ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for...

92
Fribourg 26. – 28.08.2015 108 e Congrès annuel de la Société Suisse d’Ophtalmologie 108. Jahreskongress der Schweizerischen Ophthalmologischen Gesellschaft 108 o Congresso annuale della Società Svizzera di Oftalmologia ISSN 1420-6838 – ISSN 2296-679X Schweizerische Fachzeitschrift für augenärztliche Medizin und Technologie mit Mitteilungen SOG Revue suisse spécialisée pour la médecine et les technologies ophtalmologiques avec les informations SSO Jahre Ans 20

Transcript of ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for...

Page 1: ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for speakers and poster presenters S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG ... workshop,

Fribourg 26. – 28.08.2015 108e Congrès annuel de la Société Suisse d’Ophtalmologie

108. Jahreskongress der Schweizerischen Ophthal mologischen Gesellschaft

108o Congresso annuale della Società Svizzera di Oftalmologia

ISSN 1420-6838 – ISSN 2296-679X

Schweizerische Fachzeitschrift für augenärztliche Medizin und Technologie mit Mitteilungen SOG

Revue suisse spécialisée pour la médecine et les technologies ophtalmologiques

avec les informations SSO

Jahre Ans20

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S4

109. Jahreskongress der Schweizerischen

Ophthalmologischen Gesellschaft

109e Congrès annuel

de la Société Suisse d‘Ophtalmologie

109o Congresso annuale

della Società Svizzera di Oftalmologia

Willkommen in

Bienvenue à

Benvenuti a

Interlaken 31.08. – 02.09.2016

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S5

108e Congrès annuel

de la Société Suisse d’Ophtalmologie

108. Jahreskongress der Schweizerischen

Ophthalmologischen Gesellschaft

108o Congresso annuale

della Società Svizzera di Oftalmologia

Bienvenue à

Willkommen in

Benvenuti a

Lieu du congrès / Tagungsort

Comité d’organisation (au nom de la SSO) / Organisationskomitee (im Auftrag der SOG)

Fribourg 26.08. – 28.08.2015

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S7

S9 Bienvenue / Willkommen / Benvenuti

S10 Informations générales / Allgemeine Informationen

S12 Accès / Anreise

S13 Réservation d’hôtel / Hotels und Hotelreservation

S16 Plan de ville / Stadtplan

S17 Activités / Aktivitäten

S18 Remerciements / Verdankung / Ringraziamenti

S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops

S21 Important notes for speakers and poster presenters

S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG

S24 Liste et plan des exposants / Ausstellerverzeichnis und Plan

S26 Publication of Original Articles for

«Klinische Monatsblätter»

S28 Programme scientifique / Wissenschaftliches Programm

S31 Sponsors / Sponsoren

S38 Animations / Rahmenprogramm

S39 Plan de situation / Raumübersicht

S40 Évènements supplémentaires / Zusätzliche Anlässe

Sommaire / Inhalt / Contents

S42 Neuroophthalmology / Anterior Segment

S46 Retina / Uveitis

S47 Retina / Cataract

S49 Cataract / Refractive

S51

S56 Cataract / External Disease

S60 Glaucoma

S63 Neuroophthalmology / Strabism

S70 Uveitis / Orbit / Pathology

S78 Cornea / External Disease

S86 Retina

S110 Mentions légales / Impressum

S111 Autorenhinweise (ophta)

Liste des annonceurs / Inserentenverzeichnis

S113 Auteurs et orateurs / Autoren und Referenten

S117 Vue d’ensemble / Übersicht (Kurzprogramm)

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S9

Willkommen

in Freiburg

Liebe Kolleginnen und Kollegen,

liebe Freunde

Der 108. Jahreskongress unserer Gesell-

schaft findet dieses Jahr vom 26. bis

28. August 2015 in Freiburg statt. Wieder

hat uns Priv.-Doz. Yan Guex-Crosier ein

interessantes, abwechslungsreiches Pro-

gramm zusammengestellt.

Organisation und Ablauf des Kongresses

haben sich etwas geändert. Aufgrund des

Wunsches, die Mehrsprachigkeit zu pfle-

gen, wird das Programm auf Deutsch,

Französisch und Englisch abgehalten, so

dass auch Deutschsprachige zum gleichen

Thema einen Vortrag in Französisch verfol-

gen können und umgekehrt. Denn es gibt

auch in der «manière de faire» zwischen

Welsch und Deutsch Unterschiede. Die

Präsentation kann in Englisch sein.

Es wird somit meist keine Parallelsitzun-

gen mehr geben (also Plenarsitzungen

und parallel dazu Workshops, eine Pos-

tersitzung und die Session für junge Au-

genärzte). Ich möchte Sie darauf aufmerk-

sam machen, dass gemäss einer Umfrage

der SOG-Vorstand entschieden hat, den

Kongress auf zwei Tage zu kürzen. Am

Samstag gibt es kein Programm.

Wir bitten Euch erneut, von der Evaluati-

on des Kongresses Gebrauch zu machen.

Es ist für die Organisatoren wichtig zu

hören, wie Ihr die Redner und die Orga-

nisation beurteilt, und es ist frustrierend,

wenn nur 10 – 20 Bögen zurückkommen.

Auch an der GV wird es wichtige Themen

zu besprechen geben. Es ist mir ein Anlie-

gen, dass möglichst viele teilnehmen,

denn es geht um unsere berufliche Zu-

kunft und in welche Richtung die Politik

unserer Gesellschaft gehen soll.

Das Rahmenprogramm beginnt am Mitt-

wochabend mit dem Willkommensapéro

und wird am Freitagabend nach dem tra-

ditionellen Konzert seinen würdigen kuli-

narisch hochstehenden Abschluss finden.

Ich möchte zuletzt allen danken, die zum

Gelingen des Kongresses beitragen. Um

niemanden zu vergessen, möchte ich das

global an alle richten, die mit viel Idealis-

mus und Engagement daran arbeiten.

Bienvenue

à Fribourg

Chères consœurs, chers confrères,

chers amis,

Le 108e congrès annuel de notre société

aura lieu du 26 au 28 août 2015 à Fri-

bourg. Cette année encore, le Priv.-Doz.

Yan Guex-Crosier nous a préparé un pro-

gramme intéressant et varié.

L’organisation et le déroulement du

congrès ont été un peu modifiés. Il a été

exprimé le souhait de conserver le bilin-

guisme mais de telle sorte que les germano

-phones aient la possibilité de suivre les

présentations en français et inversement,

car il y a aussi des différences dans la « ma-

nière de faire » entre les Romands et les

Suisses allemands. Les présentations au-

ront lieu en anglais ou respectivement

dans l’autre langue (français / allemand).

Il n’y aura donc généralement plus de ses-

sions parallèles (autrement dit une session

plénière et en parallèle seulement des

workshops, une session affichée et la session

spéciale pour les jeunes ophtalmologues). Je

vous rends attentifs au fait que le comité de

la SSO a décidé, suite aux résultats d’un

sondage, que le congrès se déroulera désor-

mais sur 2 jours (jeudi & vendredi ). Nous

vous remercions de profiter de l’occasion

qui vous est donée cette fois encore d’eva-

luer votre congrès. 10 à 20 % de réponses ne

sont en effet pas représentatifs de l’avis de la

majorité des participants!

Il y aura aussi des sujets importants à dé-

battre lors de l’assemblée générale, et il me

tient à cœur que le plus grand nombre de

membres possible y participe car il en va

de notre avenir professionnel et de la di-

rection à donner à la politique de notre

Société.

Le programme d’animations commence

mercredi soir avec l’apéro de bienvenue et

il trouvera son point d’orgue gastrono-

mique vendredi soir après le concert tradi-

tionnel.

Pour terminer, je tiens à remercier tous

ceux qui contribuent à faire de ce congrès

une réussite. Et afin de n’oublier per-

sonne, ce qui est ma spécialité, j’adresse

mes remerciements de manière globale à

tous ceux qui y travaillent avec beaucoup

d’idéalisme et d’engagement.

Benvenuti

a Friborgo

Care Colleghe e Cari Colleghi,

Cari Amici,

quest’anno il 108° congresso annuale del-

la nostra Società si svolgerà nuovamente a

Friborgo dal’26 al 28 agosto 2015. Anche

per questa edizione il PD Dr. Yan Guex-

Crosier ha messo a punto un programma

molto vario e interessante.

L’organizzazione e lo svolgimento del con-

gresso subiranno alcune variazioni. Parti-

colare cura è dedicata al plurilinguismo. Il

programma si svolgerà in tre lingue (tede-

sco / francese / inglese), per consentire an-

che ai partecipanti di lingua tedesca di da-

re un contributo sullo stesso argomento in

francese e viceversa, perché le differenze

tra svizzeri di lingua francese e tedesca ri-

guardano anche la «manière de faire». La

presentazione si terrà in inglese o nelle al-

tre lingue (tedesco / francese).

Pertanto nella maggior parte dei casi non

avranno luogo sessioni parallele (quindi

da un lato sessioni plenarie e in parallelo

workshop, una poster session e la sessione

per i giovani oftalmologi). Desidero ri-

chiamare l’attenzione che il comitato SSO

dopo un sondaggio ha deciso di smettere

il programma del sabato.

Torniamo a pregarvi di esprimere la vostra

valutazione sul congresso, perché per gli

organizzatori è importante sapere come

giudicate relatori e organizzazione ed è fru-

strante ricevere solo una ventina scarsa di

moduli. Anche nell’assemblea generale si

discuteranno tematiche importanti. Au-

spico la partecipazione del maggior nume-

ro possibile di Soci, perché si tratta del fu-

turo della nostra professione e dell’indi-

rizzo da dare alla politica della Società. Il

programma collaterale inizierà il mercole-

dì sera con l’aperitivo di benvenuto e si

concluderà degnamente con un evento ga-

stronomico di alto livello il venerdì sera,

dopo il tradizionale concerto.

Infine non voglio perdere l’occasione di

ringraziare tutti quelli che hanno contri-

buito al successo del congresso. Per non

dimenticare nessuno, voglio esprimere un

ringraziamento globale a tutti quelli che

hanno collaborato con grande idealismo e

impegno.

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S10

Comité d’organisation (au nom de la SSO)

Organisationskomitee (im Auftrag der SOG)

Informations générales / Allgemeine Informationen

Information / Inscription

Information / Anmeldung

Inscription par Internet

Online-Anmeldung

:

Pour les inscriptions après le 31.07.2015

un supplément sera perçu (voir bulletin d’inscription).

Für Anmeldungen nach dem 31.07.2015

wird ein Zuschlag erhoben (siehe Anmeldeformular).

Délai d’inscription: 15 août 2015

Anmeldeschluss: 15. August 2015

Points de formation permanente du congrès

Fortbildungspunkte für den Kongress

Adresse et lieu du congrès

Kongress-Adresse / Tagungsort

Horaires d’ouverture du secrétariat de congrès pendant le congrès

Öffnungszeiten des Kongress-Sekretariats während des Kongresses

Horaires d’ouverture de l’exposition industrielle

Öffnungszeiten der Industrieausstellung

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rem Aufenthalt in einer der Tourismusdestinationen des Kantons

Freiburg (Estavayer-le-Lac / Payerne, Fribourg Tourismus und

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Remerciements

J’adresse mes chaleureux

remerciements à toutes celles

et tous ceux qui ont œuvré et

collaboré à l’organisation du

108e congrès annuel de la SSO !

Mes remerciements tout

particuliers vont

pour l’organisation des sessions

plénières, des ateliers et de la gestion

des abstracts

Fribourg pour sa collaboration

active et son aide précieuse

l’organisation de la soirée de gala

designer Sagl, pour l’organisation

des chambres dans les hôtels

Demarmels, Amalie Wüst, Andrea

Gächter, Therese Mathys, Jacqueline

Mathys, Sonja Oehler et Maria

Oehler pour leur aide apportée à la

réalisation du congrès

de la maison Medilas AG,

pour l’organisation de l’exposition

industrielle

tous les exposants et donateurs, qui

nous apportent leur soutien

son équipe pour leur excellente

collaboration

Verdankung

Ich möchte mich herzlich bei all

denen bedanken, die bei der

Planung und Durchführung

des 108. Jahreskongresses der

SOG mitgewirkt haben!

Mein besonderer Dank gilt

die Organisation der Plenarsitzungen,

der Workshops und der Abstracts

Fribourg für ihre aktive Zusammen-

arbeit und ihre wertvolle Hilfe

Organisation des Gala-Abends

Sagl, für die Organisation der

Hotelzimmer

Marianne Demarmels, Amalie Wüst,

Andrea Gächter, Therese Mathys,

Jacqueline Mathys, Sonja Oehler und

Maria Oehler für ihre Hilfe bei der

Durchführung des Kongresses

AG, für die Organisation der

Industrieausstellung

sowie Sponsoren, die uns unterstützen

und ihrem Team für die tolle

Zusammenarbeit

Ringraziamenti

Rivolgo il mio più caloroso

ringraziamento a tutte le

persone che hanno collaborato

all’organizzazione del 108o

Congresso annuale della SSO !

Il mio grazie particolare va

per l’organizzazione delle sessioni

plenarie, degli ateliers e degli abstracts

Fribourg per la lero attiva collaborazi-

one e i suoi consigli preziosi

l’organizzazione della serata di gala

designer Sagl, per l’organizzazione

delle camere negli alberghi

Demarmels, Amalie Wüst, Andrea

Gächter, Therese Mathys, Jacqueline

Mathys, Sonja Oehler ed Maria

Oehler per il loro aiuto alla realizzazi-

one del congresso

Medilas AG, per l’organizzazione

dell’esposizione dell’industria

a tutti gli espositori e sponsor il loro

sostegno

staff per l’ottima collaborazione

S18

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S19

Ateliers SSO / SOG-Workshops

Thursday, 27th August 2015

08.30 – 09.30 Workshop Nr. 1, Deutsch / English

Martin K. Schmid, Luzern; Sami Hayek, Luzern

Makulaerkrankungen: Diagnostik und

Management in Praxis und Klinik

Macular disease: work-up and management

in private practice and hospital settings

09.30 – 10.30 Workshop Nr. 2, Deutsch / English

Christoph Tappeiner, Bern; Justus G. Garweg, Bern;

Yan Guex-Crosier, Lausanne; Marc de Smet, Lausanne

Infektiöse Uveitis: klinische Bilder, Differential-

diagnosen und Behandlungsalgorithmen

Infectious uveitis: clinical pictures, differential

diagnosis and treatment algorithms

Friday, 28th August 2015

08.30 – 09.30 Workshop Nr. 3, Français / English

Ivan O. Haefliger, Basel

Introduction à la chirurgie des paupières

Introduction to eyelid surgery

Frais par atelier : CHF 50. –

Kosten pro Workshop: CHF 50.–

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S20

09.30 – 10.30 Workshop Nr. 4, Français / English

Pierre-François Kaeser, Lausanne;

François-Xavier Borruat, Lausanne

Nystagmus et autres formes de mouvements

oculaires spontanés

:

Nystagmus and non-nystagmic forms

of spontaneous eye movements

11.00 – 12.00 Workshop Nr. 5, Deutsch / English

Peter Maloca, Basel / Luzern; Pascal Hasler, Basel

Schwierige OCT-Fälle

Difficult OCT cases

16.00 – 17.00 Workshop Nr. 6, Deutsch / Français

Albert Franceschetti, Meyrin

Refraktion und Kontaklinsen

Réfraction et les lentilles de contact

Friday, 28th August 2015 Friday, 28th August 2015

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S28

Wednesday, 26th August 2015

Thursday, 27th August 2015

Plenary Session A: Strabology, Neuroophthalmology, Orbita

Chairs: Veit Sturm, St. Gallen;

Mehrad Hamedani, Lausanne

Christopher van Issum, Geneva

François-Xavier Borruat, Lausanne

Jan Heckmann, St. Gallen

Workshop 1 (D/E): Makulaerkrankungen: Diagnostik und Management in Praxis und Klinik (page S19)

Chairs: Martin K. Schmid, Luzern;

Sami Hayek, Luzern

Free Papers 1: Neuroophthalmology / Anterior Segment (page S42)

Chairs: Anja Palmowski-Wolfe, Basel;

Heinrich Gerding, Olten

Workshop 2 (D/E): Infektiöse Uveitis: klinische Bilder, Differentialdiagnosen und Behandlungsalgorithmen

(page S19)

Chairs: Christoph Tappeiner, Bern;

Justus G. Garweg, Bern;

Yan Guex-Crosier, Lausanne;

Marc de Smet, Lausanne

Plenary Session B: Retina Update

Chairs: Sebastian Wolf, Bern;

Gabriele Thumann, Geneva

Martin Zinkernagel, Bern

Stephan Michels, Zürich

Pascal Hasler, Basel

Irmela Mantel, Lausanne

Gabriele Thumann, Geneva

Poster Session (page S51)

(Selected Posters)

Chair: Yan Guex-Crosier,

Lausanne

Plenum (Hall 4C) SOG Workshop (Room 4B)

Programme scientifique / Wissenschaftliches Programm

Free Papers 1 Plenum (Hall 4C)

Poster-Session SOG Workshop (Room 4B)

Wipf M. et al. (541)

Meier P. et al. (551)

Ansari A. et al. (580)

Kniestedt C. et al. (549)

Zinkernagel M. et al. (653)

Gerding H. et al. (681)

P22

Hagander, C. et al. (540)

P30

Brunner, D. et al. (610)

P31

Enz T. et al. (557)

P64

Vögeli, S. et al. (585)

P70

Daruich A. et al. (645)

P95

Lopez Baumann S. et al. (666)

P100

Meyer C. (582)

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S29

Thursday, 27th August 2015

Free Papers 2: Retina / Uveitis (page S46)

Chairs: Martin K. Schmid, Luzern;

Francine Behar-Cohen, Lausanne

Behar-Cohen F. et al. (660)

Barthelmes D. et al. (646)

Böni C. et al. (568)

Goldmann Lecture

Chair: Jörg Stürmer, Winterthur

Leopold Schmetterer, Wien, Österreich

Vogt Prize: Award and Presentation

Chair: Peter Leuenberger, Geneva

Session SZB

Chair: Ann-Katrin Gässlein, St. Gallen

Stephan Michels, Zürich

General Assembly of the SSO Session for

Young Ophthalmologists

Chair: Beatrice Früh, Bern

Friday, 28th August 2015

Free Papers 3: Retina / Cataract (page S47)

Chairs: Pascal Escher, Sion; Selim Orgül, Basel

Escher P. (671)

Konieczka K. et al. (601)

Fraenkl S. et al. (665)

Plenum (Hall 4C) SOG Workshop (Room 4B)

Session for Young Ophthalmologists

Leopold Schmetterer, Vienna, Austria

Philipp Steven, Cologne, Germany

Nathalie Cassoux, Paris, France

Berthold Seitz,

Homburg / Saar, German

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S30

Points de formation permanente Fribourg

Fortbildungspunkte Freiburg

Friday, 28th August 2015

Plenary Session C: Journal Club

Chairs: Matthias Becker, Zurich;

Selim Orgül, Basel

Ann Schalenbourg, Lausanne

Selim Orgül, Basel

Daniel Barthelmes, Zurich

Stephan Kaminski, Vienna, Austria

Beatrice Früh, Bern

e

Philipp Steven, Cologne, Germany

Workshop 3 (F/E): Introduction à la chirurgie des paupières (pages S19)

Chair: Ivan O. Haefliger, Bâle

Workshop 4 (F/E): Nystagmus et autres formes de mouvements oculaires spontanés (page S20)

Chairs:

Pierre-François Kaeser, Lausanne;

François-Xavier Borruat, Lausanne

Plenary Session D: Glaucoma Update

Chairs: Constantin Gugleta, Basel;

Gordana Sunaric Mégevand, Geneva

Leopold Schmetterer, Vienna, Austria

Christoph Kniestedt, Zurich

Eamon Sharkawi, Lausanne

Workshop 5 (D/E): Schwierige

OCT-Fälle (page S20)

Chairs: Pascal Hasler, Basel;

Peter Maloca Luzern/ Basel;

Free Papers 4: Cataract / Refractive (page S49)

Chairs: Jörg Stürmer, Winterthur;

Beatrice Früh, Bern

Baenninger P. et al. (564)

Hafezi F. et al. (569)

Guber I. et al. (682

Keynote Lecture

Chairs: Yan Guex-Crosier, Lausanne;

Klara Landau, Zurich

tumeurs oculaires Nathalie Cassoux, Paris, France

SSO Poster Prizes

Chair: Beatrice Früh, Bern

Swiss OphthAWARD

Chair: Klara Landau, Zurich

Plenum (Hall 4C) SOG Workshop (Room 4B)

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S31

2 0 J a h r e / a n s

ophta

WE CARE – EYE CARE

MEDCARE First Quality in Ophthalmology

®

Sincères remerciements aux donateurs du congrès annuel 2015 de la SSO à Fribourg !

Herzlichen Dank den Sponsoren des SOG-Jahreskongresses 2015 in Freiburg!

Friday, 28th August 2015

Plenary Session E:

Cataract / Refractive / External Disease

Chairs: Michael Thiel, Lucerne;

François Majo, Lausanne

Berthold Seitz, Homburg / Saar, Germany

Claude Kaufmann, Lucerne

Beatrice Früh, Bern

François Majo, Lausanne

Workshop 6 (F/D): Réfraction et les lentilles de contact (page S20)

Chair: Albert Franceschetti, Meyrin

Programme d’animation Rahmenprogramm

offered by Mediconsult AG

offered by Oertli Instrumente AG

offered by Oertli Instrumente AG

supported by AMO Switzerland GmbH, MSMmedcare GmbH, OmniVision AG

supported by VON HOFF AG

Online registrationstarting May 1st 2015 at

www.sogcongress.ch

Plenum (Hall 4C) SOG Workshop (Room 4B)

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S32

Scientific Posters Fribourg 2015

Cataract / External Disease (see page S56)

P1 Arendt P. et al. (609)

P2 Baenninger P. et al. (559)

P3 Böhler B. et al. (575)

P4 Fragkopoulou S. et al. (622)

P5 Jalali S. et al. (591)

P6 Stathopoulos C. et al. (678)

P7 Zamboni S. et al. (673)

Glaucoma (see page S60)

P8 Höh H. et al. (570)

P9 annulé / annulliert

P10 Kniestedt C. et al. (583)

P11 Lamprakis I. et al. (578)

P12 Preiser D. et al. (688)

P13 Tran B. et al. (542)

Neuroophthalmology / Strabism (see page S63)

P14 Bleuel I. et al. (615)

P15 Bojinova R. et al. (539)

P16 Bojinova R. et al. (546)

P17 Brandao L. et al. (617)

P18 Christen M. et al. (554)

P19 Enz T. et al. (556)

P20 Grotti M. et al. (672)

P21 Dysli M. et al. (553)

P22 Hagander C. et al. (540)

P23 Kochkorov A. et al. (600)

P24 Konieczka K. et al. (629)

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S33

P25 Kourti P. et al. (668)

P26 annulé / annulliert

P27 Nguyen T. et al. (649)

P28 Sallmann R. et al. (589)

P29 Sturm V. et al. (616)

Uveitis / Orbit / Pathology (see page S70)

P30 Brunner D. et al. (610)

P31 Enz T. et al. (557)

P32 Fierz F. et al. (656)

P33 Niederhauser N. et al. (631)

P34 Roquelaure D. et al. (684)

P35 Vaudaux J. et al. (692)

P36 Arendt P. et al. (561)

P37 Chaloupka K. (690)

P38 Frimmel S. et al. (652)

P39 Parvin P. et al. (669)

P40 Brunner D. et al. (550)

P41 Cotting-Bodmer S. et al. (689)

P42 Fischbacher P. et al. (641)

P43 Gaillard M. et al. (612)

P44 Moulin A. et al. (694)

P45 Rothenbuehler S. et al. (552)

P46 Trojman C. et al. (640)

P47 Zahiti K. et al. (567)

P48 Zografos L. et al. (614)

Cornea / External Disease (see page S78)

P49 Courtney D. et al. (655)

P50 Feledi K. et al. (686)

P51 Guber I. et al. (543)

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S34

P52 Hammer A. et al. (599)

P53 Hammer A. et al. (602)

P54 Kling S. et al. (581)

P55 Kling S. et al. (596)

P56 Kóth A. et al. (607)

P57 Miller M. et al. (664)

P58 Reinshagen H. et al. (632)

P59 Richoz O. et al. (630)

P60 Ruiz Y. et al. (618)

P61 Salmon B. et al. (597)

P62 Tabibian D. et al. (590)

P63 Tabibian D. et al. (650)

P64 Vögeli S. et al. (585)

P65 Wuarin R. et al. (647)

Retina (see page S86)

P66 Abou Zeid H. (642)

P67 Abt N. et al. (563)

P68 Blechschmidt T. et al. (627)

P69 Daruich A. et al. (644)

P70 Daruich A. et al. (645)

P71 de Massougnes S. et al. (588)

P72 de Massougnes S. et al. (693)

P73 de Smet M. et al. (698)

P74 Donati G. et al. (565)

P75 Fierz F. et al. (680)

P76 Finger M. et al. (592)

P77 Finger M. et al. (593)

P78 Frimmel S. et al. (643)

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S36

P79 Garas A. et al. (571)

P80 Gerding H. (685)

P81 Habibi I. et al. (558)

P82 Habibi I. et al. (623)

P83 Hefner L. et al. (613)

P84 Hurtikova K. et al. (633)

P85 Hurtikova K. et al. (634)

P86 Iselin K. et al. (598)

P87 Jaggi, D. et al. (628)

P88 Jang L. et al. (605)

P89 Kheir V. et al. (625)

P90 Konstantinidis L. et al. (547)

P91 Kouros P. et al. (675)

P92 Lapkovska A. et al. (648)

P93 Lapkovska A. et al. (662)

P94 Lopez Baumann S. et al. (611)

P95 Lopez Baumann S. et al. (666)

P96 Lopez Torres L. et al. (538)

P97 Markun S. et al. (544)

P98 Matet A. et al. (626)

P99 Meier P. et al. (639)

P100 Meyer C. (582)

P101 Moret E. et al. (594)

P102 Papadopoulou D. et al. (654)

P103 Papazoglou A. et al. (566)

P104 Pournaras J. et al. (691)

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P105 Roemer S. et al. (659)

P106 Roemer S. et al. (677)

P107 Sadeghi Y. et al. (576)

P108 Sadeghi Y. et al. (577)

P109 Sherif M. et al. (620)

P110 Stoffelns B. et al. (608)

P111 Stoffelns B. et al. (651)

P112 Thommen F. et al. (696)

P113 Tran B. et al. (679)

P114 Tschuppert S. et al. (562)

P115 Tschuppert S. et al. (619)

P116 Hefner J. et al. (638)

oh

ne K o n s e rv i e ru n g s m

ittel

(Liste B)

Lacryconmit Hyaluronsäure

®

Symptomatische Behandlung bei trockenen Augen!

Wiederverschliessbare Tagesdosen

4 Stunden

Hyaluronsäure

GlycerinCarbomer

Lacrycon®

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S38

Animations / Rahmenprogramm108e congrès annuel de la SSO à Fribourg, 26 – 28 août 2015

108. SOG-Jahreskongress in Fribourg, 26. – 28. August 2015

Vendredi, 28 août 2015 / Freitag, 28. August 2015

Concert classiqueKlassik-Konzert

Du baroque ancien aux temps modernes Vom Frühbarock bis zur Neuzeit

Heinrich Schütz, Johann Sebastian Bach,

Henry Purcell, Felix Mendelssohn,

Wilhelm Weismann

Du romantisme au jazz Von der Romantik bis zum Jazz

Lieder de Robert Schumann, Harald Banter,

Franz Schubert et chants populaires

Weltliche Lieder und Volksweisen von

Robert Schumann, Harald Banter und

Franz Schubert

Calmus Ensemble Leipzig

Anja Pöche, Sopran(o)

a rejoint l’ensemble en 2001. En 2010 elle

finit ses études de chant à l’école supé-

rieure de musique et de théâtre de Leipzig.

Elle participe à des concerts autour des

cantates et des oratorios en Allemagne,

Amérique et Irlande.

Die Sopranistin trat 2001 dem Ensemble

bei. 2010 schloss sie ihr Gesangsstudium

und das Studium der Gesangspädagogik

an der Hochschule für Musik und Thea-

ter in Leipzig ab. Neben dem Ensemble

singt sie auch international in Oratorien-

und Kantatenkonzerten.

Sebastian Krause,

Contre-ténor / Counter-Tenor

Après avoir appartenu au chœur de l’église

Saint-Thomas, il étudia la musicologie et

informatique. En outre le fondateur de l’en-

semble Calmus compose de la musique de

film et travaille comme compositeur pour

Georg Kreisler.

Sebastian Krause studierte nach seiner

Thomanerzeit Musikwissenschaft und

Informatik. Das Gründungsmitglied des

Calmus Ensembles komponiert nebenher

auch Filmmusik und ist Notensetzer für

Georg Kreisler u. a.

Tobias Pöche, Tenor / Ténor

a rejoint l’ensemble en 2006. Auparavant

il était membre du chœur de Dresde et a

étudié le chant à l’école supérieure de mu-

sique et de théâtre Leipzig.

Tobias Pöche ist seit 2006 Mitglied des En-

sembles. Zuvor sang er im Dresdner Kreuz-

chor und studierte Gesang an der Hoch-

schule für Musik und Theater in Leipzig.

Ludwig Böhme, Bariton

est l’un des quatre fondateurs de l’en-

semble. Après savoir appartenu au chœur

de l’église Saint-Thomas, il a étudié à

l’école supérieure de musique et de théâtre

de Leipzig. En 2002 il a pris la direction

du chœur Josquin des Préz. Aujourd’hui

il est professeur à l’école supérieure de

musique de Leipzig.

Ludwig Böhme ist einer der vier Ensemb-

le-Gründer. Nach seiner Zeit im Thoma-

nerchor studierte er an der Leipziger

Hochschule für Musik und Theater. 2002

übernahm er die Leitung des Kammer-

chors Josquin des Préz. Heute ist er u. a.

Dozent an der Hochschule in Leipzig.

Manuel Helmeke, Bass(e)

En 2008 Manuel Helmeke remporta le

concours « Jugend musiziert ». Ensuite il

étudia le chant à l’école supérieure de mu-

sique et de théâtre de Leipzig où il obtint le

diplôme de chant et de pédagogie musicale.

Depuis cette année il est membre du Cal-

mus Ensemble Leipzig.

2008 gewann Manuel Helmeke beim

Wettbewerb «Jugend musiziert». Danach

studierte er Gesang an der Hochschule

für Musik und Theater in Leipzig und

schloss als diplomierter Sänger und Mu-

sikpädagoge ab. Seit Beginn dieses Jahres

ist er Mitglied des Calmus Ensembles.

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S39

Sincères remerciements aux

donateurs de la soirée de gala :

Herzlichen Dank an die

Sponsoren des Gala-Abends:

Histoire de l‘église St-MichelL’église fut construite entre 1606 et 1613

dans un style gothique tardif. Un siècle

plus tard elle fut complètement transfor-

mée en église rococo. Aujourd’hui encore

elle est l’emblème du collège St-Michel.

Les fresques autour de l’Archange St-

Michel représentent la lutte du bien et du

mal.

Geschichte der Kirche St. MichaelDie Kirche St. Michael wurde zwischen

1606 und 1613 im spätgotischen Stil er-

baut. Sie gilt bis heute als Juwel des St.-

Michael-Gymnasiums. Ein Jahrhundert

nach der Errichtung wurde sie in eine Ro-

kokokirche umgebaut. Die Fresken um

den Erzengel St. Michael symbolisieren

den Kampf zwischen Gut und Böse. Kirche St. Michael / L’église St-Michel

WE CARE – EYE CARE

MEDCARE First Quality in Ophthalmology

Plan de situation / Raumübersicht

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S40

Évènements supplémentaires / Zusätzliche Anlässe

Jeudi / Donnerstag, 27 août / August 2015

12.30 – 13.25 h Lunch Symposium

Bayer Satellite Symposium on Aflibercept in DME

Salle / Saal:

Chair:

Speakers:

Information: Bayer (Schweiz) AG

12.30 – 13.25 h Lunch Symposium

Retina Symposium

Salle / Saal:

Chair:

Speakers:

Information: Allergan AG

12.30 – 13.25 h Lunch Symposium

Alcon Surgical – Precision and consistency in

cataract refractive surgery

Salle / Saal:

Speakers:

Information: Alcon Switzerland SA

15.30 – 16.00 h Symposium

Oraya Therapy – Stereotactic Radiotherapy for Wet

Age-Related Macular Degeneration: Past, Present

and Future Perspectives

Salle / Saal:

Speakers:

Information: Oraya Therapeutics Inc.

dès / ab 18.00 h Symposium

17. Real Life Meeting

Salle / Saal:

Chair:

Speakers:

Information: Novartis Pharma Schweiz AG,

®

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Vendredi / Freitag, 28 août / August 2015

12.30 – 13.25 h Lunch Symposium

Alcon Pharma – Betablocker in Glaucoma Therapy

– Keeping our finger on the pulse of time

Salle / Saal:

Chair:

Speakers:

Information: Alcon Switzerland SA,

12.30 – 13.25 h Lunch Symposium

How to succeed in Glaucoma and

Dry Eye Management

Salle / Saal:

Chair:

Speakers:

Information: Allergan AG,

15.30 – 16.00 h Symposium

Langzeit-Erfahrungen mit Bromfenac

Salle / Saal:

Speaker:

Information: Bausch + Lomb Swiss AG,

toute la journée / ganzer Tag Wetlab

Femto Phako Topcon Lensar

Salle / Saal:

Speakers:

Information: Mediconsult AG

®

www. sanassist.ch

Mehr Zeit zum Heilen.Wir entlasten Sie beim Verwalten.

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Free Papers:S42

Free

Pap

ers 1 [541] Therapeutische Anwendung von Botulinum Toxin in

Eso- und Exotropie in Basel

Wipf M1, Palmowski-Wolfe A1

1Universitäts-Augenklinik, Basel

Hintergrund Die Anwendung von Botox in Strabismus bleibt kon-

trovers (Cochrane analysis). Deshalb untersuchten wir die Resul-

tate unserer Patienten. Material und Methoden Wir untersuchten

Daten von 24 Patienten, die seit 2003 mit Botox behandelt wur-

den (2.5 – 5 IE pro Muskel). Daten wurden vor Injektion, 1 – 2

Wochen danach sowie an einem letzten Follow up (FU) erhoben.

Ergebnisse 12 Kinder und 6 Erwachsene hatten ein Mindest-FU

von 3 Mon. Von 11 esotropen (ET) Kindern hatten 10 (90.9 %)

eine mittlere Winkelreduktion von 17 Prismendioptrien (PD)

[range: 6 – 36] bei durchschnittlich 1.45 Injektionen. Beim letz-

ten FU hatten 45 % eine ET ≤10 PD, 3 eine Phorie, bei 3 folgte

eine Schiel-OP. Ein exotropes Kind hatte keinen Effekt (FU 4

Mon.). 3 von 6 Erwachsenen hatten eine Winkelreduktion von

8.3 PD [2 – 13]. Andere Effekte waren: Linderung Nystagmus

(n=1), Wiedererlangung Lesefähigkeit (n=1), Linderung von

Kopfschmerzen bei dekompensierter Exophorie (n=1). Transien-

te Ptosis ohne Obstruktion der visuellen Achse trat in 25.6 % auf,

wovon alles Kinder waren. Schlussfolgerungen Botox hat einen

bleibenden Effekt, v.a. bei Kindern mit ET. Es ist minimalinva-

siv und kann einen chirurgischen Eingriff verhindern oder des-

sen Dosierung reduzieren.

Therapeutic use of botulinum toxin in eso- and exotropia in Basel

Background Botulinum toxin in strabismus remains controversial

(Cochrane analysis). To this regard, we evaluate the outcomes of

our patients. Material and Methods We reviewed the charts of 24

patients treated with botox (2.5 – 5 IE per muscle) since 2003.

Data was collected prior to and 1 – 2 weeks after injection, as well

as at the last follow up (FU). Results 12 children and 6 adults had

a minimum FU of 3 mo with an average of 12.7 mo [range:

3 – 96]. 10 of 11 children with esotropia (ET) (90.9 %) had a

mean lasting angle reduction of 17 PD [6 – 36], with a mean of

1.45 injections. At final FU, ET was ≤10 PD in 45 %, 3 children

were phoric, 3 had subsequent surgery. One exotropic child had

no effect at 4 mo. 3 of 6 adults had a lasting reduction of 8.3 PD

[2 – 13]. Other effects were: psychological relief due to reduced

nystagmus (n=1), relief of headaches from decompensating exo-

phoria (n=1), ability to read due to less adduction of dominant

eye (n=1). Transient ptosis without obstruction of the visual axis

was seen in 25.6 % and only in children. Conclusions Botox in

strabismus has a lasting effect, especially in children with ET. It

is minimally invasive and can prevent surgery. In case of subse-

quent surgery, dosage is often reduced.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

2 [551] Dégénérescence transsynaptique rétrograde lors de lésions

rétrogeniculées : l’évidence par OCT

Meier P1, Federer C2, Borruat F1

1HOJG, Lausanne, 2University of Lausanne

Introduction Récemment, il a été démontré qu’une atteinte des

voies visuelles rétrogéniculées pouvait s’accompagner d’une perte

homonyme des cellules ganglionnaires rétiniennes (RGCL) par

une dégénérescence transsynaptique rétrograde. Cependant, les

cas rapportés sont isolés et rares. Matériel et méthodes Étude ré-

trospective de patients ayant présenté une lésion isolée des voies

visuelles rétrogéniculées, comme confirmé par un neuroradio-

logue. Tous les patients ont bénéficié d’un champ visuel compu-

térisé et d’un OCT pour mesurer le RGCL et la couche des fibres

nerveuses (RNFL). Résultats Neuf patients satisfaisaient aux cri-

tères d’inclusion. Les étiologies incluaient : 4 AVC, 2 tumeurs, 1

abcès, 1 leucoencéphalopathie multifocale progressive, 1 trauma-

tisme. Une bonne corrélation existait dans 74 % entre le type de

déficit campimétrique et celui du RGCL, mais pas avec le RN-

FL. Conclusions La mesure du RGCL est plus prédictive du défi-

cit périmétrique que la mesure du RNFL. De plus, l’atteinte ho-

monyme du RGCL dans une atteinte rétrogéniculée confirme le

mécanisme de dégénérescence transsynaptique rétrograde chez

certains patients.

OCT reveals transsynaptic retrograde degeneration after

retrogeniculate lesions

Background Recently, transsynaptic retrograde degeneration was

evidenced by OCT, revealing a homonymous thinning of the

retinal ganglion cell layer (RGCL) in patients with isolated retro-

geniculate lesions. However, these are isolated and rare case re-

ports. Material and Methods Retrospective study of patients with

an isolated retrogeniculate lesion, as confirmed by a neuroradiol-

ogist. All patients were examined with computerized static pe-

rimetry and OCT to assess RGCL and retinal nerve fiber layer

(RNFL). Results Nine patients were included in the study. Etiol-

ogies included 4 strokes, 2 tumors, 1 abscess, 1 progressive mul-

tifocal leukoencephalopahy, 1 trauma. A good correlation was

found in 74 % between the type of visual field defect and RGCL,

but not with RNFL. Conclusions RGCL measurement proves to

be more predictive of the visual field defect than RNFL measure-

ment. Further, homonymous defect of RGCL in a retrogenicu-

late lesion demonstrates the presence of transsynaptic retrograde

degeneration in some patients.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Session 1: Thursday, 27.08.2015, 09.30 – 10.30 Neuroophthalmology / Anterior Segment

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Free Papers: S43

Free

Pap

ers3 [580] Kalzifizierung hydrophiler Acryl-Intraokularlinsen

Ansari A1, Forrer A1

1Augenklinik Kantonsspital Aarau

Hintergrund Kalzifizierung an Intraokularlinsen (IOL) wurde

hauptsächlich in hydrophilen Acryl- und seltener in Silikonpoly-

meren festgestellt. Material und Methoden Von 2011 bis 2014

mussten in unserer Klinik elf IOLs wegen Eintrübung ausge-

tauscht werden: Zehn Oculentis LS-312-1Y und eine Morcher

92S Ergebnisse Analysen zeigten Ablagerungen von Kalzium-

phosphat unter der IOL-Oberfläche. Oculentis vermutet als Ur-

sache Wechselwirkungen zwischen Kristallen des IOL-Materials

und Silikonrückständen aus dem Verpackungsprozess. Diese

Reste können die IOL-Oberflächeneigenschaften verändern, so

dass bei prädisponierten Patienten eine Ablagerung von Kalzi-

umphosphat aus dem Kammerwasser entstehen kann. Faktoren

wie Uveitis oder Diabetes sowie chirurgische Aspekte einschliess-

lich der Verwendung von Phosphatpuffer in Viskoelastika gelten

als Katalysatoren für eine Kalzifizierung. Schlussfolgerungen

Kalzifizierung kann in IOLs auftreten. Moderne hydrophile

IOLs werden mit einer «hydrophoben Oberfläche» beworben,

die jedoch nicht immer den Test der Zeit besteht. Kalzifizierung,

vor allem in hydrophilen Acryl-IOLs, ist mit 11 % nach Luxation

und Fehlsichtigkeit die dritthäufigste Ursache für IOL Explanta-

tionen. Daher implantieren wir seit Jahren hydrophobe IOLs.

Calcification in hydrophilic acrylic intraocular lenses

Background Intraocular lens (IOL) calcification has been report-

ed mainly in hydrophilic acrylic and rarely in silicone polymers.

Material and Methods Between 2011 and 2014 eleven IOLs had to

be exchanged in our clinic due to opacification: Ten Oculentis

LS-312-1Y and one Morcher 92S Results Our analysis of the

IOLs showed a deposition of calcium phosphate within the IOL

material. Oculentis suggests an interaction between phosphate

crystals of the IOL material and batch related presence of silicone

residues on some IOLs. Such residues may change the IOL sur-

face property, making it prone to deposition of calcium phos-

phate from the aqueous humor in predisposed patients. Patient

related factors such as uveitis or diabetes as well as surgical as-

pects including the use of phosphate buffer in viscoelastics are al-

so suspected to catalyze calcification. Conclusions Calcification

can occur in biomaterials such as IOLs. Modern hydrophilic

IOLs are advertised to have a «hydrophobic surface», which

seems not always to stand the test of time. Calcification, mainly

in hydrophilic acrylic IOLs, accounts with 11 % the third most

common cause for IOL explantation after dislocation and refrac-

tive error. Hence, our clinic implants only hydrophobic IOLs.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

4 [549] Rekonstruktive Irischirurgie bei 10 Patienten

mit der Artificial Iris

Kniestedt C1, Eberhard R2, Fleischhauer J1

1Talacker Augen Zentrum, Zurich, 2University Hospital Zurich

Hintergrund Irisdefekte sind nicht nur kosmetisch störend, son-

dern behindern die Patienten im Alltag durch starke Blendung,

Verlust von Kontrastsensitivität und Visusverminderung. Die

Irisprothese nach Koch ist das weltweit einizige faltbare Irisdia-

phragma zur Vorderabschnittrekonstruktion bei Patienten mit

partieller oder vollständiger Aniridie. Material und Methoden Ver-

laufspräsentation von 4 Patienten mit einer traumatischen und 4

Patienten mit einer iatrogenen, partiellen Aniridie nach kompli-

zierter Cataract Operation. 1 Patient zeigte eine traumatische

Mydriase und bei einer Patientin mit Aniridiesyndrom wurde

die Cataract operiert und eine Artificial Iris implantiert. Ergeb-

nisse Bei allen 10 Patienten zeigte sich ein regelrechter postopera-

tiver Verlauf und ein gutes bis sehr gutes kosmetisches Resultat.

Die zumeist zuvor stark traumatisierten Augen wiesen teilweise

hohe postopertive Intraokulardruckwerte auf, die aber alle medi-

kamentös behandelt werden konnten. Schlussfolgerungen Bei

sorgfältiger Indikationsstellung und Anwendung ist die flexible

Irisprothese eine wertvolle Erweiterung des Spektrums rekonst-

ruktiver Möglichkeiten im vorderen Augensegment.

Implantation of an Artificial Iris in 10 patients

Background Iris defects are mostly acquired after injury, iatrogen-

ic after surgical excision of iris tumours or the result of collateral

trauma after anterior segment surgery. They cause severe visual

disability, e.g. glare, loss of contrast sensitivity, and loss of best

corrected visual acuity. The foldable iris prosthesis according to

Koch with a customized iris design serves for anterior segment

reconstruction in such patients with partial or complete aniridia.

Material and Methods Presentation of the surgical management

and the clinical course of 4 patients with traumatic iris defects, 4

patients with partial aniridia after cataract surgery and 1 patient

with injury to the eye resulting in traumatic mydriasis. Cataract

surgery and implantation of an artificial iris was performed in 1

patient with congenital aniridia syndrome. Results All patients

showed no complications in the postoperative course, except var-

ious intraocular pressure peaks due to secondary glaucoma, that

all were subject to topical pressure lowering medication. Conclu-

sions In patients with major iris defects the artificial iris allows

functionally and esthetically satisfactory anterior segment recon-

struction.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers 5 [653] Vergleich zweier Behandlungsschemata für DME

mit Ranibizumab

Zinkernagel M1, Waldmeier D1, Ebneter A1, Wolf S1

1Universitätsklinik für Augenheilkunde, Inselspital, Universität Bern

Hintergrund Vergleich eines Visus-basierten mit einem optischen

kohärenz tomographie (OCT) basierten Behandlungsschema bei

diabetischem Makulaödem (DME). Material und Methoden Ana-

lyse von 47 Augen von 47 Patienten mit therapiebedürftigem

DME. 22 Patienten wurden mit einem OCT-basierten Treat and

Extend Schema und 25 Patienten mit einem Visus-gesteuerten

(RESTORE) Schema behandelt. Visusgewinn, Abnahme der

zentralen Netzhautdicke (CRT) und Anzahl der benötigten In-

jektionen wurden untersucht. Ergebnisse Der durchschnittliche

Visusgewinn in ETDRS-Buchstaben betrug nach einem Jahr 7.6

(SD± 9) für die Treat and Extend-Gruppe und 7.3 (SD± 12) für

die RESTORE-Gruppe. Die Abnahme der CRT betrug - 109.90

μm (SD± 115) in der Treat and Extend-Gruppe und - 69.68 μm

(SD± 86) in der RESTORE-Gruppe. Die Zahl der verabreichten

Injektionen betrug 9 (SD± 1.8) in der Treat and Extend-Gruppe

und 5.8 (SD± 1.8) in der RESTORE-Gruppe (P<0.0001).

Schlussfolgerungen Extrafoveale Flüssigkeit, welche zwar die Be-

handlungsentscheide, nicht aber den Visus beeinflusst.

Comparison of two different treatment regimens for the treatment

of DME with ranibizumab

Background To compare a visual acuity driven retreatment regi-

men with an optical coherence tomography (OCT) driven re-

treatment regimen in diabetic macular edema (DME). Material

and Methods Fourty seven eyes of 47 patients with treatment na-

ïve DME requiring ranibizumab treatment were included. Twen-

ty two patients were treated with an OCT guided treat and ex-

tend regimen and 25 patients were treated with a visual acuity

guided regimen (RESTORE study protocol). Man change in

VA, central retinal thickness (CRT), number of injections and

number of visits were analyzed. Results The mean improvement

in the visual-acuity letter score at 1 year 7.6 (SD± 9) for the treat

and extend group and 7.3 (SD± 12) for the RESTORE group.

The reduction of CRT was - 109.90 μm (SD± 115) in the treat

and extend group and - 69.68 μm (SD± 86) in the RESTORE

group. The mean number of intravitreous injections was 9

(SD± 1.8) in the treat and extend group and 5.8 (SD± 1.8) in the

RESTORE group (P< 0.0001). Conclusions Extrafoveal fluid may

influence retreatment decisions but may not affect visual acuity.

