Diagnostik und Intensivtherapie bei Sepsis und Multiorganversagen Volume 38 || Stoffwechselversagen...

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S. Petros Stoffwechselversagen und Ernåhrung 118±123 ° Steinkopff Verlag 2006 Dr. Sirak Petros ( ) ) Universitåtsklinikum Leipzig AæR Einheit fçr Multidisziplinåre Intensivmedizin Bereich Innere Medizin Liebigstr. 20 04103 Leipzig, Germany Tel.: 03 41 / 9 71 27 05 Fax: 03 41 / 9 71 27 09 E-Mail: [email protected] Metabolic failure and nutrition " Summary Metabolic failure is one of the common pathologic features in critically ill patients with multiple organ dysfunction syndrome. Due to lack of sensi- tive and specific methods, this problem had not been adequately addressed since the advent of modern intensive care medicine. Metabolic adaptation is an impor- tant component of the host de- fense during acute stress reaction, and it is aimed at maintaining survival. However, the transition from adaptation to dysfunction is not clearly defined. A key issue is the ultrastructural and functional damage to mitochondria. During the course of this physiologic adaptation, a metabolic decom- pensation may ensue as a result of defective cellular respiration, which is often a sign of poor out- come. The ongoing protein cata- bolism due to the influence of in- flammatory mediators and stress hormones can neither be pre- vented nor adequately compen- sated with nutrition alone. Avail- able treatment modalities are aimed at improving cellular per- fusion and oxygenation as well as avoiding metabolic burden. Nutri- tion during a metabolic dysfunc- tion should not be directed at a normocaloric supply, since this strategy has not been proven to help reduce morbidity and mor- tality in the critically ill patient. The metabolic and immune mod- ulatory effects of nutrition should thus be stressed. There is not yet any evidence on the advantage of a strict normoglycemia in multi- ple organ dysfunction. Further investigations regarding optimal nutrition in multiple organ dys- function and the possibility of pharmacological modulation of metabolic processes are required. " Key words Nutrition ± metabolic dysfunction ± catabolism ± acute stress ± critical care " Zusammenfassung Das Stoff- wechselversagen ist eine der håu- figsten pathologischen Zustånde bei kritisch kranken Patienten mit Multiorgandysfunktionssyn- drom. Mangels sensitiver und spezifischer Nachweismethoden wurde diesem Problem in der In- tensivmedizin çber Jahrzehnte nur unzureichend Beachtung ge- schenkt. Die metabolische Um- stellung ist ein wichtiger Bestand- teil der Anpassungsvorgånge nach einer akuten Stresssituation, wo- bei die Grenze zwischen Anpas- sung und Dysfunktion unklar ist. Ultrastrukturelle und funktionelle Schåden in den Mitochondrien stehen im Mittelpunkt. Im Laufe dieser physiologischen Umstel- lung kann es infolge der Stærung der zellulåren Atmung zu einer metabolischen Dekompensation kommen, die oft eine schlechte Prognose beinhaltet. Eine anhal- tende Eiweiûkatabolie infolge der Wirkung von Entzçndungsmedia- toren und Stresshormonen ist durch Ernåhrung allein nicht ver- meidbar. Die vorhandenen Be- handlungsmaûnahmen richten sich auf die Optimierung der zel- lulåren Perfusion und Oxygenie- rung sowie auf eine Vermeidung

Transcript of Diagnostik und Intensivtherapie bei Sepsis und Multiorganversagen Volume 38 || Stoffwechselversagen...

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