Post on 07-Apr-2019
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
beim Bronchuskarzinom
Die Sicht eines Thoraxchirurgen
Dr Peter B Kestenholz
Stv Chefarzt Thoraxchirurgie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Was heisst laquothorakoskopischraquo
∙ Trokare fuumlr Optik und Instrumente und am Schluss der
Operation (Mini-)Thorakotomie zum Bergen des Praumlparates
∙ Trokar fuumlr Optik und Instrumente und von Beginn an (Mini-)
Thorakotomie (utility thoracotomy)
∙ Uniportal Thorakotomie und Operation unter
videoskopischer Kontrolle
∙ Wie gross ist die Inzision
∙ Minimalinvasiv VATS oder RATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Minimal invasiv thorakoskopisch oder Da Vincireg
∙ KEINE Verwendung eines Rippenspreizer
∙ Intrathortakal dieselbe Operation wie in offener Technik dh
KEINE Kompromisse
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
RATS Da Vincireg Surgical System
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Was heisst laquothorakoskopischraquo
∙ Trokare fuumlr Optik und Instrumente und am Schluss der
Operation (Mini-)Thorakotomie zum Bergen des Praumlparates
∙ Trokar fuumlr Optik und Instrumente und von Beginn an (Mini-)
Thorakotomie (utility thoracotomy)
∙ Uniportal Thorakotomie und Operation unter
videoskopischer Kontrolle
∙ Wie gross ist die Inzision
∙ Minimalinvasiv VATS oder RATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Minimal invasiv thorakoskopisch oder Da Vincireg
∙ KEINE Verwendung eines Rippenspreizer
∙ Intrathortakal dieselbe Operation wie in offener Technik dh
KEINE Kompromisse
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
RATS Da Vincireg Surgical System
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Minimal invasiv thorakoskopisch oder Da Vincireg
∙ KEINE Verwendung eines Rippenspreizer
∙ Intrathortakal dieselbe Operation wie in offener Technik dh
KEINE Kompromisse
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
RATS Da Vincireg Surgical System
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
RATS Da Vincireg Surgical System
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
RATS Da Vincireg Surgical System
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Thorakoskopische Resektionsmoumlglichkeiten
Fast alles wurde schon mal gemacht also fast alles ist
moumlglich
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Ist alles moumlglich Was ist sinnvoll
∙ Uniportal video-assisted thoracoscopic
bronchovascular tracheal and carinal sleeve resections ∙ Gonzales-RivasD et al Eur J Cardiothorac Surg 2015 Nov 25
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Single-incision VATS lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Vorteile des minimalinvasiven Zugangs
∙ Operation
∙ Weniger Schmerzen
∙ Postoperative Komplikationen
∙ Verkuumlrzte Hospitalisationsdauer
∙ Vergleichbares onkologisches Outcome
∙ Kosten
∙ Kosmetik
∙ Lungenfunktion
∙ Adjuvante Chemotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Operation
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
∙ Regardless of procedure (VATS vs open) pain control can be achieved with an adequate analgetic regime For VATS during the first days a lower amount of medication is required
∙ Palade et al Zentralbl Chir 2014 Sept 139
∙ Postoperative pain in the acute phase after surgery VATS lobectomy vs open lung resection - results of a prospective randomized trial
∙ Two years after the procedure 96 of the patients had no complaints at all
∙ Stammberger et al Eur J Cardiothorac Surg 2000 Jul18(1)7-11
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Schmerz
19022016
Detterbeck Thorac Surg Sci 2009
Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Perioperative Komplikationen Hospitalisationsdauer
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Onkologisches Outcome
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Overall survival after VATS vs open lobectomy in clinical stage IA patients
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Forest plot of the 5-year survival rates of the
VATS vs open surgery groups
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Yi-xin Cai et al 2013
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Meta-analysis of studies comparing VATS to thoracotomy in
respect of 5-year survival
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
Open VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosten
∙ Thoracoscopic lobectomy for primary lung cancer in Taiwan
was associated with higher total hospital costs but lower
30 days after discharge costs than open lobectomy These
differences may have resulted from higher operative and
instrument costs in the thoracoscopic group ∙ Ann Surg Oncol 2016 Feb 4 [Epub ahead of print] Wang BY et Al
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
(93) (253)
Casali EJCTS 2009
VATS lobectomy is cost effective
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Kosmetik
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
SF36 scores VATS and OPEN lobectomy preop and 6 month postop
John R Handy Jr et al Eur J Cardiothorac Surg 2010 postop (gray = preop black = postop) 0 = worst 100 = best p ≪ 005
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie
∙ Thoracoscopy was associated with an overall higher
compliance rate and fewer delayed or reduced doses of
chemotherapy in patients receiving adjuvant
chemotherapy ∙ Petersen et al Ann Thorac Surg 2007831245ndash50
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Petersen RB Ann Thor Surg 2007
Adjuvant chemotherapy after VATS
lobectomy
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Adjuvante Chemotherapie - Lymphadenektomie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lymphadenektomie im artopulmonalen Fenster
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Right lower lobe vein
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Lobectomy by Da Vincireg
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Segmentektomie
∙ Bei T1a
∙ Prospektiv randomisierte Studien fehlen noch
∙ Bei limitierter Lungenfunktion bereits jetzt schon moumlglich als
alternative zur Radiotherapie
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
bull Mortality VATS 08 ndash 18
open 12 ndash 29
bull Morbidity VATS 9 ndash 19
open 28 ndash 38
bull delayed adj VATS 18
Chemotherapy open 58
Open lobectomy versus VATS
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
VATS vs RATS ∙
∙ VATS RATS
∙ Advantages Well developed technology 3 dimensional imaging
∙ Affordable ubiquitous Ergonomic position
∙ Proven efficacy 7 degrees of freedom
∙ No fulcrum effect
∙ No physiological tremor
∙ Scale motion
∙ Dexterity
∙ Disadvantages Loss of touch sensation No tactile feed back
∙ Compromized dexterity Expensive
∙ Limited degree of motion
∙ Amplification of tremor
∙
Melfi F et al Thorac Surg Clin 200818289-295
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Next future Single port
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie
26 Aumlrzte-Fortbildungskurs in Klinischer Onkologie
Zusammenfassung
∙ Lobektomie mit Lymphadenektomie wird durchgefuumlhrt
∙ Grosse prospektiv randomisierte Studien fehlen aber
weitgehend
∙ Non inferior
∙ Sublobar resection ongoing trials
19022016 Dr Peter KestenholzThoraxchirurgie