Financial Interests: Novartis (C,V)

Grants: None

6 [681] Ergebnisse einer PRN-gesteuerten anti-VEGF-

Injektionstherapie bei AMD im 8. Behandlungsjahr

Gerding H1, Hefner L1, Psychias A1, Timmermann M1

1Klinik Pallas Olten

Hintergrund Ziel dieser Studie war es, Langzeitergebnisse der in-

travitrealen anti-VEGF-Injektionstherapie bei feuchter AMD zu

erheben. Material und Methoden Eine Fallserie von initial 104 Pa-

tienten (104 Augen) wurde im 1. Jahr monatlich betreut, gefolgt

von einem individualisierten PRN-Regime. Nachbehandlungen

waren bei jeglicher Aktivität erlaubt. Initial erfolgten 3 monatli-

che Ranibizumab-Injektionen. Bei 17 Patienten wurde im Jahr

6 – 7 zu Aflibercept gewechselt. Ergebnisse 59 von 104 Patienten

(57 %) wurden bis ins 8.Jahr betreut. Bei 43 konnte eine Unter-

suchung nach 84 Monaten erfolgen. Die Sehschärfe verbesserte

sich um 1.4 +/- 0.3 Zeilen nach 3 Injektionen, um 1.0 +/- 0.3 Zei-

len nach 12 Monaten, um 0.1 +/- 0.4 Zeilen nach 48 Monaten

und lag bei - 1.1 +/- 0.6 Zeilen nach 84 Monaten. Augen mit

84-Monatsuntersuchung hatten 22.5 +/- 16.5 Injektionen erhal-

ten. 49 % aller Patienten mit Nachbeobachtung im Jahr 7 wiesen

noch Aktivitätszeichen auf. Schlussfolgerungen Die Ergebnisse

zeigen, dass durch eine PRN-gesteuerte anti-VEGF-Injektions-

therapie eine langzeitige Stabilisierung der Funktion deutlich

über dem Niveau des natürlichen Verlaufs erreicht werden kann.

Results of PRN anti-VEGF treatment in age-realadet macular

degeneration in the 8th year of care

Background To evaluate the long-term outcome of anti-VEGF

treatment in patients with wet AMD. Material and Methods A case

series of initially 104 patients (104 eyes) was treated. Patients

were examined monthly during year 1 and further on according

to our individual PRN regimen. Re-treatment was allowed for

any signs of disease activity. All eyes received initially 3 injections

of ranibizumab. In 17 eyes treatment was switched to aflibercept

in year 6 – 7. Results 59 of 104 patients (57 %) continued treat-

ment / observation until year 8 and 43 finished the 84 months

visit. LogMAR-Visual acuity improved by +1.4 +/- 0.3

(mean +/- SE) lines during the loading phase and was +1.0 +/- 0.3

lines at month 12, +0.1 +/- 0.4 lines at month 48, and -1.1 +/- 0.6

at month 84. The number of injections in patients completing

the 84 months examination was 22.5 +/- 16.5. 29 of 59 patients

(49 %) with ongoing observation in year 7 presented disease ac-

tivity and needed further intravitreal anti-VEGF injections. Con-

clusions The results of this case series demonstrate that flexible

intravitreal anti-VEGF injections can result in a long-term stabi-

lization of visual function, well above the level of the natural

course of the disease.

Financial Interests: Novartis & Bayer (consultant fees, travelling

reimbursement, lecture honoraria), Alcon (lecture honoraria)

Grants: None

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Session 2: Thursday, 27.08. 2015, 12.00 – 12.30 Retina / Uveitis

7 [660] Efficacité de l’aflibercept dans les télangiectasies maculaires

de type 1 : une série de cas

Behar-Cohen F1, Dirani A1, Matet A1, Daruich A1, Mantel I1, Ambresin A1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction Les télangiectasies maculaires idiopathiques de type

1 (TMI-1) se caractérisent par un oedème maculaire (OM) vaso-

génique. Le but de cette étude est de décrire les résultats de l’afli-

bercept intravitréen dans les TMI-1. Matériel et méthodes Les

dossiers de patients présentant des TMI-1 confirmées ont été

analysés. L’AV et l’épaisseur maculaire centrale (EMC) en OCT

ont été notées. Résultats Six yeux de 6 patients ont été inclus

(suivi : 9.7 mois). Tous ont été traités antérieurement par laser fo-

cal et / ou autre anti-VEGF, sans résolution. L’EMC a diminué,

de 454 um (pre) à 344 um (post) L’AV (ETDRS) est passée de 74

lettres (pre) à 78 lettres (post). Une résolution complète de l’OM

était observée dans 3 yeux sur 6. Tous ont nécessité un traitement

d’entretien par aflibercept. Conclusions L’aflibercept diminue la

diffusion vasculaire et l’EM dans les TMI-1. Cet effet pourrait

être lié à son action anti-PLGF.

Efficacy of intravitreal aflibercept in type 1 idiopathic macular

telangiectasia: a case series

Background Type 1 idiopathic macular telangiectasia (type1-

IMT) is characterized by vascular abnormalities causing macular

edema (ME) and decreased visual acuity (VA). The aim of this

study was to report the anatomic and functional outcome of in-

travitreal aflibercept in type 1-IMT. Material and Methods Charts

of patients with type 1-IMT confirmed by fluorescein angiogra-

phy, who received intravitreal aflibercept, were reviewed. VA and

central macular thickness on OCT were evaluated. Results Six

eyes of 6 patients were included. The mean follow up was 9.7

months. All eyes had been previously treated by focal laser

and / or other anti-VEGF therapy, without resolution of macular

edema. Central macular thickness decreased from 454±88 um

(prior to aflibercept) to 344±84 um (last visit). VA (ETDRS) im-

proved from 74±10 letters (prior to aflibercept) to 78±11 letters

(last visit). Complete resolution of ME was observed in 3 of 6

eyes. All eyes needed maintenance treatment with aflibercept at

different intervals. Conclusions Aflibercept is efficient in decreas-

ing vascular leakage and ME in type 1-IMT. This effect may be

related to its anti-PLGF action, a key player in vasogenic ME.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: The Lowy Medical Research Institute

8 [646] Auswirkungen des Wechsels von Ranibizumab zu Aflibercept

in Patienten mit exsudativer AMD

Barthelmes D1, Böni C1, Eberhard R1, Winkler N1, Zweifel S1

1Augenklinik USZ, Zürich

Hintergrund Analyse der Auswirkungen eines Therapiewechsels

von Ranibizumab zu Aflibercept in Patienten mit neovaskulärer

altersbedingter Makuladegeneration auf Visus und Behand-

lungsintensität. Material und Methoden Longitudinale Beobach-

tungsstudie. Augen die Ranibizumab für mindestens 12 Monate

vor einem Behandlungswechsel erhielten und mindestens 12

Monate Nachbeobachtungszeit nach eineTherapiewechsel zu Af-

libercept hatten wurden eingeschlossen. Analyse des Visusver-

laufes und der Behandlungsintensität. Ergebnisse Einschluss von

130 Augen. Mittlerer Visus zum Behandlungswechsel war 64.4

Buchstaben, 12 Monate später 63.8 Buchstaben (P>0.05). Vor

Therapiewechsel erhielten Patienten 8.1 Injektionen pro Jahr,

nach Wechsel 7.4 Injektionen (p<0.001). Schlussfolgerungen Ein

Therapiewechsel von Ranibizumab zu Aflibercept kann die The-

rapiehäufigkeit reduzieren.

Effects of switching from Ranibizumab to Aflibercept in eyes with

neovascular AMD

Background To evaluate the effect of changing from ranibizumab

to aflibercept in eyes with neovascular age-related macular de-

generation (nAMD) on visual acuity (VA) and interval time be-

tween treatments. Material and Methods Observational longitudi-

nal study in patients treated for nAMD. Only eyes with nAMD

that changed from ranibizumab to aflibercept treatment were in-

lcuded. Eyes were required to have been on the original treat-

ment for at least 12 months, and then followed for an additional

12 months post treatment switch. Analysis of VA and treatment

intensity at the time of the switch compared with 12 months af-

ter treatment change. Results Mean VA in 130 eyes included at

the time of treatment was switched was 64.4 logMAR letters,

mean VA 12 months later was 63.8 logMAR letters (P>0.05). Pri-

or to treatment change eyes received more injections compared

with after: there was a mean of 8.1 treatments within 12 months

prior to switch, this reduced to 7.4 injections in 12 months post

switch (p<0.001). Conclusions Changing from ranibizumab to

aflibercept treatment in nAMD may result in a reduced treat-

ment load.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers9 [568] Birdshot Chorioretinopathie: Enhanced Depth Imaging OCT,

Autofluoreszenz und Sehfunktion

Böni C1, Thorne J2, Spaide R3, Ostheimer T2, Goldstein D4, Sarraf D5,

Levinson R5, Holland G5

1Augenklinik UniversitätsSpital Zürich, 2Wilmer Eye Institute, Johns Hopkins University, 3Vitreous, Retina, Macula Consultants of New York, 4Northwestern University, 5Jules Stein Eye Institute

Hintergrund Wir haben eine Studie durchgeführt, um Beziehun-

gen zwischen klinischen Variablen, Strukturveränderungen und

Sehfunktionen bei Patienten mit Birdshot Chorioretinopathie zu

analysieren. Material und Methoden In einer prospektiven Multi-

centerstudie wurden Patienten standardisiert beurteilt mittels

best-korrigiertem Visus, Farbsinn, Kontrastsensitivität, Ge-

sichtsfeld sowie multimodaler Bildgebung mit makulären und

extramakulären EDI-OCT Aufnahmen, Fundus Autofluores-

zenz (FAF) und Fundusfotographie. Ergebnisse Medianes Alter

der 86 Teilnehmer (172 Augen) war 56 Jahre (IQR 51 bis 64 Jah-

re) und 54 (62.8 %) waren weiblich. Medianer Visus war 0.1 log-

MAR. Mittels EDI-OCT fand sich in 103 Augen (62.4 %) von

56 Patienten diffuse choroidale Infiltration. Granuläre makuläre

Hypoautofluoreszenz war in 22 Augen (13.6 %) von 15 Patienten

vorhanden. FAF Abnormalitäten waren mit reduzierten Seh-

funktionen assoziiert. Schlussfolgerungen Bei Patienten mit BCR

fand sich ein grosses Spektrum von Strukturveränderungen der

Choroidea und des Pigmentepithels, wobei insbesondere letztere

in Relation zu Sehfunktionen stehen.

Birdshot Chorioretinopathy: Enhanced depth imaging OCT,

autofluorescence and vision

Background We have initiated a study to analyze relationships be-

tween clinical variables, structural abnormalities as assessed with

multimodal imaging techniques and visual function in patients

with Birdshot Chorioretinopathy (BCR). Material and Methods In

a prospective, cross-sectional, multicenter study, participants un-

derwent a standardized assessment including best-corrected vis-

ual acuity, color vision and contrast sensitivity, visual field test-

ing, and standardized imaging with macular and extra-macular

EDI-OCT scans, fundus autofluorescence (FAF) and fundus

photographs. Results Median age of the 86 subjects (172 eyes)

was 56 years (IQR 51 to 64 years) and 54 (62.8 %) were female.

Median BCVA was 0.1 logMAR. EDI-OCT imaging showed

diffuse choroidal lesion in 103 eyes (62.4 %) of 56 patients. Gran-

ular macular hypoautofluorescence was present in 22 eyes

(13.2 %) of 15 patients. FAF abnormalities were associated with

several measures of vision. Conclusions A large variety in structur-

al abnormalities of the choroid and the retinal pigment epitheli-

um was found in people with BCR, especially autofluorescence

findings are related to vision.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Stiftung OPOS zu Gunsten von Wahrnehmungsbehin-

derten, Fonds zur Verhütung und Bekämpfung der Blindheit

Session 3: Friday, 28.08.2015, 08.00 – 08.30 Retina / Cataract

10 [671] Database für Gendefekte des Goldmann-Favre-Syndroms

Escher P1

1Institute for Research in Ophthalmology, University of Lausanne

Hintergrund Netzhauterbleiden treten mit einer Häufigkeit von

etwa 1:4000-5000 auf. Die genetischen Ursachen sind äusserst

heterogen. Patienten und Methoden Über 10000 Gendefekte in

280 verschiedenen Genen sind schon bekannt. Sie sind die gene-

tische Ursache von 30 – 90 % der beschriebenen Fälle eines be-

stimmten Netzhautleidens. Ergebnisse Im Rahmen des Human

Variome Project, haben wir eine öffentlich zugängige Database

für das NR2E3 Gen geschaffen. Da sind mehr als 50 rezessive

Genmutationen aufgeführt welche das Goldmann-Favre Syn-

drom, auch Blauzapfenhypersensitivitätssyndroms genannt, zei-

tigen, sowie eine Genmutation, die Retinitis pigmentosa verur-

sacht. Diese NR2E3 LOVD (Leiden Open Variation Database)

enthält auch Informationen über die ethnische und geographi-

sche Herkunft der Patienten, die Erstdiagnosis, sowie experi-

mentelle Resultate. Schlussfolgerungen Mit der exponentiell stei-

genden Masse an Geninformation ist es eine Herausforderung ei-

ne solche Database zu erhalten, aber sie wird mehr und mehr in

aller Welt für molekulare Diagnose verwendet.

A Database for genetic variants of the Goldmann-Favre Syndrome

Background Inherited retinal diseases affect about 1 in

4000 – 5000 people, and the mechanisms of pathogenicity are

complex, with dominant and recessive inheritance patterns, in-

complete penetrance, multigenic factors, and a high proportion

of known or suspected pathogenic variants found in the general

population. Patients and Methods The pathogenicity of over

10,000 genetic variants on 280 different genes has been estab-

lished, and these genetic variants account from 30 to 90 % of the

reported cases of a given disease. Results Within the Human Var-

iome Project, a public database was established in the LOVD

(Leiden Open Variation Database) format for the NR2E3 gene.

The database includes more than 50 recessive mutations causing

Goldmann-Favre syndrome, also called enhanced S-cone syn-

drome (ESCS), and a unique dominant mutation causing retini-

tis pigmentosa. The NR2E3 LOVD-database also includes eth-

nic and geographic origin, primary diagnosis and functional da-

ta of variants. Conclusions With the exponential increase in pa-

tient genomic sequence data, the maintenance of such a database

is challenging, but increasingly used for molecular diagnosis.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Swiss National Science Foundation Grant 31003a_138492

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ers 11 [601] Retinitis pigmentosa und das primäre vaskuläre

Dysregulation (PVD) Syndrom

Konieczka K1, Koch S1, Schoetzau A1, Todorova M1

1University of Basel

Hintergrund Retinitis pigmentosa (RP) umfasst eine Gruppe ge-

netisch bedingter degenerativer Augenerkrankungen. Das pri-

märe vaskuläre Dysregulation (PVD) Syndrom beinhaltet Sym-

ptome und Zeichen, die vor allem, aber nicht nur, im Zusam-

menhang mit Dysregulation der Blutgefässen stehen. Das Ziel

dieser Studie war es, mit Hilfe eines Fragebogens zu prüfen, ob

die Symptome des PVD-Syndroms bei RP Patienten häufiger

oder seltener sind, als bei Kontroll-Personen. Material und Metho-

den 76 RP Patienten und 274 Kontroll-Personen füllten einen

Multiple-Choice Fragebogen mit Fragen nach 15 Symptomen

und Zeichen des PVD-Syndroms aus. Ergebnisse 7 von 15 Symp-

tomen oder Zeichen des PVD-Syndroms waren signifikant und

6 weitere nicht signifikant häufiger bei RP Patienten als bei Kon-

troll-Personen. Schlussfolgerungen RP Patienten haben häufiger

die Symptome und Zeichen des PVD-Syndroms, als Kontroll-

Personen. Signifikant häufiger sind ein tiefer BMI, tiefer Blut-

druck, schnelles Frieren, Migräne, erhöhte Empfindlichkeit auf

Gerüche und Perfektionismus. Der Grund dieser Zusammen-

hänge ist noch unklar und potentielle Folgen sind Gegenstand

zukünftiger Untersuchungen.

Retinitis pigmentosa and primary vascular dysregulation syndrome

Background Retinitis pigmentosa refers to a group of degenerative

eye diseases with a genetic background. The primary vascular

dysregulation (PVD) syndrome encompasses a set of symptoms

and signs, mainly but not only related to dysregulation of blood

vessels. The purpose of the present study was to determine, with

the help of questionnaire, whether symptoms of PVD syndrome

occur more often in patients with retinitis pigmentosa than in

controls. Material and Methods Seventy six patients with retinitis

pigmentosa 274 control subjects answered a questionnaire asking

for 15 symptoms and signs of PVD syndrome. Results Seven of 15

symptoms and signs of PVD syndrome were significantly and 6

additional symptoms and signs insignificantly more often posi-

tive in retinitis pigmentosa patients than in controls. Conclusions

Retinitis pigmentosa patients suffer significantly more often

from symptoms and signs of the PVD syndrome than control

subjects. This includes low body mass index, low blood pressure,

feeling cold, migraine, increased smell perception and perfec-

tionism. The reason for this association between retinitis pig-

mentosa and PVD syndrome, as well as the potential implica-

tions needs to be determined.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

12 [665] Resultate der Kanaloplastik beim Offenwinkelglaukom

und beim Uveitis-Glaukom

Fraenkl S1, Frueh B1, Iliev M1

1Universitätsklinik für Augenheilkunde, Inselspital Bern

Hintergrund Kanaloplastik ist eine gute, Filterkissen-unabhängi-

ge Alternative zu filtrierenden Techniken. Hier werden die Re-

sultate der Kanaloplastik beim Offenwinkelglaukom und beim

Uveitis-Glaukom präsentiert. Material und Methoden Auswertung

retrospektiv von 41 Augen von 34 Patienten. Der Schlemm’sche

Kanal wurde ab externo dargestellt und mit Healon erweitert.

Ein Spannungsfaden wurde in den Schlemm’schen Kanal einge-

legt zur Dilatation des Kanals. Der Skleradeckel wurde wasser-

dicht verschlossen. Ergebnisse 80 % der Fälle waren Offenwin-

kelglaukome, 20 % Uveitis Glaukome. Die mittlere Untersu-

chungszeit war 13.7 ± 4.0 Monate. Der mittlere präoperative Au-

gendruck war 29.5 ± 10.6 mmHg. Der mittlere postoperative

Augendruck war 13.7 ± 2.7 mmHg. 82 % hatten einen Augen-

druck < 17mmHg bei der letzten Kontrolle, davon 5 Patienten

mir zusätzlich lokaler Therapie (15 %). Die Erfolgsrate beim

Uveitis-Glaukom war 62 %. Schlussfolgerungen Die Kanaloplas-

tik ist eine Filterkissen-unabhängige Methode um den Augen-

druck beim Offenwinkelglaukom zu senken. Sogar beim Uvei-

tis-Glaukom ist die Erfolgsrate vergleichbar mit den Resultaten

der filtrierenden Verfahren.

Canaloplasty in open angle glaucoma and uveitis glaucoma

Background Canaloplasty has been shown to be valuable bleb in-

dependent alternative to filtering surgeries. Here we present the

midterm results of canaloplasty in uncontrolled open angle glau-

coma and uveitis glaucoma. Material and Methods Review of 41

eyes of 34 consecutive patients. Schlemm’s canal was exposed by

an ab externo approach, then dilated with Healon using a micro-

catheter. A 360° trabecular tensioning suture was placed and the

sclera flap was closed water tight. Results 80 % of cases were open

angle glaucomas, 20 % uveitis glaucomas. Mean follow up was

13.7 ± 4.0 months. Mean preoperative IOP was 29.5

± 10.6 mmHg. Mean postoperative IOP was 13.7 ± 2.7 mmHg.

82 % had an IOP < 17mmHg at last visit, therefrom 5 patients

with additional local therapy (15 %). In uveitis glaucoma, success

rate was 62 %. Conclusions Canaloplasty is a bleb-independent

method to reduce effective IOP in open angle glaucoma. Even in

uveitis glaucoma, success rate is comparable to filtering surgery

avoiding the use of MMC and the inevitable intensive postoper-

ative care.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Session 4: Friday, 28.08.2015, 12.00 – 12.30 Cataract / Refractive

13 [564] Transepitheliale, Topographie-gesteuerte Excimer-Ablation

für die Behandlung von Myopien

Baenninger P1, Reichmuth V1, Inauen L1, Thiel M1, Kaufmann C1

1Augenklinik Kantonsspital, Luzern

Hintergrund Evaluation einer patientenspezifischen, topogra-

phie-gesteuerten, transepithelialen Oberflächenablation zur Be-

handlung von Myopien (< 7.5 Dioptrien) mit einem 1KHz Exci-

mer Laser (cTEN). Material und Methoden Retrospektive Analyse

von 1075 Augen drei und zwölf Monate nach Behandlung. Die

prä- und postoperative Daten zu Sehleistung, Refraktion und

postoperativer Komplikationen (Haze-Entwicklung, Infektions-

und Nachbehandlungsrate) wurden analysiert. Ergebnisse Das

durchschnittliche präoperative sphärische Equivalent (SE) war

- 4.08 Diopter (D) ± 1.76 (SD). Die unkorrigierte Sehleistung

nach drei und zwölf Monaten war ≥ 20 / 20 in 92 %, respektive

96 % der Augen. Das manifeste sphärische Equivalent war inner-

halb ± 0.5D der Zielrefraktion in 91 % der Augen nach zwölf

Monaten. Keine Augen verloren ≥ 2 Linien der best korrigierten

Sehleistung, 0.74 % der Augen entwickelten einen Haze. Eine

Infektion trat nicht auf. Die Nachbehandlungrate lag bei 1.8 %.

Schlussfolgerungen Die transepitheliale Oberflächenablation für

Myopien führt zu vorhersehbaren und stabilen Resultaten mit ei-

ner geringen Rate an postoperativen Komplikationen.

Transepithelial topography-guided excimer ablation in the

treatment of myopia

Background To evaluate topography-guided transepithelial abla-

tion in the treatment of myopic eyes (< 7.5 diopters) using a

1KHz excimer laser (cTEN). Material and Methods Retrospective

study of 1075 eyes available for evaluation three and twelve

months after surgery. Pre- and postoperative visual and refractive

data as well as post-operative complications (haze, infection, re-

treatments) were analysed. Results The mean pre-operative spher-

ical equivalent (SE) was: - 4.08 diopters (D) ± 1.76 (SD). Uncor-

rected distant visual acuity after three and twelve months were ≥

20 / 20 in 92 %, respectively 96 % of the eyes. Manifest refraction

spherical equivalent was within ± 0.5 D of the desired refraction

in 91 % of the eyes. No eyes lost ≥2 lines of corrected distant vis-

ual acuity, 0.74 % of eyes formed an haze after twelve months.

No infections were seen. The retreatment rate was 1.8 %. Conclu-

sions One-step transepithelial topography-guided treatment for

myopia performed with a 1KHz laser provided predictable and

stable results without relevant postoperative complications.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

14 [569] Transepitheliales Crosslinking mittels eines optimierten

Riboflavins, Multicenter-Studie

Hafezi F1, Raiskup F2, O’Brart D3, Spoerl E2, Panos G1, Gatzioufas Z1

1Dept. of Ophthalmology, Geneva University Hospitals, Geneva, Switzerland, 2Dept. of

Ophthalmology, University Eye Clinic Dresden, Germany, 3St Thomas Hospital, London, UK

Hintergrund Bestimmung der Effizienz des transepithelialen

Crosslinking unter Benutzung einer optimierten Riboflavin-Lö-

sung, welche zuvor erfolgreich Hornhäute unter experimentellen

Bedingun-gen versteift hat. Material und Methoden 26 Augen mit

progressivem Keratokonus, prospektive multizentrische Kohor-

tenstudie. Dokumentation über 12 Monate: Spaltlampen-Unter-

suchung, unkorrigierter und bestkorrigierter Fernvisus, Kmax

und Scheimpflug-Analyse. Die statistische Analyse wurde mit-

tels ANOVA und Friedmann-Test durchgeführt. Ergebnisse

Kmax, dünnste Hornhautstelle, unkorrigierter und bestkorri-

gierter Fernvisus veränderten sich nicht signifikant über die 12

Monate Nachbeobachtungszeit. Die Versagerrate betrug 46 %,

corneale Epitheldefekte wurden ebenfalls in 46 % unmittelbar

postoperativ beobachtet. Horn-hautinfekte, sterile Infiltrate

oder Haze Grad 3 oder mehr wurden nicht beobachtet. Schluss-

folgerungen Die neue hier getestete Riboflavin-Zusammenset-

zung zeigte sie eine unakzeptabel hohe Versa-gerrate. Transepi-

theliales Crosslinking bedarf weiterer Verbesserungen und Opti-

mierungen, bevor es dem Standard des «Epithelium-off» CXL

den Rand als Goldstandard streitig machen kann.

Transepithelial crosslinking using optimized Riboflavin; Multicenter

cohort study

Background To assess the efficacy of transepithelial corneal

crosslinking (TE-CXL) using an optimized riboflavin solution,

that previously successfully stiffened corneas under experimental

conditions. Material and Methods Twenty six eyes with progressive

keratoconus were included in this prospective multicenter cohort

study. Follow up was up to 12 months, and included slit-lamp ex-

amination, UVA and CDVA, Kmax, and Scheimpflug imaging.

Statistical analysis was performed using ANOVA and Friedman

test for parametric and non-parametric data. Results Kmax and

corneal thinnest point did not change significantly over 12

months. Both uncorrect-ed and best-corrected visual acuity re-

mained stable postoperatively. The failure rate of the treatment

was 46 %, while corneal epithelial defects were observed in 46 %

immediately post-operatively. No corneal infection, sterile infil-

trates or haze were observed. Conclusions Although the novel ri-

boflavin composition tested here did not raise safety issues, it

showed an un-acceptably high failure rate. TE-CXL requires

further enhancement and optimization before it can compete

standard epithelium-off CXL in terms of efficacy.

Financial Interests: Support: From a for-profit company or com-

peting company

Grants: None

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15 [682] Langzeit-Ergebnisse und Kataraktrate 10 Jahre nach

ICL-Implantation bei Myopie

Guber I1, Mouvet V1, Bergin C1, Perritaz S1, Othenin-Girard P1, Majo F1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Hintergrund Ziel dieser retrospektiven Studie war es, die refrakti-

ven Ergebnisse und die Komplikationssrate 10 Jahre nach ICL

Implantation zu untersuchen. Material und Methoden Es wurden

133 Augen von 79 Patienten in dieser Studie eingeschlossen, bei

denen zwischen Januar 1998 und Dezember 2004 eine ICL (V4)

implantiert wurde. Ergebnisse Nach zehn Jahren betrug die Pha-

koemulsifikationsrate 19 % und 55 % der Augen hatten klinisch

objektivierbare Linsentrübungen. Die Höhe des Vaultings war

assoziiert mit der Kataraktbildung (p<0.01). Es wurde kein signi-

fikanter Anstieg des mittleren IOD’s gefunden (p=0.02), jedoch

gab es einen signifikanten Anteil an Augen mit okulärer Hyper-

tension, der drucksenkende Augentropfen benötigte (n=16). Die

Sicherheit und Stabilität der Refraktion bis zu 10 Jahre nach ICL

Implantation waren exzellent. Schlussfolgerungen Im Langzeit-

verlauf, nach ICL-Implantation bei hochmyopen Patienten, fin-

det sich eine exzellente Sicherheit und Stabilität der Refraktion.

Nichtsdestotrotz, haben die Kataraktrate und okuläre Hyperten-

sion wichtige klinische Konsequenzen.

Long-term outcomes and rate of cataract formation in eyes 10 years

after ICL implantation for myopia

Background This retrospective study aims to investigate the re-

fractive outcomes and rate of complications following ICL im-

plantation at 10 years postoperatively. Material and Methods 133

eyes of 79 patients which had undergone ICL implantation were

included. The case notes of consecutive ICL implantation surger-

ies between January 1998 and December 2004 were reviewed.

Results The rate of phacoemulsification was 19 % at ten years

with 55 % of eyes having developed clinically observable cataract

by ten years follow-up. Vault height was associated with the de-

velopment of cataract (p<0.01). There was no significant increase

in IOP observed until the ten year follow-up, (p=0.02), at which

time point a significant proportion of eyes had developed ocular

hypertension required topical medication (n=16). The safety and

stability of refraction were excellent up to ten years post ICL im-

plantation. Conclusions ICL implantation affords excellent long-

term safety and stability of refraction in patients with high myo-

pia. However, the rates of cataract and ocular hypertension at ten

years have important clinical implications.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Pediatric Autorefractor

Schnell / rapidement / rapidamente

Zuverlässig / fiable / affidabile

Einfach / simplement / semplicemente

plusoptiX A09

plusoptiX A12C

plusoptiX A12R

Besuchen Sie uns auf unserem Stand Nr. 18. Venez nous voir sur le stand n° 18. Fateci visita presso il nostro stand n. 18.

Plusoptix AG, Baselstr. 8 4532 Feldbrunnen, Schweiz

Tel.: 032 – 621 73 75 Fax: 032 – 621 73 77

www.plusoptix.ch

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Poster Session: Thursday, 27.08.2015, 11.00 – 12.00 (Selected Posters)

P22 [540] Brillen bei Kindern – Eine Umfrage aus der Alltagspraxis

Hagander C1, Landau K1, Jaggi G1

1University Hospital Zurich and University of Zurich

Hintergrund Kinderbrillen werden durch unterschiedliche Fach-

leute rezeptiert. Wir untersuchten die Verschreibungspraxis von

OphthalmologInnen, OrthoptistInnen und AugenoptikerInnen.

Material und Methoden Online Fragebogen über die Vorgehens-

weise beim Verschreiben von Brillen in fiktiven Fällen von Kin-

dern unterschiedlichen Alters, Refraktionswerten und Sympto-

men. Der Fragebogen wurde an die Mitglieder der Schweizeri-

schen Ophthalmologischen Gesellschaft, Swiss Orthoptics und

des Schweizerischen Berufsverbandes für Augenoptik und Opto-

metrie versandt. Ergebnisse 307 Fragebogen wurden ausgewertet.

In allen fiktiven Fällen verschrieben AugenoptikerInnen Brillen

bei einem signifikant kleineren Refraktionswert (p<0.005). Z.B.

bei einem 14-jährigen asymptomatischen Kind: Ophthalmolo-

gInnen verschreiben eine Brille ab +2.64 [Dpt], OrthoptistInnen

ab +2.44 [Dpt] und AugenoptikerInnen ab +1.29 [Dpt]. Es gab

keinen signifikanten Unterschied in der Stärke der verschriebe-

nen Korrektur. Schlussfolgerungen AugenoptikerInnen verschrei-

ben Brillen ab einem signifikant kleineren Refraktionswert ver-

glichen mit OphthalmologInnen und OrthoptistInnen, unab-

hängig von Alter und Symptomen.

Eyeglasses for children – A survey of the daily practice

Background The prescription of glasses for children is frequently

being performed by various professionals. We set out to compare

the prescription practice by ophthalmologists, orthoptists and

optometrists / opticians. Material and Methods Online question-

naire about prescription of glasses in fictive cases of children with

different age, refractive-value and symptoms. The questionnaire

was sent out to members of the Swiss Ophthalmological Society,

Swiss Orthoptics and Schweizerischer Berufsverband für Au-

genoptik und Optometrie. Results 307 questionnaires were ana-

lyzed. Optometrists prescribed glasses at a significant smaller re-

fraction-value (p<0.005) as compared to orthoptists and oph-

thalmologists. For example in a 14-year-old asymptomatic child:

ophthalmologists prescribed glasses at +2.64 [Dpt], orthoptists at

+2.44 and optometrists at +1.29 [Dpt]. There was no significant

difference in the values of corrections. Conclusions Optometrists

prescribed glasses at a significantly smaller refraction-value com-

pared to orthoptists and ophthalmologists, regardless of age or

symptoms described in the fictive cases.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P30 [610] Retinale Vaskulitis und positiver Quantiferon-TB-Gold-Test

Brunner D1, Meier F1, Zweifel S1, Barthelmes D1, Böni C1

1Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

Hintergrund Die Gewichtung eines positiven Quantiferon-Tests

stellt bei Patienten mit retinaler Vaskulitis eine klinische Heraus-

forderung dar, bei fehlendem Erreger-Nachweis. Wir beschrei-

ben Befunde und Verlauf von Patienten mit retinaler Vaskulitis

und positivem Quantiferon-Test. Material und Methoden Retro-

spektive Analyse der klinischen, laborchemischen und radiologi-

schen Daten von 16 Patienten mit retinaler Vaskulitis und positi-

vem Quantiferon-Test an einem Tertiärspital. Ergebnisse Das

mittlere Alter betrug 44 Jahre; 44 % waren Frauen. Der mittlere

Follow-up beträgt 23 Monate. 50 % der Patienten stammen aus

Tuberkulose-Endemie-Gebieten. Die retinale Vakulitis war bei 8

(50 %) der Patienten okklusiv und in 63 % bilateral. Eine aktive

Lungen-Tuberkulose wurde bei 2 (13 %) der Patienten diagnosti-

ziert. Verlauf und Therapieansprechen werden berichtet. Schluss-

folgerungen Retinale Vaskulitis bei positivem Quantiferon-Test

bleibt oft eine Verdachtsdiagnose von okulärer Tuberkulose und

kann ohne pulmonale Manifestation auftreten. Mittels tuberku-

lostatischer und / oder antientzündlicher Therapie konnte in den

meisten Fällen ein gutes Resultat erreich werden.

Retinal Vasculitis and positive Quantiferon-TB Gold Test

Background Determining the significance of a positive Quantif-

eron test in patients with retinal vasculitis remains challenging,

in the absence of confirmed tuberculosis. We present clinical

signs and courses of patients with a positive Quantiferon test and

retinal vasculitis. Material and Methods Retrospective analysis of

clinical, laboratory and radiologic data of 16 patients with retinal

vasculitis and positive Quantiferon test in a tertiary hospital. Re-

sults The average age of the patients is 44 years; 44 % are female.

The average follow-up is 23 months. Eight patients (50 %) are

originally from regions where tuberculosis is endemic. The reti-

nal vasculitis was occlusive in 8 (50 %) and bilateral in 10 (63 %)

patients. An active pulmonary tuberculosis was diagnosed in

13 % of patients. Clinical course and response to treatment are

reported. Conclusions Retinal vasculitis in the setting of a positive

Quantiferon test often remains a presumed diagnosis of ocular

tuberculosis and can occur without pulmonary manifestation.

With antituberculous and / or antiinflammatory therapy a good

outcome was achieved in the majority of patients.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P31 [557] Vitrektomie bei Dengue-assoziierter Chorioretinis

und ischämischer Retinopathie

Enz T1, Haydon A1, Amstutz C1

1Augenklinik Kantonsspital Luzern

Hintergrund Dengue ist eine über Mosquitos übertragene virale

Infektionskrankheit. Ophthalmologische Symptome sind selten.

Die meisten Patienten mit Dengue-assoziierten Visusstörungen

erholen sich spontan. Auch stark betroffene therapiebedürftige

Patienten erlangen häufig eine gute Visusfunktion zurück. Ana-

mnese und Befund Ein Schweizer wurde uns zugewiesen zur wei-

teren Beurteilung, nachdem er zwei Monate zuvor auf den Phi-

lippinen bei akuter Dengue-Infektion hospitalisiert war und da-

bei einen linksbetonten Visusabfall bemerkte. Es fanden sich

mehrere chorioretinale Atrophien und eine proliferative ischämi-

sche Retinopathie mit massiver vitreoretinaler Blutung. Therapie

und Verlauf Zur Prophylaxe von Sekundärkomplikationen führ-

ten wir eine kombinierte Vitrektomie mit Kataraktoperation und

panretinaler Endolaserkoagulation durch. Schlussfolgerungen

Chorioretinitis, ischämische Retinopathie und vitreoretinale

Blutung sind seltene, aber ernsthafte Komplikationen bei Den-

gue. Soweit bekannt handelt es sich hierbei um den ersten Fall

von Dengue-assoziiertem augeprägtem und bleibendem Visus-

verlust, von dem in der Schweiz berichtet wurde.

Vitrectomy in dengue-associated chorioretinitis and vitreoretinal

hemorrhage

Background Dengue is a mosquito-borne viral infectious disease.

Dengue-related ophthalmic symptoms are rare and the patho-

mechanism behind ocular involvement remains unknown. Most

patients with dengue-related ophthalmic features recover sponta-

neously. Even patients with severe visual loss in need of treatment

regularly regain a good visual function. History and Signs A Swiss

national, permanently living on the Philippines, was referred to

our clinic for further evaluation, after he had been hospitalized

for acute dengue on the Philippines two months before and

thereby noticed a distinct visual loss predominantly on the left

eye. Examination showed ischemic retinopathy and massive vit-

reoretinal hemorrhage. Fluorescence angiography revealed large

ischemic areas and neovascularization. Therapy and Outcome To

prevent secondary complications we conducted combined vitrec-

tomy, cataract surgery and laser panretinal photocoagulation.

Conclusions Chorioretinitis, ischemic retinopathy and vitreoreti-

nal hemorrhage are rare but serious complications of dengue. To

our knowledge, this is the first case of severe and persistent den-

gue-related visual loss reported in Switzerland.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P64 [585] Ungewöhnliches Souvenir aus Kalifornien

Vögeli S1, Töteberg-Harms M1

1University Hospital Zurich

Hintergrund Eine 77-jährige Schweizerin stellte sich notfallmä-

ssig bei juckendem und rotem Auge vor. Sie war 2 Wochen zuvor

von einer Reise aus Kalifornien,USA zurückgekehrt. Anamnese

und Befund Klinisch zeigte sich eine tarsale Injektion mit kleinen

Follikeln.Während der genaueren Untersuchung fand sich ein

kleiner, weisslich-gelber Wurm welcher sich auf der bulbären

Bindehaut im inferioren Fornix bewegte. Der Wurm erschien er-

neut bei gedimmten Licht und wurde mit einer stumpfen Pinzet-

te entfernt. Therapie und Verlauf Innerhalb 2 Wochen wurden to-

tal 3 ganze Würmer und 3 Wurmfragmente aus den Fornices

entfernt. Alle Würmer wurden in Formalin eingelegt und durch

den Parasitologen als Species Thelazia californiensis identifiziert.

Schlussfolgerungen Thelazia spp. sind Nematoden, welche den

Fornix und die Tränenwege vieler Säugetieren weltweit besie-

deln. Infektion des Menschen ist selten. Die Nematoden können

weder Bulbus noch Konjunktiva penetrieren. Ihr Lebensraum ist

im Süd-Westen der USA. In der Literatur sind weltweit nur we-

nige T.californiensis Infektionen beim Menschen beschrieben

worden und bisher noch keinen Fall in Europa. Mit zunehmen-

der Mobilität und globalem Tourismus muss auch an seltene,

bzw. im Ausland erworbene Krankheiten gedacht werden.

Uncommon souvenir from California

Background A 77 years old female swiss resident presented in our

emergency room with an itchy, red eye. 2 weeks before, she re-

turned from vacation in California, U.S. History and Signs Clini-

cal exam showed a tarsal injection with small follicles. While

thorough slit lamp exam a small, white-yellowish worm on the

bulbar conjunctiva moving under the inferior fornix was found.

In dimmed light, the worm reappeared and removed with blunt

forceps. Therapy and Outcome Within 2 weeks, a total of 3 entire

worms and 3 worm fragments were removed from the fornices.

All worms were preserved in formalin and identified as species of

Thelazia californiensis by a parasitologist. Conclusions Thelazia

spp. are nematodes that parasitize the conjunctival sac and lacri-

mal duct of a variety of mammals around the world. Infection in

humans is rare. The nematodes do not have the ability to pene-

trate into the globe or under the conjunctiva. Its habitat is with-

in the South-West of the U.S.. Review in literature shows only

very few case reports of T. californiensis infection in humans

worldwide and no case in Europe so far. With increasing mobili-

ty and more frequent global travels even rare and diseases that

have been acquired abroad have to be taken into account.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P70 [645] Choriorétinopathie séreuse centrale aiguë :

profil de résorption du liquide sous-rétinien

Daruich A1, Matet A1, Marchionno L1, Dirani A1, Mantel I1, Ambresin A1,

Behar-Cohen F1

1HOJG Lausanne

Introduction Le but de ce travail est de comprendre la dynamique

de résorption du liquide sous-rétinien (LSR) afin de mieux défi-

nir la fenêtre de traitement. Matériel et méthodes 15 patients pré-

sentant un 1er épisode de CRSC aigue unilaterale ont été inclus

rétrospectivement. Les données de l’examen clinique, angiogra-

phique et par OCT ont été enregistrées à chaque visite. Résultats

80 % des patients (n=12) ont présenté une résolution spontanée

du LSR fovéolaire avant 4 mois. L’analyse du volume du LSR a

établi 2 profils de résorption, chacun associé à un comportement

agiographique différent (P=0.005). Ceux deux profils n’étaient

pas indicatifs de l’évolution finale. Les 3 patients non résolutifs

ont présenté une résolution initiale , suivie d’une nouvelle aug-

mentation après le 120è jour. Conclusions L’indication d’un traite-

ment ne doit pas être posée avant le 4è mois d’évolution.

Central serous chorioretinopathy: Profile of spontaneous resolution

of of subretinal fluid

Background The aim of this study was to analyze the kinetics of

spontaneous resolution of subretinal fluid (SRF) in order to de-

termine the optimal timeframe for treatment in central serous

chorioretinopathy (CSCR). Material and Methods 15 patients with

acute unilateral treatment-naive idiopathic CSCR were retro-

spectively included. Data for clinical, angiographic and spectral-

domain optical coherence tomography (SD-OCT) examinations

were recorded. Results 80 % of patients (n = 12) had spontaneous

resolution of foveal SRF before the 4th month of follow-up, while

20 % of patients (n = 3) had persistent foveal SRF. The analysis of

SRF volume variations showed two profiles. Each profile was as-

sociated with specific pattern on fluorescein angiography (P=

0.005). The volume profiles were not predictive of the final out-

come. Among the 3 patients with persistent SRF after 4 months,

both profiles were observed, followed by a further SRF increase

after the 120th day. Conclusions Before 4 month of observation,

the kinetics and the volume of SRF in CSCR cannot help treat-

ment decision.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P95 [666] Effets à court terme d’un implant de Dexamethasone

associé à une vitrectomie et pelage pour le traitement de l’œdème

maculaire associé à une membrane épirétinienne

Lopez Baumann S1, Sadeghi Y1, Bergin C1, Wolfensberger T1, Pournaras J1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Introduction Analyse de l’épaisseur maculaire centrale (CMT) et

de l’acuité visuelle (AV) après vitrectomie pour membrane épiré-

tinienne (MER) avec (groupe A) ou sans (groupe B) injection

d’Ozurdex. Matériel et méthodes 46 yeux de 43 patients ayant

subi une vitrectomie pour MER ont été analysés. Tous avaient

des images OCT en préopératoire, à 1 mois (M1), 3 mois (M3),

et / ou 6 mois (M6). 14 yeux sur 32 ont reçu l’implant d’Ozurdex,

sans critère de sélection. Les résultats primaires étaient le pour-

centage de réduction de CMT comparé à la valeur initiale de

CMT, et les changements d’AV (logMAR). Résultats Âge, sexe,

AV et CMT (p>0,06) étaient similaires dans les deux groupes. La

différence en % de réduktion de CMT entre les groupes était si-

gnificative à M1 (24 %A vs 14 %B, p 0,01). Une différence persis-

tait à M3 et M6 (p>0,05). L’AV s’est améliorée de façon significa-

tive à M1 dans le groupe A (0,5 vs 0,3, n=12, p<0,01), mais pas

dans le groupe B (0.4 vs 0.3, n=26, p=0.14). Durant le suivi, l’AV

continuait à s’ améliorer dans les deux groupes. Conclusions La

chirurgie de MER avec implant d’Ozurdex réduit de façon signi-

ficative la CMT à M1. Ceci est corrélé à une amélioration signi-

ficative de l’AV.

Short term effect of Dexamethason implant combined with

vitrectomy and peeling for the management of epiretinal membrane

related macular edema

Background To evaluate the central macular thickness (CMT)

and visual acuity (VA) after vitrectomy for epiretinal membrane

(ERM) with (group A) or without (group B) injection of Ozur-

dex. Material and Methods 46 eyes of 43 patients who underwent

vitrectomy for ERM were reviewed. They all had Cirrus Optical

Coherence Tomography (OCT) image preoperatively, at week 1

(W1), Month 1 (M1), Month 3 (M3) and / or Month 6 (M6). 14

eyes received Ozurdex, 32 eyes did not, without any pre-selection

criteria. Outcomes measures were percentage reduction in CMT

compared to baseline CMT and VA (logMAR). Results Baseline

characteristics were similar between groups in terms of sex, age,

VA and CMT, (p>0.06). The difference in % reduction in CMT

between groups reached significance at M1 (24 % group A vs

14 % group B, p 0.01). A difference persisted up to M6 (M3 25 %

vs 18 %, M6 25 % vs 19 %, p>0.05). VA had significantly im-

proved from baseline in group A at M1 (0.5 vs 0.3, n=12 p<0.01)

but not in group B (0.4 vs 0.3, n=26, p=0.14). VA continued to

improve in both groups with follow-up. Conclusions ERM surgery

combined with (as compared to without) Ozurdex significantly

reduces CMT at M1, this corresponded with a significant im-

provement in VA.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P100 [582] Pharmacodynamisches Profil von intraokularem

Aflibercept bei Patienten mit neovaskularer AMD

Meyer C1

1Klinik Pallas Olten

Hintergrund Wir untersuchten das pharmacodynamische Profile

nach intravitrealen Injektionen von 2.0 mg Aflibercept (Eylea,

Bayer, Germany) bei Patienten. Material und Methoden 0.10 bis

0.25 mL Vorderkammerwasser wurden über eine Paracentese

unmittelbar vor jeder Injektion gewonnen. Die Proben wurden

auf Trockeneis zur weiteren Analyse an die Universität Bonn ge-

sendet. Jede Probe wurde mit einem enzyme-link immunosor-

bent assay (ELISA) für vascular endothelial growth factor

(VEGF) bestimmt. Ergebnisse 93 Proben wurden von 45 Patien-

ten gewonnen. Das Intervall von der letzten Injektion bis zur

Probengewinnung betrug 25 bis 234 Tage. 6 naive Augen hatten

VEGF Spiegel von ≥ 10 μg / mL. Deutliche VEGF Suppression

wurde bei allen non-naive Augen mit einem VEGF Spiegel < 10

μg / mL bis Tag 57 gemessen. Bei 3 Proben zwischen 10 und 20

μg / ml bis zu Tag 110 nach der letzten Injektion. Schlussfolgerun-

gen Die Ergebnisse stimmen mit mathematischen Modellen

überein, welche eine intraokulare VEGF Suppression von 72 Ta-

gen vorhersagen. Dies ist deutlich länger als bei Bevacizumab

(27 – 38 Tage) oder (30 Tage) bei Ranibizumab.

Pharmadynamic profile of intraocular aflibercept in patients with

neovascular AMD

Background We investigated the pharmacodynamic profile after

intravitreal injections of 2.0 mg aflibercept (Eylea, Bayer, Ger-

many) in patients. Material and Methods 0.10 to 0.25 mL of aque-

ous was retrieve via a limbal paracentesis immediately to each in-

jection. Batches of specimens frozen on dry ice were shipped to

University of Bonn . Each specimen was analysed by enzyme-

link immunosorbent assay (ELISA) for vascular endothelial

growth factor (VEGF) levels. Results 93 specimens have been re-

trieved from 45 patients. The interval from last injection to spec-

imen retrieval ranged from 25 to 234 days. 6 additional naive

eyes had VEGF levels ≥ 10 μg / mL. Marked VEGF suppression

was noted for all non-naive eyes with VEGF levels < 10 μg / mL

in all specimens until day 57. In 3 specimens between 10 – 20

μg / ml till 110 days from last injection. Conclusions The results

are consistent with mathematical modelpredicting suppression of

intraocular VEGF level for 72 days. This is significant longer

compared with bevacizumab (27 38 days) or 30 days for ranibi-

zumab.

Financial Interests: Travel Reimbursement: Travel reimburse-

ment, gifts or honoraria of over $5000 in the last twelve month

by a company or compending company involved

Grants: None

Unsere Partner:Notre partenaires:

Industriestrasse West 24 Telefon 062 209 57 20 [email protected] - 4613 Rickenbach Fax 062 209 57 29 www.msm-medcare.ch

MEDCARE GmbH

- IOL- Visco

- Laser

- Pharmaceuticals

- IOL- Visco

- Ceramic Coatet Instruments

- Surgical procedure Sets

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P1 [609] Urrets-Zavalia-Syndrom nach Artiflex-Implantation,

insuffizienter Iridektomie und akutem Glaukom

Arendt P1, Gerding H1

1Klinik Pallas Olten

Hintergrund Das Urrets-Zavalia-Syndrom kennzeichnet eine irre-

versible Mydriasis in der Regel als Folge eines erhöhten intraoku-

laren Druckes sowie Irisischämie. Es wurde nach perforierender

Keratoplastik bei Keratokonus-Patienten sowie anderen ophthal-

mologischen Eingriffen beschrieben. Anamnese und Befund Bei

einer 42-jährigen Patientin wurde bei hoher Myopie am rechten

Auge eine Artiflex-Linse implantiert. Vier Tage postoperativ

stellte sich die Patientin notfallmässig wegen starker Schmerzen

vor. Es zeigte sich eine komplett aufgehobene Vorderkammer so-

wie eine Anlage der Intraokularlinse am Endothel bei einem In-

traokulardruck von 50 mmHg. Die intraoperativ angelegte Iri-

dotomie war nicht sichtbar. Therapie und Verlauf Notfallmässig

erfolgte die operative Versorgung mittels Pars-Plana-Vitrektomie

und Stellung der Vorderkammer. Im postoperativen Verlauf

zeigte sich die Ausbildung einer irreversiblen Mydriasis. Schluss-

folgerungen Das Urrets-Zavalia-Syndrom stellt eine mögliche

Komplikation nach Implantation von phaken Intraokularlinsen

dar. Zur Prophylaxe sollte intraoperativ eine effektive Iridekto-

mie angelegt und deren Durchgängigkeit postoperativ evaluiert

werden.

