Gunnar Heine UKS - uniklinikum-saarland.de · Ödeme Differenzialdiagnostik Nephrotisches Syndrom...
Transcript of Gunnar Heine UKS - uniklinikum-saarland.de · Ödeme Differenzialdiagnostik Nephrotisches Syndrom...
Differenzialdiagnose Innere Medizin
Fall 2 - 15.11.2016
Gunnar HeineUKS
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
Syndrom
Ödeme
LeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Labor
Ödeme
Labor
Blutbild
Urinanalyse
Elektrolyte
Kreatinin
Glukose
TSH
Albumin
Anamnese
Dauer der
Symptome?
Medikamente?
Co-Morbidität?
Untersuchung
Beidseitigkeit?
Eindellbarkeit?
Haut-Temperatur, -
Textur / -Farbe?
Stemmer Zeichen?
Hinweis auf syst.
Ursache?
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
SyndromHerzinsuffizienz LeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Heart failure - Definition
HF is a clinical syndrome
characterized by typical symptoms
(e.g. breathlessness, ankle swelling and fatigue)
that may be accompanied by signs
(e.g. elevated JVP, pulmonary crackles and peripheral oedema)
caused by structural ± functional cardiac abnormality,
resulting in a reduced cardiac output ±elevated
intracardiac pressures at rest or during stress.
ESC Heart Failure Guidelines 2016
Definition of Heart Failure
Heart failure - Classification
ESC Heart Failure Guidelines 2016
Classification of Heart Failure
HFrEFSymptoms±Signs
AND
EF < 40 %
HFpEFSymptoms±Signs
AND
EF ≥ 50 %
AND
Natriuretic peptides
LVH / LA Enlargement
/ Diastolic Dysfunction
HFmrEFSymptoms±Signs
AND
EF 40 – 49 %
AND
Natriuretic peptides
LVH / LA Enlargement
/ Diastolic Dysfunction
NYHA (ACCF AHA) Stages
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
SyndromLeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
SyndromLeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Ödeme
Does this patient have liver cirrhosis? J Udell et al JAMA 2012
Sig
ns +
sym
pto
me
sS
ign
s +
sym
pto
me
s
PL >
4:
dis
tended a
bdom
inal vein
s,
ence
phalo
path
y, a
scites,
spid
er
nevi
Nephrotisches
SyndromLeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
Überladung
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Medikamentös
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Ödeme
K Trayes et al Am Fam Physician 2013
Antidepressants MA inhibitors, trazodone
Antihypertensives calcium channel blockers,
betablockers,, clonidine,
hydralazine, methyldopa,
minoxidil
Antivirals Acyclovir
Chemotherapeutics Cyclophosphamide, CNI, cytosine
arabinoside, mithramycin
Cytokines G(M)CSF, IFN α, IL-2, IL-4
NSAID Celecoxib , ibuprofen
Hormones Androgen, corticosteroids,
estrogen, progesterone,
testosterone
Medikamentös
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
SyndromLeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Ödeme
Differenzialdiagnostik
Nephrotisches
SyndromLeberzirrhoseHerzinsuffizienz
CKD
(wenn GFR niedrig)
Na+ / Volumen
ÜberladungMedikamentös
Prämenstruell /
(Schwangerschaft)CVI / TVTLymphödem
Ödeme
Nephrotisches
Syndrom
Nephrotisches Syndrom
Defintion
Proteinurie >3,5 g/d (>3,0 g/g Krea)
Hypoalbuminämie
Ödeme
Nephrotisches Syndrom
(Definition K/DOQI)
Schmal QRS Komplex Tachykardie
Differenzialdiagnostik
Tachycardia?
Wide QRS ComplexSmall QRS Complex
Supraventricular Tachycardia
(Atrium, AV nodal)
Wide QRS Complex
Ventricular Tachycardia [VT]
SVT with aberrancy
Pre-excitation
Schmal QRS Komplex Tachykardie
Differenzialdiagnostik
Narrow QRS complex tachycardia?Stable narrow QRS complex tachycardia?
No sinus rhythm:
Cardioversion
Stable Unstable
Hypotension?
Shortness of breath?
Chest pain?
Shock?
Decrease level of
consciousness?
Quick attempt to
determine if SR
Sinus rhythm
1. Treat underlying cause
2. Betablocker if significant cardiac ischemia
or inappropriate sinus tachycardia
Schmal QRS Komplex Tachykardie
Differenzialdiagnostik
Narrow QRS complex tachycardia?Stable narrow QRS complex tachycardia?
Flatterwellen
Vorhofflattern
Keine P-Wellen
Vorhofflimmern
Multiple P-
Wellen
Morphologien:
Multifokale AT
NachweisbarNicht
nachweisbar
Irregular Regular
P-Welle P-Welle
Konversion zum SR:
AV(N)RT, SANRT,
einzelne AT
Adenosin / Carotis-
Sinus-Massage
Sinustachykardien, atriale Tachykardie, junktionale
Tachykardie
(SANRT, AV(N)RT, Vorhofflimmern, Vorhofflattern)
Keine
Konversion
zum SR