Schicht

Blut außerhalbder Schicht

global

TI1

200 400 600 800

t

-1

-0.5

0.5

1

M M0

Gewebe in der Schicht

Blut außerhalbder Schicht

global

TSE Segment

TL

TI2

TSE

S

egm

ent

M/M0

Stäb D. Diplomarbeit, Physik Würzburg 2007

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Spin Labeling: Ergebnisse

upper right lower right upper left lower left whole right whole left

Q 1,6 ± 0,4 2,0 ± 0,4 1,3 ± 0,3 1,5 ± 0,4 1,9 ± 0,5 1,6 ± 0,4

@ 0,2 T

► Mehr SNR erforderlich

SNR: 5

Perfusion / (ml /min /ml)

Stäb D. Diplomarbeit, Physik Würzburg 2007

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Spin Labeling: Ergebnisse

@ 1,5 T: SEEPAGESNR: 5

Fischer A. et al. JMRI 27:63-70 (2008)

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Spin Labeling: Ergebnisse

@ 1,5 T: SEEPAGESNR: 5

Fischer A. et al. JMRI 27:63-70 (2008)

a: HASTE image of a 51-year-old patient suffering from nonsmall-cell lung cancer. b: SEEPAGE perfusion-weighted image

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ .DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Fourier Decomposition

Echtzeitbildgebung

Rapid acquisition of untriggered/ ungated images (ca. 3 images per second, no breathhold, no ECG)

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Fourier Decomposition

Before morphingAfter morphing

InspirationReference stateExpiration

Fourier Decomposition

Bauman et al. MRM 62: 656-664 (2009)

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Fourier Decomposition

Fourier Transform

Fourier Decomposition

Bauman. et al. MRM 62: 656-664 (2009)

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Ventilation Perfusion

Fourier Decomposition

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Fourier Decomposition

(A) (B) (C) Qw image

(D) (E) (F) Vw image

very good quality good quality non-diagnostic quality

Lederlin M. et al. Eur. J. Radiol. 82: 1015-1022 (2013)

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Fourier Decomposition

Morphological CT in coronal view (a) of a patient with cystic parenchymal defect in the lower lobe of the right lung (arrows) shows a tissue density malformation. A perfusion defect in DCEMRI perfusion map (b) is clearly visible on the perfusion-weighted image (c) obtained using the Fourier decomposition method

CT DCE FD

Lederlin M. et al. Eur. J. Radiol. 82: 1015-1022 (2013)

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ .DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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SENCEFUL

Acquisition of a short non-phase-encoded gating signal after each readout step

Measurement: Free breathing, no ECG triggering

Imaging

DC signal

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

SElf-gated Non-Contrast Enhanced FUnctional Lung imagingSENCEFUL

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DC Gating

DC signal = sum over all voxels in the volume

Pick a coil near the diaphragm for respiratory gating

Pick a coil near the heart for cardiac gating

Expiration

Inspiration

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

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SENCEFUL

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

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SENCEFUL

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

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SENCEFUL

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

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SENCEFUL

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

SENCEFUL setzt keine konstante Atem- / Herzfrequenz

voraus

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SENCEFUL

Veldhoen, … Köstler, et al. Radiology: 283: 242 – 251 (2017)

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SENCEFUL

Veldhoen, … Köstler, et al. Radiology: 283: 242 – 251 (2017)

B: HASTE: atelectasis of the left upper lobe in a 21-year-old male patient. C: Ventilation-weighted functional SENCEFUL map: ventilation defect. D: HASTE: regional fibrosis andbronchiectasis in this 30-year-old female patient with CF. F: SENCEFUL : ventilation deficits

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► Perfusion

SENCEFUL

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SENCEFUL

Fischer A. et al. NMRBioMed 27: 907-917 (2014)

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SENCEFUL

SENCEFUL SEEPAGE

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► Perfusion

SPECT SENCEFUL

Kestler et al. CircImaging 2016

SENCEFUL

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ISMRM 20150981

SENCEFUL

0,8

0,9

1,0

1,1

1,2

1,3

1,4

1,5

1,6

1,7

1,8

0 200 400 600 800 1000

Gefäß

Parenchym

Delay / Phase

Zeit [ms]

Rel

. Sig

nal

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Perfusion and perfusion phase maps obtained from a healthy volunteer (left) and a 30 year old patient with Cystic Fibrosis (right).

ISMRM 20150981

SENCEFUL

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► Perfusion

gesund zystische Fibrose

Veldhoen et al. ISMRM 2016

SENCEFUL

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SENCEFUL UTE

ISMRM 2017

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Pereira et al. ISMRM 2017

UTE

Rekonstruktion

verschiedener

Atemzustände

ISMRM 2017

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SENCEFUL UTE

ISMRM 2017

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Lungenbildgebung mit MRT

Geringe Protonendichteo Optimierte (Sequenz-)Parameter

+ Darstellung des Restvolumens

Suszeptibilitätsunterschiedeo Messung mit UTE

+ O2-verstärkte MRT, interne Diffusions-MRT

Bewegung, Flußo Triggering, Atemstop

+ DCE-MRI, Spin-labeling,

Fourierdekomposition, SENCEFUL

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Experimentelle Radiologie

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Lungenbildgebung mit MRT

„Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit!“

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Lungenbildgebung mit MRT