Urrets-Zavalia syndrome after Artiflex implantation,

insufficient iridectomy and acute glaucoma

Background Urrets-Zavalia syndrome is characterized by an irre-

versible mydriasis generally as a result of increased intraocular

pressure and ischemia of the iris. It was described after penetrat-

ing keratoplasty for keratoconus as well as other ophthalmologi-

cal surgery. History and Signs An Artiflex-lens was implanted in

the right eye of a 42-year-old highly myopic female patient. Four

days after surgery the patient presented with a painful athalamic

eye. The intraocular lens was in direct contact to the corneal en-

dothelium, the intraocular pressure was 50 mmHg. The reported

iridotomy was not visible. Therapy and Outcome Immediate surgi-

cal intervention by pars-plana-vitrectomy and reconstruction of

the anterior chamber was performed. Postoperatively the eye pre-

sented an irreversible mydriasis. Conclusions Urrets-Zavalia syn-

drome developed in this case after phakic IOL-implantation. An

effective iridectomy should be performed intraoperatively as

prophylaxis. Its patency must be evaluated after the operation.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P2 [559] Transepitheliale Excimer-Ablation für die Behandlung

hoher Astigmatismen

Baenninger P1, Reichmuth V1, Inauen L1, Thiel M1, Goggin M2, Kaufmann C1

1Augenklinik Kantonsspital, Luzern, 2University of Adelaide

Hintergrund Evaluation einer topographie-gesteuerten, transepi-

thelialen Oberflächenablation zur Behandlung von hohen regu-

lären Astigmatismen (> 3 Dioptrien). Material und Methoden Re-

trospektive Analyse von 71 Augen von 56 Patienten drei und

zwölf Monate nach patientenspezifischer, refraktiver Oberflä-

chenablation mit einem 1KHz Excimer Laser. Die prä- und post-

operative Daten zu Sehleistung und Refraktion sowie postopera-

tiver Haze-Entwicklung wurden analysiert. Ergebnisse Der

durchschnittliche präoperative Astigmatismus betrug 3.65 Di-

optrien (D) mit einem Range von 3.0 – 6.0. Die unkorrigierte

Sehleistung nach drei und zwölf Monaten war ≥ 20 / 20 in 63 %,

respektive 76 % der Augen. Der manifeste postoperative Astig-

matismus lag innerhalb ± 0.5D in 76 %, innerhalb ± 1.0D in 92 %

der Augen nach zwölf Monaten. Keine Augen verloren ≥ 2 Lini-

en der best korrigierten Sehleistung, 4 % der Augen entwickelten

einen Haze. Schlussfolgerungen Die transepitheliale, topogra-

phie-gesteuerte Oberflächenablation für hohe Astigmatismen

führt zu vorhersehbaren und stabilen Resultaten.

Transepithelial topography-guided excimer ablation in the

treatment of high regular astigmatism

Background To evaluate topography-guided transepithelial abla-

tion in the treatment of high astigmatic eyes (> 3 diopters). Mate-

rial and Methods Retrospective study of 71 eyes of 56 patients

three and twelve months after surgery using a 1KHz excimer la-

ser. Pre- and postoperative visual and refractive data as well as

post-operative haze were analysed. Results The mean pre-opera-

tive astigmatism was 3.65 diopters (D) with a range of 3.0 to 6.0.

Uncorrected distant visual acuity after three and twelve months

were ≥ 20 / 20 in 63 %, respectively 76 % of the eyes. Postopera-

tive astigmatism was within ± 0.5 D in 76 %, within ± 1.0 D in

92 % of eyes after twelve months. No eyes lost ≥2 lines of correct-

ed distant visual acuity and 4 % of eyes formed haze. Conclusions

One-step transepithelial topography-guided treatment for high

regular astigmatism provided predictable and stable results.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P3 [575] ICL-Explantation kombiniert mit gleichzeitiger Femtolaser-

assistierter Kataraktoperation

Böhler B1, Schmid M1, Thiel M1, Bänninger P1

1Augenklinik Kantonsspital, Luzern

Hintergrund Wir berichten über die Machbarkeit und Sicherheit

einer Femtosekunden-Laser assoziierten Kataraktoperation

(FLACS) mit gleichzeitiger Explantation einer Implantable Col-

lamer Lens (ICL). Material und Methoden Diese retrospektive

Fall-Serie evaluierte 4 Augen von 3 Patienten, bei welchen eine

FLACS mit gleichzeitiger ICL Explantation durchgeführt wur-

de. Die Kapsulotomie und die Linsenfragmentation erfolgten

durch das Femtosekunden-Laser System. Wir analysierten die

Durchführbarkeit der OCT-Erkennung, die totale Laser- und

Vakuum-Zeit sowie die Notwendigkeit einer Phakoemulsifikati-

on. Zudem wurden Komplikationen und das visuelle Endergeb-

nis beurteilt. Ergebnisse Die OCT-Erkennung durch den Femto-

sekunden-Laser funktionierte trotz liegender ICL problemlos

und beeinträchtigte die Behandlung nicht. Die totale Laser-Zeit

betrug zwischen 21.7 und 85.9 Sek. und die Vakuum-Zeit zwi-

schen 4.04 und 9.02 min. In keinem der Fälle wurde zusätzliche

Phakoemulsifikation eingesetzt. Es zeigten sich keine Komplika-

tionen und der bestkorrigierte Visus aller Patienten verbesserte

sich um 4 Snellen-Linien. Schlussfolgerungen ICL Explantation

mit gleichzeitiger FLACS ist sicher durchführbar.

ICL explantation combined with simultaneous femtosecond-laser

assisted cataract surgery

Background We report feasibility and safety of femtosecond-laser

assisted cataract surgery (FLACS) with simultaneous Implanta-

ble Collamer Lens (ICL) explantation. Material and Methods This

retrospective case series evaluated four eyes of three patients that

were subject to FLACS with simultaneous ICL explantation.

Capsulotomy and lens fragmentation were performed with the

aid of femtosecond-laser system. OCT detection, total laser time,

vacuum time as well as the need of further phacoemulsification

were analysed. Intraoperative complications and visual outcome

were evaluated. Results OCT recognition by femtosecond-laser

worked well, ICL was recorded accordingly and treatment not

disturbed at all. Total laser time ranged from 21.7 to 85.9 sec-

onds, and vacuum time from 4.04 to 9.02 minutes. None of the

cases needed further phacoemulsification. No intraoperative

complications were recorded and best-corrected visual acuity im-

proved by 4 Snellen lines in all patients. Conclusions ICL explan-

tation with simultaneous FLACS is feasible and safe.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P4 [622] Braucht es noch eine Tragekarenz bei weichen Kontaktlinsen

vor LASIK?

Fragkopoulou S1, Schmickler S2, Haselhoff A2, Goldblum D1

1Universitätsspital Augenklinik Basel, 2Augen Zentrum Nordwest, DE-Ahaus

Hintergrund Ziel der Arbeit war es zu verifizieren ob ein klinisch

relevanter Einfluss der Refraktion zur LASIK beim Tragen wei-

cher Kontaktlinsen (KL) vorliegt. Material und Methoden Retro-

spektive Analyse von 113 Augen, die initial und nach einer Ka-

renz von mind. 7 Tagen subjektiv refraktioniert wurden. Beide

Messungen wurden anhand der Sphäre und des Zylinders vergli-

chen. Darüber hinaus wurde postoperativ die Differenz zwi-

schen effektiver subjektiver Refraktion und Zielrefraktion wie-

derum für Sphäre als auch Zylinder berechnet. Ergebnisse Bei

8 % (18 %) der Augen änderte die Sphäre (Zylinder) um 0,5 Dpt

oder mehr nach einer Woche Tragekarenz. Die Sphäre verschob

sich um durchschnittlich 0,15 Dpt (p=0.58), der Zylinder um

0,18 Dpt (p=0.006) nach KL-pause. Nach LASIK zeigte der Ver-

gleich zwischen effektiver Refraktion und Zielrefraktion eine si-

gnifikante Abweichung um 0,3 Dpt Sphäre und 0,21 Dpt Zylin-

der. Schlussfolgerungen Aufgrund der gefundenen Refraktions-

änderungen ist eine präoperative KL-pause auch bei den moder-

nen weichen Linsen auf jeden Fall sinnvoll und erforderlich, um

eine verlässliche Refraktion als Ausgang für die LASIK zu haben.

Is the discontinuation of soft contact lenses daily wear still necessary

before LASIK?

Background The aim of this study was to verify whether soft con-

tact lenses (SCL) can have a clinically significant impact on re-

fraction before LASIK. Material and Methods Retrospective anal-

ysis of 113 eyes that were refractioned initially and subsequently

after at least 7 days of SCL discontinuation. Both measurements

were compared for sphere and cylinder. In addition, the differ-

ence between the postoperative refraction and the target refrac-

tion for these eyes were calculated in respect of sphere and cylin-

der. Results In 8 % (18 %) of the eyes, the sphere (cylinder)

changed by 0.5 diopter or more, after a week of discontinuation

of daily wear of soft contact lenses. The total sphere changed by

an average of 0,15 diopter (p= 0,58) and the cylinder by 0,18 di-

opter (p= 0,006). After LASIK, the comparison between the

postoperative refraction and the target refraction showed a sig-

nificant deviation of 0,3 diopter for the sphere and 0,21 diopter

for the cylinder. Conclusions The deviations of the measurements

during this study suggest that a preoperative discontinuation of

modern SCL is still required for LASIK.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P6 [678] Recherche des mutations de ADAMTLS4 dans des cas

d'ectopies cristalliniennes isolées bilatérales

Stathopoulos C1, Marcelli F2, Schorderet D2, Munier F1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne, 2IRO-Institut for Research in Ophthalmology, Sion

Introduction Les mutations dans ADAMTLS4 sont la principale

cause d'ectopies cristalliniennes isolées (ECI) autosomales réces-

sives. Nous rapportons les résultats d'un screening génétique de

ADAMTSL4 dans des cas d' ECI. Patients et méthodes Re-

cherche de mutations dans le gène ADAMTLS4 par séquençage

direct (Sanger) chez 9 patients (6 hommes, 3 femmes) Résultats 5

mutations distinctes ont été retrouvées chez 6 patients.5 des 6 pa-

tients avaient une mutation p.(Q256Pfs*38). 3 nouvelles muta-

tions ont été identifiées: p.(P301Lfs*42), p.(N837Kfs*3) et c.

(241+1G>A). La subluxation était temporale chez 4 , nasale chez

1 et combinée (temporale et nasale) chez 1 autre patient. 3 pa-

tients avec des subluxations supérieures sont en cours d'investiga-

tions. Conclusions L'étude a identifié un allèle majeur pour la

Suisse romande (p.(Q256Pfs*38) et découvert 3 nouvelles muta-

tions dans ADAMTLS4. Aucune correlation phénotype / géno-

type n'a pu être établie.

ADAMTLS4 mutation screening in cases of bilateral isolated ectopia

lentis

Background Mutations in ADAMTLS4 are the major cause of au-

tosomal recessive isolated ectopia lentis (IEL). Purpose of the

study was to report genetic screening results for ADAMTSL4 in

cases of IEL. Patients and Methods 9 patients (6 males, 3 females)

with bilateral IEL were screened for mutations in ADAMTLS4

using Sanger sequencing. Results 6 of 9 patients(67 %) were found

to carry 5 distinct disease-causing mutations as compound hete-

rozygote in 3 and homozygote in 2. The p.(Q256Pfs*38) muta-

tion seems to be very frequent as it was found in 5 out of 6 mu-

tated patients. Three of the identified mutations are unreported,

namely p.(P301Lfs*42), p.(N837Kfs*3) and c.(241+1G>A). The

subluxated lens phenotype was temporal in 4, nasal in 1 and

mixed temporal and nasal in 1 patient. Genetic testing is still un-

dergoing for 3 patients with superior subluxated lens. Conclusions

This study allowed to identify an endemic mutant allele p.

(Q256Pfs*38) in Western Switzerland and to discover three nov-

el mutations in ADAMTLS4. We failed to describe any geno-

type / phenotype correlation.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P5 [591] Korneales Inlay KAMRA zur Korrektur der Presbyopie

mit Hilfe von Femto-Lasik

Jalali S1, Aus der Au W2, Shaarawy T3

1Augencentrum Kerzers, 2Augenzentrum Dr. Aus der Au, 3HUG Dpt of Ophthalmology, Geneva

Hintergrund Evaluation der Sicherheit und Effektivität von

AcuFocus KAMRA kornealem Inlay. Material und Methoden Pro-

spektive, nicht randomisierte Kohortenstudie mit 50 hyperopen,

emmetropen und myopen Patienten mit Presbyopie. Das korne-

ale Inlay wurde mit Hilfe von VisuMax Femtosekunden-Laser

(500 kHz) in die Hornhaut des nicht dominanten Auges unter

einen 200μ dünnen Flap implantiert und über die Sehachse zen-

triert, nachdem die Fehlsichtigkeit mit einem Zeiss MEL 80 Ex-

cimer Laser korrigiert worden war. Nachuntersuchungen wur-

den für mindestens 12 Monate durchgeführt. Ergebnisse 50 kor-

neale Inlays wurden implantiert. Ein Jahr nach der Implantation

der Inlays hat sich der mediane unkorrigierte Nahvisus von prä-

operativ J8 auf J2 signifikant verbessert (P< 0.001). Der mediane

unkorrigierte Fernvisus hat sich ebenfalls von präoperativ 20 / 32

auf 20 / 22 signifikant verbessert (P< 0.001). Bei der Kontrolle

vier Wochen postoperativ musste ein Inlay rezentriert werden.

Sechs Monate nach der Implantation musste nur ein Inlay ent-

fernt werden. Schlussfolgerungen Korneales Inlay (KAMRA)

konnte eine sichere, effektive und am wichtigsten reversible Be-

handlung der Presbyopie darstellen.

Corneal Inlay (KAMRA) for correction of presbyopia using Femto-Lasik

Background To evaluate the safety and efficacy of the AcuFocus

corneal inlay (KAMRA) for correction of presbyopia using Fem-

to-Lasik.Material and Methods Prospective, non-randomized co-

hort study including 50 presbyopic patients with hyperopia, em-

metropia or myopia. The corneal inlay was implanted in the non-

dominant eye using a VisuMax femtosecond laser (Zeiss 500

kHz) to create a 200μ thin flap and subsequent correction of am-

etropia with a Zeiss MEL 80 excimer laser. Inlay was centred over

the visual axis. Minimum postoperative follow-up was per-

formed for a period of 12 months. Results 50 corneal inlays were

implanted. At one year follow-up, the median uncorrected near

visual acuity significantly improved from J8 to J2 (p<0.001). The

median uncorrected distance visual acuity also improved from

20 / 32 to 20 / 22 (p<0.001). One implant had to be recentered at

four weeks follow-up. Only one implant was removed six months

after implantation. Conclusions Corneal inlay (KAMRA) could

provide a safe, effective and, most importantly, reversible treat-

ment for presbyopia.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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S60

Post

ers

Posters:

P8 [570] Augeninnendrucksenkung nach radikaler Prostatektomie

bei Patienten mit Prostatakarzinom

Höh H1, Ziem P1, Holland U1

1Klinik für Augenheilkunde, Dietrich-Bonhoeffer-Klinikum, DE-Neubrandenburg

Hintergrund Retrospektive Analyse der perioperativen Änderung

des Augeninnendrucks (IOD) nach radikaler Prostatektomie

(RPE) bei Prostatakarzinom. Material und Methoden 25 konseku-

tive Patienten. PSA-Wert und IOD (Goldmann-Tonometrie)

wurden vor und 10 Tage nach RPE gemessen. Die Daten wurden

mit nicht parametrischen statistischen Verfahren analysiert. Er-

gebnisse Der mittlere IOD sank rechts von präoperativ

13,95 ± 2,95 mmHg auf 12,18 ± 1,99 mmHg postoperativ; links

von 14,45 ± 3,16 mmHg auf 12,05 ± 2,21 mmHg. Die durch-

schnittliche Drucksenkung betrug -2,41 3,53 mmHg. Der PSA-

Wert sank von 18,70 ± 21,66 ng / ml auf 2,21 ± 3,13 ng / ml. Der

IOD- und PSA-Unterschied ist statistisch hoch signifikant (Wil-

coxon-Test für gepaarte Stichproben, n=22, p<0,01). Zwischen

dem Abfall des IOD und dem des PSA-Wertes besteht ein statis-

tisch signifikanter Zusammenhang (Chi-Quadrat-Test, p<0,05).

Kein linearer Zusammenhang zwischen dem Ausmass der IOP-

Absenkung und dem Ausmass des postoperativen Abfalls des

PSA-Wertes. Schlussfolgerungen Unsere Fallserie zeigt, dass der

IOD statistisch signifikant nach RPE absinkt. Wir vermuten als

Ursache für den IOD-Abfall eine Änderung im Prostaglandin-

stoffwechsel der Prostata.

Change of intraocular pressure following radical prostatectomy for

prostate cancer

Background Retrospective study of perioperative change of in-

traocular pressure (IOP) in patients following radical prostatec-

tomy (RPE) for prostate cancer. Material and Methods 25 consec-

utive patients. PSA and IOP (Goldmann-Tonometry) were eval-

uated before and 10 days following RPE. Analysis with nonpara-

metric statistical methods. Results Mean IOP (OD) decreased

from preoperative 13.95 ± 2,95 mmHg to 12,18 ± 1,99 mmHg

postoperatively (OS: preop.14, 45 ± 3,16 mmHg to

12,05 ± 2,21 mmHg postop.). PSA level decreased from preoper-

ative 18,70 ± 21,66 ng / ml to 2,21 ± 3,13 ng / ml postoperatively.

Decline of IOP and decrease of PSA are statistically highly sig-

nificant (Wilcoxon test for paired samples, n=22, p<0.01). Statis-

tically significant correlation (Chi-square test, p<0.05) between

reduction of IOP and reduction of PSA, Nno linear relationship

between amount of IOP reduction and amount of postoperative

decline of PSA. Conclusions Our case series shows that the IOP

decreases statistically significant following RPE by a clinical rel-

evant extend. We assume as cause for the reduction of IOP a

change in prostaglandin metabolism of the prostate.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P7 [673] Biometrische Datenerhebung mit dem Galilei G6

Scheimpflug Analyzer: ein Vergleich mit dem IOL-Master

Zamboni S1, Kynigopoulos M1, Langenegger M1, Richter K1, Müller M1

1Klinik Pallas Zürich

Hintergrund Liefert der Galilei G6 Analyzer (Ziemer) im Ver-

gleich zum IOL-Master (Zeiss) unterschiedliche Resultate be-

züglich Achsenlänge (AL), Vorderkammertiefe (ACD), zentraler

Keratometrie (K) und horizontalen Weiss-zu-Weiss (WTW)

Messungen? Material und Methoden In der prospektiven Studie

wurden 118 zufällig gewählte Augen vor refraktiver Augenopera-

tion untersucht. Biometrische Daten (WTW, AL, ACD und K)

wurden mit dem Test- (G6) und dem Kontrollgerät (IOL-Mas-

ter) erhoben und dem abhängigen t-Test verglichen. Bland-Alt-

man-Diagramme wurden zur Beurteilung der Übereinstim-

mung verwendet. Ergebnisse Paarweise Vergleiche zeigten zwar

statistisch signifikante Unterschiede bei allen analysierten Para-

metern, die Differenzen waren aber klinisch geringfügig (WTW:

IOLM 12.1±0.3, G6 12.3±0.4 mm; AL: 24.8±1.2, 24.9±1.3 mm;

ACD: 3.6±0.4, 3.7±0.4mm; K: 43.9±1.5, 43.7±1.5 dpt). Die

grössten Differenzen wurden für ACD und WTW gefunden.

Schlussfolgerungen Biometrische Messungen mittels Galilei G6

Analyzer und IOL-Master stimmen gut überein, könnten aber

im Feintuning refraktiver Patienten eine Rolle spielen.

Comparison of biometric measurements between the IOL-master and

the Galilei G6 Scheimpflug analyzer

Background To test whether the dual Scheimpflug analyzer Gali-

lei (G6, Ziemer) renders different results from the optical coher-

ence-interferometer IOL-Master (IOLM, Zeiss) with respect to

horizontal white-to-white (WTW), axial length (AL), anterior

chamber depth (ACD) and central mean keratometry (K) meas-

urements. Material and Methods In a prospective study 118 ran-

domly selected eyes were investigated prior to refractive surgery.

All biometric evaluations were performed with a test (G6) and a

control device (IOL-Master) and the results for each parameter

(WTW, AL, ACD and K) were compared using the paired sam-

ples t-test. Bland-Altman plots were used to assess agreement be-

tween test and control. Results Pairwise comparison of the pa-

rameters revealed statistically significant but clinicaly irrelevant

differences (WTW: IOLM 12.1±0.3, G6 12.3±0.4 mm; AL:

24.8±1.2, 24.9±1.3 mm; ACD: 3.6±0.4, 3.7±0.4mm; K: 43.9±1.5,

43.7±1.5 dpt). The analysis showed narrow 95 % limits of agree-

ment for AL and K, but not for ACD and WTW. Conclusions Bi-

ometric measurements using the G6 analyzer and the IOL Mas-

ter are in good agreement, but may alter refractive fine tuning.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters: S61

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ers

P11 [578] Die Auswirkungen von multiplen intravitrealen Injektionen

(VEGF-Hemmer) auf den intraokularen Druck

Lamprakis I1, Todorova M1, Grüb M2, Schlote T3

1Universitätsspital Augenklinik Basel, 2Praxis Villa im Lindengarten, DE-Breisach, 3Tagesklinik Ambimed, Basel

Hintergrund Die Evaluation der Effekte von multiplen intravitre-

alen Injektionen auf den intraokularen Druck (IOD) bei Augen

mit feuchter altersbedingter Makuladegeneration (AMD), dia-

betischem Makulaödem (DMÖ) oder venösem Gefässverschluss

(VGV). Material und Methoden Diese Studie hat Patienten zum

Gegenstand gehabt, die mindestens 10 Injektionen pro Auge mit

AMD, DMÖ oder VGV bekammen. IOD wurde am ersten

postoperativen Tag gemessen. IOD, höher als 21mmHg, wurde

als abnormal notiert. Der IOD wurde mit der Injektionenanzahl

korreliert. In der Untergruppenanalyse wurde die Pathologie

(AMD, DMÖ, VGV), Glaukomstatus, Pseudophakie und

VEGF Hemmer berücksichtigt. Ergebnisse Von 669 IOD Mes-

sungen wurde keine IOD Erhöhung in 43 Augen (86 %) gemes-

sen. Erhöhter IOD wurde in 2.8 % der Messungen bei 7 Augen

notiert. Augen mit Glaukom zeigten ein signifikant erhöhtes Ri-

siko für eine IOD Erhöhung. Keine Assoziation mit AMD,

DMÖ, VGV oder mit den VEGF Hemmern wurde beobachtet.

Schlussfolgerungen Glaukom könnte ein Risikofaktor sein. Unse-

re Studie konnte keinen anderen Risikofaktor für IOD Erhö-

hung feststellen, bei Augen, die multiple Injektionen bekammen.

The impact of multiple intravitreal anti-VEGF injections to the

intraocular pressure.

Background To evaluate the effects of multiple intravitreal anti-

VEGF injections on intraocular pressure (IOP) in eyes with neo-

vascular age-related macular degeneration (AMD), diabetic mac-

ular edema (DME) or retinal vein occlusion (RVO). Material and

Methods This study included patients who underwent multiple

(≥10 injections) injections in eyes with AMD, DME or RVO.

IOP was recorded on the first postoperative day. IOP over

21mmHg was regarded as abnormal. The IOP was correlated

with the number of injections. Subgroup analysis included pa-

thology (AMD, DME, RVO), glaucoma status, pseudophakia

and VEGF inhibitors. Results Out of 669 IOP measurements, no

IOP elevation was recorded in 43 eyes (86 %). Elevated IOP

>21mmHg was measured in 2.8 % of all IOP measurements and

was found in 7 eyes. Eyes with pre-existing glaucoma were signif-

icantly more affected than non-glaucoma eyes. There was no sig-

nificant association to the underlying diagnosis (AMD, RVO,

DME) or used VEGF inhibitors. Conclusions Our study did not

find an increased risk of sustained IOP elevation in eyes with

multiple anti VEGF injections (10 or more injections) regardless

of the underlying diagnosis. Glaucoma could be a risk factor.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P9 annulliert / annulé

P10 [583] 4-Jahres-Follow-Up nach kombinierter Phako-Trabekulektomie

Kniestedt C1, Töteberg-Harms M2, Amman E1

1Talacker Augen Zentrum Zürich, 2University Hospital Zurich,

Hintergrund Bei Patienten mit Glaukom und Katarakt stellt sich

nach wie vor die Frage des optimalen chirurgischen Vorgehens.

Die kombinierte Operation bietet dem Patienten ein einmaliges

Operationsrisiko, einen möglichen Visusgewinn und tiefere Kos-

ten. Dem gegenüber wird in der Literatur ein höheres postopera-

tives Druckniveau diskutiert als bei der singulären Trabekulek-

tomie. Material und Methoden Retrospektive Analyse von 68 Pati-

enten, die in den Jahren 2008 und 2009 kombiniert operiert

wurden unter spezieller Berücksichtigung des prä- und postope-

rativen Intraokulardruckes (IOD) in einer Nachbeobachtungs-

zeit von 4 Jahren. Weitere Auswertung der postoperativen Inter-

ventionen und der wieder angesetzten Medikamente. Ergebnisse

Der durchschnittliche präoperative IOD der 17 Männer und 51

Frauen lag bei 24.2. mmHg mit 2.2 Medkamenten. Postoperativ

lag der IOD am ersten Tag bei 9.9, bei Abschluss bei 12.5, nach

einem Jahr bei 12.8, nach 4 Jahren bei 12.7. Trotz 33 5 FU Injek-

tionen, 29 Suturolysen und 3 Needlings brauchten 6 Patienten

nach 4 Jahren 1.7 Medikamente. Schlussfolgerungen Die kombi-

nierte Phako-Trabekulektomie vermag den IOD sicher und re-

lativ nachhaltig zu senken, vergleichbar mit einer Trabekulek-

tomie.

Combined phaco-trabeculectomy – 4-year follow-up

Background We rise the question whether Glaucoma patients

with cataracts are preferably subject to combined phaco-trab-

eculectomy or single trabeculectomy. Combined surgery offers

lower risks, increased visual acuity and lower overall costs. How-

ever, reports indicate higher postoperative pressure levels after

combined surgery. Material and Methods In this retrospective

analysis we included 68 patients with combined phako-trab-

eculectomy in respect of pre- and postoperative intraocular pres-

sure (IOP) over a period of 4 years, also including postoperative

interventions and reonset of topical pressure lowering medica-

tions. Results A total number of 17 men and 51 women with a

mean pre-operative pressure of 24.2 mmHg (2.2. medications)

were analysed. Postoperatively, IOP values were at 9.9 at day one,

12.5 at last appointment with the surgeon, at 12.8 at year one and

12.7 at year 4. 33 5 FU applications, 29 suturolyses and 3 nee-

dlings were performed. After completion of th efourth year, 6 pa-

tients were applicable to 1.7 pressure lowering drops. Conclusions

Combined phako-trabeculectomy seems to be as safe and effi-

cient as trabeculectomy alone in the revised patient population

over four years.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P13 [542] Glaucome Aigu chez un enfant secondaire à de multiples

kystes iriens, idiopathiques et bilatéraux

Tran B1, Hofer M2, Zografos L1, Guex-Crosier Y1, Sharkawi E1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, 2Department of Paediatrics,

University Hospital, Lausanne

Introduction Un glaucome aigu par fermeture de l'angle a été

causé par de multiples kystes iriens. Nous présentons le cas d'un

enfant avec de multiples kystes iriens, bilatéraux et idiopathiques.

Patient et méthodes Un enfant de quatre ans se présente avec des

yeux rouges photophobiques. A l'examen on constate de multiples

kystes iriens, des synéchies postérieures et une membrane pupill-

laire néovascularisé. La tension intraoculaire est à 40mmHg et ré-

pond mal aux traitements topiques. Le fond d'oeil révèle plusieurs

lésions jaunâtres et plusieurs ruptures circonférencielles de la cho-

roïde. Résultats L'excision des kystes, de multiples iridotomies et la

synéchiolise ont permis d'ouvrir l'angle iridocornéen. L' injection

d'antiVEGF ainsi qu'un traitement intensif de stéroides en post-

opératoire ont été effectués. La pression s'est stabilisée à terme

sans traitement autour de 10mmHg. Conclusions L'excision des

kystes, de multiples iridotomies, une synéchiolise associés à une

cortico-thérapie intensive consitute une bonne prise en charge du

glaucome par fermeture de l'angle secondaire à des kystes iriens

bilatéraux idiopathiques, une pathologie rare de l'enfant.

Bilateral angle closure glaucoma due to iris cysts in a child.

A case report

Background Iris cysts can lead to angle closure glaucoma. We re-

port a rare case of bilateral, multiple and idiopathic iris cysts in a

child with acute angle closure glaucoma. History and Signs A

4-year-old girl with no previous medical history presented with

red eyes and photophobia. Examination revealed bilateral multi-

ple iris cysts, posterior synechiae and inflammatory pupillary

membrane with neovascularization. Intraocular pressure (IOP)

was over 40 mmHg with inadequate response to topical therapy.

Fundus examination revealed multiple peripheral yellow spots

and circumferential choroidal ruptures. Therapy and Outcome

Cysts excision, multiple small iridotomies and synecholysis, were

necessary to deepen the anterior chambers and open the irido-

corneal angles. Anterior chamber anti-VEGF was administered

and intense postoperative steroids prescribed. Postoperatively,

IOP decreased to 10 mmHg without any medication. No malig-

nant cells were detected from the intracyst puncture fluid. She

remains stable without any medication. Conclusions Multiple

cysts excision, iridotomies, synecholysis and intensive steroids

can be considered to treat acute angle closure glaucoma due to

iris cysts, a rare condition in childhood.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P12 [688] Endophthalmitis durch Streptokokken nach Kanaloplastik

Preiser D1, Fraenkl S2, Frueh B2

1Augenklinik Inselspital, Bern, 2Universitätsklinik für Augenheilkunde, Inselspital Bern

Hintergrund Kanaloplastik ist eine Filterkissen-unabhängige

Operation zum Senken des Augeninnendruckes mit einer relativ

niedrigen Komplikationsrate. Bei der Operation wird ein Mikro-

katheter in den Schlemm’schen Kanal eingeführt und dieser mit

Viskoelastikum erweitert. Ein Faden verbleibt unter Spannung

im Schlemm’schen Kanal um diesen langfristig aufzudehnen.

Anamnese und Befund Zwei Tage nach einer Kanaloplastik bei ei-

nem aphaken 10-jährigen Mädchen präsentierte sich die Patien-

tin mit einer stark injizierten Bindehaut und Schmerzen. Am

Folgetag zeigte sich das Vollbild einer Endophthalmitis. Therapie

und Verlauf Trotz einer intensiven Therapie mit intravitrealen An-

tibiotika, einer Pars-Plana Vitrektomie und der Entfernung des

Prolene-Fadens konnte der Visus am betroffenen Auge nicht ge-

rettet werden. In der Glaskörperbiopsie wurden Streptokokken

nachgewiesen. Schlussfolgerungen Obwohl die Kanaloplastik ei-

ne komplikationsarme Operationstechnik ist, können schwere

Komplikationen auftreten. Bei der Einführung von Fremdmate-

rial in den Schlemm’schen Kanal könnte eine intraoperative in-

trakamerale Antibiotika-Prophylaxe diskutiert werden.

Streptococcus-induced endophthalmitis after canaloplasty

Background Canaloplasty is a bleb-independent operation to low-

er the intraocular pressure with a relatively small complication

rate. During the operation a microkatheter is being introduced

into the schlemm's canal and a viscoelastic substance is being in-

jected. A suture, which is under tension, remains in the schlemm's

canal to acquire long-term dilatation. History and Signs Two days

after canaloplasty a ten-year-old girl developed injection of the

conjuntive and pain. The following days she had all signs of an

endophthalmitis. Therapy and Outcome Despite intensive therapy

with antibiotics, pars plana vitrectomy und removement of the

suture in the schlemm's canal visual acuity was irrecoverable. In

a biopsy of the vitreal body streptococcus was found. Conclusions

Canaloplasty is a operation with a low complication rate. De-

spite, severe complications can occur. Because extraneous mate-

rial is introduced into the schlemm's canal, antibiotic prophylax-

is can be discussed.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P15 [539] Vasculite oculaire : indice du diagnostic de

Syndrome Neuro-Behçet

Bojinova R1, Todorova M1

1Universitäts-Augenklinik, Basel

Introduction Une grande variété de présentations oculaires, fai-

sant partie de la maladie de Behçet, et souvent reliées à des affec-

tations du SNC furent décrites. Patient et méthodes Patient suis-

sais. Examens du fond d'oeil, orthoptique, angiographie fluores-

cente de la rétine et étude ARM, illustrés ici, se prouvèrent très

informatifs sur l'affectation oculaire et montrèrent une occlusion

vasculaire du SNC. Résultats Établissement de solides liens dia-

gnostiques entre la maladie ophtalmique occlusive de Behçet et le

Syndrome Neuro-Behçet non parenchymateux, décrivant paral-

lèlement les dynamiques des manifestations rétiniennes et du

SNC. Référé aux données préalables, un approche effectif, mis à

jour et spécifiquement élaboré est rapporté. Conclusions L'affecta-

tion occlusive vasculaire de la rétine et son évolution prouvèrent

être des marqueurs fiables pour la pathologie neuronale centrale

de Behçet et pour l'efficacité du traitement immunosuppressif

systémique.

Ocular vasculitis: A clue to diagnosis of Neuro-Behçet Syndrome

Background A variety of ocular presentations have been described

as part of Behçet disease, and often in association with CNS in-

volvement. History and Signs The initial evaluation, treatment and

follow-up of a male Swiss patient included spectrum of special-

ized tests. Fundoscopy, orthoptic exam, perimetry, fluorescent

retinal angiography and MRA, illustrated herein, proved to be

very informative for the eye involvement and management, while

simulataneously pointed toward CNS vascular occlusion. Thera-

py and Outcome Our work pertains to tracing solid diagnostic

links between occlusive opthalmic-Behçet disease and nonparen-

chymal Neuro-Behçet Syndrome, describing parallel clinical dy-

namics of the retinal and CNS manifestations. Referenced to

known data in rheumatology, neuroophthalmology and neurolo-

gy, an effective and specifically tailored therapeutic approach is

reported. Conclusions The occlusive vascular impairment of the

retina and its evolution proved to be reliable markers for the oc-

curing Behçet's central neural pathology and for the efficacy of

the systemic immunosuppressive therapy.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P14 [615] Die idiopathische Chiasmitis (IOC) als seltene Ursache einer

bitemporalen Hemianopsie

Bleuel I1, Flückiger C1, Pless M1

1Augenklinik Kantonsspital, Luzern

Hintergrund Eine Chiasmitis kann nach Ausschluss von anderen

entzündlichen oder infektiösen Ursachen als idiopathisch beur-

teilt werden. Klinisch imponieren insbesondere eine beidseitige

Visusminderung und bitemporale Gesichtsfeldausfälle, welche

sich häufig vollständig zurückbilden. Anamnese und Befund Ein

gesunder 21jähriger Mann stellte sich mit einer über 3 Wochen

progredienten beidseitigen Visusminderung auf +0.3logMAR

vor. Die Goldmann-Perimetrie zeigte bitemporale Gesichtsfeld-

ausfälle. Die neurologische Untersuchung war unauffällig. In der

Kernspintomographie imponierte das Chiasma in der T2-Se-

quenz hyperintens. Im Liquor konnten keine oligoklonalen Ban-

den nachgewiesen werden. Diverse entzündliche und infektiöse

Serologien waren negativ. Therapie und Verlauf Bei Verdacht auf

eine IOC wurde eine Steroidtherapie vorgeschlagen, die der Pati-

ent ablehnte. Im Verlauf erholten sich der Visus und das Ge-

sichtsfeld nahezu vollständig. Schlussfolgerungen Bitemporale

Gesichtsfeldausfälle sind meistens durch Kompression des Chi-

asmas bedingt. Die IOC ist die häufigste vom Chiasma selbst

ausgehende Ätiologie.

Idiopathic Optic Chiasmitis (IOC) as a rare cause of bitemporal

hemianopia

Background IOC may be diagnosed when other infective and in-

flammatory causes have been excluded. Loss of visual acuity as

well as bitemporal visual field defects are the main findings. IOC

typically resolves fully but may cause residual visual impairment.

History and Signs A healthy 21 year-old man presented with slow-

ly progressive bilateral visual deterioration over 3 weeks. Visual

acuity was +0.3logMAR. Goldmann perimetry showed bitem-

poral field defects. Neurological examination was unremarkable.

Magnetic resonance imaging (MRI) showed T2-hyperintensivi-

ty in the chiasm. Spinal fluid was unremarkable and there were

no oligoclonal bands. Spine MRI showed no additional cerebral

or spinal lesions. Extensive inflammatory and infectious serolo-

gies were negative. Therapy and Outcome IOC was hypothesized.

The patient refused steroid therapy. After several months his

symptoms resolved and visual function normalized except for

minimal field defects. Conclusions Bitemporal field defects most

commonly occur due to compression of the chiasm. Rare in-

stances of intrinsic inflammation may be identified. Of these eti-

ologies IOC is the most frequent entity and can be diagnosed af-

ter exclusion of other systemic inflammatory diseases.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P17 [617] Ein neues automatisiertes Perimetrie-Protokoll für

Struktur-Funktions-Analyse in Glaukom

Brandao L1, Monhart, M2, Schötzau A1, Ledolter A3, Palmowski-Wolfe A1

1Universitäts-Augenklinik, Basel, 2Carl Zeiss Meditech, 3Ophthalmology, University,

AT-Vienna

Hintergrund Vergleich eines neuen Perimetrie Protokolls (Octo-

pus, mf103AP) mit dem Standard Octopus™ G2 (STAP) und der

optischen Kohärenztomographie (OCT) bei primärem Offen-

winkelglaukom (POWG) und Gesunden. Material und Methoden

18 POWG und 15 Gesunde. STAP: Octopus G2; mf103AP: 103

Stimulus Punkte (Grösse III / 3e), die dem hexagonalen Raster

des mfERG Stimulus entsprechen (55° Retina); OCT: Mittlere

makuläre Netzhautdicke (MT) (6 mm Diameter Raster,

CirrusTM). Ergebnisse MD beider Perimetrie Protokolle korrelier-

ten positiv miteinander(p<0.001) und zeigten keinen Unter-

schied ihrer AUC (p=0.878). Die AP Protokolle korrelierten sig-

nifikant mit der MT (p<0.001). STAP mittlere MD: 3.47 dB

(SD 4.0) bei POWG und 0.13 dB (SD 1.7) bei Gesunden

(p<0.01). Mittlere MD mit mf103AP: 3.95 dB (SD 3.8) bei

POWG und 0.59 dB (SD 1.5) bei Gesunden (p<0.01). Schlussfol-

gerungen AP Parameter sind miteinander vergleichbar und zei-

gen beide eine gute Abgrenzung zwischen Patienten und Gesun-

den. Das mf103AP Protokoll bietet eine sinnvolle Alternative bei

Struktur-Funktions-Analysen die zB das multifokale ERG mit

einbeziehen.

A new automated perimetry protocol for structure-function

analysis in glaucoma

Background To compare a new automated perimetry (AP) proto-

col (Octopus, mf103AP) to the Standard Octopus™ G2 (STAP)

and to optical coherence tomography (OCT) in primary open an-

gle glaucoma patients (POAG) and controls. Material and Methods

18 POAG and 15 controls. STAP: Octopus G2; mf103AP proto-

col: 103 stimulus points (size III / 3e), positioned to correspond to

the center of each hexagon in the 103 mfERG grid (55° retina);

OCT: averaged macular thickness (mT) from the 6 mm diameter

area (CirrusTM). Results MD from STAP and mf103AP showed a

positive relationship (p<0.01). There was no significant difference

between the AUCs from each AP MD (p=0.878). Both AP proto-

cols showed a statistically significant relationship with mT

(p<0.01). STAP mean MD: 3.47 dB (SD 4.0) in POAG and 0.13

dB (SD 1.7) for controls (p<0.01). Mean MD with mf103AP:

3.95 dB (SD 3.8) in POAG and 0.59 dB (SD 1.5) in controls

(p<0.01). Conclusions Both AP parameters are comparable and

demonstrated a good predictive performance to identify patients

from controls. The mf103AP protocol may be used in future as a

complementary tool in electrophysiology studies relating struc-

ture and function.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Swiss National Science Foundation sn-nms 1823,

LHW Stiftung Liechtenstein

P16 [546] Syndrome Flammer (Dysrégulation Vasculaire Primaire) :

nouveau modèle de perte de vision unilatérale

Bojinova R1, Konieczka K1, Todorova M1

1Universitäts-Augenklinik, Basel

Introduction Évaluation minutieuse de mécanismes connus de

perte de vision, accompagnant des chirurgies non oculaires: im-

mobilisation prolongée en position prônée, pression externe, perte

significative de sang / hypotension ou hydratation excessive / hy-

pertension systémique / hémodilution et hyperlipémie. Patient et

méthodes Examens cliniques, Doppler, analyse des vaisseaux rét.

et tests vasculaires et pharmacologiques complets sur garçon de 15

ans avec perte de vision unilatérale, suivant chirurgie pour sco-

liose. Résultats Perte de vision résultant de perturbation du flux

sanguin et d’une hyperréactivité du syst. nerveux sympathique

aux stimuli pharmacologiques, menant à un spasme massif unila-

téral de l’a. ophtalmique, suivi d’occlusion ipsilatérale de a. ret.

centrale et des aa. cil. post. brèves. Conclusions Nos investigations

cliniques supportent un nouveau modèle et incluent le syndrome

de la Dysrégulation Vasculaire Primaire (Syndrome de Flammer),

expliquant la perte de vision paradoxale au cours d’une opération

non oculaire chez un enfant autrement sain.

Flammer syndrome (Primary Vascular Dysregulation):

New pathogenesis model of unilateral visual loss

Background Thorough evaluation of previously discussed mecha-

nisms of perioperative visual loss after nonocular surgeries: pro-

longed immobilization in prone position, external pressure on

the eye, significant blood loss / hypotension or excessive hydra-

tion / systemic hypertension / hemodilution, hyperlipidemia. His-

tory and Signs Clinical examinations, Doppler ultrasonography,

retinal vessel analysis and complete vascular and pharmacologi-

cal workup, performed on 15 y.o. boy with unilateral visual loss

following scoliosis surgery. Therapy and Outcome Collected data

indicate the visual loss to be resulting from disturbed regulation

of the ocular blood flow and from hyperreactivity toward phar-

macological stimuli, both leading to unstable blood supply. In-

duced hyperactivity of the sympathetic nervous system has led to

massive unilateral vasospasm of the ophthalmic artery, followed

by ipsilateral occlusion of the central retinal artery and the poste-

rior short ciliary arteries. Conclusions Our clinical investigations

support new pathophysiologic model and incorporate Primary

Vascular Dysregulation syndrome (Flammer syndrome), ex-

plaining the paradoxical visual loss during nonocular surgery in

an otherwise healthy child.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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19 [556] Fortschreitende bilaterale NAION in Superfizieller

Intrakranieller Siderose

Enz T1, Clavadetscher S2, Gugleta K3, Jaggi G4

1Augenklinik Kantonsspital, Luzern, 2Klinik für Neurologie, Luzerner Kantonsspital, 3Universitäts-Augenklinik, Basel , 4Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

Hintergrund Die superfizielle intrakranielle Siderose (SIS) ensteht

aus einer subarachnoidalen Blutung und führt oft zu fortschrei-

tender neuronaler Degeneration. Ophthalmologische Symptome

treten selten auf. Fälle von Nystagmen wurden beschrieben. Vi-

susstörungen sind keine anerkannten Merkmale der SIS. Die

nicht-arteriitische anteriore ischämische Optikusneuropathie

(NAION) zeichnet sich durch einen ischämischen Infarkt im

Bereich des Sehnervenkopfes aus. Anamnese und Befund Die Pati-

entin stellte sich mit den typischen Befunden einer NAION

linksseitig vor. Es fanden sich eine milde Dyslipidämie und eine

arterielle Hypertonie. Trotz erfolgreicher Therapie der genann-

ten Risikofaktoren kam es im Verlauf zu einer NAION am rech-

ten Auge. Eine weitere Abklärung zeigte eine SIS mit Siderinab-

lagerung in den Sehnerven. Therapie und Verlauf Trotz raschem

Therapiebeginn mit Prednison blieb der Visus beidseits stark

eingeschränkt. Schlussfolgerungen Wir postulieren eine kausale

Verbindung zwischen SIS und dem Entstehen der NAION.

Sequential bilateral NAION in superficial intracranial siderosis

Background Superficial intracranial siderosis (SIS) results from

chronic subarachnoid hemorrhage and leads to often progressive

neuronal degeneration. Ophthalmic features have rarely been re-

ported, out of whom nystagmus due to cerebellar involvement is

most common. Visual impairment is not a recognized symptom

of superficial intracranial siderosis. Non-arteritic anterior is-

chemic optic neuropathy (NAION) is characterized by an in-

farction of the optic nerve head History and Signs The patient pre-

sented with the typical findings of NAION on her left eye. Mild

dyslipidemia and arterial hypertension were successfully treated.

Nonetheless in the course NAION occured also in the fellow eye.

Further examination showed SIS with radiologically objectifia-

ble hemosiderin deposition in the optic nerves. Therapy and Out-

come In spite of prompt therapy with prednisone visual function

remained highly restricted. Conclusions We postulate a causal

link between SIS and NAION in this case.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P18 [554] Untersuchung zur Wirksamkeit von Low-Vision-Therapie

bei simulierter Low-Vision

Christen M1, Dysli M1, Abegg M1

1Augenklinik Inselspital, Bern

Hintergrund Low-Vision-Therapie ist gut etabliert, jedoch fehlt

wissenschaftliche Evidenz für die Wirksamkeit weitgehend. Das

Ziel dieser Studie ist es, die Effekte von Vergrösserung und ver-

bessertem Kontrast auf die Lesegeschwindigkeit in drei verschie-

denen Low-Vision-Bedingungen, binokulares Zentralskotom,

Nebelsehen und Oszillopsie, zu untersuchen. Patienten und Me-

thoden Wir massen die Lesegeschwindigkeit von 12 gesunden

Probanden unter simulierten Low-Vision-Bedingungen. Die auf

einem Display gezeigten Texte waren entweder unscharf, in Be-

wegung gesetzt oder mit Hilfe von Eye-Tracking im Bereich der

Blickposition ausgelöscht. Ergebnisse Die Lesegeschwindigkeit

verbesserte sich mit zunehmender Vergrösserung sowie höherem

Kontrast. Der Effekt der Vergrösserung unterscheidet sich signi-

fikant in den drei verschiedenen Bedingungen. Die grösste Zu-

nahme zeigte sich bei simulierten Nebelsehen, die geringste beim

Zentralskotom. Schlussfolgerungen Die Art der Low-Vision-Er-

krankung ist entscheidend für den Nutzen von Vergrösserung

und besserem Kontrast. Unsere Studie liefert Evidenz für den

Gebrauch von Low-Vision-Hilfen. Wir empfehlen unser System

für weitere Untersuchungen im Bereich von Low-Vision.

Testing the efficacy of low vision therapy with simulated low vision

Background Low vision therapy is widely used and has a long-

standing tradition. Scientific evidence proving its efficacy is

scarce however. The objective of this study is to investigate the

effect of magnification and contrast enhancement on reading

performance in three different types of low vision: Binocular

central scotoma, blurred vision and oscillopsia. Patients and Me-

thods We measured reading speed with artificially induced low

vision in 12 healthy subjects. Texts were presented on a display

and were either blurred, set in motion or blanked at the gaze po-

sition by using eye tracking and gaze contingent display. Results

We found that reading speed improves with increasing magnifi-

cation and with higher contrast in all conditions. The effect of

magnification is significantly different in the three low vision

conditions: The gain from magnification was highest in simulat-

ed blur and least in central scotoma. Conclusions The type of low

vision determines the benefit that can be expected from magnifi-

cation and contrast. We provide evidence that supports the use of

low vision aids. We advocate the use of our system for testing

other low vision measures.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P21 [553] Sakkaden Averaging für auditorisch-visuelle Stimuli

Dysli M1, Abegg M1

1Augenklinik Inselspital, Bern

Hintergrund Werden zwei visuelle Stimuli in nahem zeitlichen

und räumlichen Verhältnis präsentiert, landet die hervorgerufe-

ne Sakkade an einer Position dazwischen (global effect). Sakka-

den zu auditorischen und kombiniert auditorisch-visuellen Sti-

muli sind weniger gut untersucht. Wir prüften, ob der global ef-

fect auch für diese beiden Konditionen zutrifft. Patienten und Me-

thoden Die Amplituden von Sakkaden zu auditorischen, visuellen

und kombiniert auditorisch-visuellen Stimuli wurden mit einem

Eyetracker aufgezeichnet. Ergebnisse Zwei simultan präsentierte

visuelle Stimuli rufen Sakkaden mit einem Ziel zwischen den

Stimuli hervor, was auch für auditorische und kombiniert audi-

torisch-visuelle Stimuli gemessen wurde. Schlussfolgerungen

Räumliches Averaging zwischen auditorisch und visuell ausge-

lösten Sakkaden deutet darauf hin, dass der global effect nicht

auf visuelle Stimuli limitiert ist. Dieser Effekt konnte nur bei vi-

suellen Stimuli mit tiefer Intensität gemessen werden, was eine

Dominanz von visuell getriggerten Sakkaden vermuten lässt.

Die Resultate unterstützen das Konzept eines gemeinsamen Ver-

arbeitungsweges für auditorische und visuelle Sakkaden.

Saccadic vector averaging for auditory-visual stimuli

Background When two visual stimuli are displayed in close tem-

poral and spatial relationship, elicited saccades land at an inter-

mediate position between the stimuli. This had been referred to

as ’global effect’. Saccadic amplitudes to auditory and combined

auditory-visual stimuli are less investigated. We tested whether

the global effect is present for visual, auditory, and combined au-

ditory-visual stimuli. Patients and Methods Saccadic amplitudes

for auditory, visual, and combined auditory-visual stimuli were

assessed with an infrared eyetracking system. Results We found

that two simultaneously presented visual stimuli elicited sac-

cades with a landing point in between the stimuli. A similar ef-

fect was found for only auditory stimuli and for combined visu-

al-auditory stimuli. Conclusions We found a spatial averaging ef-

fect between auditory and visually driven saccades indicating

that the global effect is not limited to visual stimuli alone. This

effect can only be found with low salient visual stimuli, which

suggests a predominance of visually driven saccades. These find-

ings support the notion of common processing-pathways of audi-

tory and visual saccades.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: SNF-Schweizerischer Nationalfonds zur Förderung der

wissenschaftlichen Forschung

P20 [672] Lesen mit Nystagmus

Grotti M1, Abegg M1

1Augenklinik Inselspital, Bern

Hintergrund Patienten mit Albinismus weisen oft Nystagmus und

eine reduzierte Sehschärfe auf. Beides sind mögliche Ursachen

für Leseschwierigkeiten. Bis jetzt ist unklar, ob diese vom Nys-

tagmus, von der Visusreduktion oder von einer Kombination der

beiden stammen. Material und Methoden Bei Patienten mit Nys-

tagmus wurden beim Lesen von stabilen Wörtern und Wörtern

in einem «gaze contingent» display (Wörter bewegen parallel

zum Nystagmus) die Lesegeschwindigkeit und die Augenbewe-

gungen aufgezeichnet. Als Kontrolle haben gesunde Personen

zusätzlich Wörter und Texte gelesen, welche sich mit dem Nys-

tagmus-Bewegungsmuster von einem Patienten bewegten. Ergeb-

nisse Der gaze contingent display führte weder zu einer Verbesse-

rung noch Verschlechterung der Lesegeschwindigkeit. Nystag-

mus limitierte die Erkennungsgeschwindigkeit von Wörtern

nicht, sofern diese in ausreichender Grösse präsentiert wurden.

Schlussfolgerungen Die Resultate sprechen klar gegen den Nys-

tagmus als limitierenden Faktor beim Lesen. Guter Kontrast und

geeignete Vergrösserung hingegen verbessern die Lesegeschwin-

digkeit.

Reading with Nystagmus

Background Patients with albinism usually suffer from nystagmus

and reduced visual acuity. This in turn may cause difficulties

with reading. It is unclear however, whether reading impairment

is the result of the decreased visual acuity or the nystagmus or

both. We have made an experiment to find out. Material and

Methods Reading speed and eye movements were measured in pa-

tients with nystagmus while reading steady words and words pre-

sented with a gaze contingent display. In the latter, the words

moved in parallel to the nystagmus and thus compensated the

nystagmus. As control, healthy subjects were to read texts in

steady conditions as well as moving texts with movement pattern

recorded from patients. Results We found that nystagmus does

not limit the detection speed of words as long as these are pre-

sented with high magnification. Gaze contingent display did nei-

ther improve nor reduce the reading speed. Simulated nystagmus

in healthy patients did not affect reading speed either. Conclusions

Together this strongly argues against the nystagmus as the rate

limiting factor for reading. Good contrast and an appropriate

magnification however help improve reading speed.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters: S67

Post

ers

P24 [629] Optikus-Kompartmentsyndrom: Reversibilität unter

Kalziumantagonisten

Konieczka K1, Todorova M1, Flammer J1

1University of Basel

Hintergrund Das Optikus-Kompartmentsyndrom (OKS) ist eine

Erkrankung, bei der die freie Kommunikation des Liquors cere-

brospinalis um den Nervus opticus und dem Rest des Zentral-

nervensystems unterbrochen ist. Dies führt u. a. zur Ausdeh-

nung der Opticus Nervenscheide. Die Pathogenese ist noch un-

klar. Unsere klinische Erfahrung lässt vermuten, dass OKS bei

Patienten mit primärer vaskulärer Dysregulation (PVD) gehäuft

auftritt. Wir beschreiben hier einen Patienten bei dem das OKS

sich unter Therapie mit einem Kalziumantagonisten zurückbil-

dete. Anamnese und Befund Ein 40-jähriger Patient wurde uns zu-

gewiesen mit Offenwinkelglaukom, PVD und Verdacht auf

OKS. Die echographische Untersuchung der Orbita bestätigte

die Erweiterung der Opticus Nervenscheide links. Therapie und

Verlauf Wegen PVD wurde eine Therapie mit Magnesium und

einem niedrig dosiertem Kalziumantagonisten (Amlodipin) be-

gonnen. Unter dieser Therapie hat sich das Gesichtsfeld deutlich

verbessert und der Durchmesser der Opticus Nervenscheide hat

sich normalisiert. Schlussfolgerungen Wir vermuten, dass das

OKS mit PVD assoziiert ist, und dass die Therapie von PVD sich

günstig auf ein OKS wirkt.

Optic nerve compartment syndrome: Reversibility under calcium

channel blockers

Background An optic nerve compartment syndrome (ONCS) is a

pathological condition in which cerebrospinal fluid is segregated

between the intracranial subarachnoid space and the subarach-

noid space surrounding the optic nerve, leading to extension of

the optic nerve sheath diameter. The pathogenesis is yet unclear.

We made the clinical observation that it occurs often in patients

with primary vascular dysregulation (PVD). Here we describe a

case with an ONCS that disappeared under a therapy with a cal-

cium channel blocker. History and Signs A 40 years old male pre-

sented with open angle glaucoma, PVD, and ONCS suspect.

The eye socket echography confirmed an extension of the optic

nerve sheath diameter left. Therapy and Outcome To treat the

PVD, the patient received magnesium and low dose of amlodi-

pine. The visual field markedly improved and the optic nerve

sheath diameter normalized. Conclusions We hypothesize that

ONCS can be related to PVD and a treatment of PVD also im-

proves the ONCS.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P22 [540] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P23 [600] Papillenschwellung und präretinale Blutung bei einem

Patienten mit myelodysplastischem Syndrom

Kochkorov A1, Bauer G1, Killer H1

1Kantonsspital Augenklinik, Aarau

Hintergrund Der Begriff myelodysplastisches Syndrom (MDS)

steht für eine Reihe von meist erworbenen klonalen Krankheiten

der hämatopoetischen Stammzellen mit heterogener klinischer

Präsentation. Anamnese und Befund Ein 16 jähriger Patient stellte

sich wegen einem grauen Flecks vor dem linken Auge vor. An-

sonsten bestanden keine Beschwerden, insbesondere kein

Schwindel und kein Fieber. Klinisch zeigte sich eine Papillen-

schwellung bds, eine präretinale Blutung vor der Makula mit re-

duziertem Visus (0.2) links und eine schwere Panzytopenie.

Therapie und Verlauf Der Patient wurde zur weiteren Abklärung in

die Kinderklinik überwiesen. Bis zur Diagnosesicherung erfolg-

ten Erythrozyten- und Thrombozytentransfusionen, worunter

sich eine Visusverbesserung links sowie Rücklauf des fundusko-

pischen Befunds bds. zeigten. Nachdem ein MDS vom Typ der

refraktären Zytopenie festgestellt wurde, erfolgte eine Stamm-

zelltransplantation. Seit über 1 Jahr besteht ein voller Visus links

sowie ein vollständig regredientes Fundusbefund bds. Schlussfol-

gerungen Bei unklaren Netzhautblutungen und / oder Papillen-

schwellung sollte eine hämatologische Grunderkrankung ausge-

schlossen werden. Bei MDS mit okulärer Beteiligung ist meis-

tens nur die Behandlung der Grunderkrankung genügend.

Optic disc swelling and preretinal hemorrhage in patient with

myeloblastic syndrome

Background The term Myelodysplastic Syndrome (MDS) is a set

of mostly acquired, rare congenital, clonal diseases of the hemat-

opoietic stem cells with heterogeneous clinical presentation. His-

tory and Signs A 16-year-old patient was presented due to a gray

spot in front of his left eye. Otherwise, he had no complaints, es-

pecially no dizziness and no fever. There was an optic disc swell-

ing of both eyes, a preretinal haemorrhage in front of the macula

with reduced visual acuity (0.2) of the left eye and pancytopenia.

Therapy and Outcome The patient was assigned into the children's

hospital for further clarification. Until the diagnosis was con-

firmed he got erythrocyte- and platelet- transfusions. Under this

therapy his visual acuity on the left eye begun to improve and the

funduscopic abnormalities started to reduce. After the refractory

cytopenia type of MDS was confirmed, a stem cell transplant

was performed. From that time on and for more than 1 year, he

has normal visual acuity and completely normal funduscopic

findings. Conclusions For unexplained retinal hemorrhages and

optic disc swelling an underlying hematological disease should

be excluded. Usually in MDS with ocular involvement is only the

treatment of the underlying disease sufficient.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters:S68

Post

ers

P26 annulliert / annulé

P27 [649] Spezieller Fall einer beidseitigen nicht-arteriitischen

anterioren ischämischen Optikusneuropathie

Nguyen T1, Killer H1

1Augenklinik, Kantonspital Aarau

Hintergrund Bei der Mehrheit der Patienten mit einer NAION

bleibt der Prozess einseitig. Die Pathogenese ist völlig unbekannt

Anamnese und Befund Ein 66-jähriger Mann mit einem BMI von

33,0 kg / m² präsentierte sich klinisch mit Kopfschmerzen, Seh-

minderung seit 7 Tagen ohne neurologische Symptome sowie Pa-

pillenödem mit unterem Gesichtsfelddefekt. MRI-tomogra-

phisch eine vertikale Septierung des betroffenen Sehnervs rechts.

Vor 3 Jahren wurde eine NAION links diagnostiziert. Therapie

und Verlauf Behandlung mit systemischer Kortison-Therepie (So-

lumedrol 125 mg pro Tag für 3 Tage), anschliessend Umstellung

auf orale Therapie und danach in 5-Tages-Schritten ausgeschli-

chen. Der Visus beträgt aktuell 20 / 30 rechts und Handbewe-

gungen links. Schlussfolgerungen MRI bei NAION zeigt in der

Regel keine morphologische Auffälligkeit. Bei ihm allerdings

zeigte der retrolaminäre Optikus-Anteil eine Kompartimentie-

rung durch ein fibröses Septum, welches den Sehnerv in einen

rechten und linken Anteil teilt. Es ist unklar, ob diese anatomi-

sche Anomalität eine protektive Funktion hatte oder sie kausal

mit der Erkrankung vergesellschaftet ist.

A special case of bilateral non arteritic anterior ischemic optic

neuropathy

Background NAION is unilateral in the majority of patients. Its

pathology is not fully understood. History and Signs A 66-year-old

male, body mass index 33.0 Kg / m² presented with a 7 day histo-

ry of headaches, blurred vision in the absence of additional signs

and symptoms and mild disc edema in the right eye. Goldmann

perimetry demonstrated an inferior field defect and in MRI a re-

markable compartmentation of the retrolaminar portion of the

involved optic nerve. NAION was diagnosed in his left eye three

years ago. Therapy and Outcome The patient was treated with sys-

temic corticosteroids Solumedrol 125mg i.v. per day, for 3 days.

Subsequently, the therapy was switched to oral corticosteroid

dose and then tapered to 5-day increments. The visual acuity is

currently 20 / 30 in the right eye and hand motion in the left eye.

Conclusions MRI in NAION is morphologically usually unre-

markable. In this patient however the retrolaminar part or the

optic nerve showed a compartmentation by a fibrous septum that

separated the right from the left part of the optic nerve. Wheth-

er this anatomical finding was protective from the process or

rather causal for the involvement of the second eye is not clear.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P25 [668] Variation saisonnière de la sensibilité rétinienne à la

lumière chez les adultes sains

Kourti P1, Münch M2, Collomb S1, Kawasaki A1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne, 2Universitätsklinik Charité, DE-Berlin

Introduction La rétine contribue à la transmission de signaux vi-

suels et au rythme circadien. L'influence de la durée du jour sur

la rétine semble être liée à la dépression saisonnière et à la réponse

à la photothérapie. La sensibilité rétinienne (cônes,bâtonnets, cel-

lules ganglionnaires à mélanopsine) a été evaluée via le réflexe pu-

pillaire à des stimuli lumineux en hiver et été. Matériel et métho-

des Les réponses pupillaires aux flashs bleu / rouge ont été testées

chez 20 adultes sains en janvier puis juillet à l'aide d'un pupillo-

mètre. Un questionnaire saisonnier a été complété. Résultats

L'amplitude de la contraction pupillaire était plus importante en

été, aussi bien en scotopique que en photopique. La réponse pu-

pillaire considérée comme un indicateur de la mélanopsine était

aussi plus importante en été en photopique. Le bien être subjectif

a montré une corrélation avec les réponses pupillaires en photo-

pique p<0.1 Conclusions La sensibilité rétinienne des cônes, bâ-

tonnets, mélanopsine est plus grande en été. Le spectre différen-

tiel de la sensibilité du système photoréceptif suggère que la lu-

mière ambiante est plus importante à l'adaptation qu'une compo-

sante spectrale donnée.

Retinal light sensitivity in healthy adults demonstrates seasonal

variation

Background The human retina processes light for visual function

and entrainment of circadian rhythms. Seasonal retinal changes

in daylength have been speculated to contribute to seasonal af-

fective disorder and response to phototherapy. We examined ret-

inal sensitivity as a function of seasonal light exposure by using

the pupil light reflex to assess retinal photoreception by rods,

cones and melanopsin containing retinal ganglion cells. Material

and Methods 20 healthy adults were tested during the shortest and

longest photoperiods. The daytime pupil responses to red / blue

stimuli were recorded using an automated pupillometer.A sea-

sonality questionnaire was completed. Results Pupil contraction

amplitudes to scotopic and photopic light stimuli were greater in

summer. The photopic post-illumination pupil response consid-

ered an indicator of melanopsin contribution, was also greater in

summer. Correlation analysis showed a positive trend between

subjective seasonality and photopic pupil responses (p<0.1).

Conclusions Retinal sensitivity of rods, cones and melanopsin was

greater in summer. The differential spectral sensitivity of the

photoreceptive systems suggests that ambient light is more im-

portant than a given spectral component for the adaptation.

Financial Interests: None

Grants: Velux Foundation

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ers

P29 [616] Sehscreening in der Stadt Zürich

Sturm V1, Heckmann J1, Wandernoth P1, Kunz A1, Steffen T1, Schmitt Oggier S1

1 Kantonsspital Augenklinik St.Gallen

Hintergrund In der Stadt Zürich werden im Rahmen der gesetz-

lich vorgeschriebenen Vorsorgeuntersuchungen (VU) durch den

Schulärztlichen Dienst (SAD) auch Sehfunktionen überprüft.

Die Resultate für das Schuljahr 2011 / 12 wurden retrospektiv

evaluiert. Material und Methoden Die VU erfolgen durch den

SAD in allen Kindergärten (KG) und öffentlichen Volksschulen

(4. und 8. Klassen). Dabei werden der monokulare Visus (Snellen

E-Haken) sowie die Stereopsis (TNO-Test) im Sinne einer Basis-

diagnostik erhoben. Ergebnisse Sehtests bei 7499 Kindern wur-

den durchgeführt. 1471 Kinder (55 %) im 1. und 619 Kinder

(48.4 %) im 2. KG sowie 201 Schüler (11 %) in der 4. und 211

Schüler (12.3 %) in der 8. Klasse zeigten Auffälligkeiten. Bei

33.7 % der Kinder, die daraufhin augenärztlich beurteilt wur-

den, zeigten sich amblyogene Faktoren. Schlussfolgerungen Das

Sehscreening durch den SAD erreicht einen Grossteil der Kinder

einer Altersstufe. Dabei zeigt die augenärztliche Nachsorge auf-

fälliger Kinder bei 1 / 3 amblyogene Faktoren. Im Zuge der Be-

mühungen um ein einheitliches Amblyopie-Screening kann das

Modell Zürich als Referenz dienen.

Vision screening in Zurich

Background In the city of Zurich vision screening is performed as

a part of the legally fixed preventive medical examinations by the

school medical services. We retrospectively evaluated the results

for the 2011 / 12 school year. Material and Methods Preventive

medical examinations by the school medical services are per-

formed in all kindergartens and in 4. and 8. grades of school. The

basic diagnostics consist of monocular visual acuity (Snellen E

chart) and stereopsis test (TNO test). Results Vision screening

was performed in 7499 children. 1471 first graders (55 %) and

619 second graders (48.4 %) as well as 201 pupils (11 %) in the 4.

and 211 pupils in the 8. school year school did not pass. In 33.7 %

of children, who had their follow-up performed by ophthalmolo-

gists an amblyogenic potential was found. Conclusions Vision

screening by the school medical services enrols most of the chil-

dren in one age group. Ophthalmological follow-up examina-

tions of the conspicuous children demonstrated amblyogenic fac-

tors in one third of them. In the efforts towards uniform ambly-

opia screening guidelines the Zurich model might serve as a ref-

erence.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P28 [589] Zahn- und Kieferfehlstellungen bei Patienten mit

kongenitaler Trochlearisparese

Sallmann R1, Jaggi G2, Enz T3, Sturm V4, Schätzle M1, Landau K2

1University of Zurich, Center of Dental Medicine, 2University Hospital Zurich, 3Cantonal

Hospital Lucerne, 4Cantonal Hospital St.Gallen

Hintergrund Zur Vermeidung von Diplopie nehmen Patienten

mit kongenitaler Trochlearisparese (KTP) eine Kopfneigung zur

Gegenseite ein. Gesichtsasymmetrien bei Kopfzwangshaltung

sind beschrieben. Wir untersuchten den Einfluss der Kopf-

zwangshaltung auf die dentale Okklusion. Material und Methoden

Deskriptive Kohortenstudie mit 10 KTP Patienten (3 weiblich, 7

männlich; Alter 51.7 (J) ±15.8, zwischen 19 und 69 (J)). Die Pa-

tienten wurden kieferorthopädisch untersucht. Vergleich der

präoperativen vertikalen, torsionellen und horizontalen Deviati-

onen (Harmswand Tangenten Methode) und der Stereopsis

(Lang-Test) mit den kieferorthopädischen Daten. Ergebnisse

Drei kieferorthopädische Parameter (Mili OK / Gesicht

(p=0.054), Overbite (p<0.05) und 6+6 ant (p<0.05)) korrelierten

signifikant oder als Trend mit orthoptischen Werten. Schlussfol-

gerungen In dieser Pilotstudie wurden drei kieferorthopädische

Parameter gefunden, die mit orthoptischen Werten bei Patienten

mit KTP korrelieren. Weitere Studien müssen zeigen, ob in Per-

sonen mit diesen kieferorthopädischen Werten häufiger konge-

nitale Trochlearisparesen zu finden sind.

Dental and orthodontic malposition in patients with congenital

superior oblique palsy

Background To avoid double vision patients with congenital supe-

rior oblique palsy (CSOP) tend to adopt a head tilt to the con-

tralateral side. Facial asymmetries as a consequence of a head tilt

have long been recognized. The aim of this study was to describe

the effect of habitual head tilt due to CSOP on dental occlusion.

Material and Methods The study was designed as a descriptive co-

hort study. 10 CSOP patients (3 female, 7 male; mean age 51.7

(y) ±15.8 SD, ranging from 19 to 69 (y)) underwent orthodontic

examination. Preoperative amounts of vertical, torsional and

horizontal deviation using Harms tangent screen and stereopsis

using a random dot test were compared with orthodontic find-

ings. Results Three orthodontic parameters (Mili OK / Face

(p=0.054), Overbite (p<0.05) and 6+6 ant (p<0.05)) were found

to correlate significantly or at least as trend with orthoptic pa-

rameters. Conclusions In this small study three orthodontic pa-

rameters could be found to correlate with orthoptic findings in

patients with CSOP. Further studies have to show whether in pa-

tients showing these orthodontic parameters CSOP can be found

more frequently.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters:S70

Post

ers

P33 [631] Reaktive anteriore Uveitis bei einem Kind mit

Meningokokkenmeningitis

Niederhauser N1, Müller L1, Thiel M1, Bochmann F1

1Augenklinik Kantonsspital Luzern

Hintergrund Neiseria meningitidis kann lebensbedrohliche Er-

krankung verursachen. Wir beschreiben den Fall einer Meningi-

tis-assoziierten reaktiven anterioren Uveitis bei einem immun-

kompetenten Kind. Anamnese und Befund Ein 7-jähriger sudane-

sischer Junge stellte sich notfallmässig mit Fieber und Apathie

vor seit 4 Tagen. Die Mutter bemerkte eine Trübung des rechten

Auges, welches eine unilaterale fibrinöse anteriore Uveitis ohne

Funduseinblick zeigte. Im Ultraschall waren keine Glaskör-

perinfiltrationen sichtbar. Therapie und Verlauf Eine Meningitis

wurde mittels Lumbalpunktion und Ultraschall der Meningen

diagnostiziert und die Therapie mit intravenösen Antibiotika

und Steroiden gestartet. Bei positiven Blutkulturen auf Neiseria

meningitidis wurde die Therapie mit Ceftriaxon allein 9 Tage

fortgeführt. Nach Ausschluss einer Endophthalmitis behandel-

ten wir die Uveitis mit topischen Steroiden und Atropin. Eine in-

travitreale Injektion von Vancomycin wurde evaluiert aber bei

schneller Regredienz der fibrinösen Membran innert 4 Tagen

nicht durchgeführt. Schlussfolgerungen Meningokokken-Me-

ningitis kann Ursache einer reaktiven anterioren Uveitis sein,

welche mit topischen Steroiden behandelt werden kann.

Reactive anterior uveitis in a child with meningococcal meningitis

Background Neiseria meningitidis can cause life-threatening dis-

eases. We describe an unusual case of reactive anterior uveitis as-

sociated with meningococcal meningitis in an immunocompe-

tent child. History and Signs A 7 month old Sudanese boy present-

ed in the emergency room with fever and apathy since 4 days. In

addition, the mother had noticed a cloudiness of the right eye,

which showed an unilateral fibrinous anterior uveitis. Fundusco-

py was impossible to perform. Ultrasound did not present signs

of vitreous infiltration. Therapy and Outcome Meningitis was diag-

nosed by lumbar puncture and meningeal ultrasound. Therapy

was started with intravenous antibiotics and steroids. After the

bloodcultures were positive for Neiseria meningitidis, the thera-

py was continued with Ceftriaxone for 9 days. Once an en-

dopthalmitis had been excluded, the uveitis was treated with top-

ical steroids and Atropine. Intravitreal injection of Vancomycin

had been evaluated but not performed after rapid resolution of

the fibrinous membrane within 4 days. Conclusions Meningococ-

cal meningitis can cause a reactive, non-infectious anterior uvei-

tis which may be treated with topical steroids alone.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P30 [610] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P31 [557] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P32 [656] Intraokulare Entzündungen bei Melanom-Therapie,

Fallserie und Review

Fierz F1, Meier F1, Chaloupka K1, Brunner D1, Böni C1

1Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

Hintergrund Bei metastasierendem Hautmelanom haben systemi-

sche (immunmodulatorische) Therapien eine wachsende Bedeu-

tung. Wir präsentieren Fälle intraokularer Entzündungen, die

während einer Melanom-Therapie aufgetreten sind. Patienten

und Methoden 1) 43-jähriger Mann mit bilateraler Uveitis anteri-

or, Papillenschwellung und choroidaler Beteiligung nach 4-wö-

chiger Therapie mit Ipilimumab.

2) 54-jähriger Mann mit bilateraler Uveitis anterior, Synechien,

milder Vitritis und retinaler Vaskulitis nach 6-monatiger Thera-

pie mit Nivolumab.

3) 57-jähriger Mann mit bilateraler Uveitis anterior, Synechien

und milder Vitritis unter Therapie mit Vemurafenib seit 6 Mona-

ten.

Alle Patienten haben gut auf lokale oder systemische Steroidgabe

angesprochen. In einem Fall wurde die systemische Therapie

aufgrund der Uveitis abgebrochen. Schlussfolgerungen Wie in der

Literatur beschrieben, können bei einer systemischen Melanom-

Therapie intraokulare Entzündungen auftreten, untere anderem

mit Vogt-Koyanagi-Harada-ähnlichem Bild (Fall 1). Allerdings

ist über die genauen autoimmunen Mechanismen und klini-

schen Implikationen noch wenig bekannt.

Melanoma therapy-associated intraocular inflammation,

case series and review

Background Systemic therapies, including use of immunomodu-

latory agents, are an emerging field of metastatic cutaneous mel-

anoma treatment. We describe the clinical presentation of uveitis

with coincident history of melanoma treatment. Material and Pa-

tients 1) 43-year-old male with bilateral anterior uveitis, vitritis,

disc swelling and choroidal lesions in angiography, onset 4 weeks

after initiation of Ipilimumab therapy.

2) 54-year-old male with bilateral anterior uveitis with synechiae,

mild vitritis and retinal vasculitis in angiography, diagnosed af-

ter a 6 months' Nivolumab treatment.

3) 57-year-old male with bilateral uveitis with synechiae and mild

vitritis whilst treated with Vemurafenib since 6 months.

All of the patients have shown good response to local or systemic

anti-inflammatory therapy. In one case, the systemic drug has

been discontinued after onset of uveitis. Conclusions As reported

by others, uveitis may occur in the setting of systemic treatment

for melanoma. A spectrum of uveitic presentations can be ob-

served, including Vogt-Koyanagi-Harada-like disease (case 1).

The exact mechanisms of autoimmunity in such situations and

their clinical implications need further evaluation.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters: S71

Post

ers

P35 [692] Description épidémiologique des sclérites traitées à

l'Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin

Vaudaux J1, Roemer S1, Guex-Crosier Y1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Introduction Les sclérites sont une des principales manifestations

oculaires des maladies systemiques. La presentation ophtalmolo-

gique et l'etiologie dependent des criteres demographiques. Maté-

riel et méthodes Nous decrivons l'epidemiologie des sclerites à

Lausanne. Tous les cas de sclerites etaient inclus, pour etudier

presentation clinique, traitement et etiologie. Résultats Nous rap-

portons 30 cas suivis depuis 4 annees consecutives. Nous avions

16 formes diffuses, 10 nodulaires, 4 posterieure et aucune necro-

sante (classification de Watson). 5 avaient une autre atteinte ocu-

laire simultanee. Le traitement principal etait la corticothera-

pie(11 per os, 16 topique) et 6 ont eu besoin d'un immunosup-

presseur. La premiere etiologie etait la polyarthrite rhumatoide.

La perte de vision etait la principale complication Conclusions A

cause de la severite et des complications potentielles liees aux ma-

ladies systemiques, nous effectuons un bilan exhaustif pour les

rechercher apres un diagnostic de sclerite. Dans certaines mala-

dies comme le Wegener, la perte d'acuite visuelle est plus

frequente. Les immunosuppresseurs sont alors requis.

Epidemiologic findings in scleritis treated in Jules-Gonin Eye Hospital

Background Scleritis is one of the main clinical manifestations of

systemic diseases in ophtalmology. Ocular features and etiologies

depends on demographic characteristics. Material and Methods

We describe epidemiologic findings in Lausanne. All the cases of

scleritis were included to study clincal presentations, treatment

and etiologies. Results We report 30 cases followed fo 4 consecu-

tive years. We used the Watson's classification. 16 of them were

diffuse scleritis, 10 nodular, none necrotising and 4 posterior. 5

had an other ocular manifestation associated with. The main

treatment was corticotherapy(11 oral,16 topic) and 6 needed an

immunosuppressive complementary drug. The most frequent

etiology was rheumatoid arthritis. Decrease in vision was the

main complication. Conclusions Because of the severity and po-

tential general complications associated with systemic diseases,

we do a large assesment after the ocular diagnosis of scleritis.

With some systemic diseases, like GPA, decrease of visual acuity

is more often present. Immunosuppressive drugs are necessary in

these cases.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P34 [684] Uvéite et PCA : un test rapide et simple en vue d'une prise

en charge optimisée

Roquelaure D1, Chronopoulos A1, Axmann S1, Souteyrand G1, Thumann G1

1HUG Dpt of Ophthalmology Geneva

Introduction Certains aspects cliniques dans les uvéites doivent

faire évoquer une possible infection. Notre but : Evaluer l'apport

diagnostique de la PCA pour des cas ciblés. Matériel et méthodes

Etude rétrospective sur 6 mois. Critères d'inclusion : uvéite anté-

rieure et / ou postérieure, avec au moins un critère parmi : hyper-

tonie, récidive d'étiologie incertaine, ou vitrite dense empêchant

l'accès au FO. Réalisation systématique d'un bilan adapté et

d'une PCA avec PCR virus famille Herpès et Toxoplasmose. Cri-

tère de jugement principal : Sensibilité de la PCR. Résultats

Douze patients (15 yeux) inclus : 5 yeux avec hypertonie, 9 uvéites

récidivantes, et 3 hyalites denses. Sensibilité de la PCR : 46.7 %.

Quatre patients avaient une uvéite antérieure unilatérale hyper-

tone virale (3 CMV, 1 HSV) ; 3 une panuvéite avec vitrite dense

(2 toxoplasmoses, 1 EBV). Conclusions Un dépistage ciblé selon

certains critères cliniques pourrait améliorer la sensibilité de la

PCA dans les uvéites infectieuses.

Uveitis and paracentesis: A fast and simple test with a view to

optimize care

Background Certain clinical aspects of uveitis may indicate a pos-

sible infectious origin. The aim of this retrospective study is to

evaluate the diagnostic value of the anterior chamber tap in tar-

geted relevant cases. Material and Methods We reviewed the med-

ical files of relevant cases of the last 6 months. Inclusion criteria:

anterior and / or posterior uveitis with at least one of the follow-

ing: ocular hypertension, recurrence of inflammation of uncer-

tain etiology, or dense vitritis preventing funduscopy. Adapted

check-up and PCR analysis of the anterior chamber tap for her-

pes viruses and toxoplasmosis were performed. Primary end-

point : sensitivity of PCR. Results Twelve patients (15 eyes) were

included of which 5 eyes with ocular hypertension, 9 recurrent

uveitis, and 3 dense vitreous opacifications. The sensitivity of

PCR was 46.7 %. Four patients presented unilateral anterior hy-

pertensive uveitis with viral origin (3 CMV, 1 HSV), 3 had panu-

veitis with dense vitritis (2 toxoplasmosis, 1 EBV). Conclusions

Certain clinical aspects may correlate with best results of the an-

terior chamber tap after thorough clinical consideration.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P37 [690] Die perineurale Infiltration: früh und doch zu spät

Chaloupka K1 1University Hospital Zurich

Hintergrund Plattenepithelcarcinome können perineural infiltrie-

ren und sich als Fazialisparese oder Motiliätsstörung ohne radio-

logische Zeichen manifestieren, wodurch fälschlicherweise pri-

mär eine vaskuläre oder infektiöse Genese vermutet wird. Der

Irrtum wird oft erst nach mehreren Monaten klar, wenn die In-

filtration bereits fatale Folgen erreicht hat. Material und Methoden

Wir stellen sechs Patienten (43 – 83 jährig) mit perineuraler Infil-

tration im Augenbereich vor. Drei Patienten (2 Männer / 1 Frau)

wiesen eine Fazialisparese auf. Bei drei weiteren Patienten zeigten

sich okuläre Motilitässtörung, Ptose oder diffuse Kopfschmer-

zen als Erstmanifestationen. Ergebnisse Es verstrichen durch-

schnittlich 2 Jahre vor weiteren klinischen oder radiologischen

Zeichen mit bioptischer Diagnosestellen der perineuraler Infilt-

ration. Dies teilweise auch trotz aktiver Suche. Drei der sechs Pa-

tienten verstarben innert 12 Monaten nach Diagnosestellung

trotz maximaler Therapie. Schlussfolgerungen Die perineurale

Infiltration wird trotz frühen Symptomen spät diagnostiziert, –

mit fatalen Folgen.

Perineural infiltration: Early, yet too late

Background Perineural invasion due to squamous carcinoma can

manifest as paralysis in the eye and lid area. Lacking radiological

proof, vascular or infectious reasons are suspected. The error is

revealed only several month later with deadly consequences.

Material and Methods We present six patients aged 43 – 83-y-o

with perineural infiltration of the eye area. Three patients

showed a facial palsy, three other suffered of ptosis, further paral-

ysis or headache. Results Diagnostic was delayed on avarage for 2

years before further clinical or radiological signs showed and mo-

tivated histological proof of perineural infiltration, even when

actively search for at a early stage. Three of six patients died 12

month after diagnosis dispite maximized therapy. Conclusions

Perineural invasion in the eye area shows often early signs, yet di-

agnosis is often delayed with fatal consequences.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P36 [561] Neues Verfahren der plastischen Evisceratio zur

Rekon struktion eines motilen Bulbus

Arendt P1, Gerding H1

1Augenzentrum Klinik Pallas Olten

Hintergrund Häufig zeigt sich sowohl nach Enucleatio als auch

Evisceratio bulbi postoperativ eine ästhetische Einschränkung

durch eine reduzierte Motilität von Bulbusresten und Prothesen

aufgrund der veränderten Wirkansätze der Augenmuskeln.

Anam nese und Befund Wir führten erstmalig bei einem 59-jähri-

gen Patienten mit Atrophia bulbi nach Zentralvenenverschluss,

multiplen okulären Eingriffen und final absolutem Sekundär-

glaukom eine plastische Evisceratio durch. Therapie und Verlauf

Nach Evisceratio des Uveatraktes wurden radiäre Keilexzisionen

zwischen den Augenmuskeln angelegt, ein Kugelimplantat (Ci-

bis) in den Skleralsack eingebracht und die Schnitte adaptiert. Es

folgte ein Verschluss der Skleraöffnung durch Spendersklera so-

wie eine Deckung durch Tenon und Bindehaut. Der rekonstru-

ierte Bulbus und die angepasste Prothesenschale zeigten eine gu-

te Motilität. Schlussfolgerungen Die von uns konzipierte plasti-

sche Evisceratio stellt sich als ein geeignetes neues Verfahren dar,

um die Prothesenversorgung mit nahezu vollständigem Motili-

tätsumfang zu erzielen, weil hierbei ein sphärischer Bulbus und

damit eine physiologische Augenmuskelfunktion erhalten bleibt.

Novel technique of plastic evisceratio for reconstruction of a mobile

bulbus

Background Frequently, enucleatio or evisceratio bulbi show in-

sufficient esthetic results due to reduced motility of residual ocu-

lar tissue or implants as a consequence of unphysiological func-

tion of ocular muscles. History and Signs Plastic evisceratio was

performed in a 59-year-old male with atrophia bulbi after central

retinal vein occlusion, multiple surgical interventions and abso-

lute secondary glaucoma. Therapy and Outcome After evisceratio

of the uveal tract radial cuniforme resections of sclera were per-

formed between the four recti, a spherical implant (Cibis) was in-

serted into the scleral sack and the radial incisions adapted. The

remaining anterior scleral gap was closed by donor sclera and

covered by tenon and conjunctiva. The reconstructed bulbus and

the adjusted prosthesis presented excellent motility postopera-

tively. Conclusions The novel technique of plastic evisceratio ap-

pears to be an excellent approach in order to achieve an efficient

anatomical reconstruction of a bulbus with nearly a full range of

motility.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P39 [669] Obstruction des voies lacrymales de drainage et leucémie

lymphoïde chronique (LLC)

Parvin P1, Obéric A1, Moulin A1, Hamedani M1

1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin Lausanne

Introduction Les obstructions du canal lacrymo-nasal peuvent

etre primitives ou secondaires a une pathologie inflammatoire,

tumorale ou traumatique. Matériel et méthodes Nous avons re-

trospectivement revu les resultats de biopsies systematiques du

sac lacrymal, realisees lors de nos dacryocystorhinostomies par

voie endonasale entre 2004 et 2014. Résultats Nous avons re-

trouve 3 cas de LLC.Il s'agissait de 3 femmes agees de 64 a 82 ans

dont 2 etaient connues pour LLC. Conclusions Les pathologies tu-

morales peuvent etre responsables de l'obstruction de voies la-

crymales de drainage.La LLC est une neoplasie chronique carac-

terisee par un nombre eleve de lymphocytes circulants,necessitant

ou non un traitement systemique en fonction de l'activite de la

maladie. En cas de dacryocystite chronique, et presence de cel-

lules lymphoides sur la biopsie,la question est de savoir si l'infil-

trat lymphoïde represente une localisation de la LLC, cause de

l'obstruction,ou s'il s'agit d'un afflux de lymphocytes circulants

sur une dacryocystite d'une autre origine.Cette distinction est es-

sentielle pour permettre a l'hemato-oncologue de choisir l'atti-

tude therapeutique optimale.

Nasolacrimal duct obstruction and chronic lymphoid leukemia (CLL)

Background Nasolacrimal duct obstructions could be primary or

secondary, due to trauma, tumors or inflammatory diseases.

Material and Methods We have retrospectively analyzed the results

of lacrimal sac biopsy done during our endonasal dacryocystorhi-

nostomies performed between 2004 and 2014. Results We found

3 cases of CLL. There were 3 females aged from 64 to 82 years

old. Two of them had the diagnosis of CLL before surgery.

Conclusions These cases illustrate that tumoral diseases could be a

source of nasolacrimal duct obstruction. CLL is a chronic disease

marked by a high number of circulating lymphocytes in the

blood, requiring or not systemic therapy depending on diseases

activity. In case of chronic dacryocystitis, and presence of lym-

phoid cells on the biopsy specimens, it is essential to understand

if the lymphoid infiltration represents a new location of CLL,

and the cause of the obstruction, or is a deposit of circulating

lymphocytes on the site of dacryocystitis. This distinction is im-

portant in terms of therapeutic options for the hemato-oncolo-

gist.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P38 [652] Funde im Tränensack

Frimmel S1, Chaloupka K1

1Augenklinik USZ Zürich

Hintergrund Die häufigsten Ursachen für postsaccale Tränen-

wegsstenosen sind chronische Entzündungen und posttraumati-

sche Fibrosierung. Wir zeigen andere mögliche Aetiologien auf.

Oft findet sich eine atypische Anamnese. Material und Methoden

Fünf Patienten wurden aufgrund von Epiphora vorstellig. Bei vi-

ern wurde eine externe und bei einer eine endonasale Dacryo-

cystorhinostomie durchgeführt und intraoperativ Material aus

dem Tränensack gewonnen. Ergebnisse Bei einer 69-jährigen

Frau entdeckte man bei der präoperativen Abklärung eine CLL

und im Tränensack ein B-Zell-Lymphom. Bei einer 83-jährigen

Patientin fand man 8 Jahre nach Erstdiagnose eine bis dato in

Remission befindliche CLL. Eine 66-jährige Patientin willigte

nach 10 Jahren nur zur endonasalen DCR ein. Eine klebrige

Masse wurde aus dem Tränensack entfernt. Die Histologie pos-

tulierte eine IgG4 assoziierte Erkrankung, was im Blut bestätigt

werden konnte. Eine 27-jährige Patientin wies ein solitäres Fib-

rom auf und ein 43-jähriger Mann Dacryolithe. Schlussfolgerun-

gen Bei atypischer Anamnese lohnt sich eine Tränensackexplora-

tion mit Biopsieentnahme.

Discoveries in the lacrimal sac

Background The main reason for distal lacrimal sac occlusion is

chronic inflammation and posttraumatic fibrosis. We present

other aethologies, often associated with an atypical history. Mate-

rial and Methods Five patients presented with epiphora. An exter-

nal dacryocystorhinostomy was performed in four and in one

case from endonasal. Intraoperative material was gained out of

the lacrimal sac. Results During preoperative evaluation, a CLL

was discovered in a 69 year-old woman and eventually a B-cell-

lymphoma in the lacrimals sac. A 83 year-old female patient was

first diagnosed with CLL 8 years ago and while considered to be

in remission, we found the CLL in the lacrimal sac. A 66 year-old

woman agreed after 10 years of history on only having an endo-

nasal DCR. A gluey mass was found in the lacrimal sac and his-

tology postulated an IgG4 associated disease that could be con-

firmed in the blood. A 27 year-old patient had a solitary fibroma

and a 43 year-old man dacryoliths. Conclusions With an atypical

history, It is worth to do an exploration of the lacrimal sac with

acquisition of a biopsy.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P41 [689] Récidive d’un lymphome folliculaire conjonctival bilatéral

après radiothérapie à basse dose

Cotting-Bodmer S1, Moulin A1, Herbort C2, Ketterer N3, Betz M3, Pica A3,

Schalenbourg A1

1Hôpital ophtalmique Jules-Gonin, 2COS Centre Lausanne, 3Bois-Cerf Clinic Lausanne

Introduction En 2013, le groupe de Stanford a suggéré une radio-

thérapie à basse dose 2x2 Gy pour le traitement des lymphomes

orbitaires primaires, rapportant aucune récidive au sein de champ

irradié dans 27 yeux (stade IE-iV). Patient et méthodes Une dame

de 59 ans présentait une blépharo-conjonctivite papillaire bilaté-

rale chronique. Une biopsie a diagnostiqué un lymphome follicu-

laire de grade I-II. Le bilan d’extension était négatif. Résultats

Une photon-thérapie de 2x2 Gy a été suivie d'une nette régres-

sion des follicules tarsales à 3 mois, avec une récidive clinique à 9

mois dans le champ d'irradiation. Nous avons fait une radiothé-

rapie complémentaire de 14x1.8 Gy des 2 orbites. Conclusions

Après une réponse partielle initiale, notre premier cas traité par

radiothérapie à basse dose a présenté une récidive bilarérale après

9 mois dans le champ d'irradiation, incitant à la prudence quant

à ce protocole pour des lymphomes obitaires primaires.

Recurrence of bilateral conjunctival follicular lymphoma after

low-dose radiation therapy

Background In 2013, the Stanford Group suggested a low-dose ra-

diation therapy (2x2 Gy) for primary orbital lymphoma, having

observed no in-treatment field relapses in 27 eyes (stage IE-IV)

after a median follow-up of 26 months. We applied this protocol

in a case of bilateral conjunctival follicular lymphoma grade I-II.

History and Signs A 59-year-old lady presented a bilateral chronic

papillary conjunctivitis initially presumed to be allergic. A biop-

sy subsequently led to the diagnosis of follicular lymphoma.

General check-up was negative. Therapy and Outcome A conjunc-

tival photon therapy of 2x2 Gy led to a clear regression of the tar-

sal follicles after 3 months, incomplete resolution after 6 months

and a clinical bilateral relapse after 9 months within the treat-

ment field. A second orbital radiation therapy (14x1.8 Gy) has

been performed. Conclusions After an initial partial response, our

first case treated with low-dose radiation therapy had bilateral re-

lapse within the treatment field after 9 months, inciting to cau-

tion in applying this protocol in primary orbital lymphoma.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P40 [550] Fraser-Syndrom

Brunner D1, Gerth-Kahlert C1, Steindl K2, Zweier M2, Chaloupka K1

1Augenklinik UniversitätsSpital Zürich, 2Institut für Medizinische Genetik Universität Zürich

Hintergrund Fraser-Syndrom ist ein seltenes autosomal rezessiv

vererbtes Fehlbildungssyndrom. Ein Neugeborenes mit Krypt-

ophthalmus und weiteren Fehlbildungen wird vorgestellt.

Ana mnese und Befund Ein 2-monatiges Neugeborenes wurde mit

dem klinischen Verdacht eines Fraser-Syndroms zur augenärztli-

chen Beurteilung zugewiesen. Es bestanden ein kompletter

Kryptophthalmus links und weitere Fehlbildungen. Der klini-

sche Verdacht eines Fraser-Syndroms konnte molekulargenetisch

bestätigt werden. Therapie und Verlauf Aufgrund des zunehmen-

den «Exophthalmus» wurde im Alter von 9 Monaten eine Evisze-

ration mit Implantation eines 20mm-Silikon-Implantats links

durchgeführt. Eine weitere okuloplastische Korrektur ist in den

folgenden Lebensjahren schrittweise geplant. Schlussfolgerungen

Okuläre Fehlbildungen sind eines der Hauptkriterien des Faser

Syndroms. Die okuloplastische Rehabilitation bei komplettem

Kryptophthalmus stellt eine Herausforderung dar. Verschiedene

Optionen werden diskutiert.

Fraser Syndrome

Background Fraser syndrome is a rare genetic disorder with an au-

tosomal-recessive pattern of inheritance. A newborn with cryp-

tophthalmos and other malformations is presented. History and

Signs A 2-months-old infant has been referred with suspected

Fraser syndrome for ophthalmological evaluation. A complete

cryptophthalmos and other malformations were noted. The clin-

ical suspicion of Fraser syndrome has been confirmed by molec-

ular-genetic detection. Therapy and Outcome Due to an increasing

"Exophthalmos" an evsiceration and implantation of a silicon

implant on the left side was performed at an age of 9 months.

Further step-wise oculoplastic corrections are planned during

the next years. Conclusions Ocular malformations are one of the

major disgnostic criteria of Fraser syndrome. The oculoplastic re-

habilitation in case of a complete cryptophthalmos is challeng-

ing. Several options will be discussed.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P43 [612] Récidive de retinoblastome sur la pars plicata : la pointe de

l’iceberg

Gaillard M1, Beck-Popovic M2, Houghton S1, Stathopoulos C1, Potic J1, Moekli R1,

Munier F1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne, 2ORL, CHUV University of Lausanne

Introduction Le rétinoblastome (RB) est une tumeur rétinienne

qui se limite en général à l’ora serrata. Son extension au-delà de

cette structure démontre une grande agressivité de la maladie et

survient lors d’envahissement massif. Matériel et méthodes Toutes

des lésions périphériques dépassant l’ora serrata sont systémati-

quement examinées par un UBM. Résultats Un petit foyer de ré-

cidive s’est développé sur la pars plicata dans 3 yeux de 3 patients

atteint de RB (unilatéral N=1, bilatéral N= 2) dont la saillie me-

surait 1.81 mm dans le 1er cas, 2.27 mm dans le 2ème et 2.63 dans

le dernier cas. L’UBM a montré respectivement un ensemence-

ment à la surface du corps ciliaire, une invasion supraciliaire et

un envahissement de la chambre postérieure. Une brachythérapie

a été appliquée associée à des injections de Melphalan intra-vi-

tréennes (cas 1 et 3) ou intra-camérulaires (cas 3). L’évolution a

été favorable sans récidive après 20, 86 et 11 mois. Conclusions Les

invasions de la pars plicata sont difficiles à détecter. Malgré leur

aspect anodin, elles peuvent signaler une atteinte plus diffuse.

L’UBM s’est révélé indispensable pour évaluer l’extension tumo-

rale et ajuster le traitement selon les structures envahies.

Recurrent retinoblastoma on the pars plicata: The tip of the iceberg

Background Retinoblastoma (RB) is a retinal tumor habitually

delimited by the ora serrata. Extension beyond this structure oc-

curs with massive involvement and is an indication of more

agressive disease. Material and Methods All peripheral lesions ex-

tending beyond the ora serrata are systemmatically investigated

by UBM. Results A recurrence was observed on the pars plicata in

3 eyes of 3 patients with RB (unilateral N=1, bilateral N= 2),

measuring 1.81mm in height in case 1; 2.27mm in case 2 and

2.63 mm in case 3. UBM revealed seeding on the surface of the

ciliary body in the first case, supraciliary invasion in the second

and invasion of the posterior chamber in the third. All cases re-

ceived brachytherapy associated with melphalan injections, in-

travitreal in eyes 1 and 3 and intracameral in case 3. Outcome

was favorable with no relapse after 20, 86 and 11 months respec-

tively. Conclusions Pars plicata involvement is difficult to detect

and deceptively insignificant as it may indicate more diffuse tu-

moral invasion. UBM has become indispensable in the evalua-

tion of tumor extension and structures involved in order to apply

appropriate treatment.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P42 [641] Submakuläre Melanommetastase als klinische

Erstmanifestation?

Fischbacher P1, Trachsler S1

1Augenklinik Kantonsspital Aarau

Hintergrund Oft machen sich am hinteren Pol gelegene, primäre

Aderhautmelanome durch okuläre Beschwerden bemerkbar, be-

vor Metastasen symptomatisch werden. Es ist andererseits selten,

dass bei einem metastasierenden Melanom eine Metastase in die

Choroidea die ersten klinischen Symptome verursacht. Anamnese

und Befund Ein 31-jähriger Patient berichtete nach einer Thai-

landreise bei einem Augenarzt über Sehbeschwerden am rechten

Auge. Fundoskopisch zeigte sich eine minime Prominenz der

Makula mit wenig Pigmentverschiebung. Der Visus betrug 1.0,

oranges Pigment oder subretinale Flüssigkeit waren nicht vor-

handen. Therapie und Verlauf 3 Wochen später kam es zu einem

Bewusstseinsverlust (GCS 11). Das MRI zeigte multiple Läsio-

nen im Hirnparenchym sowie Raumforderungen in der Lunge

und Leber. Der Visus betrug Handbewegungen. Fundoskopisch

zeigte sich ein 4 mm dicker hyperpigmentierter subretinaler Tu-

mor mit einer Netzhautablösung über 3 Quadranten mit Maku-

la off. Eine Palliativtherapie wurde eingeleitet. Schlussfolgerun-

gen Ein primäres Aderhautmelanom kann trotz initial minima-

len Befunden und diskreter Symptomatik einen verheerend ra-

schen Verlauf zeigen.

Submacular melanoma metastasis as initial clinical manifestation?

Background It is quite common that primary choroidal melano-

mas of the posterior pole present ocular symptoms before meta-

static disease developes. It is uncommon however, that in meta-

static disease, melanoma metastasis to the choroid presents as in-

itial chief complaint. History and Signs A 31-year- old patient re-

ported a slightly impaired vision within days after a short stay in

Thailand. Fundus changes were then described as being subtle

pigmentary changes and a minimal prominence by a private

practioner. No orange pigment, no subretinal fluid and a correct-

ed visual acuity of 1.0. Therapy and Outcome 3 weeks later vision

dropped fast and significantly concurrent with increasing head-

ache, nausea and a reduced GCS of 11. MR imaging showed

multiple lesions across the cerebrum and extensive metastasis to

liver and lung. Vision on our bedside visit was down to hand

movements. Fundus examination showed a 4 mm thick hyper-

pigmented subretinal tumor with a macula off retinal detache-

ment involving three quadrants. Start of palliative therapy.

Conclusions Primary choroidal melanoma can present with sud-

den but minimal initial symptoms and findings but with devas-

tating speed in progression.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P45 [552] Subkutanes Granuloma anulare am Orbitarand kann eine

Dermoidzyste imitieren

Rothenbuehler S1, Obermann E2, Itin P3, Goldblum D1

1Augenklinik Universitätsspital Basel, 2Institut für Pathologie, Universitätsspital Basel, 3Dermatologie, Universitätsspital Basel

Hintergrund Das Granuloma anulare (GA) ist eine dermatologi-

sche Krankheit mit kreisförmig angeordneten Hautknoten. Die

subkutane Ausprägung ist eine seltene Unterform, die haupt-

sächlich Kinder betrifft. Bei periorbitaler Lokalisation eines GA

kommt es häufig zur Fehldiagnose durch seine Ähnlichkeit mit

einer Dermoidzyste. Anamnese und Befund Ein 9-jähriges Mäd-

chen stellte sich mit einem indolenten subkutanen Knoten am

temporalen Orbitarand ohne Entzündungszeichen vor. In der

Anamnese wurde von einem langsamen Wachstum über mehre-

re Wochen berichtet, gelegentlicher Rötung und leichter Verlage-

rung nach temporal und inferior. Therapie und Verlauf Mit der

Verdachtsdiagnose Dermoidzyste erfolgte eine Exzisionsbiopsie.

Histopathologisch zeigte sich ein Granulom mit fibrinoider Ne-

krose, passend zu GA. Schlussfolgerungen Periorbital lokalisiertes

GA bei Kindern ist äusserst selten und führt häufig zu Fehldiag-

nosen. In der Behandlung einer primären Läsion ist eine Exzisi-

onsbiopsie nützlich. Bei sekundären Läsionen kann eine Spont-

anregression abgewartet werden. GA muss in die Differenzialdi-

agnose bei periorbitalen Knoten eingeschlossen werden.

Subcutaneous granuloma anulare at the orbital rim mimicking

dermoid cyst

Background Granuloma anulare (GA) is a dermatologic condition

with skin nodules arranged in an annular pattern. Its subcutane-

ous presentation is rare and mostly affects children. Periorbital

GA is often misdiagnosed due to its presentation resembling a

dermoid cyst. History and Signs A 9-year-old girl presented with

an indolent nodule in the subcutis of the superotemporal orbital

rim, without signs of inflammation. The lesion had been grow-

ing slowly over several weeks, with an occasional faint redness

and a minor extension in the temporal and inferior direction to

the current location. Therapy and Outcome An excisional biopsy

was performed with the provisional diagnosis of a dermoid cyst.

Histopathological workup revealed a granulomatous process

with fibrinoid necrosis consistent with GA. Conclusions Periorbi-

tal GA is an exceedingly rare condition often misdiagnosed in

children. Management with an excisional biopsy of the primary

lesion is useful. In secondary lesions a spontaneous regression

can be expected. GA has to be included in the differential diag-

nosis of a periorbital lump.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P44 [694] Melanomes de l’uvée rétino-invasifs après traitement par

protons : série de cas

Moulin A1, Zografos L1, Schalenbourg A1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction Le mélanome de l'uvée rétino-invasif est rare, se dé-

veloppant à partir du corps cilaire avec envahissement diffus de

la rétine et du nerf optique, sans invasion de la choroïde adja-

cente. Matériel et méthodes Analyse rétrospective des cas des mé-

lanomes de l'uvée après tt. par protons dans notre institution.

Résultats Sur un total de 229 mélanomes irradiés, 3 cas étaient ré-

tino-invasifs. Les tumeurs étaient situées dans le corps ciliaire.

Les raisons de l'énucléation étaient glaucome néovasculaire (n=2)

et masse papillaire (n=2). Une infiltration diffuse de la rétine et

du nerf optique par des cellules épithélioïdes a été identifiée dans

tous les cas. La survie après énucléation fut de 11 mois dans un

cas (métastases). Conclusions Le mélanome rétino-invasif est une

tumeur agressive survenant dans environ 1 % des cas. La crois-

sance plane, diffuse et périphérique de la tumeur primaire contri-

bue aux difficultés du traitement.

Retino-invasive uveal melanoma after proton therapy:

A clinico-pathologic case series

Background Retino-invasive uveal melanoma is a very rare pheno-

type, arising from the ciliary body and invading the retina and

optic nerve, without adjacent choroidal involvement. Material

and Methods Retrospective clinico-pathologic case review at the

Jules -Gonin Eye Hospital. Results Since 1984, following proton

therapy for uveal melanoma, 229 enucleations have been per-

formed. 3 cases were retino-invasive (M / F ratio: 2 / 1; age:

57 – 79). The tumors were localized in the ciliary body and / or

peripheral choroid. Indication for enucleation was neovascular

glaucoma (n=2) and / or suspicion of a papillary mass (n=2). The

time from irradiation to enucleation ranged from 32 to 148

months. A diffuse retinal infiltration by epithelioid cells and in-

vasion of the optic nerve could be identified in all cases. Survival

after enucleation, available in one patient, was only 11 months

(metastatic disease). Conclusions Retino-invasive uveal melanoma

is an aggressive variant, present in about 1 % of cases. The flat,

diffuse and peripheral growth of the initial tumor contributes to

the challenges in the management of these cases, ultimately lead-

ing to retinal and optic nerve invasion.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P47 [567] Verknöcherte Phthisis bulbi: Entstehung und Pathologie

anhand einer Kasuistik

Zahiti K1, Meyer P1, Goldblum D1

1Universitätsspital Augenklinik Basel

Hintergrund Wir berichten über eine 53-jährige Patientin mit

Phthisis bulbi am rechten Auge nach unbekanntem Trauma in

der Kindheit. Anamnese und Befund Die Patientin hatte seit Jah-

ren Schmerzen, einen Nulla-Lux-Status am rechten Auge, rezidi-

vierende follikuläre Konjuktivitiden, eine Sicca-Symptomatik

und eine Bandkeratopathie. Therapie und Verlauf Das schmerz-

hafte Auge wurde enukleiert und die histopathologische Unter-

suchung des Bulbus ergab eine Phthisis bulbi mit ausgedehnter

Verknöcherung und Verschwartung des gesamten Subretinal-

raums, eine totale Windblütenamotio und einen totalen Kam-

merwinkelblock bei breiter Goniosynechie. Über der Choroidea

lag eine im gesamten Augeninneren bis zum Ziliarkörper rei-

chende kugelige dicke Schale aus spongiösem Knochen. Schluss-

folgerungen Dem retinalen Pigmentepithel wird im Entstehungs-

prozess von intraokulären Verknöcherungen und Verschwartun-

gen eine zentrale Rolle zugeschrieben. Anhand der präsentierten

Kasuistik soll die pathophysiologische Entwicklung von intra-

okulären Kalizifikationen unter Berücksichtigung der aktuellen

Literatur diskutiert werden.

Calcified phthisis bulbi: Development and pathology on the basis of a

case history

Background We present the case of a 53-year-old female patient

with phthisis bulbi on the right eye as a result of an unknown

trauma in childhood. History and Signs The patient had had a

painful, nulla-lux-status on the right eye for many years, recur-

rent follicular conjunctivitis, sicca symptoms and a band kera-

topathy. Therapy and Outcome The painful eye was enucleated and

the histopathological report showed a phthisis bulbi with exten-

sive calcification and callosity of the overall subretinal space, a

total retinal detachment as well as a total angle-closure next to

wide goniosynechia.There was a globular thick shell of spongy

bone on the choroid throughout the eye s interior reaching cili-

ary body. Conclusions The retinal pigment epithelium has a cen-

tral role in the development process of intraocular calcifications

and callosities. On the basis of our case report the pathophysio-

logical development of intraocular calcifications should be dis-

cussed in due consideration of the current literature.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P46 [640] Imagerie multimodale de deux tumeurs bénignes

de la rétine

Trojman C1, De Ancos E1, Zographos L1, Munier F1, Guex-Crosier Y1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction L’hamartome astrocytaire de la rétine est une tu-

meur bénigne rare associée à la maladie de Bourneville dans 50 %

des cas. L’hypertrophie congénitale de l’épithélium pigmentaire

est une tumeur bénigne, isolée ou associée à une polypose adéno-

mateuse familiale. Patient et méthodes L'association de ces 2 tu-

meurs a été découverte chez une jeune adulte de 25 ans, présen-

tant un scotome centrale de l'oeil droit. Résultats Les critères de

la maladie de Bourneville ne sont pas remplis. L’OCT retrouve

des kystes dans la couche pléxiforme externe et l'angiographie ré-

vèle la présence d’une hypervascularisation anarchique juxtapa-

pillaire intratumorale à l’œil droit. Conclusions L'hamartome as-

trocytaire isolé juxtapapillaire, richement vascularisé est respon-

sable de poussées exsudatives localisées rapidement régressif ne

nécessitant pas de traitement. Cette association tumorale est dé-

crite ici, pour la 2e fois dans la littérature.

Multimodal imaging of two benign tumors

Background Retinal astrocytic hamartoma and congenital hyper-

trophy of the retinal pigment epithelium are benign and rare tu-

mors type. Half the cases of the astrocytic hamartoma, present

additionally with tuberous sclerosis. Congenital hypertrophy of

the retinal pigment epithelium can be isolated or multiple when

associated with familial adenomatous polyposis. History and Signs

The co-existence of these two tumor types was observed in a 25

year old female, presenting a central scotoma in her right eye.

Therapy and Outcome Arguments was not filled to set the diagno-

sis of tuberous sclerosis. OCT measures showed the presence of

cystic gaps in the outer plexiform layer and angiography indicat-

ed intratumoral anarchic juxtapapillary vessels in her right eye.

Conclusions Isolated juxtapapillary astrocystic hamartoma tu-

mour, which is richly vascularized, can be responsible for minor

localized exudative leaks which quickly resolve without require

treatment. This is the second case in the literature describing the

coexistence of these tumour types.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P49 [655] Editer un allèle muté avec CRISPR / Cas9 pour les maladies

génétiques oculaire autosomique dominantes

Courtney D1, Maurizi E1, Atkinson S1, Moore J1, Richoz O1, Allen E2,

Leslie Pedrioli D2, McLean I2, Nesbit A1, Moore T1

1University of Ulster Ireland, 2University of Dundee Scotland

Introduction Type II Clustered Regularly Interspaced Short Pa-

lindromic Repeats (CRISPR) / CRISPR-associated nuclease 9

(Cas9) est prometteur pour la modifcation de gène afin de blo-

quer un gène mutant. Cette méthode a un grand potentiel pour

le treatment des maladies oculaires autosomique dominantes.

Matériel et méthodes Nous avons identifié une methode non-sens

dans KRT12 qui cause le syndrome de Meesman et résulte en la

formation d'un nouveau PAM (Protospacer Adjacent Motif).

293 cellules ont été co-transfectées avec un plasmide exprimant

Cas9, un sgRNA adjacent au PAM et un rapporteur luciférase

contenant le type sauvage ou le mutant KRT12. Subséquem-

ment, le plasmide Cas9 / sgRNA a été injecté dans le stroma cir-

nén d'une souris humanisée model MECD. Résultats Nous avons

été capable de démontrer une puissante et spécifique diminution

de l'expression de la luciférase dans les cellules tranfectées avec le

mutant KRT12 alors que le type sauvage KRT12 n'était pas di-

minué. In vivo, le clivage gène spécifique de l'allèle mutant

KRT12 a été détecté. Conclusions Cette étude démontre le poten-

tiel d'une approche thérapeutique basé sur CRISPR / Cas9 pour

les mutations oculaires formant un PAM dominant négatif.

Developing mutant allele-specific CRISPR / Cas9 gene editing for

dominant-negative genetic eye disease

Background Type II Clustered Regularly Interspaced Short Palin-

dromic Repeats (CRISPR) / CRISPR-associated nuclease 9 (Cas9)

holds great promise for gene editing to disrupt mutant genes for

permanent treatment of dominant genetic eye disease. Target rec-

ognition by the nuclease requires the juxtaposition of a 3bp ngG

Protospacer Adjacent Motif (PAM) and a 20bp guide sequence

(sgRNA). Material and Methods We identified a missense mutation

in KRT12 that causes Meesmann CD and results in the forma-

tion of a novel PAM. 293 cells were co-transfected with plasmid

vectors expressing Cas9 and a sgRNA adjacent to the PAM and

luciferase reporter constructs containing either wild-type or mu-

tant KRT12. Subsequently, Cas9 / sgRNA plasmid was injected

into the corneal stroma of a humanized mouse model of MECD.

Results We were able to demonstrate potent and specific knock-

down of luciferase expression in the cells transfected with mutant

KRT12 while wild-type KRT12 was unaffected. In vivo, gene-

specific cleavage of the mutant KRT12 allele was detected in

mouse cornea. Conclusions This study demonstrates the potential

for CRISPR / Cas9-based therapeutic approaches for PAM form-

ing dominant-negative mutations in eye disease.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Medical Research Council, UK, and Fight for Sight, UK,

(1450 / 1)

P48 [614] OCT en face en oncologie oculaire

Zografos L1, Schalenbourg A1

1HOJG, Lausanne

Introduction L’OCT « en face », est une nouvelle technique d’ima-

gerie. L’objectif de cette étude pilote, est de définir l’apport po-

tentiel de cette technique d’investigation en oncologie oculaire.

Matériel et méthodes Evaluation statistique de 42 cas de tumeurs

de la choroïde (naevi, mélanomes de petite taille et hémangiomes)

par OCT « en face » Résultats La structure interne des naevi en

OCT « en face » est homogène dans toutes les profondeurs. Sa ré-

flectance diminue dans la partie centrale de la tumeur (sections

de 80 et 130 millimicrons). Les mélanomes plats de la choroïde

comportent des limites supérieures aux limites ophtalmosco-

piques. Les limites du soulèvement séreux de la rétine, dans l’en-

semble des cas, ont été mieux définies par OCT « en face » Conclu-

sions L’OCT « en face » procure une imagerie qui contribue au

diagnostic, améliore le suivi de l’évolution des tumeurs et contri-

bue à une meilleure planification d’une irradiation circonscrite.

En face OCT in Ocular Oncology

Background En Face OCT is a new imaging technique. This pilot

study explored the added value of this investigative technique

with regard to the diagnosis and treatment planning of choroidal

tumors. Material and Methods A statistical analysis was performed

of 42 choroidal tumor cases (nevi, small melanomas and heman-

giomas) imaged by En Face OCT. Results The internal structure

of choroidal nevi on En Face OCT is homogenous at every depth.

Reflectance is high within the 30 micron sections, diminishing

progressively towards the center of the tumor at 80 microns, and

lowering even further at 130 microns. Flat choroidal melanomas

present a homogenous internal structure. Their borders appeared

to be more extended on En Face OCT than ophthalmoscopical-

ly. The limits of the serous retinal detachment were, independent

from the tumor diagnosis better defined on En Face OCT.

Conclusions En Face OCT in ocular oncology procures images

that contribute to the differential diagnosis, improve the quality

of follow-up before and after conservative treatment and help to

plan circumscribed irradiation.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P51 [543] Wiederholte intrastromale Injektionen mit Voriconazol bei

der Behandlung resistenter Pilzkeratiden

Guber I1, Majo F1

1Jules Gonin Eye Hospital University of Lausanne

Hintergrund Ziel der Studie war es, die Wirksamkeit intrastroma-

ler Voriconazol Injektionen bei der Behandlung resistenter Pilz-

infektionen zu überprüfen. Material und Methoden Insgesamt

wurden drei konsekutive Patienten (2 Frauen, 1 Mann) mit gesi-

cherter Pilzkeratitis (2 Candida, 1 Fusarium) in diese Studie ein-

geschlossen. Die Patienten wurden mit wiederholten intrastro-

malen Injektionen mit Voriconazol (50μm / 0.1mL) behandelt.

Ergebnisse Das Durchschnittsalter der Patienten betrug 56 Jahre.

Ein Patient nach DSAEK und unter topischer Streoidtherapie

entwickelte eine Candidakeratitis. Die übrigen 2 Patienten ent-

wickelten eine KL-assozierte Pilzkeratitis. Im Durschnitt wur-

den 5 Injektionen durchgeführt, im Abstand von 3 Tagen. Bei al-

len Patienten war die Behandlung (d.h. wiederholte Injektionen

und Abkratzen der Hornhaut) erfolgreich. Schlussfolgerungen In-

trastromale Injektionen scheinen eine sichere und effektive Opti-

on bei der Behandlung resistenter Pilzkeratiden (sogar bei Fusa-

rium Keratitis) zu sein.

Repeated intrastromal voriconazole for recalcitrant fungal keratitis:

A case series

Background To evaluate the efficacy of treating deep recalcitrant

fungal keratitis with intrastromal voriconazole injections. Materi-

al and Methods Three patients (2 female and 1 male) with culture

proven fungal keratitis (2 Candida, 1 Fusarium) were included in

this study. The patients were treated with repeated intrastromal

voriconazole (50μm / 0.1mL). Results The mean age of the pa-

tients was 56 years. One patient after DSAEK and under topical

steroid therapy developed a Candida keratitis. The other two pa-

tients had a contact lens associated fungal keratitis. Mean injec-

tions performed was 5. The patients were injected every 3 days.

This technique associated with repeated corneal scrapping was

efficient to cure all these cases. Conclusions Target delivery of

voriconazole by repeated intrastromal injections seems to be an

effective and safe way to treat recalcitrant fungal keratitis, even

in Fusarium keratitis.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P50 [686] Subepitheliale mikrozystische korneale Veränderungen

unter der Therapie von Kadcyla bei Brustkrebs

Feledi K1, Montali M1, Trachsler S1, Dishy A1

1Augenklinik Kantonspital Aarau

Hintergrund Medikamente können zu morphologischen Kornea-

veränderungen führen. Wir berichten von einer Patientin mit

kornealen Ablagerungen unter der Therapie von Kadcyla bei

Brustkrebs. Anamnese und Befund Eiene 45-jährige Brustkrebs Pa-

tientin bemerkte nach zwei Zyklen adjuvanter Chemotherpie mit

Kadcyla (ein Kombinationspräparat aus HER2 Antikörper und

zytotoxischem mikrotubulären Inhibitor) eine plötzliche beidsei-

tige Sehverschlechterung. Die Refraktionswerte zeigten eine ver-

stärkte Myopisierung mit verändertem Astigmatismus, unter den

neu korrigierten Refraktionswerten ein Visus von 20 / 20. Die

Spaltlampenuntersuchung zeigte bilaterale korneale subepithelia-

le mikrozystische ringförmige Ablagerungen. Therapie und Verlauf

Fünf Wochen nach Sistieren von Kadcyla zeigte sich eine Norma-

lisierung der Rafraktionswerte, zehn Wochen später vollständig

regrediente Hornhautverhältnisse. Schlussfolgerungen Unser Fall

zeigt korneale Veränderungen unter der Therpie von Kadcyla,

welche nach Absetzen der Therapie vollständig zurückbildeten.

Unseres Wissens nach gibt es in der Literatur keinen Fall von kor-

nealen Nebenwirkungen unter Kadcyla.

Subepithelial white microcystic corneal changes by Kadcyla breast

cancer therapy

Background Medicaments can cause corneal changes. We report

about a patient with bilateral microcystic corneal deposits under

the treatment of Kadcyla, a new chemotherapy drug for HER2-

positive breat cancer. History and Signs A 45-year old female with

HER2-positive breast cancer started an adjuvant chemotherapy

called Kadcyla, an anti HER2 monoclonal antibody combined

with a microtubular inhibitor. After two cycles she noticed

changes in her vision. At the eye exam the visual acuity reached

20 / 20 bilateral, but the refraction showed a myopic shift with

astigmatism compared to her old refraction values. The slit lamp

exam showed white corneal subepithelial microcystic deposits

both sides in a centripetal form. Therapy and Outcome After con-

sulting with the oncologist the therapy was stopped. In the fol-

lowing five weeks the refraction returned to the original values,

ten weeks later all the changes disappeared, the cornea revealed

clear again. Conclusions In this case we found corneal changes due

to chemotherapy with Kadcyla, reversible after its discontinua-

tion. In the literatuer this kind of side effect of Kadcyla has not

been published yet.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P53 [602] Établir le cross-linking (CXL) de la cornée chez la souris :

analyse biomécanique

Hammer A1, Kling S1, Boldi M2, Richoz O1, Tabibian D1, Hafezi F1

1Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva, 2Research Center for Statistics,

University of Geneva

Introduction Mesurer la réponse biomécanique de cornées de sou-

ris avant et après un CXL. Matériel et méthodes 54 souris mâles

C56 / BL de 5 semaines ont été divisées en 14 groupes. Les para-

mètres du CXL ont étés adaptés à la cornée de souris. La concen-

tration de riboflavine à été augmentée (0.1 à 0.5 %) et la fluence

des UV réduite (0.09 à 5.4 J / cm2). Après sacrifice, les caractéris-

tiques élastiques et viscoélastiques bioméchanique des cornées a

été analysée avec un extensomètre et un support spécifiquement

développé pour la cornée de souris. L'analyse statistique consiste

en des tests de T et des modèles mathématiques spécifiques.

Résultats Tous les groupes traités par CXL ont montré une diffé-

rence significative avec les groupes contôles. l'analyse "stress-

strain" a confirmé la plus part des comparaisons faites avec l'ana-

lyse "stress-relaxation" mais était moins sensible. Conclusions

Nous avons établis les mesures des modifications biomécha-

niques associées au CXL chez la souris. Ceci nous permettra dans

le future d'utiliser des organismes transgéniques pour explorer les

voies moléculaires du CXL.

Establishing corneal cross-linking in mice: Biomechanical analysis

Background To measure the biomechanical response before and

after UV corneal cross-linking in murine corneas. Material and

Methods Young male C56 / BL mice (n=54) were divided into 14

groups. Standard CXL parameters were adapted to the anatomy

of the mouse cornea. The riboflavin concentration was increased

or the fluence decreased. Virgin and riboflavin-only control

groups were used for comparison. Mice were sacrificed and the

corneas were harvested and 2D biomechanical testing was per-

formed using a customized corneal holder and a commercial

stress-strain extensometer. Statistical analysis was performed us-

ing t-tests and specific mathematical models fitted to the experi-

mental stress-strain and stress-relaxation data. Results All CXL

treatment groups showed a significant difference compared to

their control groups. Stress-strain analysis confirmed most com-

parison done with stress-relaxation, but was less sensitive to

changes induced by CXL. Conclusions In this study, we per-

formed CXL in the murine cornea and successfully established

the measurement of the biomechanical changes associated to

CXL. This will allow, in future studies, the use of transgenic or-

ganisms to elucidate the molecular pathways of corneal cross-

linking.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: MD-PhD fellowship grant, SNF, application n°151475

P52 [599] Analyse UPLC de la concentration stromale de riboflavine

lors de CXL epi-off et epi-on

Hammer A1, Rudaz S2, Guinchard S2, Kling S1, Hafezi F1

1Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva, 2School of Pharmaceutical Sciences,

University of Geneva

Introduction Evaluer la diffusion de la riboflavine dans le stroma

cornéen après imprégnation de différentes formulations pour le

cross-linking épithélium-off et épithélium-on. Matériel et mé-

thodes 28 cornées de lapins in-vivo ont été utilisées: 18 cornées

désépithélialisées puis imprégnées avec des formulations epi-off,

8 cornées imprégnées avec une formulation epi-on et un épithé-

lium intact et 2 cornées non-traitées contôles. Les cornées ont en-

suite été prélevées et préparées pour l’analyse UPLC (ultra perfor-

mance liquid chromatography). Résultats Des formulations au

stroma, la quantité de matière des différents composés de ribofla-

vine a diminué de 1 à 2 log et nous avons observé une inversion

des proportions relatives de la riboflavine et de ses isomères phos-

phatés. Conclusions L’inversion des concentrations des composés

riboflavine dans le stroma pourrait être expliquée par l’électroné-

gativité des isomères phosphatés repoussés plus fortement par les

protéoglycans du stroma. L'effet observé pourrait être utilisé

pour le développement de formulations de riboflavine plus adap-

tées.

UPLC analysis of stromal riboflavin concentrations in epi-off and

epi-on corneal cross-linking (CXL)

Background To investigate the diffusion of different riboflavin

compounds into the corneal stroma after soaking with various

commercially available riboflavin formulations for epithelium-

off («epi-off») and epithelium-on («epi-on») corneal cross-linking

(CXL). Material and Methods 28 in-vivo rabbit corneas were used:

corneas were either de-epithelialized and soaked with epi-off ri-

boflavin formulations or corneas were soaked with an epi-on ri-

boflavin formulation while leaving the epithelium intact. Un-

treated corneas (n = 2) served as control. After treatment, corne-

as were excised and prepared for UPLC (Ultra Performance Liq-

uid Chromatography) analysis. Results From the formulations to

the stroma, the chemical amount of riboflavin compounds de-

creased by 1 to 2 log and we observed an inversion between ribo-

flavin and riboflavin phosphate isomers relative proportions.

Conclusions The inversion of riboflavin compounds in the stroma

might be explained by a stronger electronegativity of the phos-

phate isomers leading to a stronger repulsion by the corneal pro-

teoglycans. The observed effect might be used to design more ef-

ficient future riboflavin formulations.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: MD-PhD fellowship grant, SNF, application n°151475

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P55 [596] Optimierung der UV-Quervernetzung (CXL) in dünnen

Hornhäuten

Kling S1, Hammer A1, Tabibian D1, Richoz O1, Agarwal A2, Jacob S2, Hafezi F1

1University of Geneva, 2Dr. Agarwal’s Eye Hospital and Eye Research Center

Hintergrund Wir untersuchen Unterschiede zwischen dünnen

und dicken Hornhäuten bezüglich Sauerstoffverfügbarkeit, UV-

Bestrahlung und osmotischem Druck um aktuelle CXL Proto-

kolle für dünne Hornhäute zu verbessern. Patienten und Methoden

25 Mäuse- und 38 Schweineaugen wurden in 5 Gruppen aufge-

teilt und behandelt: Standard CXL, Kontaktlinsen-unterstütztes

CXL (CACXL), CXL nach Hornhautschwellung, Kontaktlin-

sen-Kontrolle und Riboflavin-Kontrolle. Unmittelbar nach der

Behandlung wurden biomechanische Tests durchgeführt (Span-

nungsrelaxation bei 0.6 MPa und Spannungs-Dehnungs-Mes-

sung) und viskoelastische Parameter bestimmt. Ergebnisse Stan-

dard CXL war am widerstandsfähigsten; vorherige Hornhaut-

schwellung und CACXL reduzierten den G∞ Modul um 6 %

bzw 15 – 20 %. Sauerstoffreduktion verringerte den G∞ Modul

um 14 – 15 %. Reduktion der absorbierten UV-Energie verrin-

gerte den G∞ Modul um 5 – 34 %. Schlussfolgerungen Dünne

Hornhaut haben eine höhere Sauerstoffverfügbarkeit, was poten-

tiell die Wirksamkeit von CXL erhöht. Klinische Protokolle für

dünne Hornhäute sollten dementsprechend angepasst werden.

Optimizing UV cross-linking protocols for thin corneas

Background To evaluate basic differences between thin and thick

corneas with respect to oxygen, UV fluence and osmotic pressure

in order to improve current CXL protocols for thin corneas. Pati-

ents and Methods Freshly enucleated murine (N=25) and porcine

(N=38) eyes were used to study 5 groups: standard CXL, con-

tact-lens assisted CXL (CACXL), CXL after corneal swelling,

contact lens control and riboflavin control. Immediately after

CXL, corneas were subjected to biomechanical testing, includ-

ing pre-conditioning, stress-relaxation at 0.6 MPa and stress-

strain extensiometry. A Prony series was fitted for viscoelastic

characterization. Results Standard CXL was biomechanically

most efficient; prior corneal swelling and CACXL reduced the

G∞ modulus by 6 % and 15 – 20 %, respectively. Oxygen-reduc-

tion decreased the G∞ modulus by 14 – 15 %. Reduction of the

amount of absorbed UV-energy decreased the G∞ modulus by

5 – 34 %. The amount of absorbed UV-energy was more impor-

tant in porcine than in murine corneas. Conclusions Thin corneas

have a higher oxygen availability, which potentially increases the

efficacy of CXL. Clinical protocols for thin corneas should be re-

vised to take advantage of this finding.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Castier Foundation, Gelbert Foundation

P54 [581] Biomechanische Festigkeitsänderung nach Hornhaut-

quervernetzung (CXL) mit gepulster UV-Bestrahlung

Kling S1, Richoz O1, Hammer A1, Tabibian D1, Hafezi F1

1University of Geneva

Hintergrund Gepulste UV-Bestrahlung verhindert die unzurei-

chende Sauerstoffversorgung der Hornhaut während CXL. Hier

vergleichen wir die biomechanische Festigkeit von gepulstem

und kontinuierlichem CXL Patienten und Methoden In 25

Schweinehornhäuten wurde das Epithel entfernt und Riboflavin

während 30 Minuten aufgetragen. Danach folgte UV-Bestrah-

lung mit: 30 mW / cm2 für 1s-ein 1s-aus während 8 Minuten

(Gruppe I), 100 mW / cm2 für 10ms-ein 990ms-aus während 11

Minuten (Gruppe II), 9 mW / cm2 kontinuierlich während 10

Minuten (Gruppe III), 3 mW / cm2 kontinuierlich während 30

Minuten (Gruppe IV). Gruppe V wurde nicht bestrahlt und

diente als Kontrolle. Die Spannungsrelaxation bei 0.6 MPa, so-

wie die Spannungs-Dehnungs-Kurve bis zu 5.7 MPa wurden ge-

messen. Ergebnisse Die Relaxationsspannung in den Gruppen

I-V war 398, 402, 397, 441 und 364 kPa. Signifikante Unter-

schiede wurden zwischen den Gruppen I-II und Gruppe IV

(p<=0.006) und zwischen den Gruppen I-II und Gruppe V

(p<=0.017) gefunden, nicht aber zwischen den Gruppen I-II und

Gruppe III (p>=0.732) Schlussfolgerungen Gepulstes CXL und

kontinuierlich-beschleunigtes CXL hatten dieselbe Wirkung,

waren aber beide dem Standard CXL unterlegen.

The effect of pulsed UV corneal cross-linking (CXL) on corneal

biomechanics

Background Pulsed UV irradiation aims at overcoming insuffi-

cient tissue oxygenation during accelerated CXL. We compared

the biomechanical effect of pulsed and standard continuous pro-

tocols. Patients and Methods Corneas of 25 porcine eyes were de-

epithelialized and riboflavin was instilled for 30 minutes, prior

to UV-irradiation: Group I received 30 mW / cm2 in 1s-on 1s-off

intervals during 8 minutes. Group II received 100 mW / cm2 in

10ms-on 990ms-off during 11 minutes. Group III received

9 mW / cm2 continuously during 10 minutes. Group IV received

3 mW / cm2 continuously during 30 minutes. Group V was not

irradiated and served as control. Corneas were cut into 2 strips

and subjected to pre-conditioning, stress-relaxation at 0.6 MPa

and stress-strain testing up to 5.7 MPa. Results Stress resistance

in groups I-V was 398, 402, 397, 441 and 364 kPa, respectively.

Significant differences were found between groups I-II and

group IV (p<=0.006) and between groups I-II and group V

(p<=0.017), but not between groups I-II and group III (p>=0.732).

Conclusions Pulsed CXL and continuous accelerated CXL had

the same effect, but were both inferior to standard CXL.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: Castier Foundation, Gelbert Foundation

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ers

P57 [664] Medikamenteninduzierte Hornhautdekompensation durch

topisch angewandte lokalanästhetische Augentropfen

Miller M1, Früh B1

1Augenklinik Inselspital Bern

Hintergrund Topisch angewandte Anästhetika sind toxisch für

das korneale Epithel. Ein chronischer Missbrauch kann sogar zu

einer sterilen Hornhautulzeration führen. Wir beschreiben einen

seltenen Fall, bei dem es zu einem kompletten Verlust des Horn-

hautendothels durch Oxybuprocainhydrochlorid kam. Anamne-

se und Befund Ein 60-jähriger Patient zeigte bei der Spaltlampen-

untersuchung bilaterale Epitheldefekte im Bereich der inferioren

Hälfte der Hornhaut – begleitet von Hornhautödem und Desce-

metfalten. Dieser Befund wurde durch eine Überdosis an lokal-

anästhetischen Augentropfen verursacht. In der Nachbehand-

lungszeit blieb die Sehschärfe aufgrund von auftretenden korne-

alen Trübungen und Schwellung irreversibel gering. Therapie und

Verlauf Daraufhin wurde eine perforierende Keratoplastik durch-

geführt. Histopathologisch konnte der Verdacht einer Horn-

hautalteration mit einem kompletten Hornhautendothelverlust

bestätigt werden. Schlussfolgerungen Exzessiver Missbrauch von

lokalanästhetischen Augentropfen schädigt nicht nur Hornhau-

tepithel sondern auch das Endothel, welches im Extremfall sogar

komplett geschädigt werden kann.

Corneal decompensation after overuse of local anaesthetic eye drops

Background Topical anesthetics are toxic for the corneal epitheli-

um, and a chronic use can lead to a sterile corneal ulceration. We

describe what we believe is a rare case of corneal decompensation

in both eyes, which is related to an endothelium loss due to over-

use of oxybuprocain hydroclorid. History and Signs A 60-year-old

male showed bilateral large epithelial defects in the lower half of

his cornea accompanied by corneal oedema and descemet folds

after using anesthetics drops in an uncontrolled manner. During

the follow-up, visual acuity remained low due to irreversible stro-

mal oedema and opacification. Therapy and Outcome Perforating

keratoplasty was performed in the left eye. The histology re-

vealed a complete loss of the corneal Endothelium. Conclusions

Excessive use of local anaesthetic eye drops is not only toxic for

the epithelium but also for the endothelium, potentially leading

to an irreversible endothelial cell loss.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P56 [607] Orbitale Myositis nach Streptokokkeninfekt

Kóth A1, Todorova M1

1University of Basel

Hintergrund Die orbitale Myositis ist eine heterogene Gruppe an

Krankheiten charakterisiert durch eine Entzündung der EOM .

Wir zeigen 2 Beispiele einer orbitalen Myositis nach vorangegan-

genem Streptokokkeninfekt. Anamnese und Befund P1:28j mit

s. 3d Lidschwellung, Rötung, Bulbusbewegungsschmerz. BC-

VA: 1,0, OU, Motilität: o.B, RAPD. VBA: periorbitales Ödem,

Proptosis, OS. BH-Injektion über dem EOM-Ansatz, OU. Sono:

Verdichtung der MRM,MRS / MLP,OS. Streptokokkenangina

vor 2 Wo. P2:13j mit binokulären DB,Proptosis,Kopfschmerzen

BCVAcc: OD=0.2, OS=0.8, OS: Proptosis 4 mm, Hebungs / Ad-

ductioneinschränkung. VBA: Lidschwellung, follikuläre Kon-

junktivitis, BH-Injektion über dem EOM-Ansatz, OUSono:

Verdichtung der MRM, MRI, MRL, OU. Streptokokkenangina

vor 3 Wo. Therapie und Verlauf P1:Augmentin 625 mg 3x / d, Korti-

son i.v. P2: Rocephin 4g 1d,2g / 7d,Unter Kortison Th: Rezidive

bis MTX-StartLabor: Anti-Streptolysin-AK (+). Schlussfolgerun-

gen Bei bestehender idiopathische EOM Myositis sollte ein mög-

liches Poststreptokokken-Infektsyndrom in Betracht gezogen

werden.

Post-streptococcal orbital myositis. Report on two cases

Background Orbital myositis is a heterogeneous group of disorders

characterized by inflammation of exraocular muscles (EOM)

usually without any identifiable cause. We report on two cases of

orbital myositis following post-streptococcal inflammation.

History and Signs P1: A 28-y : 3d lid swelling, redness, pain on

eye movement. BCVA: 1,0, OU, motility: normal, no RAPD. An-

terior segment: periorbital oedema, proptosis, OS. Conjunctiva:

swelling at EOM insertions, OU. Ultrasound: EOM swelling:

MRM, MRS / MLP, OS. Streptococcal angina: 2 weeks ago. P2:

A 13-y : binocular diplopia, proptosis, and left-sited headache.

BCVAcc: RA=0.2, LA=0.8, 4 mm proptosis, OS, limitation in el-

evation- / adduction, OS. Anterior segment: lid swelling, follicu-

lar conjunctivitis, swelling at EOM insertions. Sono: EOM swell-

ing: MRM, MRI, MRL, OU. Streptococcal angina: 3 weeks ago.

Therapy and Outcome P1: Augmentin 625mg Tab 3x / d

P2: Rocephin i.v. 4g 1d, 2g / 7d P1&P2: Cortison. P2: no recov-

ery until MTX 15 mg / wk Lab.findings: anti-streptolysin AB

Conclusions In cause of EOM idiopathic myositis a poststrepto-

coccal inflammatory syndrome should be excluded.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P59 [630] Un cas de fonte cornéenne avec perforation managé avec

CXL et transplantation de cornée retardée

Richoz O1, Pazo E2, Moore T2, Moore J1

1Royal Victoria Hospital IRL-Belfast, 2University of Ulster Ireland

Introduction Le management des melting infectieux cornéen avec

perforation est difficile à cause du risque important de complica-

tion post greffe causé par l’organisme infectieux ou l’inflamma-

tion. En arrêtant le melting, le cross-linking du collagen (CXL)

est un outil potentiel pour retarder ou prevenir une greffe de cor-

née. Patient et méthodes Ce case report décrit une patiente de 56

ans souffrant d’un melting total de la cornée d’une perforation

traité avec un total de 3 CXL durant 3 semaines. Le CXL a été

capable de stopper le melting et de prévenir une autre perfora-

tion. Durant 3 semaines la patiente a eu un traitement intensif

d’antibiotiques et 2 jours avant la greffe un treatment anti-in-

flammatoire avec prednisolone 80 mg / j. Résultats 5 jours (le

6.03.15) après la greffe la cornée est claire sans signe d’infection,

inflammation ou rejet. Conclusions Le CXL est un précieux atout

dans le management des perforations oculaire en prévenant une

perforation et en stabilisant la cornée.

A case of a corneal melting with perforation managed with CXL and

delayed corneal transplantation

Background The management of infectious corneal melting with

perforation is challenging due to the high risk of corneal graft

complication related to the infectious organism or the inflamma-

tion. By arresting the melting, collagen cross-linking (CXL) pro-

vides a potential tool to either delay or prevent the requirement

for corneal grafting. History and Signs This report describes a 56

years old patient suffering from a complete infectious corneal

melt and perforation treated with a total of 3 CXL during 3

weeks. The CXL was able to arrest the melting process and pre-

vent further perforation. During 3 weeks the patient had inten-

sive antibiotic treatment and 2 days before the graft an anti-in-

flammatory treatment with prednisolone 80mg / day . Therapy

and Outcome Five days (on 6.03.15) after corneal graft the cornea

was clear without sign of infection, inflammation or rejection.

Conclusions CXL offers a valuable adjunctive treatment option for

the management of ocular perforation by preventing corneal

melting and stabilising the cornea.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P58 [632] Octafluoropropan-Endotamponade nach Descemet

membran-Endothel-Keratoplastik (DMEK)

Reinshagen H1, Gerding H1

1Augenzentrum Klinik Pallas Olten

Hintergrund Bei Dehiszenz der Lamelle nach DMEK muss In der

frühen postoperativen Phase eine erneute Luftinstillation erfol-

gen. Zur Verbesserung der Adhäsion wurde ein Gemisch aus Oc-

tafluoropropan und Luft (12 % C3F8 / 88 % Luft) als Endotam-

ponade verwendet. Material und Methoden Bei 44 pseudophaken

Augen von 41 Patienten mit Fuchs-Dystrophie oder Endothelde-

kompensation wurde eine DMEK durchgeführt. Die ersten 8

Augen erhielten reine Luft und die folgenden 36 Augen 12 %

C3F8 als Endotamponade. Alle Patienten erhielten eine basale

Iridektomie und mussten postoperativ eine 24-stündige strenge

Rückenlage einhalten. Ergebnisse Bei einer mittleren Nachbeob-

achtungszeit von 7.6 Monaten klarten 43 von 44 Hornhäute in-

nerhalb von 8 Wochen komplett auf. Die Re-Bubbling-Rate sank

von 50 % mit reiner Luft auf 6 % mit 12 % C3F8 (p=0.007). Vi-

susentwicklung und Endothelzellverlust waren in beiden Grup-

pen vergleichbar. Schlussfolgerungen Die Re-Bubbling-Rate

kann mit der Verwendung von 12 % C3F8 ohne negative Aus-

wirkungen gesenkt werden.

Octafluoropropane endotamponade after Descemet Membrane

Endothelial Keratoplasty (DMEK)

Background Dislocation of the grafted lamella affords re-bub-

bling during early postoperative care. In order to achieve a long

lasting stabilization of the graft, a mixture of 12 % C3F8 and

88 % air) was used. Material and Methods DMEK was performed

in 44 consecutive pseudophacic eyes of 41 patients with Fuchs

endothelial dystrophy or endothelial decompensation. The first

8 eyes received air and the following 36 eyes received 12 % C3F8

as intracameral endotamponade at the end of surgery. A basal ir-

idectomy was performed in 7 o’clock position of all eyes during

early surgery. All patients had to keep a supine position for 24

hours. Results Median follow-up time overall was 7.6 months. All

corneas but one cleared up within eight weeks. Re-bubbling rate

decreased from 50 % with pure air instillation in comparison to

6 % with C3F8 endotamponade (p=0.007). Recovery of visual

acuity and endothelial cell loss did not differ significantly be-

tween both groups. Conclusions The rate of necessary re-bubbling

after DMEK could significantly be reduced by the use of 12 %

C3F8 without negative impact.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P61 [597] La distribution de la riboflavine est indépendante de la

position

Salmon B1, Wuarin R1, Richoz O1, Tabibian D1, Hafezi F1

1Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva

Introduction PACK-CXL (Chromophore photoactive pour les ke-

ratites infectieuses) pourra potentiellement être applique dans les

salles de consultations en utilisant des lampes a fente. La position

assise a-t-elle un effet negatif sur la distribution corneenne de la

riboflavine ? Matériel et méthodes 13 cornées de cochons ont ete

excisees d’yeux recoltes de l’abattoir local. Les cornées ont été ex-

posees à une solution isoosmolaire de riboflavine 0.1 % pendant

30 minutes puis rincees au NaCl . Le groupe experimental a ete

place verticalement pendant 30 (n=4) ou 60 minutes (n=8). Le

groupe controle a ete garde horizontal pendant 60 minutes (n=8).

Résultats La difference de concentration en riboflavine entre les

parties superieure et inferieure des cornees verticales, par rapport

aux cornees horizontales, est de 3 % apres 30min (p=8E-4) et de

7 % apres 60 min (p=4E-5). Conclusions Notre etude montre donc

que la variation de la répartition de riboflavine dans la cornee

verticale est cliniquement negligeable, meme apres 60 minutes.

La position assise du patient pendant les traitements de PACK-

CXL n’aura donc pas d’effet clinique sur la repartition de la ribo-

flavine.

Riboflavin distribution is position-independent

Background PACK (Photoactivated chromophore for infectious

keratitis)-CXL to treat corneal infections and CXL to treat cor-

neal ectasia will soon become available in consultation rooms us-

ing modified slit lamps. Would gravity affect the riboflavin dis-

tribution in the cornea of a patient in the upright position? Mate-

rial and Methods Thirteen Corneas were excised from pig eyes

harvested in the local abattoir, and subsequently exposed to

0.1 % isoosmolaric riboflavin solution for 30 min, and thorough-

ly rinsed. Experimental group: corneas were mounted vertically

for 30 (n=4) and for 60 min (n=8). Control group: corneas were

kept horizontal for another 60 min (n=8). Results The difference

in fluorescence between the upper and lower corneal stroma of

vertically-mounted corneas when compared to horizontal con-

trols was 3 % after 30 min (p=8E-4), and 7 % after 60 min

(p=4E-5). Conclusions The difference in the riboflavin distribu-

tion of vertically-mounted corneas after 30 and 60 minutes has

no clinical relevance. The upright position of a patient during

PACK-CXL and CXL at the slit lamp will have no negative effect

on riboflavin distribution during the CXL treatment.

Financial Interests: Investor / Developper: Of the topic or a

compending topic. Farhad Hafezi, named co-inventor of

pct / ch2014 / 000075 application

Grants: None

P60 [618] Schwere toxische Hornhautreaktion nach Kontakt mit

Palytoxin von einer braunen Krustenanemone

Ruiz Y1, Tschopp M1, Fuchs J2, Beuschel R1, Goldblum D1

1Augenklinik Universitätsspital Basel, 2Tox Info Suisse Zürich

Hintergrund Krustenanemonen sind in Salzwasseraquarien ver-

breitet. Wir präsentieren den Fall einer schweren toxischen

Hornhautreaktion aufgrund eines akzidentellen Spritzers von

Krustenanemonentoxin ins Auge. Anamnese und Befund Bei der

Reinigung des Aquariums spritzte dem 63 jährigen Mann ein

Tropfen der Verteidigungsflüssigkeit einer Krustenanemone ins

rechte Auge. Innerhalb von Minuten kam es trotz sofortiger Spü-

lung zu einer subtotalen Hornhauterosio OU, Vorderkammer-

reiz, initial erhöhtem pH-Wert und reduziertem Visus OU auf

Fingerzählen. In der Folge traten Dyspnoe, Übelkeit sowie be-

ginnende Rhabdomyolyse auf, weshalb der Patient auf der Inten-

sivstation überwacht wurde. Therapie und Verlauf Trotz lokaler

Steroid- und Antibiotikatherapie kam es zur Keratolyse mit per-

sistierenden Ulcera, weshalb wir uns zur Amnionmembran-De-

ckung OU entschieden. Hierunter heilten die Horhautbefunde

bis auf einen irregulären Astigmatismus ab (FV OD 0.8, OS 1.0

mit skleraler Kontaktlinse). Schlussfolgerungen Palytoxin kann

zu schweren toxischen Hornhautreaktionen mit Ulcera führen.

Die Deckung mittels Amnionmembran scheint in diesen Fällen

eine gute Therapieoption darzustellen.

Severe toxic corneal reaction due to contact with Palytoxin of a

brown encrusting anemone

Background Encrusting anemones are common in saltwater

aquariums. We present the case of a severe toxic corneal reaction

due to an accidental ocular splash of an encrusting anemone's

fluid. History and Signs A 63 year old patient was hit in the right

eye by a drop of the defence fluid of a brown encrusting anemo-

ne while cleaning his aquarium. Despite immediate rinsing, the

patient suffered an incomplete corneal erosion OU and anterior

chamber reaction. The initial pH was elevated and the visual

acuity reduced to counting fingers. Beginning rhabdomyolysis,

dyspnoe and nausea required monitoring of the patient in the In-

tensive Care Unit. Therapy and Outcome Despite local steroids and

antibiotics a keratolysis developed with progressing corneal ul-

cers. As a result we decided to perform an amniotic membrane

transplantation OU. Thereafter the condition improved with

complete corneal healing, except for an irregular astigmatism.

The visual acuity with scleral contact lenses recovered to 0.8 OD

and 1.0 OS. Conclusions Palytoxin can cause severe toxic reac-

tions with corneal ulcers for which amniotic membrane trans-

plantations may represent a good therapeutic option.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P63 [650] Pas d’effet biomécanique additionnel après multiple CXL in

vivo chez la souris

Tabibian D1, Kling S2, Hafezi F2

1University of Geneva, 2Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva

Introduction analyser l’effet biomécanique d’un traitement de

cross-linking cornéen (CXL) multiple chez la souris. Matériel et

méthodes des souris C57BL / 6 sont divisées en plusieurs groupes.

Le premier reçoit 1x CXL, le deuxième 2x CXL à 72h d’inter-

valle. Un groupe non traité sert de contrôle. Un protocole de

CXL spécifique est utilisé (365 nm, 9 mW / cm2 pendant 2:50

minutes). Des mesures biomécaniques ex vivo sont réalisées à une

semaine et les groupes sont comparés. Résultats des différences si-

gnificatives sont observées (p<0.001) entre le groupe contrôle et

le groupe avec un seul CXL. Pas de différence significative

(p<0.70) n’est observée entre les groupes avec 1x et 2x traite-

ments. Conclusions la répétition du cross-linking cornéen dans un

modèle de souris in vivo n’augmente pas la résistance bioméca-

nique de la cornée mesurée ex vivo. Cela pourrait indiquer que la

rigidité cornéenne ne peut pas être arbitrairement augmentée au-

dessus d’un certain niveau.

No additional biomechanical effect of CXL after repeated in vivo

treatment in mice

Background To analyze and compare corneal biomechanics of

single and multiple corneal cross-linking in the mouse eye. Mate-

rial and Methods The corneas of C57BL / 6 mice were divided into

in two groups. In the first group, corneas were cross-linked once

(day 1), in the second group a second CXL was performed at 72

hours (day 4) after the initial procedure (n=3 each). Untreated

corneas served as controls (n=3). The CXL procedure was adapt-

ed to the anatomy of the mouse eye (365 nm, 9 mW / cm2 for 2:50

minutes). Biomechanical measurements were performed at day 7

Results highly significant (p<0.001) differences in the stress-

strain curves were found between controls and single cross-

linked corneas. No significant differences (p=0.70) were meas-

ured between 1x and 2x cross-linked corneas. Conclusions Repeat-

ed cross-linking does not further increase corneal biomechanical

stiffness in the mouse cornea in vivo. This might indicate that

the stiffness of the cornea cannot be arbitrarily augmented over

certain levels.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: David Tabibian est soutenu par une bourse de la

Fondation Gelbert

P62 [590] PACK-CXL accéléré comme unique traitement de kératites

d’origines bactériennes et fongiques

Tabibian D1, Richoz O2, Hafezi F2

1University of Geneva, 2Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva

Introduction PACK-CXL accéléré comme unique traitement de

première ligne pour des kératites infectieuses d’origines

bactériennes et fongiques. Matériel et méthodes série de cas

prospective de cinq patients présentant un infiltrat cornéen lié

au port de lentilles de contact. Après avoir obtenu l'accord du

patient et fait passer une série d'examens complémentaires, un

cross-linking du collagène est réalisé (365 nm, 9 mW / cm2

pendant 10 minutes). Le patient est ensuite suivi chaque 24h

jusqu’à fermeture complète de son épithélium. Résultats Au 3e

jour l’épithélium de tous les patients est fermé et les infiltrats

sont réduit sans traitement antimicrobien supplémentaire. Les

cultures mettent en valeur un pseudomonas aeruginosa et un

aerobasidium pullulans. Conclusions le PACK-CXL pourrait

être un traitement de première intention efficace pour les

infiltrats cornéens bactériens et fongiques.

Accelerated PACK-CXL as the sole treatment in corneal infiltrates of

bacterial and fungal origin

Background To report on the effect of accelerated PACK-CXL

as a first-line and sole treatment in contact lens-related corneal

infiltrates of bacterial and fungal origin. Material and Methods

Interventional case series of five patients presenting a contact

lens-related keratitis. After a torough examination and

complete workup each patient undergo a corneal collagen

cross-linking (365 nm and 9 mW / cm2 for 10 minutes). Each

patient is then closely followed every 24 hours until complete

healing of the epithelium. Results All patients showed

complete epithelial healing at day 3. None of them required

topical antibiotics postoperatively. At day 3, anterior segment

OCT showed reduction of the infiltrate and reduction of

conjunctival hyperemia. In three patients, no pathogen could

be identified; one patient presented a bacterial infection

(pseudomonas aeruginosa), another one a fungal infection

(aerobasidium pullulans). Conclusions accelerated PACK-CXL

might be an effective first-line treatment for fungal and

bacterial infiltrates in contact lens-related infections. Further

clinical studies are needed to compare its efficiency to

standard antibiotics and antifungal regimen as first-line

treatment.

Financial Interests: Investor / Developper: Of the topic or a

compending topic

Grants: David Tabibian est soutenu par une bourse de la

Fondation Gelbert

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P66 [642] Nouvelle mutation de RPGRI1 dans l'amaurose congénitale

de Leber

Abouzeid H1, Othman I2, Schorderet D1

1IRO-Institut for Research in Ophthalmology Sion, 2Dpt of Ophthalmology, University of

Cairo, EG

Introduction L’amaurose congénitale de Leber (ACL) est une dys-

trophie sévère de la rétine qui se caractérise par son hétérogénéité

génétique. Patients et méthodes Nous avons analysé une famille

consanguine d’origine égyptienne dans laquelle une patiente de 4

ans était atteinte d’une ACL. Une analyse par IROme, un sys-

tème personnel d’analyse des gènes rétiniens a été effectuée.

Résultats Une atteinte sévère de la vision est rapportée depuis

l’enfance. A l’examen du fond d’oeil, on observe une pâleur du

disque optique, et des vaisseaux rétiniens atténués. Le séquençage

génomique a identifié une délétion homozygote c.[420delG],

dans RPGRI1. Conclusions RPGRIP1 est un gène bien connu

dans l’ACL. L’identification de nouvelles mutations et de leurs

phénotypes est importante pour une meilleure connaissance de

la maladie et pour catégoriser les patients en vue d’une thérapie

future.

A novel RPGRIP1 mutation causing Leber congenital amaurosis

Background Leber congenital amaurosis (LCA) is an early-onset

retinal dystrophy characterized by genetic heterogeneity.

RPGRIP1 is ubiquitously expressed, but RPGRIP1 mutations

lead to retina phenotypes. Patients and Methods We analyzed a

consanguineous family from Egypt in which one individual, a

four-year-old girl was affected with LCA. IROme, a proprietary

enrichment and sequencing system retinal dystrophy genes was

performed. Results Severe visual impairment was reported during

infancy. On fundus examination of the affected patient, we ob-

served disc pallor, and attenuated vessels. Genomic sequencing

identified a novel homozygous deletion, c.[420delG], in

RPGRIP1, This mutation was not detected in 100 ethnically

matched controls.Severe visual impairment was reported during

infancy. On fundus examination of the affected patient, we ob-

served disc pallor, and attenuated vessels. Genomic sequencing

identified a novel homozygous deletion, c.[420delG], in

RPGRIP1, This mutation was not detected in 100 ethnically

matched controls. Conclusions Identifying new mutations in

LCA-related genes together with their clinics helps our under-

standing of the disease and stratifies the population for potential

therapies.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P64 [585] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P65 [647] L’absorption des UV-A dans les cornées humaines et

animales pour le Cross-Linking du collagène

Wuarin R1, Tabibian D1, Richoz O1, Pot S2, Salmon B1, Hafezi F1

1Laboratory for Ocular Cell Biology, University of Geneva, 2Veterinary Ophthalmology Service,

Vetsuisse Faculty, University of Zurich

Introduction La pénétration de la riboflavine dans le stroma cor-

néen est une étape clé du CXL. Nous avons étudié le taux d’ab-

sorption des UV-A dans des cornées d’espèces différentes à satu-

ration maximale de riboflavine. Matériel et méthodes Des cornées

humaines (N=2), bovines (N=10), équines (N=6) et porcines

(N=10) ont été découpées en lamelles de 50μm d’épaisseur. 5μL

de solution de riboflavine à 0,1 % a été administrée. Une lampe

CXL a servi de source lumineuse et nous avons mesuré l’absorp-

tion des UV-A par la cornée saturée de riboflavine avec un UV-

mètre. Résultats Les taux d’absorption d’UV-A sont les suivants :

(antérieur (A), postérieur (P)) : cornée humaine (A 26,2 %, P

32,9 %), porcine (A 35,3 %, P 33,4 %), bovine (A 33,1 %, P

37,5 %) et équine (A 34,6 %, P 33,6 %). L’absorption des UV-A

est similaire dans chaque espèce et reste semblable dans la cornée

antérieure et postérieure. Conclusions Nos résultats indiquent que

l’absorption d’UV-A ne varie pas entre les différentes espèces de

cornée. Ainsi les résultats obtenus avec des modèles animaux se-

ront transposables à l’homme sans besoin d’adapter l’absorption

de la lumière.

UV-A absorption rates in human and animal cornea prepared for

collagen cross-linking

Background The penetration of riboflavin into the corneal stroma

is a key step in CXL. We studied the UVA absorption rates of dif-

ferent species of cornea at full riboflavin saturation. Material and

Methods The following cornea species were used: Human (N=2),

bovine (N=10), equine (N=6), and porcine (N=10). Cornea la-

mellae of 50μm in depth were created using a microkeratome.

5μL of riboflavin solution at 0,1 % was administered to each la-

mella. We used a CXL lamp as light source, and we measured the

UVA attenuation of the riboflavin-saturated cornea with a UV-

light meter. Results The UVA absorption rates were the follow-

ing: (A= anterior, P= posterior) Human (A 26,2 %, P 32,9 %),

porcine (A 35,3 %, P 33,4 %), bovine (A 33,1 %, P 37,5 %) and

equine corneas (A 34,6 %, P 33,6 %). The UVA absorption rates

were similar for each species of cornea, except for the anterior hu-

man cornea which was slightly lower. UVA absorption rates were

similar in anterior and posterior corneal stroma. Conclusions Our

results indicate that UV-A absorption is species-independent.

Therefore, results obtained with animal cornea models can be

transposed to human cornea without the need to adapt for differ-

ences in UVA absorption.

Financial Interests: Investor / Developper: Of the topic or a

compending topic

Grants: None

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P68 [627] Der Effekt von Akupunktur auf die Sehfunktion bei

Retinitis-Pigmentosa-Patienten

Blechschmidt T1, Krumsiek M1, Todorova M1

1University of Basel

Hintergrund Ziel dieser Pilotstudie ist die Untersuchung des

Kurzzeiteffektes der Sehfunktion nach Akupunktur (AP) in ei-

ner Kohorte von RP-Patienten (RPP). Material und Methoden Es

wurde eine prospektive Studie mit 5 RPP / 10 Augen (3 , 2 ;

mittleres Alter:34,8±6,68J) mit bestätigter Diagnose durchge-

führt. Die AP (10x30'-Behandlungen / 5Wo) wurde standardi-

siert angewandt. Der Effekt auf die Sehfunktion wurde objektiv

mittels bester korrigierter Sehkraft (BCVA;ETDRS), Kontrast-

sehen (KS;CSV-1000) und Goldmann-Perimetrie (GF; Isop-

ter3 / IIIe) sowie mittels subjektiver Angaben kontrolliert.

Ergebnisse Alle RPP zeigten Verbesserungen der Sehfunktionen:

logBCVA (-0,22±0,16 / -0,26±0,23), KS (p=0,096,ANOVA),

GF-Parameter. Darüberhinaus gaben alle RPP Verbesserungen

von BCVA, KS, GF, Tagessehen, Sehkonzentration und Seher-

müdung an. Zusätzlich verbesserten sich weitere Symptome wie

verlängerte Einschlafzeit, allgemeines Kältegefühl und Migrä-

ne / Kopfschmerzen. Schlussfolgerungen Das an RPP angewandte

AP-Protokoll zeigte subjektive und objektive Verbesserungen der

Sehfunktion und wurde gut toleriert. Die Beurteilung des Lang-

zeiteffektes bedarf weiterer Evaluierung.

The effect of acupuncture on visual function in retinitis

pigmentosa patients

Background The aim of this pilot study is to examine the short

term effect of visual function following acupuncture treatment

(AT) in a cohort of RP patients (RPP). Material and Methods A pro-

spective study on 5 RPP / 10 eyes (3 , 2 ; mean age: 34.8±6.68y)

with confirmed diagnosis was performed. AT (10x30' ses-

sions / 5w) was done following a standardized protocol. The effect

on visual function was objectively assessed by pre- and post exam-

inations using best corrected visual acuity (BCAV / ETDRS), con-

trast vision (CSV-1000) and Goldmann perimetry (isopter 3IIIe)

as well as subjective reporting. Results All RPP showed improve-

ment in visual functions: logBCVA (-0,22±0,16 / -0,26±0,23),

contrast sensitivity (p=0.096,ANOVA), visual field parameters.

Furthermore, all RPP mentioned improvement in BCVA, contrast

vision, visual field, daily vision, vision concentration and tired

eyes. In addition, some further symptoms as longer sleep onset

time, feeling cold and migraine / headache reduced. Conclusions

The applied AT protocol in RPP showed subjective and objective

improvement in visual function and was tolerated well. However,

the long term effect remains to be evaluated.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: OPOS grant (mgt)

P67 [63] Feinmotorische Leistung in der Mikrochirurgie

Abt N1, Menozzi M1

1Departement HEST (Health and Technology Sciences), ETH Zürich

Hintergrund Optische Hilfsmittel sind in der Mikrochirurgie üb-

lich. Diese verbessern die Sicht, nicht jedoch die Feinmotorik. In

einem Experiment wurde untersucht, inwieweit die feinmotori-

sche Leistung durch Vergrösserung verbessert werden kann.

Patienten und Methoden Mittels Experiment (Aufgabe nach Fitts)

wurde bei 11 Versuchspersonen die Bewegungszeit für das Tref-

fen von Zielen unterschiedlicher Grösse in unterschiedlichen Di-

stanzen gemessen. Ergebnisse Vergrösserungen zwischen 10x –

40x üben einen signifikanten Effekt auf die Bewegungszeit aus,

während bei Vergrösserungen zwischen 6x und 10x kein Effekt

besteht. Der Leistungsunterschied bei Bedienung mit der rech-

ten und linken Hand ist signifikant. Schlussfolgerungen Feinmo-

torische Leistung wurde unter dem Operationsmikroskop ge-

messen. Die Resultate decken sich mit der Literatur. Die Leis-

tung nimmt mit zunehmender Vergrösserung ab, was darauf

hindeutet dass die Feinmotorik bei erhöhter Vergrösserung nicht

unbedingt verbessert wird.

Sensomotoric task analysis in a microsurgical setting

Background Optical aids are standard in microsurgery. Although

vision is improved, the motoric skills are not. An experiment was

conducted to investigate how much manual precision is im-

proved by increasing magnification. Patients and Methods Time

to reach targets of varying distance and size (Fitts’ task) was

measured in 11 volunteers while using a microsurgical instru-

ment viewed in a microscope with varying magnifications.

Results Significant change in movement time was observed for

magnifications between 10x – 40x, while no significant differ-

ence was found between 6x and 10x. The difference in perfor-

mance for the domi-nant and the subdominant hand is highly

significant. Conclusions We recorded sensomotoric behavior un-

der magnified vision. Obtained results are in agreement with the

literature. Performance degrades with increasing magnification,

indicating that micro-surgery cannot be performed more precise

just by increasing magnification.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P70 [645] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P71 [588] Télangiectasies rétiniennes bilatérales :

deux cas de sclérose en plaque traités par interféron bêta1a

de Massougnes S1, Borruat F1, Ambresin A1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction La sclérose en plaque est une maladie inflammatoire

du SNC. L'uvéite est une des manifestations ophtalmologiques

décrites incluant des phlébites rétiniennes. Le traitement par in-

terféron bêta1a peut induire des rétinopathies. Ici 2 cas de SEP

traités par IFN présentant des télangiectasies rétiniennes

Patients et méthodes 2 cas vus à Jules-Gonin pour un examen de

routine. Anamnèse, acuité visuelle, examen ophtalmologique,

angiographie fluorescéinique (Optos 200Tx) Résultats 2 cas de

SEP quiescente traités par IFN présentant des télangiectasies

rétiniennes bilatérales temporales asymptomatiques sans inflam-

mation. A l'angiographie des télangiectasies veineuses sans exsu-

dation Conclusions Ces télangiectasies peuvent être liées à des épi-

sodes subcliniques d'uvéite intermédiaire ou à une rétinopathie à

IFN . Nous recommandons un examen de la rétine périphérique

et une angiographie pour ces patients, amenant plus d'éléments à

l'avenir.

Bilateral retinal telangiectasiae in two patients diagnosed with MS

treated with IFN beta1a

Background Multiple sclerosis is a chronic inflammatory disease

of the central nervous system. Ophtalmic manifestations include

uveitis, including retinal phlebitis. The treatment with interferon

beta1a can induce retinopathy. We describe MS patients treated

with IFN showing retinal telangiectasiae. History and Signs Non

consecutive MS patients were seen in Jules-Gonin Eye Hospital

for routine ophtalmological control. Medical history, visual acu-

ity, full ophtalmological examination, fluoresceinic angiography

(Optos 200Tx) Therapy and Outcome Two relapsing-remitting MS

patients treated with IFN showed asymptomatic retinal bilater-

al temporal telangiectasiae with no inflammation. The MS dis-

ease was quiescent in both case. Fluoresceinic angiography re-

vealed telangiectasiae of the venous bed with no leakage.

Conclusions Asymptomatic retinal bilateral temporal telangiecta-

siae has been found in two MS patients treated with IFN . This

vascular remodelling may be due to past episodes of subclinical

intermediate uveitis or a subtle expression of IFN retinopathy.

We recommend peripheral fundus examination and angiogrpahy

in this cohort of patients which may reveal insight into this clin-

ical finding.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P69 [644] Pénétration intraoculaire d’un cerclage scléral après

chirurgie pour décollement de rétine

Daruich A1, Trojman C1, Wolfensberger T1

1HOJG Lausanne

Introduction On definit la penetration d’un cerclage comme le

phenomene qui resulte d’une erosion sclerale suivi d’une protru-

sion à l’interieur de la cavite vitreenne. La frequence de cette

complication a ete estimee à 1 / 1100 cas Matériel et méthodes

Nous rapportons 2 patients presentant une penetration d’un cer-

clage intraoculaire. Patient 1 : homme de 68 ans avec un decolle-

ment de retine temporal associe a une dechirure temporale supe-

rieure occasionnee par la protrusion du cerclage. Une chirurgie

ab externo avait ete effectuee 24 ans auparavant. Patient 2 :

homme de 67 ans avec decollement de retine nasal et protrusion

du cerclage, effectuee 20 ans auparavant dans la meme region.

Résultats Une vitrectomie 23 Gauge, associee a un traitement en-

dolaser et gaz a ete realisee sans complications. La retine restait a

plat a 6 mois Conclusions La peneration intraoculaire d’un cer-

clage est une complication tardive de la chirurgie rétinienne ab

externo. Dans ces 2 cas, le traitement par vitrectomie, endolaser

et gaz, sans ablation du cerclage a permis une reapplication reti-

nienne a long terme.

Delayed intraocular scleral buckle intrusion after retinal detachment

surgery

Background Intraocular scleral buckle intrusion is defined as scle-

ral erosion and protrusion of a scleral explant into the vitreous

cavity and occurs in 1 / 1100 case. Its cause has been linked to

scleral atrophy due to pressure and cryotherapy Material and

Methods We report 2 patients with a scleral buckle intrusion re-

ferred for retinal detachment. Patient 1: 68 year-old man with

temporal retinal detachment and a superior temporal retinal tear

created by the explant intrusion. Scleral buckle surgery was per-

formed 24 years before. Patient 2: 67 year-old man with nasal ret-

inal detachment and protrusion of the scleral buckle in the same

region. Anamnesis revealed scleral buckle surgery 20 years before

Results 23-Gauge pars plana vitrectomy combined with endolas-

er and gas was performed in both cases. The scleral explants were

not removed and no complication was observed. The retina re-

mains attached in both cases after 6 months Conclusions Intru-

sion of a scleral explant is a late complication of scleral buckle

surgery. In these 2 cases, management by vitrectomy, endolaser

and gas without explant removal allowed long-term retinal re-

pair.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P73 [698] Hémorragies sous rétiniennes – résultats chirurgicaux

par vitrectomie – tPA et air

de Smet M1, Mateo A1, Maurin J1

1MIOS – Rétine et inflammation Lausanne

Introduction Plusieurs traitements ont été proposés dans le cas

d’hémorragies sous rétiniennes. Celles-ci sont souvent associées à

un tamponnement par gas. L'air se dissipe rapidement et n'est pas

expensile. Matériel et méthodes Etude rétrospective de patients

opérés par vitrectomie 25G + injection transrétinienne de tPA +

bulle de salin occupant l’espace entre les arcades temporales supé-

rieures et inférieures. Un échange fluide air termine l’interven-

tion. Résultats 15 patients atteints de DMLA participent à

l'étude. L’acuité visuelle s’est améliorée dans tous les cas. La vi-

sion pré-opératoire était de 0.04 (médiane CLD à 1m (PL à 0.2)).

Post-opératoire, la vision était 0.2 (médiane 0.1 (MM à 0.63)).

Un décollement de rétine post-opératoire. La moitié des patients

suivis pour 1 an ont eu une progression de la DMLAavec un dé-

lai moyen de 3 mois. Conclusions L’air est adéquat. Il est impor-

tant de maintenir les anti VEGF.

Subretinal hemorrhage managed with vitrectomy, tPA and air

Background Several options exist to manage subretinal hemor-

rhage. Vitrectomies are often associated to gas. We explored the

use of the air because it does not expand and quickly dissipates.

Material and Methods Retrospective study of AMD patients oper-

ated by 25G PPV, transretinal injection of tPA associated with a

wide bubble of subretinal saline. The vitreous cavity is 1 / 2 filled

with air. Results 15 patients were included. A follow-up of one

year was possible in 8 patients. The visual acuity improved in all

cases. The preoperative average vision was 0.04 (median: count

fingers at 1m (LP -0.2)). Average post-operative vision was 0.2

(median 0.1 (HM -0.63)). A patient developed a retinal detach-

ment. In patients having a follow-up of one year, half shown

AMD progression including hemorrhage with an average delay

of 3 months. Conclusions Air provides adequate tamponade to

displace subretinal blood. However, it is important to maintain

anti-VEGF therapy to prevent further progression of AMD.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P72 [693] Transition de dystrophie vitelliforme de l'adulte vers une

pattern dystrophie en ailes de papillon

de Massougnes S1, Mantel I1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction Différents types de pattern dystrophies ont été liés à

des mutations du gène RDS (retinal degeneration slow) avec une

grande variabilité de phénotype et de pénétrance dans une même

famille. Patient et méthodes Un homme de 59 ans, vu pour la 1ère

fois à l'âge de 41 ans avec des deux côtés une lésion maculaire

centrale jaunâtre, arrondie, légèrement surélevée avec un dia-

gnostic de dystrophie vitelliforme de l'adulte. Le suivi sur 18 ans

montre la fragmentation des lésions avec un réarrangement en

pattern dystrophie en ailes de papillon accompagné de lésions

évocatrices de Stargardt de la moyenne périphérie. Résultats Le

patient présente une transformation de phénotype sur 18 ans.

Des analyses électrophysiologiques et génétiques sont en cours

Conclusions Différents types de pattern dystrophies peuvent sur-

venir dans une même famille ainsi que chez un même individu.

Ce cas soutient l'hypothèse d'un continuum des phénotypes de

pattern dystrophies.

Change from vitelliform foveolar dystrophy to butterfly pattern

dystrophy with Stargardt like flecks

Background Various cases of pattern dystrophy have been related

to mutations in the retinal degeneration slow (RDS) gene, with

important variability in phenotypes and penetrance in the same

family. History and Signs 59 year-old caucasian man, was first seen

at age 41, presenting with a round yellowish central lesion in

both eyes, one third disc diameter in size, slightly elevated. The

follow-up over 18 years revealed the progressive fragmentation of

the central lesion. The vitelliform material rearranged as a but-

terfly pattern. Finally, Stargardt like flecks appeared in the mid-

periphery. Therapy and Outcome The patient showed an important

phenotype transformation over time. He was diagnosed with

typical adult onset vitelliform foveolar dystrophy. Over the fol-

lowing 18 years, the phenotype progressively changed to a typi-

cal butterfly-shaped pattern dystrophy with Stargardt like flecks.

Electrophysiologic and genetic testing are undertaken. Conclu-

sions Different phenotypes of pattern dystrophy may not only oc-

cur within a family but changes may also occur over time in the

same individual. The presented case supports the hypothesis of a

continuum of pattern dystrophy phenotypes.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P75 [680] Poppers Makulopathie

Fierz F1, Landau K1, Barthelmes D1, Zweifel S1

1Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

Hintergrund Poppers sind eine Gruppe von Freizeitdrogen, wel-

che als volatile NO-Donatoren einen euphorisierenden und mus-

kelrelaxierenden Effekt aufweisen. Das Inhalieren von Poppers

kann zu Visusabfall und Veränderungen der äusseren Netzhaut-

schichten führen. Anamnese und Befund Ein 38-jähriger Mann

stellt sich vor mit beidseitiger Visusbeeinträchtigung nach Inha-

lation von Poppers in der Nacht zuvor. Die Sehschärfe beträgt

rechts 1.0 und links 0.6 (anamnestisch Amblyopie). Fundusko-

pisch findet sich ein normaler Fovealreflex, während die spec-

tral-domain optische Kohärenztomographie (SD-OCT) eine bi-

laterale subfoveale Störung der ellipzoiden Zone zeigt. Das mul-

tifokale ERG weist im Zentrum pathologische Amplitutden auf

bei normalem Ganzfeld-ERG. Schlussfolgerungen Die Befunde

bei diesem HIV-negativen Poppers-Konsumenten decken sich

mit früheren Fallbeschreibungen. SD-OCT spielt eine wichtige

Rolle für die Diagnose der Poppers Makulopathie. Interaktionen

von NO mit dem Photorezeptor-Metabolismus wird als mögli-

cher Pathomechanismus diskutiert. Über Risikofaktoren und

Prognose dieser Erkrankung ist noch wenig bekannt.

Poppers maculopathy

Background Poppers are a group of recreational drugs acting as

volatile nitric oxide donors with euphorizing and muscle relaxant

effects. Inhalation of poppers might lead to visual loss and chang-

es observed in the outer retina. History and Signs A 38-year-old

male recently presented with bilateral visual disturbances follow-

ing poppers intake the night before. Visual acuity was 1.0 in his

right eye and 0.6 in his left eye (due to presumed amblyopia).

Fundoscopy showed a normal foveal reflex in both eyes, while

spectral-domain optical coherence tomography (SD-OCT) re-

vealed bilateral subfoveal disruption of the ellipzoid zone. Multi-

focal ERG showed corresponding pathologic amplitudes in the

center, full-field ERG recordings were normal. Conclusions The

findings in this HIV-negative habitual poppers user are consist-

ent with previously reported cases of this entity. SD-OCT is an

important tool in diagnosing poppers maculopathy. Interaction

of nitric oxide with photoreceptor metabolism leading to apop-

totic cell death is discussed as a possible pathomechanism. How-

ever, risk factors for and prognosis of this disease are not yet de-

termined, while a dose related effect or cumulative toxicity have

been proposed.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P74 [565] Diagnostic des neovaisseaux dans la dégénérescence

maculaire liée à l'âge par Angio-OCT (SSADA)

Donati G1, Pournaras C1

1Centre Ophtalmologique, Clinique de la Colline, Genève

Introduction Nous avons évalué si l'association à l'imagerie par to-

mographie optique spectral domain (sOCT) de l'Angio-OCT

sans colorant (SSADA) peut être une alternative à l'association

sOCT avec l'Angiographie à la fluorescéine (FA) et l'angiogra-

phie au vert d'endocyanine (ICG) dans le diagnostic des néovais-

seaux dans la Degenerescence maculaire liée à l'âge (DMLA).

Matériel et méthodes Quarante yeux consécutifs (36 patients) pré-

sentant une DMLA exsudative ont été examinés par FA, ICG,

SSADA et sOCT et les résultats obtenus comparés entre eux.

Résultats L'Angio-OCT a mis en évidence une néovascularisation

dans 90 % (36 / 40) des cas. L'ICG dans 96 % (38 / 30) des cas.

Une fuite a été vue en FA dans 85 % des cas. Un oedeme intraré-

tinien, une lame sousrétinienne ou des points hyperreflectifs ont

été observés en OCT dans tous les cas. Conclusions L'Angio-OCT

associée à l'OCT permet le diagnostic des neovaisseaux sans in-

jection de produits de contraste dans 90 % des cas de DMLA ex-

sudative.

Diagnosing neovascular AMD with split spectrum amplitude

decorrelation angiography (SSADA)

Background We investigated wheter combining conventional

Spectra domain Optical Coherence Tomography (sOCT) with

Split Spectrum Amplitude Decorrelation Angiography (SSADA)

may-be an alternative to Fluoresccein angiography (FFA), Indo-

cyanine Green Angiography (ICG) and sOCT to diagnose active

neovascular age related macular degeneration (AMD). Material

and Methods 40 consecutive eyes (36 patients) diagnosed with wet

AMD were investigated with FFA, scanning laser Indocyanine

Green Angiography (sICG), sOCT and SSADA. SSADA, FFA

and sICG imaging were compared togheter and correlated to

OCT. Results SSADA was able to detect choroidal neovasculari-

zation (CNV) in 90 % (36 / 40) of the cases, sICG in 95 %

(38 / 40) of the cases. Subretinal fluid and / or intraretinal oede-

ma and / or intraretinal hyperreflective points were observed in

all the cases with sOCT. CNV or leakage was show in 85 %

(34 / 40) of the eyes with FFA. Conclusions SSADA demonstrated

CNV in 90 % of the cases, being superior to FFA, but not to

sICG. SSADA Combined to OCT it may prevent the need for

any dye injection in diagnosing CNV in AMD in up to 90 % of

the cases.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P77 [593] Dispersion de pigment sous-rétinien ressemblant à

une pattern dystrophy après décollement rétinien

Finger M1, Wolfensberger T2, de Gottrau P1

1Eye Clinic, Fribourg, 2Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Introduction Les maculopathies après chirurgie du décollement

rétinien (DR) hormis la membrane épirétinienne sont rares.

Nous présentons le cas d’une dispersion de pigment sous-réti-

nienne semblable à une pattern dystrophy après cure de DR par

indentation. Patient et méthodes Un patient de 65 ans présentant

un décollement rétinien supérieur macula off à l’oeil gauche est

traité par indentation externe. Résultats Le suivi de 7 ans sans ré-

cidive de décollement est émaillé d’une baisse progressive d’acui-

té visuelle. La macula montre une ligne pigmentée irrégulière ser-

pigineuse qui apparaît à l’OCT comme hyperpigmentive au ni-

veau de l’EPR. La fluoangiographie confirme un effet masque

serpigineux. La macula de l’oeil droit est normale. Nous avons

conclu à une dispersion de pigment sousrétien atypique après

cure de DR. Conclusions Après cure de décollement rétinien ma-

cula off une dispersion de pigment semblable à une pattern dys-

trophy peut se produire.

Atypical pattern Dystrophy-like subretinal pigment dispersion

after buckle surgery for detachement

Background Macular changes after retinal detachment (RD) sur-

gery others than epiretinal membrane are unusual. We report a

pattern dystrophy-like subretinal pigment dispersion observed

after buckle surgery for retinal detachment. History and Signs A

65-year-old man was seen with a superior retinal detachment

(macula off) on his left eye. An uneventful external indentation

surgical repair was performed. Therapy and Outcome Retina re-

mained attached on a seven years follow up with progressive vis-

ual loss. Macula examination shows an irregular serpiginous pig-

mented line. This serpiginous lesion appears on OCT like an hy-

perreflective zone at the level of RPE. The fluoangiography con-

firms a serpiginous blockade effect with a slight window effect on

its margins. Controlateral macula was fully normal. We conclud-

ed that this patient developed an atypical subretinal pigment dis-

persion after RD surgical repair. Conclusions Following retinal

detachment repair with macular involvement a pigment disper-

sion similar to a pattern dystrophy can occur. History of RD de-

tachment and examination of the controlateral eye are important

clues to the diagnosis.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P76 [592] Inzidenz und chirurgische Therapie der simultanen

bilateralen Netzhautablösung

Finger M1, Bovey E2, Wolfensberger T3

1Eye Clinic Fribourg, 2Bois-Cerf Clinic Lausanne, 3Jules-Gonin Eye Hospital University of

Lausanne

Hintergrund Simultane bilaterale Netzhautablösungen (NHA)

treten sehr selten auf und ihre Inzidenz ist nicht klar Material und

Methoden Retrospektive Analyse von NHA, welche am Hôpital

Ophtalmique Jules-Gonin von 1999 – 2010 behandelt wurden

Ergebnisse 10 Patienten (20 Augen) mit simultaner bilateraler

NHA wurden identifiziert. (Inzidenz unter allen NHA = 0.9 %).

Durchschnittsalter: 46.4(±17.6 SD) Jahre, M:W Ratio von 6:4.

In 10 Augen bestand eine Pseudophakie, in 11 Augen eine Myo-

pie ≥-5.0 Dpt. Unilaterale visuelle Symptome fanden sich in 7 Pa-

tienten, bilaterale in 2. Ein Patient zeigte keine Symptome. Die

NHA war macula-on in 9 und macula-off in 11 Augen. Atrophi-

sche Löcher bestanden in 11, Hufeisenforamina in 6 und eine

Kombination in 3 Augen. Die chirurgische Primärversorgung

bestand in Cerclage in 11, Vitrektomie in 6 und einer kombinier-

ten Technik in 3 Augen. Die finale anatomische Erfolgsrate war

100 %, die Nachfolgezeit 40 (±11.6 SEM) Monate. Schlussfolge-

rungen Die Inzidenz der simultanen bilateralen NHA ist äusserst

tief und die chirurgische Erfolgsrate ist sehr gut. Eine bilaterale

prä-operative Funduskopie ist essentiell, da Patienten oft unilate-

rale Symptome zeigen.

Incidence and surgical management of simultaneous bilateral

retinal detachment

Background Simultaneous bilateral retinal detachment (RD) is

very rare and its incidence is not very well characterised Material

and Methods Retrospective review of RD cases treated at the Jules

Gonin Eye Hospital between 1999 and 2010 Results Over the 11

year period 10 patients (20 eyes) with simultaneous bilateral RD

were identified (average incidence among RD= 0.9 %). Mean

age : 46.4(±17.6 SD) years with a M:F Ratio of 6:4. Pseudophakia

was present in 10 eyes and myopia ≥-5.0 Diopters in 11 eyes. Vis-

ual symptoms were unilateral in 7 patients, bilateral in 2 patients

and absent in one patient. RD was macula-on in 9 eyes and mac-

ula-off in 11 eyes. Atrophic holes were present in 11 eyes, U-tears

in 6 eyes and a combination in 3 eyes. Primary surgery consisted

of buckle surgery (11 eyes), vitrectomy (6 eyes) and combines

technique (3 eyes). The final anatomical success rate was 100 %.

Mean follow up time was 40(± 11.6 SEM) months Conclusions

The incidence of bilateral simultaneous RD appears to be very

low and surgical success rates are excellent. Bilateral pre-opera-

tive dilated fundoscopy is mandatory as the majority of patients

have unilateral symptoms.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P79 [571] Akute Solar-Retinopathie bei nächtlichem Lagophthalmus

Garas A1, Dishy A1, Killer H1

1Augenklinik Kantonspital Aarau

Hintergrund Solar-Retinopathie tritt meist nach Beobachtung ei-

ner Sonnenfinsternis auf, wurde aber auch bei psychiatrischen

Erkrankungen und Drogenabusus beschrieben. Anamnese und

Befund Ein 33-jaehriger Mann schlief im Freien tagsüber ein.

Beim Aufwachen stellte er fest, dass die Augen offen waren und

in die Sonne starrten. Er klagte über Sehminderung und Zen-

tralskotom. Alkohol- und Drogenkonsum wurden negiert. Bei

der Erstvorstellung war der Visus beidseits 0.5. Die Funduskopie

zeigte einen diskreten gelben Fleck in beiden Fovea. Die optische

Kohaerenztomographie (OCT) stellte hyporeflektives retinales

Pigmentepithel (RPE) dar. Bell s Phaenomen und Hornhautsen-

sibilitaet waren intakt. Therapie und Verlauf Ein Monat spaeter

war der Visus 1.0 rechts und 0.6 links. Die foveale OCT Veraen-

derungen verbesserten sich, aber kleine RPE-Defekte persistier-

ten in beiden Augen. Fluoreszenzangiographie zeigte einen Fens-

terdefekt im fovealen RPE. Ein Zentralskotom persistierte sub-

jektiv mit unauffaelliger Gesichtsfelduntersuchung. Schlussfolge-

rungen Ein naechtliches Lidschlussdefizit ist ein potentieller

Risikofaktor für Solar-Retinopathie. Der Patient wird derzeit auf

Narkolepsie und andere Dissonanzen der Schlafmuster getestet.

Acute solar retinopathy by nocturnal lagophthalmos

Background Solar retinopathy is mostly associated with solar

eclipse viewing, but is also described in psychiatric disorders and

in the wake of psychotropic drug abuse. History and Signs A

33-year-old man fell asleep outdoors in daytime. By awakening

he noted that his eyes were open, gazing into the sun. He then de-

scribed blurred vision, and central scotoma. Alcohol and drugs

consumption were denied. On presentation, visual acuity was de-

creased to 0.5 bilateral. Funduscopy showed discrete yellow le-

sions in both fovea. Optical coherence tomography (OCT) re-

vealed corresponding hyporeflective retinal pigment epithelium

(RPE). Bell s phenomenon and cornea sensitivity were intact.

Therapy and Outcome One month after onset, visual acuity was 1.0

in the right and 0.6 in the left eye. OCT changes of the fovea im-

proved, but minor RPE defects persisted in both eyes. Fluoresce-

in angiography showed a window defect in the foveal RPE. Mi-

nor subjective central scotoma persisted with normal visual field

examination findings. Conclusions A defect in lid closure during

sleep is a potential risk factor for solar retinopathy. The patient is

currently being worked up for narcolepsy and other neurological

discords of sleep patterns.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P78 [643] Follow-up der Angioid Streaks in kongenitaler

dyserythropoetischer Anämie (CDA)

Frimmel S1, Goede J2, Kniestedt C1

1Augenklinik USZ Zürich, 2Klinik für Hämatologie USZ Zürich

Hintergrund Angioid streaks (AS) sind irreguläre Risse der Bruch-

membran, assoziiert mit Pseudoxanthoma elasticum, M. Paget,

Sichelzellanämie, Ehlers-Danlos. Kongenitale Dyserythropoeti-

sche Anämie (CDA) ist eine angeborene, seltene Funktionsstö-

rung der Erythropoiese, erstmals 1968 als eigene Krankheits-

gruppe erkannt. Einzelne Fallberichte von AS in CDA I und III

existieren, aber nicht für CDA II, der häufigsten Untergruppe.

Es gibt kein follow-up über Jahre. Material und Methoden 10 Au-

gen von 5 CDA Patienten wurden untersucht (2 CDA I, 3 CDA

II). Die CDA I Patienten (1Frau (52J),1Mann (46J)) wurden erst-

mals 2009 gesehen, seitdem jährlich. Die 3 weiblichen CDA II

waren bei Erstvorstellung 22, 35 und 42 Jahre. Ergebnisse Bis auf

die jüngste Patientin (22 Jahre) zeigten alle AS bilateral. BCVA

1,0. Metamorphopsien bestanden keine. Der Vergleich der Fun-

dusfotos der über 5 Jahre nachkontrollierten CDA I Patienten

zeigte eine minimale Zunahme der AS, ohne CNVs. Schlussfol-

gerungen Dies ist die erste Studie über den Langzeitverlauf der

AS bei CDA. Eine diskrete Progression der AS über Jahre ist an-

zunehmen, weswegen regelmässige Kontrollen ratsam sind.

Follow-up of angioid streaks in congenital dyserythropoietic

anemia (CDA)

Background Angioid streaks (AS) are irregular breaks in Bruchs

membrane, associate with Pseudoxanthoma elasticum, M. Paget,

sickle cell, Ehlers-Danlos. Congenital Dyserythropoietic Ane-

mia (CDA) is an inherent, seldom malfunction of the erythro-

poiesis, for the first time recognized as own entity in 1968. Sin-

gle case reports of AS in CDA I and III are present, but not for

CDA II, the main undergroup. No follow-up over years exists.

Material and Methods 10 eyes of 5 CDA patients were examined (2

CDA I, 3 CDA II). The CDA I patients (1 woman (52y),1 man

(46y)) were seen first 2009, ever since annually. The 3 female

CDA II patients were 22, 35 and 42 years at first presentation.

Results Except the youngest patient ( 22 years), all showed bilat-

eral AS. BCVA 1.0. No metamorphopsia. Comparison of the

fundus fotos of the 5 year – follow-up of the CDA I patients

showed a minimal progression of the AS, without CNVs.

Conclusions This is the first long-time follow-up study of AS in

CDA. The assumption is a slight progression over years, there-

fore regular eye exams are recommendable.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P81 [558] Identification des gènes responsables des dystrophies

rétiniennes chez des familles Tunisiennes

Habibi I1, Chebil A2, Kort F2, Munier F3, Schorderet D4, El Matri L2

1Research Laboratory of renal Transplantation and Immunopathology (LR03SP01), University

Tunis El Manar, Charles Nicolle Hospital, Tunisia, 2Oculogenetic unit (UR 17 / 04), Department B

of Ophthalmology, Hedi Rais Institute of Ophthalmology, Tunis, Tunisia, 3Jules-Gonin Eye

Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne, 4IRO-Institut de Recherche

en Ophtalmologie, Sion

Introduction identifier la cause génétique responsable des dystro-

phies rétiniennes (DR) dans une cohorte de patients Tunisiens.

Patients et méthodes notre cohorte comprend 177 familles Tuni-

siennes avec DR. Dans cette étude pilote, un sous-groupe de 84

patients de 16 familles avec transmission récessive et plusieurs

membres atteints a été sélectionné pour un séquençage de tous les

exons du génome. Résultats des mutations ont été identifiées chez

50 % des patients. Tous les variants retrouvés sont connus et

comprennent deux substitutions non-sens: p.R203X dans

CNGB3 et p.W782X dans ABCA4, deux mutations faux-sens:

p.R311Q dans NR2E3 et p.H182Y dans RPE65, deux mutations

entrainant une modification du cadre de lecture : c.1354insT

PROM1 et c.1151+3del AAGT dans CERKL et 2 mutations de

site d’épissage: c.5928-2A>G dans EYS et c.1129-2A>G dans

RPE65. Conclusions Ces résultats confirment l'implication d'un

grand nombre de gènes dans les DR de la population tunisienne

et favoriseront l’identification de nouveaux gènes.

Homozygosity mapping reveals mutations causing retinal

dystrophies in Tunisian families

Background To identify the genetic cause underlying retinal dys-

trophies (RD) in a cohort of Tunisian patients. Patients and Me-

thods The study cohort comprises 177 Tunisian families affected

by RD. In this pilot study, a subset of 84 patients from 16 fami-

lies with clear recessive transmission and multiple affected indi-

viduals was selected for whole exome sequencing. Assuming

identity-by-descent we applied homozygosity mapping to identi-

fy disease causing genes. Results Pathogenic mutations were

found in 50 % of index patients. All the changes detected were

known mutations comprising 2 nonsense substitutions: p.R203X

in CNGB3 and p.W782X in ABCA4, 2 missense mutations: p.

R311Q in NR2E3 and p.H182Y in RPE65, 2 mutation

frameshift: c.1354insT in PROM1 and c.1151+3del AAGT in

CERKL, and 2 splice site variants: c.5928-2A>G in EYS and

c.1129-2A>G in RPE65. Cosegregation analysis in each family

showed that all affected individuals were homozygotes and unaf-

fected individuals were either heterozygote carriers or homozy-

gous wild type. Conclusions These results confirm the involve-

ment of a large number of genes in RD in the Tunisian popula-

tion and will help identifying news genes.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P80 [685] Acid violet 17-assistiertes Peeling der Lamina limitans

interna: erste klinische Erfahrungen

Gerding H1

1Augenzentrum Klinik Pallas Olten

Hintergrund Mit Acid violet 17 (ala purple®) ist ein neuer Farb-

stoff zur Anfärbung der Lamina limitans interna (LLI) zugelas-

sen worden. Klinische Erfahrungen wurden bislang nicht berich-

tet. Material und Methoden Bei insgesamt 53 Augen (53 Patienten,

72.3+ / -8.2 Lebensjahre) wurde im Rahmen einer ppV eine An-

färbung der LLI mit Acid Violet 17 vorgenommen. Wichtigste

Indikationen waren: epiretinale Fibroplasie (n=43), Makulafora-

men (n=5) und andere (n=4). Ergebnisse Intraoperativ zeigte sich

eine selektive Anfärbung der LLI. Der Färbeeffekt der LLI war

mit einem Score von 2.6+ / -0.7 (5er Skala) signifikant besser als

bei Brilliant Blau (Score 2.1- / -1.0, p<0.001). Als Nebenwirkun-

gen waren festzustellen: 1. eine transiente Anfärbung hydrophi-

ler IOLs (n = 12 von 29, 41 %) und 2. ein ausgeprägter Visusver-

fall bei einem Auge mit Makulaforamen (von 0.2p auf postope-

rativ Fingerzählen) Schlussfolgerungen Acid violet 17 vermittelt

eine deutlich verbesserte Markierung der Lamina limitans inter-

na im Rahmen vitreoretinaler Interventionen. Langzeitige Ver-

laufsbeobachtungen zur klinischen Bioverträglichkeit stehen bis-

lang noch aus.

Acid violet 17-assisted peeling of the internal limiting membrane:

First clinical experiences

Background Recently Acid violet 17 (ala purple®) was approved as

a novel dye for staining of the internal limiting membrane. So far

no clinical reports are available. Material and Methods Acid violet

17 was used in 53 eyes (53 patients, mean age 72.3+ / -8.2 years)

during vitreoretinal interventions in order to stain the ILM.

Main indications were: epiretinal fibroplasias (n=43), macular

hole (n=5), other diseases (n=4). Results : Intraoperatively it was

obvious that Acid violet 17 is selectively staining the ILM. The

intensity score of the staining effect (2.6+ / -0.7, maximum score:

5) was significantly better than that of brilliant blue (mean score

2.1+ / -1.0, p<0.001). Adverse effects so far observed were: 1. a

transient staining of hydrophilic intraocular lenses (12 of 29,

41 %) and 2. a severe visual acuity loss in one case with macular

hole (preoperative visual acuity 0.2p, postoperatively counting

fingers). Conclusions Acid violet 17 provides an improved staining

effect of the internal limiting membrane in vitreoetinal interven-

tions. Long-term clinical follow-up data with special regard to

biocompatibility aspects are so far not available.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P83 [613] Zentralvenenverschluss bei Borreliose-assoziierter

Opticoneuropathie

Hefner L1, Papazoglou A1, Gerding H1

1Pallas Klinik Olten

Hintergrund Eine 29-jährige Patientin stellte sich in unserer Kli-

nik mit akuter linksseitiger Sehverschlechterung und der Dia-

gnose eines Zentralvenenverschlusses nach einem Aufenthalt in

Afrika und Asien vor. Anamnese und Befund Es erfolgte eine um-

fassende bildgebende, funktionelle und laborchemische Dia-

gnostik. Das bestehende Makulaödem wurde mit 3 Injektionen

Ranibizumab behandelt. Therapie und Verlauf Bei Erstvorstellung

betrug der Visus OD 1.0, OS 0.5. Es zeigte sich OS eine deutli-

che Papillenschwellung, eine starke Erweiterung der venösen Ge-

fässe und peripapillär ausgeprägte Ödemzonen der retinalen In-

nenschicht. Innerhalb von 8 Tagen fiel der Visus auf 0.16 ab und

es entwickelte sich ein ausgeprägtes Makulaödem. Die Labor-

analysen ergaben keine Hinweise auf klassisch tropenmedizini-

sche Erkrankungen, zeigten aber eine akute Borreliose an. Dar-

aufhin wurde eine antibiotische Borreliose-Behandlung eingelei-

tet. Im weiteren Verlauf stellte sich eine rasche Rückbildung der

Symptomatik mit Visusanstieg auf 0.6 ein. Schlussfolgerungen

Der vorliegende Fall zeigt exemplarisch, dass bei einem Zentral-

venenverschluss ursächlich auch eine Borreliose assoziierte Papil-

lenbeteiligung differentialdiagnostisch in Erwägung zu ziehen

ist.

Central retinal vein occlusion in Lyme disease associated

opticoneuropathia

Background A 29-year-old female patient presented to our clinic

with acute visual acuity deterioration of the left eye and signs of

a central retinal vein occlusion after half a year in Africa and Asia

History and Signs We performed comprehensive imaging, func-

tional and laboratory-chemical diagnostics. The macular edema

was treated with three injections of Ranibizumab. Therapy and

Outcome At the first presentation best corrected visual acuity was

OD 1.0 and OS 0.5. The left eye showed a major papilledema,

strong dilation of the veins and peripapillary a major edema zone

of the retinal inner layers. Within the first week, visual acuity de-

teriorated to 0.16 and a major macular edema developed. There

were no indications for classical tropical medicine diseases in the

laboratoty-medical analysis, but there were indications for an

acute Lyme disease. Thereupon an antibiotic Lyme disease treat-

ment was initiated. Subsequently the symptoms resolved quite

fast and visual acuity improved to 0.6. Conclusions The present

case shows, that the underlying cause of a central retinal vein oc-

clusion can also be a Lyme disease associated optic nerve adverse

effect, that should be taken in account as a differential diagnosis.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P82 [623] Les allèles de risque du FH, C3, et VEGFA et réponse au

Bevacizumab chez des patients atteints de la DMLA

Habibi I1, Kort F2, Sfar I1, Chebil A2, Bouraoui R2, Ben Abdallah T1, Gorgi Y1,

El Matri L2

1Research Laboratory of renal Transplantation and Immunopathology (LR03SP01), University

Tunis El Manar, Charles Nicolle Hospital, Tunisia, 2Oculogenetic unit (UR 17 / 04), Department B

of Ophthalmology, Hedi Rais Institute of Ophthalmology, Tunis, Tunisia

Introduction Le but de cette étude était d'évaluer l'impact des al-

lèles à risque élevé du FH, C3 et VEGF sur la réponse à bevacizu-

mab intravitréenne chez les patients atteints de DMLA néovas-

culaire dans une population tunisienne Patients et méthodes 90

patients présentant des NVC actifs ont bénéficié des injections

intravitréennes de bevacizumab. Tous les patients ont été évalués

avant et après 12 mois de traitement. Les patients ont été classés

en 'mauvais répondeurs'(MR) et les 'bons répondeurs'(BR). Le

génotypage des SNP rs1061170 du FH, rs2230199 du C3 et

rs699947, rs2010963 et rs3025039 du VEGF a été effectuée.

Résultats 77 participants ont été assignés au groupe des BR et 13

au groupe des MR. Le génotype AA du SNP rs699947 et GG du

rs2010963 du VEGF étaient statistiquement plus prévalent chez

les malades ayant présenté une mauvaise réponse après 12 mois

de traitement (p=0,024 et p=0,049 respectivement). L'haplotypes

AGT des trois mutations du VEGF a été associée à une mauvaise

réponse (p=0,048) Conclusions L'haplotype TGA pourrait être un

marqueur de mauvais pronostic visuel chez les patients Tunisiens

atteints de DMLA néovasculaire traités avec bevacizumab.

CFH, C3, and VEGFA risk alleles to bevacizumab response in

Tunisian AMD patients

Background The aim of this study was to evaluate the impact of

high-risk alleles in CFH, C3 and VEGF on the response to intra-

vitreal bevacizumab in patients with neovascular AMD in a Tu-

nisian population Patients and Methods 90 patients with active

neovascular AMD treated with intravitreal bevacizumab injec-

tions were enrolled in this study. Treatment response was evalu-

ated by comparing BCVA at baseline and at 12 months. Patients

were classified into either «poor responders» (PR) and «good re-

sponders» (GR). SNP genotyping rs1061170 in FH, rs2230199 in

C3 and rs699947, rs2010963 and rs3025039 in VEGF was per-

formed Results 77 participants were assigned to the GR group

and 13 to the PR group. Patients with genotype AA of rs699947

in VEGF and those with genotype GG of rs2010963 in VEGF

were significantly associated with poor treatment response

(p=0,024 and p=0,049 respectively). Haplotype analysis of three

VEGF SNPs revealed that AGT haplotype was associated with a

poor response (p=0.048) Conclusions The VEGF haplotype TGA

could be applied as a marker for poor visual prognosis in Tuni-

sian patients with neovascular AMD treated with Bevacizumab.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P85 [634] Strahlenretinopathie 15 Jahre nach Orbita-Bestrahlung

bei endokriner Orbitopathie

Hurtikova K1, von Arx G2, Fichter N2, Gerding H1

1Pallas Klinik Olten, 2Admedico Augenzentrum Olten

Hintergrund Radiotherapie ist eine effektive Behandlung bei

schwerer progressiver endokriner Orbitopathie. Als Komplikati-

onen bei höheren Dosen kann eine radiogene Optikusneuropa-

thie und Strahlenretinopathie entstehen. Wir berichten über ei-

ne Strahlenretinopathie mit Latenzzeit von ca15 Jahren. Anamne-

se und Befund Eine 55-jährige Patientin wurde zu uns mit einem

zystoiden Makulaödem am linken Auge zugewiesen. Vor 15 Jah-

ren wurde eine Strahlentherapie bei endokriner Orbitopathie

links mit Kummulativdosis 20Gy durchgeführt. Der korrigierte

Visus lag bei 1.0p rechts, links Tafelvisus 1 / 20. In der Fundus-

kopie zeigte sich am linken Auge ein Makulaödem mit vielen Ex-

sudaten. Therapie und Verlauf Zur weiteren Abklärung erfolgte ei-

ne Fluoreszenz-Angiographie. Hier zeigte sich eine leicht vergrö-

sserte foveoläre avaskuläre Zone mit Mikroaneurysmen und Te-

leangiektasien der Kapillaren, in der Spätphase eine deutliche

Leckage bei einem hochblassigen zystoiden Makulaödem.

Schlussfolgerungen Das Zeitintervall zwischen der Bestrahlung

und den Fundusveränderungen ist variabel und nicht vorherseh-

bar. In unserem Fall kam es zum Bild einer Strahlenretinopathie

erst ca15 Jahre nach der Exposition.

Radiogen retinopathy 15 years after orbital radiation for

endocrine orbitopathy

Background Radiation is an effective therapy for severe progres-

sive endocrine orbitopathy. Radiogen optic neuropathy and

retinopathy may be complications at high doses. We describe a

case of radiation retinopathy with a latency of 15 years. History

and Signs A 55-year-old woman was referred to our clinic for a

cystoid macular oedema on her left eye. She reported reduced

visual acuity for 1 year. 15 years ago she underwent radiation for

endocrine orbitopathy of the left orbit with a total dose of 20Gy.

BCVA was 1.0p on the right and 1 / 20 on the left eye. A macular

edema and exsudation presented funduscopically. Therapy and

Outcome Fluorescein angiography showed central ischemic areas,

microaneurysms, teleangiectasia and disturbance of the blood

retina barrier. Late phase revealed an extensive macular edema.

Anit-VEGF intravitreal injections were indicated. Conclusions

This case exemplifies 1. that radiogen retinopathy may occur af-

ter orbital radiation for endocrine orbitopathy, which is regarded

as relatively safe, and 2. that this complication may occur with a

very long latency.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P84 [633] Strahlenretinopathie nach perkutaner Ganzhirn-

Strahlentherapie bei metastasiertem Mamma-Karzinom

Hurtikova K1, Tschuppert S1, Gerding H1

1Pallas Klinik Olten

Hintergrund Wir berichten über eine beidseitige Strahlenretino-

pathie nach palliativer cerebraler Strahlentherapie mit 30Gy

Kummulativdosis bei metastasiertem Mamma-Karzinom.

Ana mnese und Befund Eine 55-jährige Patientin wurde zu uns bei

Makulaödem beidseits bei metastasierendem Mammakarzinom

zugewiesen. Sie gab eine Sehverschlechterung seit 6 Monaten an.

Vor 3 Jahren erfolgte eine palliative cerebrale Ganzhirn-Bestrah-

lung mit 30 Gy Bestrahlungsdosis. Der bestkorrigierte Visus lag

bei 0,5 am rechten und 0,4 am linken Auge. In der Funduskopie

zeigte sich ein zystoides Makulaödem, Punktblutungen und teils

konfluierende intraretinale harte Exsudate. Therapie und Verlauf

Zur Diagnosesicherung erfolgte eine Fluoreszenz-Angiographie.

Hier zeigte sich ein zentrales Pooling mit diskreter Leckage am

rechten, deutlicher am linken Auge sowie ein ischämisches Areal

im Makulabereich. Schlussfolgerungen Die Schwellenwerte für

eine Strahlenretinopathie sind schwierig zu bestimmen. Für die

externe Radiotherapie liegen sie bei 15 – 60Gy, ab 45Gy mit deut-

lich erhöhter Inzidenz der Strahlenretinopathie. Erfahrungsge-

mäss spricht das Makulaödem bei strahlenbedingter Retinopa-

thie gut auf eine Anti-VEGF-Therapie an.

Radiation retinopathy after palliative cerebral radiation of

metastatic breast cancer

Background We describe a case of radiation retinopathy after pal-

liative cerebral radiation of metastatic breast cancer with a total

dose of 30Gy. History and Signs A 55-year-old female was referred

to our clinic after discovery of bilateral macula edema. She no-

ticed bilateral deterioration of visual acuity for the last 6 months.

3 years ago she underwent palliative cerebral radiation therapy

with a total dose of 30Gy since metastases were found. BCVA

was 0,5 on the right eye and 0,4 on the left eye. On funduscopy

cystoid macular oedema, red spots and intraretinal exsudations

were found. Therapy and Outcome Fluoresceine angiography pre-

sented a central pooling with minor leckage on the right eye,

more extensive leckage on the left eye, and an ischemic area with-

in the macula. Intravitreal anti-VEGF-injection therapy was in-

dicated. Conclusions Radiation retinopathy is an unusual compli-

cation of palliative brain radiation. During planning of the strat-

egy of radiation therapy, the possibility of retinal complications

of radiation should be taken into account. A dose of 15 Gy can be

regarded as a critical level and should not be applied to the poste-

rior segment of the eye while treating the brain.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters:S96

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ers

P87 [628] Die innere Körnerschicht verbreitert sich in Bereichen

von geographischer Atrophie

Jaggi D1, Berger L1, Zinkernagel M1, Ebneter A1

1Universitätsklinik für Augenheilkunde, Inselspital, Universität Bern

Hintergrund Wenig ist bekannt zum prädiktiven Wert von Verän-

derungen der inneren Netzhautschichten bezüglich Progression

von geographischer Atrophie (GA) bei nicht-exsudativer Maku-

ladegeneration. Potentielle morphologische Prädiktoren wurden

evaluiert. Material und Methoden Retrospektive Fallserie. Die Pa-

tienten wurden mittels hochauflösender optischer Kohärenzto-

mographie und Fundusautofluoreszenz (FAF) in jährlichen Ab-

ständen untersucht. Die Segmentation der retinalen Schichten

bei horizontalen Scans wurde automatisiert durchgeführt und

manuell korrigiert. Die mittleren Schicktdicken wurden vergli-

chen zwischen Bereichen mit GA und temporaler Retina ohne

Atrophie. Die statistische Auswertung erfolgte mittels gepaartem

t-Test. Die Progressionsrate der GA wurde für jedes Auge in der

FAF ermittelt. Ergebnisse 29 Augen von 29 Patienten wurden

eingeschlossen. Bei GA war die Dicke der inneren Körnerschicht

(INL) um 65 % erhöht. Die durchschnittliche Progressionsrate

war 1.66 mm2 pro Jahr. Es gab eine schwache Korrelation zwi-

schen der INL Dicke und Progression. Schlussfolgerungen Die

INL ist in Bereichen mit GA verdickt. Weitere prospektive Un-

tersuchungen sind angezeigt.

Inner nuclear layer thickening occurs in areas of geographic atrophy

Background Little is known about inner retina layer changes in

patients with geographic atrophy (GA) from non-exudative age-

related macular degeneration. Potentially predictive morphology

changes were evaluated with respect to atrophy progression.

Material and Methods Retrospective observational case series. Pa-

tients underwent yearly high-resolution optical coherence to-

mography and fundus auto-fluorescence (FAF) imaging. Auto-

mated layer segmentation on horizontal cross-hair scans was

manually corrected. The average layer thicknesses (ALTs) were

calculated. The ALT in areas with GA was compared to tempo-

ral zones without degeneration of the outer retina and statistical-

ly analyzed using the paired t-test. The progression rate of GA

was determined for each eye on FAF. Results 29 eyes of 29 pa-

tients were included in this study. In areas with GA the inner nu-

clear layer (INL) thickness increased by 65 %. The average pro-

gression rate was 1.66 mm2 per year. There was a weak associa-

tion between INL thickness and the GA progression rate.

Conclusions INL thickness increases in areas of GA. Further pro-

spective investigations are warranted to elucidate the potential of

layer thickness changes in predicting progression of GA.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P86 [598] Plaquenil (Hydroxychloroquine)-Induzierte

Retinotoxizität – Ein Fallbericht

Iselin K1, Marti P1, Pless M1

1Augenklinik Kantonsspital Luzern

Hintergrund Plaquenil ist ein systemisches Medikament mit mög-

lichen retinotoxischen Nebenwirkungen. Regelmässige ophthal-

mologische Kontrollen sowie diagnostische Abklärungen zur

frühzeitigen Erkennung einer Makulopathie sind bei längerer

Plaqueniltherapie empfohlen. Anamnese und Befund Eine 55 jäh-

rige Patientin wurde wegen eines Systemischen Lupus Erythema-

todes von 2000 bis 2010 mit Plaquenil 400 mg / d behandelt

(1460g). Eine erste Gesichtsfelduntersuchung 2003 zeigte keine

Defekte. 2010 wurde die Therapie aufgrund fortgeschrittener

Gesichtsfelddefekte gestoppt. Therapie und Verlauf Vier Jahre

nach Sistierung der Therapie waren die Gesichtsfelddefekte pro-

gredient, funduskopisch zeigte sich eine "Bulls-Eye"-Makulopa-

thie. Im Elektroretinogramm fanden sich Hinweise für einen

Stäbchenverlust und war somit suggestiv für eine Plaquenil-Toxi-

zität. Schlussfolgerungen Patienten und Ärzte sollten sich des To-

xizitätsrisikos sowie der Notwendigkeit eines regelmässigen

Screenings bewusst sein. Die American Academy of Ophthalmo-

logy publizierte 2011 Screening-Guidelines. Ist eine retinale To-

xizität nachgewiesen, muss in Rücksprache mit dem behandeln-

den Arzt die Therapie gestoppt und der Patient über eine weitere

mögliche visuelle Verschlechterung informiert werden.

Plaquenil (Hydroxychloroquine)-Induced Retinal Toxicity –

A Case Report

Background Plaquenil is one of many systemic medications which

may cause retinal toxicity. Patients on long-standing Plaquenil

should have regular visits to an eye doctor and undergo diagnos-

tic testing to check for maculopathy. History and Signs From the

year 2000 until 2010 a 55-year-old woman was on Plaquenil

400 mg / d (1460g) to treat systemic lupus erythematosus. A first

visual field examination in 2003 did not show any defects. Evi-

dence of visual field worsening in 2010 led to termination of

therapy. Therapy and Outcome Four years after stopping Plaquenil

therapy visual field defects appeared to progressively worsen.

Fundus photos showed bull s eye maculopathy. Multifocal elec-

troretinogram was compatible with rod photoreceptor loss sug-

gesting Plaquenil toxicity. Conclusions Patients and their physi-

cians prescribing Plaquenil should be aware of the risk of toxicity

and the rationale for screening. The American Academy of Oph-

thalmology (AAO) has issued 2011 screening guidelines which

address this risk. Once retinal toxicity is confirmed, the prescrib-

ing physician should be notified, Plaquenil discontinued. The

patient should be informed that visual function may continue to

slowly deteriorate.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters: S97

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ers

P89 [625] Une famille atteinte de multiples fractures et de PHPV

Kheir V1, Munier F2, Schorderet D1

1IRO-Institut de Recherche en Ophtalmologie Sion, 2Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin,

Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Introduction Les mutations mono et bi-alléliques de LRP5 sont

responsables d'ostéoporose juvénile ainsi que de persistence et

hyperplasie du vitré primitif (PHPV), respectivement. La PHPV

est une persistence de la vascularisation foetale dans l'oeil qui

peut mener à la cécité. Patient et méthodes Un enfant présentant

une leucocorie a été diagnostiqué avec une PHPV bilatérale à

l'âge de 2 mois. Son père a souffert d'ostéoporose sévère et de

multiples fractures dans sa jeunesse. Résultats Un diagnostic mo-

léculaire pratiqué chez le proband a révélé la présence de deux

mutations dans LRP5. Conclusions Bien que le père ait eu des

problèmes osseux, il n'a reçu aucun conseil génétique avant la

naissance d'un enfant atteint de PHPV. Une évaluation molé-

culaire et un conseil génétique devraient être proposés dans

tous les cas de problèmes osseux similaires pour aider à la plani-

fication familiale.

A family with multiple bone fractures and PHPV

Background Mono- and bi-allelic mutations in LRP5 cause juve-

nile osteoporosis and persistent hyperplastic primary vitreous

(PHPV), respectively. PHPV is part of persistent fetal vascula-

ture of the eye, characterised by a highly variable expressivity re-

sulting in a wide spectrum of anterior and / or posterior congeni-

tal developmental defects which may lead to blindness. History

and Signs A couple had a first child which presented a leucocoria

at 2 months of age. The different examinations revealed that he

has a bilateral PHPV. The father suffered from sever osteoporosis

and multiple bone fractures in his youth. Therapy and Outcome A

molecular analysis performed in the chiild identified compound

heterozygote mutations in LRP5. Each parent was carrying one

of the mutation. Conclusions Although the father had bone prob-

lems, including multiple fractures and osteoporosis, no genetic

counseling was proposed before the birth of a child affected with

PHPV. All cases of multiple fractures and osteoporosis should be

evaluated at the molecular level and genetic counseling should be

provided to the patients and their partners in order to help fami-

ly planning.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P88 [605] Investigation multimodale de microembolies maculaires

avec des signes subtils

Jang L1, Herbort C2

1University of Lausanne, 2COS Centre Lausanne

Introduction Des microembolies graisseuses ou d'autres maté-

riaux dans la circulation rétinienne maculaire peuvent être diffi-

cile à diagnostiquer. Nous rapportons 2 cas. Patient et méthodes

Homme de 30 ans décrit une tâche centrale grise à l’œil droit peu

de jours après avoir été coincé entre deux voitures avec une frac-

ture du sacrum. Sa vision est de 0.2 OD et 1.0 OS. Le seul signe

pathologique est une zone sombre sur l'image du fond d'œil à

l’OCT SLO indiquant un infarctus subtil de la rétine interne.

Femme de 32 ans prenant des drogues IV présente une baisse

soudaine de la vision à 20 / 50 OD et compter les doigts OS. Une

grande zone sombre sur l'image de l’OCT SLO délimite la zone

infarcie de la rétine interne. Résultats Aucun traitement n’existe

pour l'ischémie maculaire. Conclusions L'ischémie maculaire liée

à des microembolies peut montrer des signes subcliniques.

L'image à l'OCT SLO délimite les ischémies de la rétine interne

pouvant expliquer la perte visuelle.

Multimodal investigation of macular microembolisms with

subtle signs

Background Microemboli of fat or other material into the termi-

nal macular retinal circulation can be difficult to diagnose. We

report 2 cases that showed subtle signs. History and Signs A 30

year-old man reported a grey central spot OD a few days after be-

ing squeezed between two cars with a sacrum fracture. Vision

was 0.2 OD, and 1.0 OS. Examination was unremarkable and

fluorescein angiography (FA) was normal. The only sign was a

dark area on the SLO fundus picture of the OCT scan indicating

a subtle infarction of the inner retina.

A 32 year-old woman known to take IV drugs had a sudden drop

of vision to 20 / 50 OD and count fingers at 6 feet OS. Signs in-

clude macular hemorrhages and his non perfusion on FA. The

striking sign was a large dark area on the SLO picture of the

OCT scan delineating the infarcted area of internal retina corre-

sponding to OCT hyperreflectivity. Therapy and Outcome No

treatment exists for macular ischemia. Conclusions Macular is-

chemia due to microemboli can show obvious signs as hemor-

rhages, cotton wool spots and non perfusion or in a subclinical

fashion. The SLO picture of OCT scans delineates the ischemic

changes of the inner retina causing the unexplained visual loss.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P91 [675] Reaktivierung einer Chorioretinopathia centralis serosa

unter Behandlung mit Cobimetinib

Kouros P1, Gerding H1

1Pallas Klinik Olten

Hintergrund Eine Chorioretinopathia centralis serosa unter Ein-

nahme MAP Inhibitoren ist in wenigen Artikeln beschrieben

worden. Meist handelt es sich um eine transiente Erscheinung.

Anamnese und Befund Ein 48-jähriger Patient stellte sich 3 Tage

nach Beginn einer Therapie mit Cobimetineb und Vemurafenib

bei metastasiertem malignen Melanom vor. Er klagte über eine

Sehverschlechterung OS. Der Visus betrug 0.8 OD und 0.6 OS.

Am Augenhintergrund OD zeigte sich unterhalb der Fovea eine

Depigmentierung, Dort war im OCT eine RPE-Atrophie und

eine flache seröse neuroretinale Abhebung. Links zeigten sich ei-

ne parafoveale RPE-Abhebung und im OCT eine domförmige

neuroretinale Abhebung. Therapie und Verlauf Eine Befundbeob-

achtung wurde indiziert. Bei der Folgeuntersuchung nach 10

Wochen war der Visus 1.0 OD und 0.8 OS. Die Therapie wurde

fortgeführt. OD zeigte sich eine Persistenz der subretinalen Flüs-

sigkeit. OS war eine Resorption der subfovealen Flüssigkeit ein-

getreten. Subretinal zeigte sich verdichtetes Material. Schlussfol-

gerungen Der Mechanismus einer MEK-Inhibitor assozierten

Chorioretinopathie bleibt ungeklärt. Eine transiente Dysfunk-

tion der Zonula occludens des RPEs wird vermutet.

Recurrent central serous chorioretinopathy under Cobimetinib

treatment

Background A central serous chorioretinopathy was described in a

few reports on mitogen-activated protein kinase (MAP) inhibitor

therapy. Usually this adverse event is a transient symptom. Histo-

ry and Signs A 48-year-old patient was examined 3 days after com-

mencement of a combined chemotherapy with Cobimetineb and

Vemurafenib in metastatic cutaneous malignant melanoma. He

complained of visual impairment OS. Visual acuity was 0.8 OD

and 0.6 OS. OD the fundus presented regional depigmented be-

low the fovea. OCT showed atrophy of the RPE and a flat neu-

roretinal serous detachment. OS presented a parafoveal RPE ele-

vation and a dome-shaped foveal neuroretinal detachment.

Therapy and Outcome Since only a minor deterioration of visual

acuity was present, observation was indicated. At follow-up ex-

amination 10 weeks after visual acuity was 1.0 OD and 0.8 OS.

Chemotherapy was continued. Serous retinal detachment below

the fovea OD persisted. Subretinal fluid in the fovea of OS had

disappeared but some dense subretinal material was still present.

Conclusions The mechanism of a MEK- inhibitor associated cho-

rioretinopathy remains unclear. A transient dysfunction of the

tight junctions of the RPE is suspected.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P90 [547] Langzeitentwicklung nach Vitrektomie und

Optikusneurotomie für retinalen Zentralvenenverschluss

Konstantinidis L1, Bissig A1, Wolfensberger T1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Hintergrund Die spontane Langzeitentwicklung des retinalen

Zentralvenenverschlusses (RZVV) geht oft mit starkem Visus-

verlust einher Material und Methoden Retrospektive Untersu-

chung von 10 Augen mit RZVV, welche mittels Pars Plana Vit-

rektomie (PPV) kombiniert mit einer radialen Optikusneuroto-

mie operiert wurden mit einer minimalen Nachkontrollzeit von

5 Jahren Ergebnisse Das mittlere Alter war 67±14 Jahre. Die mitt-

lere Nachkontrollzeit betrug 67±9 Monate. Ischämische Verän-

derungen wurden präoperativ in 4 Patienten beobachtet. Der

mittlere präoperative Visus betrug 2.00±0.76 logMAR, welcher

nach der Nachkontrollzeit signifikant auf 0.35±0.54 logMAR

anstieg (p < 0.0001, two-tailed t-Test). Die mittlere präoperative

Makuladicke betrug 645±108 Mikrometer, welche signifikant

auf 203±72 Mikrometer anstieg (p < 0.0001, two-tailed t-Test).

Keiner der Patienten entwickelte neovaskuläre Komplikationen

Schlussfolgerungen Diese Langzeit Ergebnisse zeigen eine verbes-

serte Visusentwicklung ohne neovaskuläre Komplikationen als

nach Spontanentwicklung bei RZVV. Diese Ergebnisse können

Anhaltspunkte zur Diskussion der Lanzeitwirkung einer PPV

bei RZVV geben.

Very long-term outcome of vitrectomy and radial optic neurotomy

for central retinal vein occlusion

Background The natural history of central retinal vein occlusion

(CRVO) can result in severe visual loss without treatment Mate-

rial and Methods Retrospective study of 10 eyes with CRVO treat-

ed with pars plana vitrectomy (PPV) combined with radial optic

neurotomy (RON) who completed a minimum of 5 years follow-

up Results Median age was 67±14 years. Median follow up was

67±9 months. Ischemic changes were present in 4 patients pre-

operatively. Baseline median logMAR BCVA was 2.00±0.76 and

improved significantly at the last follow-up to a median of

0.35±0.54 (p < 0.0001, two-tailed t-test). The baseline median

central macular thickness (CMT) was 645±108 micrometers and

improved significantly to a median of 203±72 micrometers (p <

0.0001, two-tailed t-test). None of the patients developed neo-

vascular complications during the follow-up period. Conclusions

Our results compare very favorably with the natural history of

CRVO. All patients demonstrated VA improvement while none

of these patients developed neovascular complications. These re-

sults may help to reassess the very long-term effect of PPV in pa-

tients with CRVO.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Post

ers

P93 [662] Vergleich der DTL-Mikrofaser und Neuroline Haut-Elektrode

im Mini Ganzfeld ERG

Lapkovska A1, Palmowski-Wolfe A1, Todorova M1

1University of Basel

Hintergrund Mit einem Standard ISCEV Protokoll wurden die

Aufnahmeeigenschaften von DTL Microfaser und Neuroline

surface (NS) Elektroden im Mini Ganzfeld ERG (Diagnosys

LLC) ausgewertet. Material und Methoden 31 Kontrollrobanden

wurden nach 30’ Dunkeladaption getestet. Die beiden Elektro-

den wurden im Wechsel eingesetzt. Es wurden sowohl die Amp-

lituden-Ausschläge den skot.-, phot.-,Flimmer- und Rot ERGs,

als auch deren Latenzen gemessen. Ergebnisse Beide Elektroden

zeigten die selben Wellenform-Merkmale. Amplituden des skot.

ERG waren signifikant niedriger (p≤0.014) in den NS Aufnah-

men als in den DTL Messungen. Für die skot. ERG Intensitäten

0,001 und 0,003, waren die b-Wellen Latenzen der NS-Elektro-

de kürzer(p≤0.046). Ausschläge der phot.-, Flimmer ERG waren

in den DTL Aufnahmen grösser (p≤0.003) bei vergleichbaren

Latenzen (p≥0.176). Die Rot ERG Latenz war für alle Intensitä-

ten in den DTL Aufnahmen verlängert(p≤0.046). Schlussfolge-

rungen Die DTL- im Vergleich zu NS Elektroden produzieren,

grössere ERGs. Beide Elektrodentypen erlauben erfolgreiche

Ganzfeld ERGs , auch wenn für jede Elektrode normative Daten

notwendig sind.

Comparing DTL microfibre and Neuroline skin electrode in the

Mini Ganzfeld

Background We evaluated the recording characteristics of DTL

microfiber (Plus Electrode) and Neuroline surface (NS) elec-

trodes in the Mini Ganzfeld ERG (Diagnosys LLC) using the

standard ISCEV protocol. Material and Methods Thirty one

healthy subjects were tested after 30 min of dark-adaptation. Re-

cordings with DTL / NS electrodes were counterbalanced. Am-

plitudes of the standard flash cone, rod, red cone and 30 Hz

flicker responses were analyzed, as well as their respective laten-

cies. Results Both electrodes showed the same waveform charac-

teristics. Amplitudes of the rod ERG were significantly lower

(p≤0.014) in the NS recording. For the 0.001 and 0.003 rod

ERG, the b-wave latencies of the NS were shorter (p≤0.046).

Amplitudes of the flash cone, 30 Hz flicker ERG in the DTL re-

cordings were larger (p≤0.003) by comparable latencies (p≥0.176).

The red cone ERG latencies in the DTL recordings were pro-

longed for all stimuli intensities (p≤0.046). Conclusions The DTL

electrodes produce larger ERGs when compared to NS elec-

trodes. Both electrode types allow successful full-field ERG re-

cordings, although separate normative data for each electrode is

necessary.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P92 [648] ZS-Dystrophie verursacht durch homozygote W31*

Nonsense-Mutation im Gen ABCA4 beim Vater und Kind

Lapkovska A1, Schorderet D2, Valmaggia C3, Todorova M1

1University of Basel , 2IRO-Institut for Research in Ophthalmology Sion, 3Augenklinik

Kantonsspital St.Gallen

Hintergrund Ziel der Studie ist es den Phänotyp einer konsangu-

inen tamilischen Familie mit einer neuartigen c.[93G> A],p.

W31* Mutation in ABCA4 zu beschreiben. Material und Metho-

den Drei Probanden aus der gleichen Familie erhielten eine oph-

thalmologische Untersuchung. Die DNA der Individuen wurde

auf Mutationen mittels IROme Analyse überprüft. Ergebnisse

Das 13-j Mädchen und ihr Vater präsentierten sich mit einer

Sehschärfeminderung ,einem Nystagmus. Elektrophysiologisch,

zeigten beide Probanden eine generalisierte ZS-Dysfunktion Die

ERG Befunde der Mutter waren mit einer M.Stargardt verein-

bar. IROme Analyse identifizierte eine neue homozygote c.

[93G> A],p.W31 * nonsense Mutation im ABCA4, die ein vorzei-

tiges Erlöschen des Potentials und ein mögliches Fehlen von Pro-

teinprodukten aufgrund des Nonsense-vermittelten Zerfalls er-

zeugt. Diese Mutation wurde in der homozygoten Form bei dem

Vater identifiziert und in der heterozygoten Form bei der Mutter.

Schlussfolgerungen Wir identifizierten bei dem Vater und seinem

Kind eine neue autosomal rezessive c [93G> A], p.W31 * homo-

zygote Mutation im ABCA4 verbunden mit einem frühem Be-

ginn einer ZS-Dystrophie.

CR dystrophy caused by homozygous a W31*nonsense mutation in

the ABCA4 gene in a father and daughter

Background The aim of the study is to describe the phenotype of

a consanguineous tamilian family with a novel c.[93G>A],p.

W31* mutation in ABCA4. Material and Methods Three subjects

from the same family underwent ophthalmic examination. DNA

obtained from the individuals was screened for mutations with

an IROme array. Results The 13-year old girl and her father had

reduced visual acuity, neurosensory nystagmus, and a subfoveal

absence of outer segments on OCT. On electrophysiology, both

subjects showed generalized CR system dysfunction . Clinical,

electrophysiological, and imaging findings of the mother were

consistent with Stargardt maculopathy. The IROme analysis

identified a novel c.[93G>A],p.W31* nonsense homozygous mu-

tation in ABCA4. The p.W31* mutation generates a potential

termination cordon and possible absence of protein product due

to nonsense mediated decay. This mutation was also identified at

the homozygous state in the affected father, and at the heterozy-

gous state in the non-affected mother. Conclusions We identified

a novel autosomal recessive c.[93G>A],p.W31* homozygous mu-

tation in ABCA4 associated with early onset CR dystrophy in a

father and his child.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: OPOS grant

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P95 [666] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P96 [538] Eine neue Mutation im CNNM4 Gen (G492C) assoziiert

mit dem Jalili-Syndrom

Lopez Torres L1, Schorderet D2, Valmaggia C3, Todorova M1

1Universitäts-Augenklinik Basel , 2IRO-Institut for Research in Ophthalmology Sion, 3Kantonsspital Augenklinik St. Gallen

Hintergrund Bei einer konsanguinen Familie aus Saudi Arabien mit

einer autosomal rezessiven Zapfen-Stäbchen-Dystrophie(arZSD),

assoziert mit Amelogenesis imperfecta(AI) und geistiger Behinde-

rung, wurde eine neue Mutation (G492C) untersucht. Material und

Methoden Die Eltern sowie ihre 5 Kinder wurden ophthalmolo-

gisch untersucht. Bei 2 betroffenen Kindern wurden elektrophy-

siologische Untersuchungen durchgeführt. Eine direkte Sequen-

zierung aller Exons und Intron-Extron-Verknüpfungen des

CNNM4 Gens wurde vorgenommen. Ergebnisse ArZSD wurde in

2 Kindern diagnostiziert. Die betroffenen Kindern zeigten Mine-

ralstoffmangel und AI.Genetische Analyse identifizierte eine neue

homozygote Mutation, CNNM4 (G492C), im Exon 2 in der Posi-

tion 1474 der cDNA, welche die Expression der Cystein anstelle

von Glycin auf Position 492 bewirkt. Diese Mutation liegt bei den

betroffenen von arZSD homozygot vor, während sie in den nicht

betroffenen heterozygot war. Ein Bruder war nicht betroffen.

Schlussfolgerungen Die genetische Analyse ermöglichte die Dia-

gnose des Jalili-Syndroms mittels Identifizierung einer nicht be-

schriebenen arMutation(G492C) im CNNM4 Gen.

A novel mutation in the CNNM4 gene (G492C) associated with

Jalili Syndrome

Background We are describing a new G492C homozygous muta-

tion in a consanguineous family from Saudi Arabia with autoso-

mal recessive cone-rod dystrophy(arCRD) associated with

amelogenesis imperfecta(AI) and mental deficiency. Material and

Methods Both parents and their 5 children were included in the

study. They underwent a complete ophthalmic examination.

Both affected children underwent electrophysiological evalua-

tion including full-field ERG and EOG. Direct sequencing of all

exons and intron-exon junctions of the CNNM4 gene was con-

ducted. Results ArCRD was diagnosed in 2 children. Electro-

physiology revealed non-recordable ERGs, reduced EOGs. Af-

fected children had metal deficiency and AI. Genetic analysis

identified a new CNNM4(G492C) mutation, located in exon 2

at position 1474, leading to a substitution of the glycine to

cysteine at position 492 of the translated metal transporter CN-

NM4 protein.This mutation was homozygous in the affected by

arCRD children and was heterozygous in the unaffected family

members. One son was unaffected. Conclusions Genetic testing

enabled the diagnosis of Jalili syndrome by identifying a novel

G492C mutation in the CNNM4 gene.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: OPOS grant

P94 [611] Spontan e zyklische Resorption einer serösen

Makulaabhebung bei Nervus opticus Colobom

Lopez Baumann S1, Wolfensberger T1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Hintergrund Kongenitale Anomalien des Nervus opticus wie z.B.

Colobome können mit einer serösen Makulaabhebung assoziiert

sein, obwohl die genaue Pathogenese nicht bekannt ist. Anamnese

und Befund Ein 9-jähriges Mädchen mit einer serösen Makulaab-

hebung (329 Micrometer) und einem Nervus opticus Colobom

im rechten Auge zeigte einen initialen Visus von 0.2. Auf Grund

des jungen Alters wurde von einer chirurgischen Therapie abge-

sehen und eine konservative Nachfolge vorgeschlagen. Therapie

und Verlauf Während den nächsten 5 Jahren resorbierte sich die

submakuläre Flüssigkeit zusehends in einer zyklischen Art mit

einer initialen Reduktion nach 9 Monaten auf 89 Micrometer,

einem Wiederanstieg nach 1.5 Jahren auf 563 Micrometer und

einer finalen kompletten Resorption nach 5 Jahren. Die Seh-

schärfe verbesserte sich mit dem ersten Zyklus der subretinalen

Flüssigkeitsreduktion, erreichte jedoch danach einen Plateauwert

von 0.3 trotz finaler kompletter Resorption der Makulaabhe-

bung. Schlussfolgerungen Eine mit einem Nervus opticus Colo-

bom assoziierte seröse Makulaabhebung kann sich bei Kindern

spontan in einer zyklischen Form resorbieren ohne dass ein chir-

urgischer Eingriff von Nöten ist.

Cyclical spontaneous resolution of serous macular detachment

associated with optic disc coloboma

Background Congenital cavitary anomalies of the optic disc, such

as optic disc colobomas, have been associated with serous macu-

lar detachment although the exact pathogenesis is not complete-

ly understood. History and Signs A nine-year-old girl with a serous

macular detachment (329 micrometers) associated with an optic

disc and iris coloboma in her right eye presented with reduced

visual acuity of 0.2. Due to the young age no surgical treatment

was advised and the patient was followed. Therapy and Outcome

During the 5 year clinical follow-up, the submacular fluid spon-

taneously resolved in a cyclical fashion with an intial reduction at

9 months to 89 micrometers, but reappearing at 1.5 years to 563

micrometers and finally disappearing completely at 5 years. Vis-

ual acuity improved with the first cycle of subretinal fluid reduc-

tion, but then reached a plateau of 0.3 despite the total disappear-

ance of the macular detachment at the end of follow-up. Conclu-

sions Serous macular detachments asssociated with optic disc

coloboma in young children may spontaneously resorb in a cycli-

cal fashion without the need for vitreoretinal surgery.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P98 [626] OCT en face des cavités périfovéolaires autour des trous

maculaires : analyse des cellules de Müller

Matet A1, Savastano M1, Rispoli M1, Bergin C1, Moulin A1, Crisanti P1,

Lumbroso B1, Behar-Cohen F1

1Jules-Gonin Eye Hospital, Faculty of biology and medicine, University of Lausanne

Introduction La distribution des cavités autour des trous macu-

laires (TM) pourrait être expliquée par l'histologie rétinienne

chez l'homme et le primate. Matériel et méthodes Les OCT en

face de 8 patients présentant un TM ont été analysés pour quan-

tifier la surface des cavités périfovéolaires, comparées à 1 rétine

humaine et 2 rétines de singes, après marquage des cellules de

Müller. Résultats La surface des cavités était inférieure dans la

couche nucléaire interne (INL) en comparaison de la plexiforme

externe et des fibres de Henle (OPL / HFL): 5.0×10-3 vs 15.9×10-

3 mm2 (P < 0.0001). Ces cavités étaient elliptiques et en étoile

dans l’OPL / HFL, et formaient des cylindres verticaux dans

l’INL. L'immunohistochimie a confirmé le trajet en Conclusions

Ces deux distributions dans l’INL et l’OPL / HFL sont expli-

quées par la morphologie des cellules de Müller et l’oedème intra-

ou intercellulaire.

En face OCT of foveal microstructure in macular holes: A model to

study perifoveal Müller cells

Background The distribution of perifoveal cavities around macu-

lar holes (MH) may be explained by the histology of human and

primate maculae. Material and Methods In en face OCTs of eight

patients with MH the areas of hyporeflective spaces were quanti-

fied and compared to maculae from 1 human donor eye and 2

primates, after labeling of Müller cells. Results The area of hy-

poreflective spaces was lower in the inner nuclear layer (INL)

than in the complex of the outer plexiform and Henle’s fiber lay-

ers (OPL / HFL): 5.0×10-3 vs 15.9×10-3 mm2 (P < 0.0001). In the

OPL / HFL, cavities were elongated with a stellate pattern, in the

INL they formed vertical cylinders. Immunohistochemistry con-

firmed that perifoveal Müller cells followed a radial and «Z-

shaped» course In addition, zonula occludens-1 co-localized with

Müller cells within the OPL / HFL, indicating junctions in be-

tween Müller cells and cone axons. Conclusions The dual profile

of cavities around MHs correlates with Müller cell morphology

and is consistent with the hypothesis of intra- or extracellular flu-

id accumulation along these cells.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: The Lowy Medical Research Institute

P97 [544] Chronic Care für altersbedingte Makuladegeneration

(CHARMED): randomisiert kontrollierte Studie

Markun S1, Rosemann T2, Dishy A3, Frei A4

1Institute for Primary Care , University of Zurich, 2Institute for Primary Care , University of

Zurich, 3Augenklinik Kantonspital Aarau, 4Institut für Sozial- und Präventivmedizin Zürich

Hintergrund Altersbedingte Makuladegeneration (AMD) ist eine

chronische Krankheit. Wirksame Therapien existieren, die beste

Behandlungsstrategie ist aber unklar. Das Chonic Care Model

(CCM) ist eine evidenzbasierte Vorlage zur Behandlung von

chronischen Krankheiten. In dieser Studie testeten wir, ob

CCM-Kernelemente Ergebnisse bei AMD verbessern. Material

und Methoden Randomisiert kontrollierte Studie; Intervention:

organisatorische Änderungen bei den Leistungserbringern (z.B.

strukturierte Nachbetreuung), sowie Befähigung der Patienten

(z.B. in Selbstmessungen). Kontrolle: übliche Behandlung. Pri-

märer Outcome: Änderung der ETDRS Punktezahl nach einem

Jahr. Ergebnisse 169 konsekutive Patienten (76.7 Jahre alt, zu

63.6 % Frauen, mittlere ETDRS Punktezahl 57.8 [±18.7]) aus 12

Schweizer Ophthalmologiezentren wurden eingeschlossen. Die

ETDRS Änderung nach einem Jahr war in der Interventions-

gruppe -0.3 (95 %CI: -4.4 bis +3.8), in der Kontrollgruppe +4.5

(95 %CI: +0.1 bis +8.9; kein signifikanter Unterschied [p=0.155]).

Schlussfolgerungen AMD wird in der Schweiz früh diagnostiziert

und erfolgreich behandelt. Kernelemente des CCM verbesserten

Behandlungsergebnisse nicht.

The chronic care for age related macular degeneration (CHARMED)

study: A randomized controlled trial

Background Age related macular degeneration (AMD) is a chron-

ic condition and effective treatments are available. Best treat-

ment strategies however, are still unclear. The Chronic Care

Model (CCM) is an evidence-based template for healthcare in

chronic conditions. In this study we tested, whether an imple-

mentation of CCM core elements causes favorable outcomes in

AMD. Material and Methods Randomized controlled trial; the in-

tervention comprised organizational changes of healthcare deliv-

ery (e.g. structured follow-up) and patient-empowerment (e.g.

self-performed follow-up measurements). In the control group

usual care was applied. The primary outcome was the change in

ETDRS after one year. Results 169 consecutive patients (aged

76.7, 63.3 % female, mean ETDRS score 57.8[±18.7]) from 12

Swiss ophthalmology centers were included. ETDRS changed by

-0.3(95 %CI: -4.4 to +3.8) in the intervention group compared to

+4.5(95 %CI: +0.1 to +8.9) in the control group (no significant

between-group difference [p=0.155]). Conclusions AMD in Swit-

zerland is being diagnosed early and care is performing on a high

level. Core elements of the CCM were unable to improve out-

comes.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: This trial was supported by the non-commercial founda-

tion «Zukunft Hausarzt, Zürcher Stiftung zur Förderung der

Hausarztmedizin» Zürich

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P100 [582] siehe / voir Selected Posters Seite / Page 51

P101 [594] Maladie de Stargardt dominante due à une mutation dans

ELOV4 dans une famille de 2 générations

Moret E1, Tran V2, Marcelli F3, Abitbol M4, Munier F2, Schorderet D3

1Faculté de biologie et médecine, Université de Lausanne, 2Jules Gonin Eye Hospital,

University of Lausanne, 3IRO Sion, 4Hôpital universitaire Necker Enfants-Malades FR-Paris

Introduction Présentation d'une famille de 2 générations souf-

frant d’un Stargardt à transmission dominante Patient et mé-

thodes Le proband âgé de 22 ans et 3 membres de sa famille ont

bénéficié d’un examen ophtalmique complet et d’une analyse

moléculaire par IROme, une puce analysant plus de 120 gènes

responsables de dégénérescences rétiniennes. Résultats Le dia-

gnostic de maladie de Stargardt dominante a été posé chez le pro-

babnd, sa soeur et sa mère. L’examen du FO a montré une macu-

lopathie en cocarde à différents stades. L’ERG indique une dys-

function des cônes. Le séquençage a montré une transversion

c.810C>G dans ELVOL4, créant une mutation Y270* Conclu-

sions L’analyse par IROme a permis un diagnostic rapide, ce qui

a facilité la prise en charge et le conseil génétique de cette fa-

mille. Les mutations d’ELOVL4 sont rares. Seules 9 mutations

ont été décrites à ce jour, 6 faux / nonsenses et 3 petites dele-

tions / insertions.

Two-generation dominant Stargardt family with transmission of

a ELOVL4 mutation

Background To report the clinical and genetic study of a 2-gener-

ation family with dominant Stargardt disease History and Signs

The proband, a 22-year old man and 3 first-degree relatives un-

derwent a full ophthalmological examination including fundus

photography, fundus autofluorescence, optical coherence tomog-

raphy (OCT), visual fields (VF), and electroretinography (ERG).

Blood samples were collected, genomic DNA was extracted and

IROme analysis, a system checking over 120 genes involved in

retinal disorders was performed Therapy and Outcome Diagnosis

of dominant Stargardt was retained for the proband, his sister

and mother. Fundus examination revealed bull’s eye maculopa-

thy and ERG measured a generalised cone dysfunction. VF

showed central scotoma correlating with dystrophic nonfunc-

tional retinal regions observed on FAF and OCT. Sequencing

analysis revealed a c.[810C>G] transversion in ELOVL4 leading

to a Y270* mutation Conclusions IROme analysis allowed us to

make a diagnosis in this family in a short period of time and

helped genetic counseling. Mutations in ELOVL4 are rare. Un-

til now, only 9 mutations have been described, six missense / non-

sense and 3 small deletions and / or insertion.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P99 [639] Präfoveale und perivaskuläre Kyrieleis-Infiltrate bei

posteriorer Uveitis durch Toxoplasmose

Meier P1, Herbort C2, Wolfensberger T1

1HOJG Lausanne, 2COS Centre Lausanne

Hintergrund Erstmals in 1933 durch Kyrieleis in den Netzhaut

Arteriolen von Patienten mit Tuberkulose beschrieben, können

diese weissen segmentalen perivaskulären Infiltrate auch selten

bei den folgenden Krankheiten auftreten: Toxoplasmose, M.

Behçet, sowie Syphylis. Anamnese und Befund Wir beschreiben ei-

nen 51-jährigen Patienten mit einer Toxoplasmose induzierten

Retinochoroiditis mit Vitritis, welche die Sehschärfe auf 0.32 re-

duzierte. Therapie und Verlauf Eine systemische Antibiotikathera-

pie führte zu einer kompletten Resolution der fokalen Choriore-

tinitis. Die Glaskörperinfiltration blieb jedoch bestehen und ei-

ne Pars Plana Vitrektomie wurde durchgeführt während welcher

Kyrieleis Infiltrate im Bereich der Netzhautarteriolen wie auch

im Bereich der Venen und sogar in der fovealen Depression ge-

funden wurden. Die präretinalen Infiltrate erschienen hyperre-

flektiv auf SD-OCT ohne Füllungsdefekte der Gefässe. Schluss-

folgerungen Kyrieleis Infiltrate können selten nicht nur perivas-

kulär um Arteriolen sondern auch um Venen und sogar in der fo-

vealen Depression auftreten. Multimodale Bildgebung zeigt,

dass die Infiltrate ausserhalb der Gefässwand lokalisiert sind.

Prefoveal and perivascular Kyrieleis-type infiltrates in toxoplasmic

posterior uveitis

Background First described in 1933 by Kyrieleis in retinal arteri-

oles of patients with tuberculosis, the presence of segmental

white perivascular infiltrates may rarely occur in other types of

posterior uveitis including toxoplasmosis, Behçet disease, syphy-

lis and others. History and Signs We report a case of a 51-year-old

patient, who presented with toxoplasma associated chorioretini-

tis and vitritis with visual acuity loss to 0.32. Therapy and Outcome

Systemic antibiotic therapy lead to a complete resolution of the

focal chorioretinitis, but vitreous opacities with visual impair-

ment persisted. Pars plana vitrectomy was performed and Kyrie-

leis-type infiltrates around the retinal vessels were discovered,

which were, however, not confined to arterioles but extended to

retinal veins and even into the foveal depression. Further exami-

nation using SD-OCT revealed hyperreflective deposits outside

the vascular vessel wall without obstruction of the lumen on flu-

orescein angiography. Conclusions Kyrieleis-type perivascular in-

filtrates occur around arterioles but may extend to veins and even

into the fovea. Multimodal ocular imaging allows to localise

these lesions more precisely.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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ers

P103 [566] Okuläre Siderosis 13 Jahre nach einer Bombenexplosion

Papazoglou A1, Hanson J2, Gerth-Kahlert C2, Gerding H1

1Pallas Kliniken, 2Augenklinik UniversitätsSpital Zürich

Hintergrund Eisenhaltige intraokulare Fremdkörper(FK) kön-

nen toxische Netzhautschädigungen und irreversible Sehstö-

rungen verursachen. Deshalb sollte eine frühzeitige Entfernung

erfolgen. Wir berichten über eine spät diagnostizierte okuläre

Siderosis. Anamnese und Befund Ein 34-jähriger Mann war 3

Jahre nach einer Bombenexplosion 2001 links (Oculus ulti-

mus) wegen einer Cataracta traumatica und Hornhautfremd-

körpern behandelt worden. Er wurde 2014 wegen Sehstörun-

gen zugewiesen. Am rechten Auge bestand eine posttraumati-

sche Atrophiabulbi. Am linken Auge waren der Visus 1.0, der

IOD bei 37mmHg und ein subkonjunktivaler und ein kleiner

intraretinaler FK peripher zu erkennen. Das Gesichtsfeld war

konzentrisch eingeschränkt und die RNFL vermindert. Im Or-

bita-CT zeigten sich 3 FK und im ffERG war die b-Welle deut-

lich reduziert (elektronegative Konfiguration). Therapie und Ver-

lauf Die subkonjunktivalen und der intraokulare FK wurden

im Rahmen einer Pars plana Vitrektomie entfernt. Zusätzlich

wurde eine gezielte Retin-und Choroidektomie im Fremdkör-

perbett durchgeführt. Histologisch zeigte sich im entfernten

Gewebe zerfallenes FK-Material. Schlussfolgerungen Bei perfo-

rierenden Verletzungen mit Fremdkörperverdacht sollte immer

eine bildgebende Diagnostik erfolgen.

Ocular Siderosis 13 years after bomb explosion

Background Iron intraocular foreign bodies(FB) can lead to tox-

ic retinal effects and irreversible visual dysfunction; hence they

should be removed as early as possible. We present here a case of

late diagnosed ocular siderosis. History and Signs A 34-year old

male, whose left eye (oculus ultimus) had been treated for trau-

matic cataract and corneal metallic splinters after a bomb ex-

plosion in 2001, was referred to our clinic due to a subjective

decrease of visual acuity. Upon referral, he was diagnosed with

atrophia bulbi of his right eye; while the examination of his left

eye showed BCVA 1.0, IOP 37 mmHg, one subconjunctival FB

and one in the peripheral fundus penetrating the retina, con-

centric visual field defects and reduced RNFL thickness. The

orbital CT revealed 3 metallic fragments and the ffERG b-

wave was reduced and delayed (electronegative configuration).

Therapy and Outcome The subconjunctival and intraocular FBs

were surgically extracted during a pars plana vitrectomy with

an intended local retinal and choroidal excision. The histopa-

thology showed infiltration by dissolved foreign body material.

Conclusions When a penetrating injury is suspected, an orbital

X-ray or CT should be ordered because small FB can be easily

overseen.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P102 [654] Les résultats anatomiques et fonctionnels de la

chirurgie des trous lamellaires maculaires

Papadopoulou D1, Donati G1, Pournaras C1

1Centre Ophtalmologique, Clinique de la Colline, Genève

Introduction Examiner les résultats de la chirurgie des trous la-

mellaires secondaire aux membranes épirétiniennes. Matériel et

méthodes Une étude rétrospective a été réalisée concernant des

patients qui ont subi des opérations des trous lamellaires secon-

daires aux membranes épirétiniennes. Une vitrectomie de 23g

par pars plana a été réalisé avec pelage de la membrane épiréti-

niennes et de la membrane limitante interne. Les résultats princi-

paux mesurés incluaient la structure lamelllaire postopératoire et

la meilleure acuité visuelle corrigée. Résultats L'acuité visuelle est

améliorée après l'opération. La tomographie par cohérence op-

tique a montré une amélioration du contour maculaire dans la

plupart des cas. Conclusions Dans le cas d’un trou lamellaire se-

condaire d’une membrane épirétinienne avec une diminution

d’acuité visuelle importante, le pelage de la membrane épiréti-

nienne et de la membrane limitante interne peut améliorer l’acui-

té visuelle.

Anatomical and functional results of lamellar macular holes surgery

Background To examine the surgical results of lamellar macular

hole secondary to epiretinal membrane. Material and Methods A

retrospective review was performed of patients with lamellar

macular hole secondary to epiretinal membrane that underwent

epiretinal membrane and internal limiting membrane peeling

with 23g Pars plana vitrectomy. The main outcome measures in-

cluded postoperative macular structure and best corrected visual

acuity. Results The mean best-corrected visual acuity improved

postoperatively. Optical coherence tomography showed im-

proved macular contour in most cases. Conclusions In lamellar

macular hole secondary to epiretinal membrane with significant

visual decrease, epiretinal membrane and internal limited mem-

brane peeling can improve best corrected visual acuity.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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P105 [659] Télangiectasie maculaire type 3 : être ou ne pas être

Roemer S1, Mantel I1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Introduction Il y a différents phénotypes de télangiectasies macu-

laires. Le but est de décrire la présentation clinique d'une forme

rare, dont l'association systémique est très importante. Patient et

méthodes Il s'agit d'un homme de 52 ans avec télangiectasies ma-

culaires type3, identifiées par angiographie fluorescéinique large

angle. Une évaluation systémique vasculaire était faite. Résultats

L'oeil gauche avait un oedème maculaire supérieur, des télangiec-

tasies, confirmées par angiographie et des exsudats lipidiques. En

périphérie temporale, on voyait par l'imagerie des anomalies mi-

crovasculaires. De plus, ce patient avait une sténose de l'aorte

descendante et de l'artère vertébrale gauche. Conclusions Les té-

langiectasies maculaires unilatérales avec ischémie microvascu-

laire et exsudations lipidiques peuvent être une forme isolée(type1)

ou avec anomalies rétiniennes périphériques et systémiques(type3).

Un bilan vasculaire est donc recommandé.

Macular telangiectasies type 3: To be or not to be

Background Among macular telangiectasies there are various phe-

notypes. The purpose is to describe the clinical presentation of a

rare variant, with important systemic association History and

Signs We report the case of a 52-year-old male with macular tel-

angiectasies type3, based on wide field fluoresceinic angiography

imaging. A systemic evaluation of the vascular system was under-

taken Therapy and Outcome The left eye only presented superior

macular edema, associated with telangiectasies and lipd exsuda-

tion. Angiography revealed partially occlusive telangiectasies in

the superior and inferior macula. The temporal periphery pre-

sented important microvascular anomalies with capillary drop-

out and peripheral ischaemia. The systemic evaluation revealed a

stenosis of descending aorta and of the left vertebral artery.

Conclusions A case of unilateral macular telangiectasies with reti-

nal ischaemia and lipid exsudations although compatible with

type 1 may in fact represent the rarer variant type 3 with periph-

eral retinal and systemic vascular changes (type 3).Thus a sys-

temic vascular assesment has to be recommended.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P104 [691] Prise en charge du décollement de rétine après

chimiothérapie intra-artérielle dans le rétinoblastome avancé

Pournaras J1, Potic J1, Gaillard M1, Wolfensberger T1, Beck Popovic M2, Munier F1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne, 2Pediatric Oncology and Hematology Unit

Lausanne

Introduction Le but est d’analyser l’incidence du décollement de

rétine après chimiothérapie intra-artérielle de première intention

dans le rétinoblastome avancé. Matériel et méthodes 30 patients

ont été inclus. Une fois l’indication posée, une chirurgie ab ex-

terno a été pratiquée associant cerclage et cryothérapie sans drai-

nage. Résultats 19 patients avaient une rétine appliquée, alors que

11 patients présentaient un décollement de rétine. Suite à la

chimiothérapie, 16 / 19 patients ont développé un décollement de

rétine; les 11 autres ont tous régressé. Après 4.1 mois, une opéra-

tion est pratiquée chez 9. Une réduction du soulèvement rétinien

a été obtenue dans 8 / 9 cas. Conclusions La chimiothérapie intra-

artérielle du rétinoblastome avancé entraine un décollement de

rétine dans environ 50 % des cas. La chirurgie ab externo permet

une réapplication dans 2 / 3 des cas.

Management of retinal detachment after first-line intra-arterial

chemotherapy for advanced retinoblastoma

Background To analyze the occurrence of rhegmatogenous retinal

detachment in patients with advanced retinoblastoma treated

with first line intra-arterial chemotherapy and their surgical out-

come. Material and Methods Advanced retinoblastoma patients

(n=30) treated with first line intra-arterial chemotherapy were in-

cluded. Scleral buckle surgery with anterior chamber ponction

was performed without drainage of sub-retinal fluid. Results 11

patients had retinal detachment at presentation, and 19 patients

had none. After chemotherapy, 16 / 19 patients developed retinal

detachment. All the 11 patients presenting retinal detachment at

the first examination regressed spontaneously after treatment.

Average observation period before surgery was 4.1 months. In 10

patients, scleral buckle was indicated, but only 9 underwent sur-

gery. Regression of retinal detachment was seen in 8 / 9 cases,

with complete reapplication in 6 / 9 patients. One patient showed

no change (11 %). Conclusions First line intra-arterial chemother-

apy for advanced retinoblastoma provides good tumor control,

but secondary retinal detachment occurred in 16 / 30 cases. Ret-

inal reapplication was obtained with scleral buckling in more

than two thirds of patients.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Page 84: ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for speakers and poster presenters S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG ... workshop,

Posters: S105

Post

ers

P107 [576] Prise en charge d’un hématome maculaire par vitrectomie

avec tamponnade au gaz et injections d’anti-VEGF

Sadeghi Y1, Elalouf M1, Mantel I1, Pournaras J1

1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin Lausanne

Introduction Les hématomes maculaires secondaires à la DMLA

de forme exsudative sont difficiles à traiter. Patient et méthodes

Nous rapportons le cas d’une patiente de 61 ans, référée dans

notre centre en raison d’un hématome maculaire de 2 – 3 dia-

mètres papillaires. L’OCT révèle une composante sous-réti-

nienne avec décollement de l’EP. Les investigations sont revenues

négatives pour une étiologie inflammatoire et un diagnostic de

DMLA hémorragique avec polypes sous-jacents est suspecté.

Résultats La patiente a bénéficié d’une vitrectomie par pars plana

23G avec pelage de la hyaloide postérieure très adhérente, ainsi

qu’un tamponnement par SF6 23 %. En post-opératoire, la pa-

tiente est positionnée avec un regard à 45° vers le bas pendant la

journée et en décubitus latéral gauche pendant la nuit. Elle a bé-

néficié de trois injections intra-vitréennes de Lucentis à un, deux

et trois mois post-opératoires, suivi d’une phacoemulsification à

sept mois. A la dernière visite, l’acuité visuelle est de 1.0 et le pro-

fil fovéolaire est normal. Conclusions Les hématomes maculaires

peuvent bénéficier d’un traitement combiné par vitrectomie avec

déplacement de l’hémorragie grâce à un tamponnement au gaz

suivi d’injections d’anti-VEGF.

Combined vitrectomy with gaz tamponade and repeated anti-VEGF

injections for the management of submacular hemorrhage

Background Submacular hemorrhages resulting from exudative

age-related macular degeneration may be difficult to treat. Histo-

ry and Signs We report the case of a 61-year-old patient referred to

our center for management of right eye submacular hemorrhage,

of 2 – 3 papillary diameter. OCT analysis revealed subretinal

component and RPE detachment. Extensive investigation be-

came negative for an inflammatory disease and a hemorrhagic

macular degeneration with underlying polyps was suspected.

Therapy and Outcome The patient underwent a 23G pars plana vit-

rectomy with removal of a very adherent posterior hyaloid mem-

brane, as well as final SF6 23 % tamponade. In the postoperative

phase, the patient was positioned with a 45° downward gaze dur-

ing the day and on the left side during sleep. Then, she benefited

from three intravitreal injections of Lucentis at month one, two

and three postoperatively. At month seven, the patient under-

went a phacoemulsification for a secondary cataract. At the last

visit, the visual acuity was 1.0 and OCT showed physiological fo-

veal aspect. Conclusions Subretinal hemorrhages benefit from a

combination of displacement of the hemorrhage by vitrectomy

with gaz tamponade and further treatment by anti-VEGF injec-

tions.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P106 [677] Tomographie par cohérence optique spectral domaine

dans une population pédiatrique de drépanocytose

Roemer S1, Dirani A1, Marchionno L1, Ferreira S1, Bergin C1, Ambresin A1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Introduction La drépanocytose est fréquemment associée à des

manifestations rétiniennes. De récentes études ont montré des al-

terations en tomographie par cohérence optique (OCT) chez des

adultes. Matériel et méthodes Nous avons fait une étude rétro-

spective d'enfants drépanocytaires, suivis dans notre unité de ré-

tine médicale, apparies pour l'âge, le sexe, l'ethnie avec un groupe

controlé. On a mesuré l'amincissement rétinien, le diamètre et la

dépression fovéolaire, l'épaisseur sous fovéolaire par OCT Hei-

delberg Résultats 22 yeux étaient comparés à 9 yeux controlé. Le

diamètre et la dépression fovéolaire étaient signifactivement di-

minués chez les drépanocytaires(1170+ / -201 et 78+ / -17)par rap-

port aux yeux sains (1501+ / -193 et 100+ / -26) (p=0.001 et

p=0.0026 respectivement) 36 % des drépanocytaires avaient un

amincissement de le rétine en temporal. Il n'y avait pas de diffé-

rence pour l'épaisseur choroidienne Conclusions Notre étude

montre une diminution du diamètre maculaire chez des enfants

drépanocytaires et un amincissement rétinien focal. Ces 2 élé-

ments reflètent des altérations de rétine interne, suggérant des

anomalies précoces du flux rétinien.

Spectral domain optical coherence tomography in pediatric patients

with sickle cell disease

Background Sickle cell disease (SCD) is frequently associated with

retinal manifestations. Recent studies have reported on optical

coherence tomography(OCT)alterations in adult SCD popula-

tions. The aim of our study was to evaluate the macular anatomy

on OCT in pediatric patients with SCD. Material and Methods

Retrospective study of patients with SCD followed in the medi-

cal unit of Jules Gonin Eye Hospital. The study group was com-

pared to a control group matched for age, sex and ethnicity. Ret-

inal thinning, macular splaying(foveal diameter), foveal depth

and subfoveal choroidal thickness were measured using

OCT(Heidelberg, Germany) Results 22 eyes were compared to 9

control eyes. Macular splaying and depth were significantly low-

er in eyes of patients with SCD(1170+ / -201 and 78+ / -17)com-

pared to control eyes (1501+ / -193 and 100+ / -26) (p=0.001 and

p=0.026 respectively) 36 % showed retinal thinning in the tem-

poral area. There was no difference in choroidal thickness.

Conclusions Our study showed a significant decrease in macular

splaying in the SCD pediatric patients and presence of focal

thinning. Both reflects inner retina alterations suggesting early

retinal blood flow alterations.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Page 85: ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for speakers and poster presenters S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG ... workshop,

Posters:S106

Post

ers

P109 [620] Technik zur Verhinderung von Silikonöl-Migration und

Baerveldt-Ventil-Blockierung für Amotio-Chirurgie bei partieller

Aniridie

Sherif M1, Sharkawi E1, Wolfensberger T1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Hintergrund Silikonöl Tamponnade bei Aniridie ist mit einer ho-

hen Inzidenz von Ölmigration in die Vorderkammer und Endo-

theltoxizität assoziiert. Auf Grund der Blockierung eines Draina-

geventils wird von dieser Tamponnade Technik bei Aniridie ab-

geraten. Anamnese und Befund Ein 40-jährigen Patient mit parti-

eller Aniridie, wurde auf Grund einer traktionellen Amotio bei

Hypotonie bedingter Aderhautabhebung nach Baerveldt Ventil

Implantation zugewiesen. Therapie und Verlauf Nach 23g Pars Pla-

na Vitrektomie und 5500 cs Silikon Öl Tamponnade wurde die

Netzhaut angelegt. Um die Migration des Öls in die Vorderkam-

mer zu verhindern wurden 10-0 Prolene Fäden vom Limbus zum

Limbus gelegt, sodas die Richtung des Baerveldt Ventils gegen

die hintere Fläche der Hornhaut gerichtet wurde, um das Risiko

eines Kontaktes der Ventilöffnung mit der Ölblase zu reduzieren.

Während der folgenden 6 Wochen war der intraokulare Druck

normal. Die klinische Nachkontrollen nach Silikonölentfernung

zeigten keine Komplikationen. Schlussfolgerungen Mittels dieser

neuartigen chirurgischen Technik kann eine Silikonöl Tampon-

nade sogar bei partieller Aniridie angewandt werden ohne das

Baerveldt Ventil zu verstopfen.

New technique for the prevention of silicone oil migration and

Baerveldt tube blockage in retinal detachment surgery with partial

aniridia

Background Silicone oil tamponnade in aniridia has been associ-

ated with a high incidence of oil migration into the anterior

chamber with subsequent corneal endothelial damage. The use

of such tamponnades has thus been eschewed in the presence of

drainage tubes. History and Signs A 40-year-old patient with par-

tial aniridia presented with a tractional retinal detachment after

appositional choroidal detachment due to hypotony following

the implantation of a Baerveldt tube. Therapy and Outcome Fol-

lowing 23g pars plana vitrectomy and release of the traction, the

retina was reattached using 5500 cs silicone oil. In order to pre-

vent the oil from migrating into the anterior chamber 10-0

prolene sutures were placed from limbus to limbu to divert the

direction of the Baerveldt tube towards the posterior face of the

cornea in order to minimise the risk of a contact with the anteri-

or meniscus of the silicone oil bubble. During 6 weeks intraocu-

lar pressure remained normal and after oil removal clinical fol-

low-up was uneventful. Conclusions With this novel surgical tech-

nique, silicone oil can be succesfully used in partial aniridia with

a drainage tube without blocking the tube.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P108 [577] Intraokulare Migration einer Augenwimper während Pars

Plana Vitrektomie

Sadeghi Y1, Lopez Baumann S1, Wolfensberger T1

1Hôpital Ophtalmique Jules Gonin Lausanne

Hintergrund Das Vorhandensein von intraokularen Augenwim-

pern wurde selten nach penetrierenden Augenverletzungen und

nach Chirurgie des Vorderabschnittes beschrieben. Anamnese

und Befund Wir beschreiben den Fall einer 40-jährigen Patientin,

welche sowohl mittels einer Phakoemulsification als auch einer

23g Pars Plana Vitrektomie und Tumorektomie für ein mit Pro-

tonen bestrahltem Aderhautmelanom operiert wurde. Während

dem chirurgischen Eingriff wurde eine Augenwimper im Augen-

innern entdeckt. Therapie und Verlauf Die Augenwimper wurde

mittels einer 23g Pinzette entfernt und eine antibiotische Pro-

phylaxe wurde intraokular injiziert. Die klinische Nachkontrolle

zeigte einen regelrechten postoperativen Verlauf ohne erhöhte

post-operative Entzündungstendenz. Schlussfolgerungen Die Mi-

gration einer Augenwimper kann sehr selten während einer Pars

Plana Vitrektomie auftreten. Die Wimper scheint unbewusst zu-

sammen mit einem Instrument eingeführt zu werden. Unmittel-

bare Entfernung sowie eine Antibiotikaprophylaxe erlauben ei-

nen guten klinischen Langzeitverlauf.

Intraocular migration of cilium during pars plana vitrectomy

Background The presence of intraocular cilia is rare but has been

described following penetrating injury or anterior segment sur-

gery. History and Signs We report a case of a 40-year-old patient,

who underwent phacoemulsification as well as 23g pars plana

vitrectomy and tumorectomy for a choroidal melanoma previ-

ously irradiated by proton beam. During surgery, a cilium was

discovered floating in the vitreous cavity. Therapy and Outcome

The intraocular cilium was removed using an endgripping for-

ceps through the 23g cannula and antibiotic prophylaxis was in-

jected. The clinical follow-up was unremarkable without signs of

infection or increased intraocular inflammation. Conclusions The

migration of a cilium into the eye during vitreoretinal surgery ap-

pears to occur very rarely, most likely by inadvertently passing it

through the 23g cannula along with an instrument which en-

gaged the cilium. Swift removal and antibiotic prophylaxis as-

sures a good clinical outcome.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Page 86: ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for speakers and poster presenters S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG ... workshop,

Posters: S107

Post

ers

P111 [651] Optische Kohärenztomographie bei chirurgischer

Behandlung einer Makulopathie bei Grubenpapille

Stoffelns B1, Laspas P1

1University Eye Clinic, DE-Mainz

Hintergrund Untersuchung der Wertigkeit der optischem Kohä-

renztomographie (OCT) bei chirurgischer Behandlung einer

Makulopathie bei Grubenpapille. Anamnese und Befund Inter-

ventionelle Fallbeschreibung eines 62-jährigen Mannes mit Gru-

benpapille in seinem funktionell einzigen linken Auge, der eine

assoziierte Makulopathie entwickelte (Sehschärfe 0,2), die mit

kombinierter Kataraktoperation und Vitrektomie mit membrane

peeling und Luftendotamponade operiert wurde. Therapie und

Verlauf Die Spectral Domain optische Kohärenztomographie

zeigte präoperativ die hintere Glaskörpergrenzmembran anlie-

gend, eine schisisartige Verdickung der zentralen Netzhaut und

eine Verbindung dieser Schisishöhle zur Grube im Papillentrich-

ter. Postoperativ zeigte sich eine zunehmende Abflachung der se-

rösen Makulopathie mit anatomischer Wiederherstellung der

Foveagrube und Sehschärfenanstieg auf 0,8. Dieser Augenbe-

fund ist seit 45 Monaten stabil. Schlussfolgerungen Die Spectral

Domain optische Kohärenztomographie liefert hervorragende

Detailansichten von Morphologie und Struktur der Makulopa-

thie bei Grubenpapille und erweist sich sehr wertvoll zur Dia-

gnosesicherung und zur postoperativen Verlaufskontrolle.

Optical coherence tomography in surgery for optic disc pit

maculopathy

Background To report the value of optical coherence tomography

in surgical repair of an optic disc pit-associated maculopathy. His-

tory and Signs An interventional case report of a 62-year-old male

with optic nervehead pit in his only left eye who developed an as-

sociated maculopathy (visual acuity 20 / 100) that was treated

with combined cataract surgery and pars plana vitrectomy with

internal limiting membrane peeling and air tamponade. Therapy

and Outcome Spectral-domain optical coherence tomography pre-

operatively shows the posterior hyaloid membrane attached, a

schisis-like elevation of the central retina and a communication

between the optic nerve pit and the schisis-like cavity. Postoper-

atively anatomic flattening of the serous maculopathy and the re-

covery of foveal depression with visual improvement to 20 / 25

was observed and remains stable since 45 months. Conclusions

Spectral-domain optical coherence tomography provides great

details of the changes in morphology and structure of macular

schisis associated with optic nerve pit. Therefore it is a very valu-

able tool to confirm the diagnosis and evaluate the healing course

after surgery.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P110 [608] Optische Kohärenztomographie bei Strahlentherapie

eines Aderhauthämangioms bei Sturge-Weber-Syndrom

Stoffelns B1, Laspas P1

1University Eye Clinic, DE-Mainz

Hintergrund Untersuchung der Wertigkeit der optischem Kohä-

renztomographie (OCT) bei Strahlentherapie eines diffusen

Aderhauthämangioms bei Sturge-Weber Syndrom. Anamnese

und Befund Interventionelle Fallbeschreibung eines 12-jährigen

Mädchens mit Sturge-Weber Syndrom, das eine exsudative Netz-

hautablösung bei diffusem Aderhauthämangiom erlitt (Seh-

schärfe 0,05) und mit externer Photonentherapie (20 Gy in Frak-

tionen von 2 Gy) bestrahlt wurde. Therapie und Verlauf Innerhalb

von 8 Monaten trat im bestrahlten Auge komplette Netzhautan-

lage ein mit Sehschärfenanstieg auf 0,4. Die optische Kohärenz-

tomographie zeigte eine signifikante Tumorverkleinerung, kom-

plette Resorption der subretinalen Flüssigkeit und Verdünnung

der Photorezeptorschicht der Makula. Ausser retinalen Pigment-

epithelumbauten wurden nach bisher 30 Monaten keine Neben-

effekte der Therapie beobachtet. Schlussfolgerungen Die optische

Kohärenztomographie zeigte sich hilfreich zur Beurteilung der

Wirksamkeit der Stahlentherapie (Tumorreduktion, Ausmass

der Resorption an subretinaler Flüssigkeit) und zur Abschätzung

der Sehschärfenprognose (Schädigung der Photorezeptor-

schicht).

Optical coherence tomography in radiotherapy for choroidal

hemangioma in Sturge-Weber syndrome

Background To report the value of optical coherence tomography

in radiotherapy for diffuse choroidal hemangioma in Sturge-We-

ber syndrome. History and Signs An interventional case report of a

12-year-old girl with Sturge-Weber syndrome who developed an

exudative retinal detachment (visual acuity 1 / 20) and was treat-

ed with external photon radiotherapy (20 Gy in fractions of 2

Gy). Therapy and Outcome Subretinal fluid resolved completely

over a period of 8 months and visual acuity increased to 20 / 50.

Optical coherence tomography allowed to identify a significant

reduction in thickness of the choroidal tumor mass at the poste-

rior pole and complete resolution of the subretinal fluid. In com-

parison to the macular images of the fellow eye central macular

thickness was reduced and the photoreceptor layer was attenuat-

ed in the treated eye. During follow-up of 30 months apart from

residual pigment epithelium mottling no side effects occurred.

Conclusions Optical coherence tomography was useful for evalu-

ating the effectiveness of radiation therapy (tumor reduction,

amount of resorption of subretinal fluid) and for estimation of

the visual prognosis as well (damage of the photoreceptor layer).

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

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Posters:S108

Post

ers

P113 [679] Lien entre la position sur la rétine d’un Implant Argus II et

le Seuil de Perception

Tran B1, Wolfensberger T1

1Jules Gonin Eye Hospital, University of Lausanne

Introduction Le seuil de perception chez les patients porteurs d'un

implant Argus II depend en théorie de la position de l’implant

par rapport à la surface rétinienne. Patient et méthodes Nous

avons évalué cliniquement un patient de 79 ans deux mois après

implantation de la prothèse Argus II, selon un protocole de sti-

mulation électrique standard ainsi qu’à l’aide de mesure par to-

mographie optique cohérente (OCT). Résultats L’examen du

fond d’oeil montre un implant parfaitement en place, à 45 degré

par rapport à l’axe horizontale. Des coupes OCT ont été effec-

tuées selon l’axe horizontal et vertical de l’implant, en passant sur

les rangées d’électrodes. La distance moyenne entre l’implant et

la rétine est de 75.5±41.6 micromètres (intervalle: 0 à 111). Trois

mois plus tard, on note une apposition complète de l’implant sur

la rétine. Il n’y a pas de correlation directe entre la position de

chaque electrode et le seuil de perception. Conclusions Le seuil de

perception n’est pas corrélé dans certain cas à la distance implant-

rétine. Cette distance peut varier au court du temps.

Relation between implant position and perceptual threshold in a

patient with Argus II prosthesis

Background The perceptual threshold of patients with an Argus II

retinal implant depends in theory on the position and the dis-

tance of the implant from the retinal surface. History and Signs A

79-year-old patient with an Argus II retinal prosthesis was evalu-

ated clinically, using a standard electrical stimulation protocol as

well as optical coherence tomography (OCT) two months after

successful implantation. Therapy and Outcome Clinical examina-

tion showed an excellent position of the implant on the macula

with a 45 degree angle of the longitudinal axis. Cross sectional

OCT scans were performed along the vertical and horizontal ax-

is of the implant. The average distance between the implant’s in-

ferior surface and the inner retinal surface was 75.5±41.6 mi-

crometers (range: 0 to 111). A comparison of the distance of indi-

vidual electrodes with the corresponding threshold level showed

no direct correlation. Distance measurements 3 months later

showed a complete apposition of the implant on the retinal sur-

face. Conclusions Perceptual thresholds may in certain cases not

be directly correlated to the retina-implant distance. The rela-

tionship between the implant and the retinal surface may change

during follow-up.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P112 [696] Pelage de membrane limitante interne avec épargne de la

fovéa pour foveoschisis myopique

Thommen F1, Pournaras J1

1Hôpital Ophtalmique Jules-Gonin, Fondation Asile des Aveugles, Université de Lausanne

Introduction Pour evaluer l'efficacite et la securite d'un pelage de

la membrane limitante interne (MLI) dans le traitement d'un de-

collement de la fovea chez une patiente suivie pour foveoschisis

myopique. Patient et méthodes Une patiente de 34ans etait suivie

dans notre unitee pour une baisse d'acuite visuelle (0.4) secon-

daire a un foveoschisis myopique. Au cours du suivi, la vision a

chute à 0.2, associé à un décollement de la fovea. L'indication

operatoire fut des lors pose. Résultats Un pelage de MLI par

vitrectomie avec epargne de la fovea fut realise; complete d'un

tamponnement par SF6 23 % et positionnement tete vers le bas

durant la premiere semaine. L'acuite visuelle s'est amelioree à 0.5.

L'imagerie en coherence optique (OCT) montre une retine ap-

pliquee sans trou maculaire et disparition du foveoschisis. Les re-

sidus de MLI foveolaire reste visible a l'OCT Conclusions La tech-

nique de pelage de MLI avec epargne de la fovea semble recom-

mande dans la prise en charge d'un foveoschisis complique d'un

decollement de la fovea, ceci pour reduire le risque postoperatoire

de survenu de trou maculaire de pleine epaisseur.

Fovea-sparing internal limiting membrane peeling for myopic

foveoschisis.

Background To investigate the effectiveness and safety of fovea-

sparing internal limiting membrane (ILM) peeling for the treat-

ment of foveal retinal detachments in a patient followed for my-

opic foveoschisis. History and Signs A 34 years old patient was fol-

lowed in our unit for decreased in visual acuity (0.4) secondary

to myopic foveoschisis. During follow-up, visual acuity drop was

objectivated (0.2), associated to the occurrence of foveal detach-

ment. At this point surgery was recommended. Therapy and Out-

come Vitrectomy with fovea-sparing ILM peeling technique was

applied. SF6 23 % tamponade was used. Face-down positioning

was strictly recommended during the first week. Visual acuity

improved to 0.5. OCT revealed attached retina without macular

hole and disappearance of foveoschisis. Remnants of foveal ILM

are still visible on OCT. Conclusions Fovea-sparing ILM peeling

surgical technique may be recommended for the management of

foveoschisis complicated by foveal detachment in order to reduce

the occurrence of postoperative full thickness macular hole.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

Page 88: ophta Kongress web · 2017-11-27 · S19 Ateliers SSO / SOG-Workshops S21 Important notes for speakers and poster presenters S22 Réunions de la SSO / Sitzungen der SOG ... workshop,

Posters: S109

Post

ers

P115 [619] Multilaminäre intraretinale Exsudation durch marginale

papilläre vitreoretinale Traktion (MPVT)

Tschuppert S1, Gerding H1

1Klinik Pallas Olten

Hintergrund Eine marginale Schrankenstörung der Papille wird

als Ursache der bilaminären retinalen Exsudation bei der optic

pit maculopathy (OPM) diskutiert. Neuere Arbeiten ergaben

Hinweise auf begleitende vitreopapilläre / -retinale Traktion bei

der OPM. Es wird über ein OPM-ähnliches Bild ohne Papillen-

grube bei papillovitreoretinaler Traktion berichtet. Anamnese und

Befund Im OCT einer Patientin mit einseitiger Visusminderung

auf 0.4p, zeigte sich eine, bis in die Kuhnt’sche Schranke reichen-

de Netzhautaussenschichtauftreibung, sowie eine bilaminäre

Auftreibung der Netzhautinnenschichten, zudem war eine vi-

treofoveale Traktion mit epiretinaler Fibroplasie sowie eine

MPVT festzustellen. Angiographisch zeigte sich am Papillen-

rand eine Schrankenstörung und eine von dort ausgehende, sich

nach zentral ausdehnende Hyperfluoreszenz. Schlussfolgerungen

Als Ursachen der multilaminären Netzhautauftreibung dieser

OPM ähnlichen Situation bei MPVT, ist eine traktionsbedingte

papillenrandständige Exsudation infolge einer gestörten vasku-

laren Barrierefunktion und eine Läsion der Kuhnt schen Schran-

ke, bzw. eine Kombination beider Effekte, zu diskutieren.

Multilaminar intraretinal exudation caused by marginal papillary

vitreoretinal traction

Background A marginal barrier disturbance at the optic disc is

discussed as cause for the bilaminar retinal exudation in optic pit

maculopahty (OPM). Recent publications show concomitant

vitreopapillary / vitreoretinal traction in OPM. We report about

an OPM-like case in a patient without optic pit but papillovitre-

oretinal traction. History and Signs A patient with unilateral de-

creased visual acuity of 0.4p showed in OCT widening of the

outer segments of the retina, reaching in to the intermediary tis-

sue of Kuhnt as well as bilaminar widening of the inner seg-

ments. Alongside with a vitreomacular traction and epiretinal fi-

broplasia, a marginal papillary vitreoretinal traction was ob-

served. Angiography showed barrier disturbances at the papillary

border with increasing leakage towards the macula. Conclusions

This case shows that an OPM-like symptomatology can be

caused by marginal papillary vitreoretinal traction. As cause for

the multilaminar widening of the retina the traction related exu-

dation at the papillary border, due to a disturbed vascular barrier

function, and a lesion of the barrier function of the intermediary

tissue of Kuhnt, or the combination of both respectively, should

be discussed.

Financial Interests: H. G. received lecture honoraria, consulting

honoraria and traveling reimbursements by Novartis, Bayer, Al-

lergan and Alimera. No other author has a financial or proprie-

tary interest in any product, method or material mentioned.

Grants: None

P114 [562] Transiente subfoveale Exsudation nach Injektion von

Ocriplasmin (Jetrea®)

Tschuppert S1, Gerding H1

1Klinik Pallas Olten

Hintergrund Die intravitreale Ocriplasmininjektion ist in der EU

für die Indikation einer enzymatischen Lösung vitreofovealer

Traktionen seit 2013 zugelassen. Aus ersten Anwendungsbeob-

achtungen möchten wir über klinische Erfahrungen und in den

Zulassungsstudien nicht beobachteten Nebenwirkungen berich-

ten. Material und Methoden Bei keinem unserer ersten vier konse-

kutiven Fälle stellte sich nach Ocriplasmininjektion eine Lösung

der Traktion ein. 3 der 4 Patienten entwickelten eine subfoveale

Exsudation, die am 3. Tag nach Injektion manifest war und sich

zwischen 2.5 und 6 Wochen vollständig zurückbildete. Begleitet

war die Exsudation von einem Visusverlust um mindestens 3

Zeilen. Mit Rückbildung der Exsudation verbesserte sich der Vi-

sus auf den Ausgangswert (+ / - 1 Zeile). Schlussfolgerungen Vor

dem Hintergrund der in den Zulassungsstudien dokumentierten

Nebenwirkungen, überrascht die relativ hohe Rate subfovealer

Exsudationen nach Ocriplasmininjektion. Als Ursache ist eine

enzymatische Lyse der Matrix zwischen Photorezeptor-Aussen-

segmenten und den Mikrovilli der RPE-Zellen und eine Schran-

kenstörung des RPE durch Lyse der Zonulae occludentes zu dis-

kutieren.

Transient subfoveal exudation after injection of ocriplasmin (Jetrea®)

Background The intravitreal injection of ocriplasmin for enzy-

matic resolution of vitreomacular traction was approved in the

EU in 2013. We would like to report of clinical findings and ad-

verse effects that were not observed in the registration trial. Mate-

rial and methods. In none of our first 4 consecutive cases did it

come to resolution of the vitreomacular traction after injection of

ocriplasmin. 3 out of the 4 patients developed a subfoveal exuda-

tion, manifest at day 3 postinterventionally, that resorbed entire-

ly between 2.5 and 6 weeks respectively. All three cases with sub-

retinal fluid showed reduction of visual acuity with a loss of at

least 3 lines. After regression of the fluid, visual acuity recovered

back to the baseline value (+ / - 1 line). Conclusions In the light of

the documented adverse effects of the registration trial, the rela-

tively high rate of subfoveal exudation after injection of ocriplas-

min surprises. As cause for the development of the subfoveal ex-

udation, enzymatic lysis of the matrix between the outer seg-

ments of the photoreceptors and the microvilli of the RPE-cells

as well as barrier disturbances of the RPE through lysis of zonu-

la occludens should be discussed.

Financial Interests: H. G. received lecture honoraria, consulting

honoraria and traveling reimbursements by Novartis, Bayer, Al-

lergan and Alimera. No other author has a financial or proprie-

tary interest in any product, method or material mentioned.

Grants: None

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S110

Post

ers

Posters:

Endonasal dacryocystorhinostomy with transcanalicular

endoillumination (TCE) of Saccus lacrimalis

Background Due to reduced damage of tissue compared to exter-

nal procedures, endonasal DCR has recently been established as

a standard procedure in lacrimal surgery. The difficult visualiza-

tion of the lacrimal sac has been a limitation of the procedure up

to now. Material and Methods Standard procedure of endonasal

DCR has been improved by TCE of the lacrimal sac. A conical

23-gauge lightprobe in intubated through the canaliculus supe-

rior into the lacrimal sac. An osteotomy is created in the area of

the illuminated lacrimal sac using the endonasal approach. Af-

terwards a bi-canalicular silicone intubation through the osteot-

omy is performed. Results Surgical procedure and results are

demonstrated on the basis of exemplary cases. Conclusions Due to

the introduction of TCE of the lacrimal sac, surgical procedure

of endonasal DCR was significantly facilitated. This leads to re-

duced surgical trauma and shorter operating time.

Financial Interests: None: No commercial relationship

Grants: None

P116 [638] Endonasale Dacryocystorhinostomie mit

transcanaliculärer Endoillumination (TCE) des Tränensackes

Hefner J1, Klask J1, Gerding H1

1Pallas Klinik Olten

Hintergrund Die endonasale DCR hat sich wegen der deutlich ge-

ringeren Gewebetraumatisierung gegenüber den ab-externo Ver-

fahren der Tränenwegschirurgie etabliert. Als nachteilig hat sich

bislang die schwierige Visualisierung des operativen Zielberei-

ches beim endonasalen Vorgehen erwiesen. Material und Metho-

den Zur Verbesserung des bisherigen Verfahrens wurde eine

TCE des Tränensackes eingeführt. Dabei wird über den Canali-

culus superior eine konische 23-Gauge Lichtsonde intubiert und

bis in den Tränensack vorgeschoben. Unter mikroskopischer

Sicht wird von endonasal im Bereich des illuminierten Sackes ei-

ne Öffnung zum Tränensack angelegt. Danach erfolgt die bica-

naliculäre Tränenwegsintubation mit einem Silikonschlauch

durch das geschaffene Ostium. Ergebnisse Operationsverlauf

und Ergebnisse werden an Beispielen exemplarisch dargestellt.

Schlussfolgerungen Durch die Einführung der TCE des Tränen-

sackes konnte die Technik der endonasalen DCR wesentlich er-

leichtert werden. Dies resuliert in einem geringeren Operations-

trauma und kürzeren Operationszeiten.

Fribourg 26. – 28.08.2015 108e Congrès annuel de la Société Suisse d’Ophtalmologie

108. Jahreskongress der Schweizerischen Ophthal mologischen Gesellschaft

108o Congresso annuale della Società Svizzera di Oftalmologia

ISSN 1420-6838 – ISSN 2296-679X

Schweizerische Fachzeitschrift für augenärztliche Medizin und Technologie mit Mitteilungen SOG

Revue suisse spécialisée pour la médecine et les technologies ophtalmologiques

avec les informations SSO

Jahre Ans20

21. Jahrgang / 21e année

Schweizerische Fachzeitschrift für augenärztliche Medizin und Technologie mit Mitteilungen SOGRevue suisse spécialisée pour la médecine et les technologies ophtalmo logiques avec les informations SSO

Verlag / Éditions

Herausgeber, Verlagsleitung / Éditeur, Directeur

Wissenschaftlicher Redaktor / Rédacteur scientifi que (SOG)

Rédacteur responsable de la Suisse romande

Offi zielle Mitteilungen SOGInformations offi cielles SSO

Verwaltungssekretariat SOG / Secrétariat administratif SSO

Wissenschaftlicher Beirat / Editorial Board

Redaktionsassistenz / Assistante de la rédaction

Erscheinungsweise / Parution

Aufl age

Tirage

Abonnement

Administration, Inserate, Verkauf

Layout / Maquette

Druck / Impression

Bildnachweis / Crédits images©

© ©

ISSN: 1420-6838ISSN: 2296-679X

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Liebe KundenWir freuen uns Sie persönlich auf unserem Stand nr.46 am Kongress der SOG in Fribourg zu empfangen. Cher client, chères clientesNous avons le plaisir de vous accueillir personnellement sur notre stand no.46 au congrès SSO à Fribourg.

www.oftamedic.com

Auteurs et orateurs

Autoren und Referenten

A

B

C

D

E

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Download Programm und Abstracts

Téléchargez ou lisez le programme et les abstractsen ligne

www.ophta.ch

I

J

K

L

M

N

O

P

F

G

H

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R

S

T

V

W

Z

Cornée verticillée1

Dans le diagnostic précoce de la maladie de Fabry, les résultats des examens ophthal mologiques sont souvent décisifs. Vous, en qualité d’ophtalmologue, pouvez ainsi apporter une contribution importante à la détection et au traitement à temps de cette maladie rare.

Songez à la maladie de Fabry! Une cornée verticillée peut signaler la maladie de Fabry.

0368

17 /

08-2

014

Référence: 1. Photo avec l’aimable autorisation de RJ Desnick, New York, USA.

Information professionnelle abrégée Fabrazyme®: Principe actif: agalsidase bêta. Composition: 35 mg d’agalsidase bêta et excipients en poudre par flacon pour solution à diluer pour perfusion. Indication:

traitement enzymatique substitutif (déficit d’ -galactosidase-A) chez les patients atteints de la maladie de fabry. Posologie: 1 mg/kg de poids corporel, administré une fois toutes les 2 semaines par perfusion intra-veineuse. Contre-indications: hypersensibilité (réaction anaphylactique) à l’un des composants mettant en jeu le pronostic vital. Mises en garde et précautions: il faut s’attendre à ce que presque tous les patients développent des anticorps IgG contre l’agalsidase bêta dans les trois mois. Il existe alors un risque élevé de réactions associées à la perfusion. Par conséquent, il faut faire preuve de prudence et arrêter immédiatement le traitement en cas de réaction immédiate et de commencer un traitement médical approprié. Chez les patients présentant une fonction rénale avancée, l’effet de Fabrazyme sur la fonction rénale peut être limité. Grossesse et allaitement: pas suffisamment de données. Administrer ce médica-ment pendant la grossesse uniquement en cas d’absolue nécessité. Nous ne savons pas si la substance passe dans le lait maternel. Il est par conséquent conseillé de ne pas allaiter pendant le traitement. Effets

indésirables: très fréquents: céphalées, paresthésie, rougeurs sur le visage, nausées, vomissements, frissons, fièvre, sensation de froid; fréquents: nasopharyngite, vertiges, somnolence, léthargie, hypoes-thésie, syncope, sensation de brûlure, formation accrue de larmes, troubles de la vue, acouphène, vertiges, tachycardie, bradycardie, palpitations, hypertension, pâleur, hypotonie, bouffées de chaleur, dyspnée, nez bouché, sensation d’oppression au niveau du cou, toux sifflante, douleurs abdominales, diarrhée, douleurs épigastriques, symptômes abdominaux, prurit, urticaire, éruptions cutanées, érythème, prurit généralisé, éruption maculo-papulaire, gonflement du visage, douleurs dans les membres, myalgie, douleurs articu-laires, douleurs dorsales, douleurs à la poitrine, sensation de chaleur, fatigue, œdème au niveau des membres, douleurs à la poitrine, asthénie, douleurs, œdème au niveau du visage, hyperthermie; occasion-nels: rhinite, hyperesthésie, tremblements, prurit oculaire, hyperémie oculaire, gonflement auriculaire, mal aux oreilles, bradycardie sinusale, sensation de froid périphérique, bronchospasme, dyspnée plus forte, douleurs au niveau du pharynx/larynx, rhinorrhée, tachypnée, constriction des voies respiratoires supé-rieures, dyspepsie, dysphagie, hypoesthésie orale, symptômes gastriques, œdème angioneurotique, live-do reticularis, éruption érythémateuse, éruption de type prurit, altération de la pigmentation de la peau, symptômes dermatologiques, contractions musculaires, sensations de chaleur et de froid intermittentes, maladies de type grippal, douleurs au niveau du site de la perfusion, réactions au site de la perfusion, thrombose au site de la perfusion, malaise, œdème; sans données relatives à la fréquence: baisse de la saturation en oxygène. Interactions: aucune étude du métabolisme in vitro n’a été réalisée. Présentation: 1 flacon par boîte. Catégorie de remise: A*. Tit. de l’AMM: sanofi-aventis (suisse) sa, 1214 Vernier/GE. Mise à jour de l’information: août 2010. Pour de plus amples informations, voir l’information destinée aux professionnels sous www.swissmedicinfo.ch. 033403-01/2014

En cas de questions, prière de contacter:

sanofi-aventis (suisse) sa Genzyme – a Sanofi Company Gulmmatt, 6340 BaarTél.: 041 727 80 20 E-mail: [email protected]

Titulaire de l’autorisation sanofi-aventis (suisse) sa 3, route de Montfleury 1214 Vernier

www.genzyme.ch

2 0 J a h r e / a n s

ophta